View : 226 Download: 0

경제 수학 교과목에 대한 수학 교사의 교수 실행 연구

Title
경제 수학 교과목에 대한 수학 교사의 교수 실행 연구
Other Titles
A Study on the Teaching Implementation of Mathematics Teachers on Economic Mathematics
Authors
박민영
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 수학교육학과
Keywords
교수 실행, 교수 실행 의도, 경제 수학, 계획행동이론
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이종희
Abstract
경제 수학은 2015 개정 수학과 교육과정의 진로 선택 교과로 신설되었다. 교사의 관점에서 신설 교과의 교수 실행이란 경제 수학과 같은 교과가 학교 현장에 안착해 나가는 일련의 과정을 뜻한다. 새로운 교육 제도의 안정적인 정착과 효율적인 운영을 위해 교육 현장에서 수학 교사가 겪을 수 있는 변화의 실제와 교사의 교육 변화에 대한 인식 및 수용 정도에 대한 심층적인 이해는 반드시 필요하다. 특히 교육과정 개정에 따라 교과가 신설되거나 기존의 교과 내용이 재구성될 때, 그 교과에 대한 교수 실행을 예측하고 이에 대해 준비하는 과정은 현장에서 교육과정이 실행되기 전에 거쳐야 하는 중요한 과정이다. 이에 2015 개정 수학과 교육과정의 신설 교과인 경제 수학이 학교 현장에서 잘 실행되고 있는지를 알아보기 위해서는 경제 수학 교수 경험을 가진 수학 교사들의 교수 실행을 주목해야 한다. 이때, 교수 실행 주체가 교사라는 점에서 교사의 인식과 교수 실행 의도에 따라 실제 실행이 다양해질 수 있으므로, 교수 실행에 관한 연구는 교사들의 인식과 요구를 파악하는 것에서부터 시작할 수 있다. 학교 현장에서의 교수 실행은 교육과정 개선에 있어서 중요한 연구 주제이다. 교수 실행은 학교 현장에서 교수의 주체가 되는 교사의 교육 행동으로 볼 수 있다. 교수 실행에서는 교사의 주도적 결정과 계획, 실천이 강조된다면 교수 실행 예측에서는 교사 행동에 대한 예측과 교육과정 실행의 방향 확인이 강조된다. 교수 실행은 그 자체로서 복합적으로 구성된 사회 문화 공간이므로(장홍재, 2000), 교수 실행 주체인 교사를 둘러싼 다양한 요인을 모두 고려해야 한다. 따라서 교사들이 수업에서의 전문성을 발현하고 수업 목표가 구현되는 것을 목적으로 하는 것을 넘어, 유동적이고 복합적으로 영향을 미치고 있는 교수 실행과 관련된 요소들을 총체적으로 살펴볼 필요가 있다. 선행 연구에 따르면 교육과정 실행에 영향을 주는 주된 요인으로 교육과정 실행에 대한 교사의 태도, 환경적 맥락, 자아효능감이 있다. 다양한 교육과정 실행의 실제를 이해하기 위해 교육과정의 의도를 해석하고 이를 학교 현장에서 실행하는 주체자인 교사의 의지와 역할에 주목하며, 교육과정 실행에 미치는 세 가지 요인을 고려한 연구는 반드시 필요하다(Fullan, 1994). 한편, Ajzen(1991)은 어떤 특정 행동에 대한 개인의 태도(attitude), 주관적 규범(subjective norm), 지각된 행동 통제(perceived behavioral control)의 세 가지 변인을 통해 인간의 사회문화적 행동을 예측할 수 있다고 하였고, 이는 계획행동이론(Theory of Planned Behavior)으로 발전되었다. 계획행동이론에서는 행동 의도(behavior intention)가 행동(behavior)을 결정하는 직접적인 요인이 되고, 태도, 주관적 규범, 지각된 행동 통제는 행동 의도에 영향을 준다고 본다. 계획행동이론은 다양한 분야에서 인간 행동을 설명하고 행동 의도와 행동 예측에 효과적이며 유용하다(Armitage & Conner, 2001). 이때 계획행동이론의 구성 요소와 교수 실행에 영향을 미치는 요인의 연관성을 확인한다면 수학 교사의 경제 수학 교수 실행을 탐색하고 예측하는데 계획행동이론이 적용 가능함을 제시할 수 있다. 경제 수학 교수 실행과 관련하여 교사들의 인식과 경제 수학 교수 실행을 심층적으로 다룬 국내 선행 연구가 아직은 부족하다. 따라서 경제 수학이 학교 현장에 잘 정착되고 있는지 알아보기 위하여 교사 관점에서의 교수 실행, 실행의 주체인 교사의 의도와 이에 관련된 요인을 연구해야 할 필요가 있다. 또한 교사 관점에서의 경제 수학 교수 실행과 교수 실행 의도, 이와 관련된 요인을 실증적으로 분석하여 새로운 교수 실행 연구의 방향을 탐구하는 것이 요구된다. 이에 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 경제 수학 교수 실행과 교수 실행에 영향을 미치는 요인 간의 구조 관계는 어떠한가? 2. 경제 수학 교수 실행에서 교수 실행에 영향을 미치는 요인에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 연구 문제의 답을 얻기 위해 경제 수학 교수 실행을 설명하는 연구 모형을 설정하고, 경제 수학 교수 실행에 영향을 미치는 요인들이 계획행동이론을 구성하는 요소와 대응됨을 확인하였으며, 교수 실행에 대한 태도, 환경적 제약, 교수효능감, 교수 실행 의도를 측정하는 도구를 구성하여 고등학교 수학 교사 177명으로부터 자료를 수집하였다. 수집된 자료를 통해 경제 수학 교수 실행 연구 모형을 확인적 요인 분석과 구조방정식모형 방법에 따라 측정 도구의 타당도와 연구 모형의 적합성, 요인 간 효과를 분석하였다. 또한 경제 수학 교수 경험이 있는 고등학교 수학 교사 12명을 대상으로 포커스그룹 인터뷰를 실시하고, 경제 수학 교수 실행에 대한 수학 교사의 인식을 도출하여 경제 수학 교수 실행을 총체적으로 알아보았다. 사례 연구를 위해 수학 교사로부터 추출된 인식을 분석하고, 수학 교사들이 공통으로 형성하고 있는 인식에 영향을 미치는 다양한 원인과 맥락을 살펴보았다. 이와 함께 양적 연구 결과를 심층적으로 탐색하였다. 연구 결과, 첫째, 경제 수학 교수 실행이라는 수학 교사의 행동을 설명하는 요소가 계획행동이론의 세 가지 변인과 대응될 수 있음을 확인하였고, 계획행동이론이 경제 수학 교수 실행 의도를 예측할 수 있는 개념적 기틀로 적합함을 보였다. 둘째, 교수 실행에 대한 태도, 환경적 제약, 교수효능감, 교수 실행 의도로 구성된 본 연구의 모형이 적합도 기준을 충족함을 검증하였고, 경로계수 간 비교를 통해 교수 실행에 대한 태도, 환경적 제약, 교수효능감은 교수 실행 의도에 직접적으로 정적 영향을 준다는 것을 도출했다. 이때, 교수 실행에 대한 태도가 세 요인 중 교수 실행 의도에 미치는 영향력이 가장 높은 것으로 확인되었고, 교수 실행 의도에 미치는 영향력은 교수 실행에 대한 태도( .80), 교수효능감( .11), 환경적 제약( .09) 순이었다. 셋째, 교수 실행 전반을 결정하는 가장 중요한 요인은 교사의 교수 실행에 대한 인식이라 할 수 있다. 수학 교사의 경제 수학 교수 실행에 대한 인식은 교수 실행 의도와 밀접한 연관이 있었으며, 이는 교수 실행에 대한 태도, 환경적 제약, 교수효능감이 교수 실행에 영향을 주는 요인임을 설명할 수 있다. 이에 따른 결론 및 시사점은 다음과 같다. 첫째, 경제 수학 교수 실행과 영향 요인 간의 구조 관계에서 교수 실행에 대한 태도, 환경적 제약, 교수효능감은 수학 교사의 경제 수학 교수 실행을 설명할 수 있다. 세 요인이 충족되지 못하거나 부정적으로 작용하면 교수 실행 의도가 약화되어 경제 수학 교수 실행에 부정적인 영향을 미치게 되고, 세 요인들이 긍정적으로 작용하면 교수 실행 의도가 강화되어 경제 수학 교수 실행에 긍정적인 영향을 미치게 된다. 둘째, 교수 실행에 대한 태도, 환경적 제약, 교수효능감의 정도가 증가할수록 교수 실행 의도가 증가함을 확인하였고, 교수 실행에 대한 태도가 교수 실행 의도에 주는 직접적인 영향력이 가장 큰 것으로 도출되었다. 환경적 제약과 교수효능감은 교수 실행 의도에 미치는 영향이 상대적으로 약했지만, 교수 실행 의도에 정적 영향을 주었으므로 교수 실행 의도에 영향을 주는 변수로 지속해서 연구될 필요가 있다. 셋째, 교육과정은 학교 교육이 어떻게 이루어져야 하는지에 대한 설계이면서 동시에 그것이 어떻게 구현되어야 하는지에 대한 실행을 예측한 것이어야 한다. 2015 개정 수학과 교육과정이 전면 시행됨에 따라 교육과정 의도가 제대로 구현되지 못하는 제약 사항을 찾아 차기 교육과정 개정에 시사점을 주는 것이 필요하다. 넷째, 교육과정 개정에 따라 신설 교과가 설치되었을 때, 교사들의 실제 교수 실행을 면밀하게 살펴볼 필요가 있다. 교사의 교수 실행을 깊이 있게 분석하여 교육과정 의도와 부합하는 실제적이고 내실 있는 운영이 이루어지고 있는지를 알아보고, 만약 그렇지 않다면 표면적 운영만 이루어지는 이유와 함께 대안을 고민해야 한다. 다섯째, 교수 실행에 대한 교사의 의도를 높이기 위하여 교사가 교과에 대해 가치를 인식하여 그 교과를 지도하는 것에 대해 긍정적 인식을 가져야 할 것이고, 교수 설계 과정에서 교과에 대한 교수효능감을 가지고 교수 실행에 임할 수 있게 해야 한다. 학교 차원에서도 교사의 교수 실행을 위한 제도적 지원과 환경을 구축해야 한다. 학교 현장에서 교사가 교수 실행 변화를 마주하더라도 위의 세 요인의 측면에서 교육 주체 모두가 고민하고 대비한다면 교수 실행 의도를 높일 수 있고, 이는 원활한 교수 실행으로 이어질 수 있을 것이다. 본 연구는 수학 교사의 경제 수학 교수 실행과 교수 실행 의도를 이해하고 예측하며 교수 실행의 방향을 확인하고자 하였다. 이를 바탕으로 후속 연구를 위해 몇 가지 제언을 하고자 한다. 첫째, 본 연구는 경제 수학 교수 실행이라는 행동을 예측하는 모형을 실증한 것이므로 추후 같은 방식으로 수학과의 다른 교과에 교수 실행 모형을 적용해 본다면 체계적인 이론 기반 연구 도구를 구성하도록 지원할 수 있을 것이다. 둘째, 교직 경력, 교사 학습 기회 등 교수 실행에 영향을 미칠 수 있는 잠재변수를 구체적으로 측정할 수 있는 문항을 개발하여 후속 연구를 진행할 필요가 있음을 제안한다. 또한 향후 교수 실행 연구에서 행동 의도에 영향을 미치는 세 가지 변수 외에 추가 변수를 설정하여 교수 실행 의도에 미치는 영향 관계를 확인하고 효과를 검증한다면, 교수 실행 계획을 수립하고 지원 전략을 개발하기 위한 유의미한 시사점을 도출할 수 있을 것이다.;Economic mathematics was newly established as a career choice subject in the 2015 revised mathematics curriculum. From the teacher's point of view, teaching implementation of a new subject refers to a series of processes in which subjects such as economics mathematics settle in the school. For the stable establishment and efficient operation of the new educational system, an in-depth understanding of the actual changes that math teachers may experience in the school and the degree of teachers' perception and acceptance of educational changes is essential. In particular, when a curriculum is newly established or the contents of an existing curriculum are reorganized according to the revision of the curriculum, the process of predicting and preparing for the curriculum is an important process before the curriculum is implemented in the school. Therefore, in order to find out whether economic mathematics, a new subject in the 2015 revised mathematics curriculum, is being implemented well in the school, attention should be paid to the teaching implementation of math teachers with experience in economic mathematics. At this time, in that the subject of teaching implementaion is a teacher, actual implementaion can vary depending on the teacher's perception and teaching implementaion intention, so research on teaching implementaion can start with identifying teachers' perceptions and needs. Teaching implementaion in the school is an important research topic in improving the curriculum. Teaching implementaion can be seen as the educational behavior of teachers who are the subject of professors in the school. In teaching implementaion, teachers' leading decisions, plans, and practices are emphasized, while in teaching implementaion predictions, predictions of teacher behavior and confirmation of the direction of curriculum implementation are emphasized. Since teaching implementaion is a complex social and cultural space in itself, all of the various factors surrounding the teacher who is the subject of teaching implementaion should be considered. Therefore, beyond teachers' aim to express their expertise in class and realize class goals, it is necessary to comprehensively examine the factors related to teaching implementaion that are having a flexible and complex impact. According to previous studies, teachers' attitudes, environmental contexts, and self-efficacy toward curriculum implementation are the main factors affecting curriculum implementation. In order to understand the reality of various curriculum implementation, it is necessary to interpret the intention of the curriculum, pay attention to the will and role of teachers who implement it in the school, and to study the three factors affecting curriculum implementation. Meanwhile, Ajzen(1991) said that human socio-cultural behavior can be predicted through three variables: individual attitude toward a specific behavior, subjective norm, and perceived behavior control, which developed into the Theory of planned behavior. In the theory of planned behavior, behavioral intention is a direct factor in determining behavior, and attitude, subjective norms, and perceived behavioral control affect behavioral intention. The theory of planned behavior is effective and useful in explaining human behavior in various fields and in predicting behavioral intentions and behaviors. At this time, confirming the relationship between the components of the theory of planned behavior and the factors that affect teaching implementaion can suggest that the theory of planned behavior is applicable to exploring and predicting math teachers' economic mathematics teaching implementaion. There is still a lack of prior domestic research that deals in-depth with teachers' perceptions and economic mathematics teaching implementaion. Therefore, in order to see if economic mathematics is well established in the school, it is necessary to study the intention of the teacher, who is the subject of teaching and implementaion from the teacher's point of view, and related factors. In addition, it is required to explore the direction of new teaching implementaion research by empirically analyzing economic mathematics teaching implementaion from a teacher's point of view, teaching implementaion intention, and related factors. Therefore, in this study, the following research problems were established. 1. What is the structural relationship between economic mathematics teaching implementaion and the factors influencing teaching implementaion? 2. What is the teacher’s perception of the factors influencing teaching implementation in economics mathematics teaching implementation? A research model was set up to explain economic mathematics teaching implementaion to answer research questions, and data was collected from 177 high school mathematics teachers by establishing a tool to measure attitudes, environmental constraints, teaching efficacy, and teaching implementaion intentions. Through the collected data, the validity of the measurement tool, the suitability of the research model, and the effect between factors were analyzed according to the confirmatory factor analysis and the structural equation model method. In addition, a focus group interview was conducted with 12 high school mathematics teachers with experience in economic mathematics, and mathematics teachers' perceptions of economic mathematics teaching implementaion were derived to investigate the overall implementaion of economic mathematics teaching. For case studies, we analyzed perceptions extracted from math teachers and examined various causes and contexts that affect the perceptions commonly formed by math teachers. In addition, the results of quantitative research were explored in depth. As a result of the study, first, it was confirmed that the element that explains the behavior of mathematics teachers, such as the implementaion of economic mathematics teaching, could correspond to three variables of the theory of planned behavior, and that the theory of planned behavior was suitable as a conceptual basis for predicting the intention to economic mathematics teaching implementaion. Second, it was verified that the model of this study, consisting of attitude toward teaching implementaion, environmental constraints, teaching efficacy, and teaching implementaion intention, met the suitability criteria, and through comparison between path coefficients, it was derived that attitude, environmental constraints, and teaching efficacy directly positively affect teaching implementaion intention. At this time, it was confirmed that attitudes toward teaching implementaion had the highest influence on teaching implementaion intention among the three factors, and the influence on teaching implementaion intention was in the order of attitudes toward teaching implementaion (.80), teaching efficacy (.11), and environmental constraints (.09). Third, the most important factor in determining the overall teaching implementaion is the teacher's perception of teaching implementaion. Mathematics teachers' perception of economic mathematics teaching implementaion was closely related to teaching implementaion intention, which can explain that attitudes toward teaching implementaion, environmental constraints, and teaching efficacy are factors that affect teaching implementaion. The conclusions and implications accordingly are as follows. First, in the structural relationship between economic mathematics teaching implementaion and influencing factors, attitudes, environmental constraints, and teaching efficacy can explain math teachers' economic mathematics teaching implementaion. If the three factors are not met or work negatively, the teaching implementaion intention weakens, which negatively affects the teaching implementaion intention of economic mathematics, and if the three factors work positively, the teaching implementaion intention is strengthened. Second, it was confirmed that as the degree of attitude, environmental constraints, and teaching efficacy increased, the teaching implementaion intention increased, and it was found that the attitude toward teaching implementation had the greatest direct influence on the teaching implementaion intention. Environmental constraints and teaching efficacy had a relatively weak effect on teaching implementaion intention, but since they had a static effect on teaching implementaion intention, they need to be continuously studied as variables that affect teaching implementaion intention. Third, the curriculum should be a design of how school education should be implemented and at the same time a prediction of the implementation of how it should be implemented. As the 2015 revised math curriculum is fully implemented, it is necessary to find constraints that do not properly implement the curriculum intention and give implications for the next curriculum revision. Fourth, when a new subject is established according to the revision of the curriculum, it is necessary to closely examine the actual teaching implementation of teachers. It is necessary to analyze teachers' teaching implementation in depth to find out whether practical and substantial operations are being carried out in line with the curriculum's intentions, and if not, consider alternatives along with reasons for only superficial operations. Fifth, in order to increase the teacher's teaching implementaion intention, the teacher should recognize the value of the subject and have a positive perception of guiding the subject, and in the course of instructional design, it should be possible to engage in teaching implementaion. At the school level, institutional support and environment for teachers' teaching implementaion should be established. Even if a teacher encounters a change in teaching implementaion in the school, if all educational subjects are concerned and prepared in terms of the above three factors, the teaching implementaion intention can be increased, which can lead to smooth teaching implementation. This study attempted to understand and predict the economics mathematics teaching implementaion and the teaching implementaion intention, and to confirm the direction of teaching implementation. Based on this, I would like to make some suggestions for follow-up research. First, this study demonstrates a model that predicts the behavior of economic mathematics teaching implementation, so if the teaching implementation model is applied to other subjects in the same way in the future, it can be supported to form a systematic theory-based research tool. Second, it is suggested that follow-up research should be conducted by developing questionnaire that can specifically measure potential variables that can affect teaching implementation, such as teaching career and teacher learning opportunities. In addition, if additional variables are set in addition to the three variables that affect behavioral intention in future teaching implementation studies to confirm and verify the effect, meaningful implications for establishing a teaching implementation plan and developing support strategies can be derived.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 수학교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE