View : 514 Download: 0

유아교사의 과학적 지식수준과 과학교수효능감 및 과학교수적극성

Title
유아교사의 과학적 지식수준과 과학교수효능감 및 과학교수적극성
Other Titles
Early childhood teacher's science content knowledge and science teaching efficacy and science teaching intention
Authors
박선영
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구는 유아교사의 과학적본 연구는 유아교사의 과학적 지식수준, 과학교수효능감과 과학교수적극성의 전반적 경향과 변인에 따른 차이를 알아보고 과학적 지식수준과 과학교수효능감 및 과학교수적극성간의 관계를 알아보고자 하는 것에 목적이 있다. 본 연구는 어린이집 유아반 교사와 유치원 교사 331명을 대상으로 하였다. 유아교사의 과학적 지식수준을 판단하기 위해, 미국 펜실베니아주의 교육과정을 기준으로 유아과학교육 관련 문헌 연구의 내용을 반영하여 연구자가 제작한 설문 도구를 사용하였다. 유아교사의 과학교수효능감을 측정하기 위해 Riggs와 Enochs(1990)의 유치원 및 초등학교 교사용 과학교수에 대한 교수효능감의 신념척도(Teachers’ Science Teaching Efficacy Belief Instrument)를 번안하여 사용하였으며, 과학교수적극성을 측정하기 위해 Wilcox-Herzog와 Ward(2004)가 개발한 Teaching Intension Scale(TIS)을 번안하여 사용하였다. 자료 분석을 위해 평균과 표준편차, 최대값과 최소값, 빈도와 백분율을 산출하고, t검정, 일원분산분석(ANOVA), Pearson 상관분석을 실시하였으며, 일원분산분석을 실시한 후 유의한 차이가 있는 경우에 집단 간 차이를 알아보기 위해 Scheffé 검증을 실시하였다. 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 과학적 지식수준은 총점인 50점 기준으로 36.3점이었으며, 구체적으로 생물점수가 가장 높았고 다음으로는 물리, 지구과학, 화학 순이었다. 유아교사는 생물에 대한 과학적 지식수준이 가장 높고 화학에 대한 과학적 지식수준이 가장 낮음을 알 수 있다. 변인에 따른 과학적 지식수준은 일반적 변인에 속하는 최종학력, 과학관련 특성 변인에 속하는 과학에 대한 관심도에서 의미 있는 차이가 나타났다. 유아교사의 과학적 지식수준은 전문대 졸업 이하 집단의 교사보다 대학원 재학 이상의 집단의 교사가 더 높았으며, 과학에 대한 관심도가 보통이나 낮은 교사보다 관심도가 높은 교사의 과학적 지식수준이 높았다. 즉 유아교사의 과학적 지식수준은 교육의 정도가 높을수록, 과학에 대한 관심도가 높을수록 높았다. 유아교사의 과학교수효능감은 보통보다 조금 높은 수준이었다. 하위유형의 평균에 따라 살펴보면 ‘결과에 대한 기대’ 점수가 ‘교수능력에 대한 신념’ 점수보다 높게 나타났다. 변인에 따른 과학교수효능감은 과학관련 특성 변인에 속하는 과학관련 교사교육 경험 중 현직교육, 과학에 대한 관심도, 기관의 과학지원환경에 따라서 유의한 차이가 있었다. 과학관련 현직교육을 경험한 교사의 과학교수효능감이 그렇지 않은 교사에 비해 높았으며, 과학에 대한 관심도가 높은 집단의 과학교수효능감이 높았다. 또한 필요한 상황에서 과학적 도구 및 재료를 바로 제공할 수 있는 집단의 교사가 그렇지 못한 교사에 비해 높았다. 즉 유아교사의 과학교수효능감은 과학관련 현직교육을 경험한 교사 및 필요한 상황에 과학적 도구 및 재료 제공이 가능한 교사가 높았으며, 과학에 대한 관심도가 높을수록 높았다. 유아교사의 과학교수적극성은 전반적으로 높은 편으로 나타났다. 과학교수적극성은 과학관련 특성 변인에 속하는 과학에 대한 관심도, 기관의 과학지원환경에 따라서 의미 있는 차이가 나타났다. 과학에 대한 관심도가 높은 집단과 필요한 상황에서 과학적 도구 및 재료를 바로 제공할 수 있는 집단의 교사의 과학교수적극성이 높았다. 즉 유아교사의 과학교수적극성은 과학적 도구 및 재료 제공이 가능한 교사가 높았으며, 과학에 대한 관심도가 높을수록 높았다. 둘째, 유아교사의 과학적 지식수준과 과학교수효능감은 낮은 수준의 정적인 상관관계가 있었다. 과학적 지식수준이 높은 교사는 과학교육 효과에 대한 기대 및 과학교수능력에 대한 신념도 높으며, 과학교수효능감이 긍정적일수록 과학적 지식수준이 높게 나타났다. 또한 유아교사의 과학적 지식수준과 과학교수적극성도 낮은 수준의 정적 상관관계가 있었다. 과학적 지식수준이 높은 교사는 적극적으로 과학을 교수할 수 있으며, 과학교수적극성이 높은 교사는 적극적으로 과학교수를 준비하고 행하는 과정에서 과학적 지식을 습득할 수 있다. ;The purpose of the study is to investigate the difference between the overall and individual’s level of scientific knowledge, science teaching efficacy and science teaching intention of early childhood teachers. Another purpose of this investigation is to analyze the correlation between level of scientific knowledge and science teaching efficacy, and science teaching intention. This research was conducted on 331 preschool teachers working in kindergartens and child care centers. In order to measure preschool teachers’ level of scientific knowledge, a questionnaire was made following Pennsylvania Teaching Standard with input from research papers concerning early childhood science teachings. To investigate science teaching efficacy, a modified version of tools used by Riggs & Enochs(1990) in ‘Teachers’ Science Teaching Efficacy Belief Instrument’ was adapted and used. And to investigate science teaching intension of early childhood teachers, Wilcox-Herzog & Ward(2004)'s Teaching Intension Scale(TIS) was translated and adapted. The total data collected for the study were examined by calculating the mean and standard deviation, maximum and minimum values, and frequency and percentages, and then by performing t-test, one-way ANOVA, and Pearson correlation analysis. In cases where results showed significant differences, Scheffé posterior test was conducted after performing one-way ANOVA to figure out which groups generated the differences. The results of this study are as follows. First of all, the preschool teacher’s level of scientific knowledge was marked 36.3 out of 50. Looking at the details, biology ranked the highest, followed by physics, earth science and chemistry. The level of scientific knowledge was significantly changed by key variables such as the teacher's educational background and their interest toward science. Teachers with the master’s degree had a higher level of scientific knowledge than the teachers who graduated from teaching schools, and the teachers who had high interest in science had higher level of scientific knowledge than the teachers who had average to low interest in the subject. In conclusion, preschool teacher’s level of scientific knowledge is directly correlated with their level of post-secondary education as well as their personal interest in science. Preschool teacher’s science teaching efficiency was higher than average. In general, the 'expected outcome' was higher than the teacher's 'self-expectation'. Significant variables affecting science teaching efficiency were “science teacher’s on the job experience,” “interest in science” and “the institute’s investment into science.” The science teachers who had on the job experience as part of their educational training had higher science teaching efficiency than those who didn’t, and the group that had higher interest in science had higher science teaching efficiency. In addition, teachers working in the institute who gave readily available access to scientific instruments and materials had higher science teaching efficiency than those who didn’t. Preschool teacher’s science teaching intention was high overall. It had significant differences based on “interest in science” and “the institute’s investment into science.” Teachers who had higher “interest in science” and “the institute’s investment into science” had better science teaching intention. Second, Preschool teacher’s level of scientific knowledge and science teaching efficiency had a low level of positively correlation. Teachers with higher level of scientific knowledge had higher science teaching efficiency, and this can affect future expectionation on effectiveness of science education and increase interest in teacher’s scientific teaching ability. In addition, the teachers with higher science teaching efficiency had higher level of scientific knowledge. Preschool teacher’s level of scientific knowledge and science teaching intention had low level of positively correlation. Teachers with a high level of scientific knowledge had initiative to direct and guide science education. In addition, teachers with high science teaching intention and enthusiasm can gain a lot of scientific knowledge in the process of preparing and teaching science.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE