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매킨타이어의 덕 윤리론을 적용한 성 윤리 교육 연구

Title
매킨타이어의 덕 윤리론을 적용한 성 윤리 교육 연구
Other Titles
A Study on The Sexuality-Ethics Education through the Application of Macintyre's Theory of Virtue Ethics
Authors
김도은
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 도덕·윤리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이지애
Abstract
오늘날 성교육의 지위는 불분명하며 이를 학교 현장에서 어떻게 그리고 왜 교육해야 하는가라는 근본적인 질문에 직면해 있다. 성교육의 중요성을 일련의 사회적 문제를 통해 인지하였고 교육의 필요성도 체감하지만, 현실 교육계에서 이를 어떻게 구현해 내는지 논의가 미비하며 교육부가 내놓은 『성교육 표준안』 또한 많은 비판을 받고 있다. 현재 성교육은 가정, 보건, 도덕 교육을 주축으로 이뤄지고 있으며 보건복지부와 교육부의 권고에 따라 보건교육에서 성교육을 중심적으로 다루고 있다. 그러나 성과 성 윤리 개념 이해를 혼돈하고 있어 성교육과 성 윤리 교육을 구분하지 못하며, 보건 및 가정 교과에서도 성 윤리의 측면을 다루고 있는 것으로 확인되었다. 이러한 구분은 3개의 교과서에서 동일하고 중첩된 내용을 포함하고 있었으며 이런 문제들은 교과별 교육내용의 차별성을 갖지 못함을 드러내고 성교육의 교육적 목표까지 달성하기 어렵다는 구조적 문제를 안고 있다. 본 논문은 성 윤리의 이론적 개념이 일반 도덕 원리와 같으면서 성의 특수성을 고려하기 때문에 성 윤리의 교육이 도덕교육 안에서 이뤄져야 하는 바를 밝히고 있다. 오늘날 성 윤리의 논변은 자유주의 관점을 수용하기 때문에 성적 주장이 개인의 자유로 주장될 경우 이를 반박하기 어려웠다. 더불어 이는 곧 교과서에서 성 윤리를 교육할 때 청소년들에게 개인의 자유라는 명목하에 어떻게 피임법을 교육할지를 강조하게 한다. 따라서 논자는 현재의 교육이 처방적 차원의 교육이라고 비판하며 자유주의 윤리에 기저한 성 윤리 논변을 반박하고 그 대안을 모색하는 이론적 배경으로 공동체주의를 제시하였다. 논자는 공동체주의로 평가되는 매킨타이어의 덕 윤리를 조명하여 성 윤리에 적용하였다. 매킨타이어의 덕 윤리는 현대 사회의 도덕 상실의 원인을 자세히 분석하고 대안으로써 덕의 회복할 것을 제시한다. 그는 오늘날의 도덕적 위기가 계몽주의와 자유주의 흐름에서 시작한 개인주의화 및 정서주의라는 개념으로부터 도래되었다고 설명한다. 그의 통찰력 있는 현대 도덕에 관한 성찰이 자유주의 한계를 설명하고 이를 보완하는데 적합하므로 논자는 그의 덕 윤리를 연구하여 성 윤리에 적용 가능한 3가지 개념을 제시하였다. 매킨타이어의 덕 윤리로부터 성 윤리에 적용 가능한 3가지의 개념을 도출할 수 있다. 첫째, 관계성이며 둘째, 책임이고 셋째, 공동체이다. 관계성의 개념은 성 윤리에 있어 성적 대상이 되는 인간에 대한 인격적 고려 및 자아와의 연결점이 있는 것을 말한다. 즉, 자아와 타아의 관계 맺음의 형성이 관계성이다. 더불어 관계성은 개념적 관계와도 관련이 있다. 이는 내가 주장하는 성적 관념의 근거가 어떤 윤리적 이론과 관련되어 있는지 개념적 근거와 성을 연결하는 것을 말한다. 이러한 두 가지 층위에서의 관계 맺음이 관계성의 개념이다. 두 번째, 책임의 개념은 행위 자체가 이해받고 또 이해하기 위해서는 타인에게 설명되어야 하는 것이다. 행위에 설명 가능성은 자신이 창조해낸 행위에 대한 책임을 지는 것을 의미한다. 따라서 성적 행위에 있어서 설명할 수 없는 행위는 도덕적이지 않으며 나아가 성적 행위에 있어서 당사자가 행위를 설명하도록 사회는 요구할 수 있다. 뿐만 아니라 성행위는 성적 대상에 대한 존엄과 생명 가치를 결부시키며 성행위로 생명을 창조하는 가능성이 존재하는 행위임으로 책임의 요소가 필수적이라 할 수 있다. 세 번째, 공동체성은 성적 행위가 단순히 개인적 영역에 머무는 것이 아니라 공동체에 미치는 영향력을 고려해야 한다는 개념이다. 성적 행위는 개인들의 합의에서만 완전해지는 것이 아니라 사회적 승인을 요구받는다. 더불어 성적 행위로 파생되는 성병, 미혼 부모, 자녀 양육 등의 비용 또한 공동체 전체의 사회적 비용을 발생시키고 낙태와 같은 사회적 문제로 발전할 수 있기 때문에 성에 있어 공동체의 요소를 고려하는 것이 필요하다고 할 수 있다. 이렇게 덕 윤리로부터 도출한 3가지의 성 윤리 개념은 도덕 교육안의 성교육에도 적용할 수 있다. 실체적인 도덕교육의 적용을 위해서 매킨타이어의 이야기 접근 방식 및 후기 연구의 토미즘에서 나타난 인식론적 충돌 접근 방식을 수업모형에 도입하였다. 개발한 수업모형은 ‘성 윤리 삼덕 토론 수업’으로 앞선 3가지의 개념과 이야기 접근, 인식론적 충돌을 위해 반문하는 토론으로 구성하였다. 결론적으로 본 논문은 공동체주의가 성 윤리라는 응용윤리로 확장될 수 있음을 보여주고 성에 있어 덕성과 공동체 윤리에 기초한 논변이 제공될 수 있음을 나타내었다. 이는 성 윤리 수업을 위한 기초 작업으로 본 논문이 제시한 성 윤리의 수업 모형이 그 역할을 다할 것이라 기대한다. 청소년들의 성에 대한 교육은 단순히 사회적 문제를 해결하기 위한 방안만은 아니다. 이는 곧 미래 사회에 대한 청사진을 그리는 것이며 도덕의 미래를 건설하는 작업이다. 본 논문의 연구가 공동체주의 윤리의 교육적 적용의 가능성을 밝히며, 이를 토대로 성 윤리에 대한 다양한 담화 및 교육의 개발이 개인에게는 내면화와 실천적 행위로, 사회적으로는 공적 가치의 중요성 및 사회적 합의 도출로 이어지는데 기여할 것이라고 본다.;Today, the status of sexuality education is unclear, and it faces the fundamental question of 'how and why should it be educated?' in the school field. The importance of sexuality education is recognized through a series of social issues and the need for education is felt, but discussions on how to implement it in the real education world are insufficient, and the "Standard for sexuality Education" released by the Ministry of Education is also receiving much criticism. Currently, sexuality education is centered on home economics education, health education, and moral education, and in accordance with the recommendations of the Ministry of Health and Welfare and the Ministry of Education, sexuality education is mainly dealt with. However, it was confirmed that the concept of sex education and sexuality ethics education was confused, so sex education and sexuality ethics education could not be distinguished, dealing with aspects of sexuality ethics in health education and home economics education. These overlapping curriculum contents are equally educated in three subjects, so they do not have differentiation in educational content, and they have a structural problem that it is difficult to achieve even the educational goals of sexuality education. This paper states that sexual ethics education should be conducted within moral education because the theoretical concept of sexual ethics is the same as general moral principles and the specificity of sexuality must be considered. Since the arguments of sexual ethics today accept a liberal perspective, it is difficult to refute if sexual debate is claimed to be individual freedom. In addition, when educating sexual ethics in textbooks, it emphasizes how to educate adolescents on contraception methods in the name of individual freedom. In response, the writer criticized the current education as prescription-level education, refuted progressive arguments based on sexual ethics arguments, and suggested communitarianism a theoretical background to seek alternatives. In particular, Macintyre’s virtue ethics, which is considered communitarianism, has also been applied to sexual ethics. Macintyre's virtue ethics analyzes in detail the causes of moral loss in modern society and suggests that virtue should be restored as an alternative. He explains that today's moral crisis stems from the concepts of personalization and emotionalism that began with the flow of enlightenment and liberalism. Insightful judgments on modern morality were suitable for explaining and supplementing the limitations of liberalism, and the writer derived the concept of sexual ethics through virtue ethics. From virtue ethics, sexual ethics can apply three concepts. First, relationship, second, responsibility, and third, community. The concept of relationship refers to personal considerations of humans who are sexual objects in sexual ethics and connections with the self. In other words, the formation of a relationship between the self and the other is the relationship. In addition, relationships are also related to conceptual relationships. This refers to connecting conceptual evidence and sex to what ethical theory the 'base of sexual notions I claim' is related to. The establishment of a relationship between these two layers is the concept of relationship. Second, the concept of responsibility is that the act itself must be explained to others in order to be understood and understood, and the possibility of explaining such an act means taking responsibility for the act one has created. Therefore, an act that cannot be explained as sexual activity is not moral, and furthermore, it may require the parties to explain the act as sexual activity. In addition, since sexual behavior associates the value of life with sexual objects and creates life through sexual activity, it can be said that an element of responsibility is essential. Third, the community is a concept that requires consideration of the impact of sexual behavior on the community rather than staying in the individual domain. Sexual behavior is not completed only by individual consent, but also requires social approval. On top of that, it is necessary to consider community factors in sexual relations because costs such as sexually transmitted diseases, single parents, and raising children also incur social costs throughout the community and social problems such as abortion. In this way, three concepts of sexuality ethics derived from virtue ethics can also be applied to sexuality education in moral education. For the practical application of moral education, McIntire's descriptive approach and the epistemological conflict approach shown in the tomism of later studies were introduced into the educational model. The devised educational model consisted of 'sexuality ethics of three concepts Discussion Class' which consisted of three concepts presented above, a story approach, and a discussion section asking back epistemological conflicts. In conclusion, this paper shows that communitarianism can be extended to the applied ethics of sexuality ethics and that arguments based on virtue ethics and communitarianism ethics can be provided in sexuality. This is a basic work for sexuality ethics classes, and it is expected that the class model of sexuality ethics presented in this paper will play its role. Education on sexuality among adolescents is not just a way to solve social problems. This is to draw a blueprint for the future society and to build a future of morality. The study in this paper reveals the possibility of educational application of communitarianism ethics, and based on this, various discourses and educational development on sexual ethics will contribute to internalization and practical behavior for individuals, and social importance and social consensus.
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