View : 559 Download: 0

중국인 고급 학습자를 위한 한국어 피동·사동 동형동사 교육 내용 개선 방안 연구

Title
중국인 고급 학습자를 위한 한국어 피동·사동 동형동사 교육 내용 개선 방안 연구
Other Titles
A Study on the Improvement of the Educational Contents of Korean Passive and Causative Homomorphic Verbs for Advanced Learners in China
Authors
CHEN, JIE
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은성
Abstract
본 연구는 단순히 피동과 사동의 일반적인 사용법만 알아보는 것에서 그치지 않고 심화 수준의 학습을 필요로 하는 중국인 고급 학습자를 위한 한국어 피동·사동 동형동사 교육 내용 개선 방안을 모색하는 데 목적이 있다. 이를 위해 한국어 피동·사동 표현의 개관, 한국어 교재의 피동·사동 동형동사 반영 현황을 살펴보았다. 중국인 학습자의 피동·사동 동형동사 교육에 대한 인식과 사용 양상 그리고 중국인 한국어 교사의 인식 실태를 보았다. 살펴본 결과를 바탕으로 중국인 고급 학습자를 위한 피동·사동 동형동사 교육 내용 개선 방안을 마련하였다. 지금까지 논의해 온 결과를 정리하면 다음과 같다. 우선 Ⅰ장에서 연구의 목적과 필요성을 밝히고 피동·사동 동형동사에 관한 연구를 살펴보고 국어학 분야에서 피동·사동 동형동사의 교육적 접근이 부족한 점이 있으며 한국어학 분야에서 주로 피동·사동 표현에 집중하였으나 학문적인 학습자를 위한 교육 내용이 다루지 못한 것으로 살펴보았다. 그리고 심화 수준의 교육 내용을 보완하기 위하여 목적어가 있는 피동문에 관한 연구를 살펴보았으며 이를 교육에 기여하는 연구는 발견하지 못했다. Ⅱ장에서는 한국어교육에서 피동·사동 표현은 파생적 표현과 통사적 표현으로 세분화하여 피동·사동의 파생적 표현과 통사적 표현 간의 통사적 차이를 알아보고 특성과 제한점을 다루었다. 그리고 피동·사동 동형동사 목록을 검토하였다. 이에 따라 동형동사가 자주 쓰인 피·사동문의 문형을 밝히며 문장에서 각 논항의 통사적·의미적 기능을 분석하였다. 이러한 내용이 고급에 도달해 더 깊이 공부하고 싶은 학습자에게 꼭 필요한 교육 내용으로 보았다. 한편, 12종의 한국어 교재의 피동·사동 동형동사 반영 현황을 보니 제시 순서, 방식, 내용 등 여러 측면에서 문제점을 확인하여 피동·사동 동형동사에 대한 설명이 거의 보이지 않은 것으로 알아보았다. 피동·사동 동형동사를 언급한 교재 2종의 단원 및 내용 구성, 문법교육 내용 그리고 연습 및 활동에 대해 검토한 후 공통점과 차이점을 분석하였다. 그러나 전체적으로 교육 내용에 있어 부족함이 드러났다. Ⅲ장에서는 중국인 고습 학습자 대상의 피동·사동 동형동사 교육 현황을 알아보기 위해 학습자 설문지와 교사 인터뷰를 실행하였다. 설문지 조사를 걸쳐 중국인 고급 학습자의 인식 및 사용 실태를 파악하였다. 고급 학습자들 피동·사동 동형동사에 대해 인식이 어느 정도 있지만 사용에 있어서 여전히 오류가 많이 나타난 것으로 알 수 있다. 교사의 인식을 보면 피동·사동 동형동사가 교실에서 체계적인 교육을 이루지 못하며 더 보완해야 할 교육 내용과 교육 방법을 알아보았다. Ⅳ장에서는 중국 교육부가 발표한 한국어학과 교육 목표를 부응하기 위해 중국인 고급 학습자를 위한 심화 수준의 피동·사동 동형동사 교육 목표를 세웠다. 이에 문법적 능력과 전략적 능력을 모두 갖추기 위하여 교육용 피동·사동 동형동사와 심화 수준의 피동·사동 표현 교육 내용을 모두 선정하며 이 학습 과정에서 학습 효율성을 높일 수 있는 문법 학습전략도 다루었다. 선정한 교육 내용을 활용하여 실제 교육에서 어떻게 적용할 수 있는지 마지막에 교수·학습 내용 상세화에서 형태 중심과 전략 중심 두 가지 측면에서 제안하였다. 본 연구는 비록 소수일지라도 학문적 요구가 강한 학습자에 초점을 맞추어 피동·사동 동형동사 교육 내용을 심화적 차원에서 접근하며 중국인 고급 학습자가 피동·사동 동형동사를 습득하여 관련한 표현도 잘 파악할 수 있도록 하는 데에 의의가 있다. 그러나 본 연구에서는 한 언어권의 학습자만 고려한 것이므로 다른 외국인 학습자에게는 피동·사동 동형동사 학습하는 데에 적용하기 어렵다. 그리고 본 연구에서는 학습자에게 전략적 능력도 갖추기 위해 문법 학습전략을 적용하였지만, 문법 학습 단계만 적용하여 다른 언어 기술과 연계하여 적용하는 데에 한계가 있다. 또한, 피동·사동 동형동사가 쓰일 때 일반 시제만 다루어 문장의 시제와 같이 다루어 의미 표현의 차이를 분석하지 못했다는 점에서 연구의 한계가 분명하다. 이에 한국어 피동·사동 동형동사 교육에 대해서 다른 언어권 화자의 학습 곤란에 대해 다양한 접근이 이루어질 필요가 있다. 특히 각기 다른 제1언어 배경에 따라 어떤 정도와 깊이의 문법적 기술이 교육적으로 마련되어야 하는지에 대한 심도 있는 논의가 뒤따라야 할 것이다. 그리고 이러한 논의를 바탕으로 한국어의 주요 문법 범주 중의 하나인 사동과 피동 표현을 좀 더 정교하게 구사할 수 있는 실제 한국어 표현 능력 신장과 연계할 수 있는 방안도 더 적극적으로 마련되어야 할 것이다. 마지막으로 한국어 문법 교육에 있어 피동·사동 동형동사와 관련한 교육 내용뿐만 아니라 고급 학습자를 위한 심화 수준의 문법교육 내용 연구도 지속적으로 그 범위와 대상이 확대되는 것이 바람직할 것이다. 성인 수준 한국어 학습자의 경우 다양한 교육 배경과 사회적 위치에 따라 한국어 학습 관심사가 점점 더 다변화되고 있다는 점에 유의하여, 일상적인 한국어 의사소통 능력의 신장을 넘어서 심화된 수준으로 한국어에 대한 이해 그 자체를 추구하는 특수한 한국어 학습자군의 요구에 대응할 수 있는 후속 연구가 활성화되어야 한다. ;This study is not limited to understanding the general use of passive and causative expressions but aims to explore the improvement of the content of Korean passive and causative homomorphic education for Chinese advanced learners. For this purpose, this paper studied the general situation of passive and causative expressions in Korean, the reflection of passive and causative homomorphic verbs in Korean textbooks, Chinese learners' understanding and use of passive and causative homomorphic verbs, and Chinese Korean teachers' understanding of the status quo. Based on the results of this study, a scheme to improve the content of passive and causative homographic verbs for Chinese advanced learners has been proposed, as follows. First of all, Chapter I showed the purpose and necessity of the study. The studies of Korean passive and causative homographic verbs had some deficiencies in the aspect of education, and studies of Korean language education mainly focused on passive and causative expressions, but the educational content for academic Korean learners has not been mentioned. Also, in order to improve the advanced educational content, the research on passive sentences with objects has been studied, but no research on its contribution to education has been found. In Chapter II, passive and causative expressions in Korean language education has been divided into derivative expressions and categorical expressions. This paper analyzed the differences between the derivative expressions and categorical expressions of passive and causative expressions, as well as their characteristics and limitations. A list of passive and causative homomorphic verbs has been summarized. Based on the list, the paper explained the frequently used sentence patterns that contains passive and causative homomorphic verbs and analyzed the lexical and semantic functions of the arguments in the sentences. Therefore, such content is believed as a necessary educational content for students who want to further their study. In addition, from the perspective of the present situation of passive causative homomorphic verbs in 12 Korean textbooks, problems have been found in the order, mode, content and so on, and explanation of passive and causative homomorphic verbs can hardly be found. This paper analyzed the unit, content composition, grammar education content and practice activities in two kinds of teaching materials involving passive and causative homomorphic verbs and found out their similarities and differences. There is still a lack of teaching content. In Chapter Ⅲ, in order to understand the current situation of the education of passive and causative homomorphic verbs for Chinese advanced learners, a questionnaire for learners and an interview with teachers were conducted. From the result of the questionnaire, learners󰡑 understanding and usage of passive and causative homomorphic verbs have been investigated. It has been found that, although advanced learners have a certain understanding of passive and causative homomorphic verbs, they still make many mistakes. From the perspective of teachers, the education of passive and causative homomorphic verbs is not systematic and needs to be further improved in the content and methods of education. In Chapter IV, in order to respond to the Korean language educational goals published by the Ministry of Education of China from, this paper put forward the further deepening educational goals of passive and causative homomorphic verbs for Chinese advanced learners. Therefore, to cultivate learners' grammatical and strategic competence, passive and causative homomorphic verbs for educational purposes and deep educational content of passive and causative expression have been chosen, and grammar-learning strategies that can improve learning efficiency has also been discussed. Based on the selected educational content, this paper put forward a specific teaching-learning content from two aspects, form-centered and strategy-centered and suggested its application on actual educational settings. This study centered on a small number of learners with strong academic requirements. From the perspective of deep educational content, it is of great significance for the learners to master the passive and causative homomorphic verbs and related expressions. However, this study only considered learners from a single linguistic circle, so it is difficult to apply it to other foreign learners in learning passive and causative homomorphic verbs. In addition, this study used a grammar learning strategy in order to develop learners' strategic competence, but there are limitations in the application of this strategy to the grammar learning stage in order to apply it to the integration with other language skills. In addition, this study only considers the general present tense when discussing the use of passive and causative homomorphic verbs, and fails to discuss the difference in their expressed meanings in conjunction with the tense of sentences, and from this point of view, there are several limitations of this paper. Therefore, it is necessary to diversify the analysis of learning difficulties of learners from other linguistic circles for Korean passive and causative homomorphic verbs education. In particular, studies on how to educate deep grammatical skills according to their different native language environments. In addition, these studies should be used as a basis for active discussion of method that link one of the major grammatical categories of Korean, the passive and causative expressions, to the improvement of actual Korean expressions. Finally, the scope and target audience of Korean grammar education should continue to be expanded not only in terms of educational content related to passive and causative homomorphic verbs, but also in terms of research on deeper grammar education content for advanced learners. Adult-level learners of Korean should be aware that the focus of Korean language learning is gradually diversifying with various educational backgrounds and social environments, and is not limited to the development of everyday Korean communication skills, but should also actively conduct follow-up research in order to respond to the special requirements of the Korean language learner community for deeper Korean language learning.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE