View : 450 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김은성-
dc.contributor.authorPANUMMA, SIYAPHA-
dc.creatorPANUMMA, SIYAPHA-
dc.date.accessioned2021-07-29T16:32:57Z-
dc.date.available2021-07-29T16:32:57Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.otherOAK-000000180681-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000180681en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/258286-
dc.description.abstractNowadays, the enthusiasm for learning Korean language is steadily spreading among students in Thailand. Korean language courses have been increasing not only in universities but also in middle and high schools as well as in low and high vocational schools due to the influence of the Korean Wave or Hallyu over the past decade. In particular, Korean language has been chosen by many examinees since the first year of adoption as the second foreign language elective course for Thai university entrance examinations. As there are estimated 10,000 third-year students learning Korean language at high schools in Thailand, more than half of them take the Korean language test in university entrance examinations. In Thailand, growing number of schools have chosen Korean language as a course subject since the university entrance examination PAT(Professional Aptitude Test) committee has decided to add Korean language as a second foreign language option. As the number of Korean language courses in middle, high schools as well as in low and high vocational schools and universities increase, the demand of Korean language teachers, textbooks, and appropriate Korean language courses also surge. Looking at the research conducted on learners of Korean language courses in Thai high schools. It is apparently necessary to study Korean language education for Thai high school students due to the small amount of related research and the lack yet. In Korean language education as a foreign language, what teachers and learners need to know is grammatical terms. Grammatical terms, they play an important role in foreign language learning in enabling teachers and learners to actively communicate with each other about the target language. Not only does learners' recognition of grammatical terms affect their learning of Korean grammar, but learners can also utilize grammatical terms recognition in search of Korean vocabulary as well as expanding the meaning of vocabulary. Therefore, this study has focused on learners' recognition of grammatical terms and teachers' use of grammatical terms to develop Korean grammar education for Thai high school students and revealed their findings. Accordingly, this study seeks has tried to examine the use of grammatical terms by Thai high school Korean language learners and Thai Korean language teachers to identify problems. To achieve this target, an online survey was conducted on the attitude of learning Korean grammar and recognition of grammatical terms among 307 students in Korean language classes at Thai high schools. In order to give a deep understanding of Korean language education in Thailand, 5 Thai Korean language teachers working at various five schools were interviewed on their opinions on grammatical terms or problems with the use of grammatical terms in field classrooms. In addition, the analysis was conducted by reviewing grammatical terms in Korean and Thai textbooks for Thai high school students. Based on this, I would like to present the measures to improve Korean language education, especially grammar education in Thai high schools. This study is of value and significance to the study that it can provide a foundation for planning and practicing effective Korean grammar education in Thai high schools in the future. Although this study is a basic study for Thai high school learners, there are deficiencies and limitations. Nevertheless, I hope this study is more or less helpful and actively develop furthermore Korean grammar education in high schools in Thailand. ;최근 들어 태국에서 한국어 학습에 대한 열풍이 거세게 불고 있다. 특히 지난 10년간 한류의 영향으로 대학교에서뿐만 아니라 중·고등학교에서도 한국어 강좌가 증가하고 있다. 특히 한국어가 태국 대학입시 제2외국어 선택과목으로 채택된 첫해부터 많은 수험생의 선택을 받았다. 태국 내 고등학교에서 한국어를 배우는 3학년 학생이 1만여 명에 이르는데, 한국어 학습자의 절반 이상이 대학입시에서 한국어 시험을 치르는 것으로 추산된다. 이에 따라 태국에서 대학입시(PAT) 제2외국어 선택 과목으로 채택하기로 한 이후 한국어를 정식 과목으로 채택하는 학교가 빠르게 늘고 있다. 중·고등학교, 대학교의 한국어 강좌가 증가함에 따라 한국어 교사, 태국어판 한국어 교재 그리고 적절한 한국어 교육과정에 대한 요구도 커지고 있다. 현재까지 태국 고등학교 한국어 과정 학습자를 대상으로 진행된 연구를 살펴본 결과 관련 연구의 양이 아직 많지 않은 상황으로, 태국인 고등학생을 위한 한국어 교육에 관한 폭넓은 연구가 필요하다. 외국어로서의 한국어 교육에서 교사와 학습자 간 원활한 교수∙학습을 위해 기본적으로 문법 용어를 알아야 한다. 문법 용어는 외국어 학습에서 교사와 학습자가 서로 목표 언어에 대해 활발하게 의사소통하는 데 중요한 역할을 한다. 학습자의 문법 용어 인식은 한국어 문법 학습에 영향을 줄 뿐만 아니라 한국어 어휘를 검색할 때나 어휘의 확장된 의미를 이해할 때에도 활용된다. 따라서 본 연구는 태국 고등학생을 위한 한국어 문법 교육 개선을 위해 학습자의 문법 용어 인식 및 교사의 문법 용어 사용을 중심으로 연구를 진행하고 연구 결과를 밝혔다. 이에 따라, 본 연구는 태국 고등학교 한국어 학습자와 태국인 한국어 교사의 문법 용어 활용 양상을 살펴 문제점을 파악하고자 한다. 이를 위해 태국 고등학교 한국어 반 학생 307명 대상으로 한국어 문법 학습 태도 및 문법 용어 인식에 대한 온라인 설문 조사를 시행하였다. 태국에서의 한국어 교육에 대해 깊이 이해할 수 있도록 5개교에서 각각 근무 중인 태국인 한국어 교사 5명을 대상으로 현장 교실에서 활용되는 문법 용어에 관한 의견과 문법 용어 사용에 관한 문제점 등에 대해 교사 인터뷰를 진행하고 인터뷰 내용 분석 결과를 제시하였다. 또한 태국 고등학생을 위한 한국어 교재 및 태국어 교재에 나타난 문법 용어를 검토하고 분석하였다. 이를 토대로 태국 고등학교에서 한국어 교육 특히 문법 교육에 관한 개선 방안을 제시하고자 한다. 본 연구는 앞으로 태국 고등학교에서 효과적인 한국어 문법 교육을 계획하고 실천하는 데 하나의 토대를 제공할 수 있다는 점에서 연구의 가치와 의의가 있다고 본다. 태국 고등학교 학습자를 대상으로 하여 기초적으로 진행된 연구이므로 한계점이 있지만, 태국 내 고등학교에서의 한국어 문법 교육을 개선하는 데 도움이 될 수 있기를 바란다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 선행 연구 검토 5 1. 해외 및 태국 중고등학교 한국어 교육 관련 연구 6 2. 태국에서의 한국어 문법 교육 관련 연구 14 3. 한국어 교육에서의 문법 용어 관련 연구 16 C. 연구 대상 및 연구 방법 19 Ⅱ. 이론적 배경 21 A. 한국어 문법 교육과 문법 용어 21 1. 외국어 의사소통과 문법 간의 관계 21 2. 문법 용어의 개념 33 B. 한국어와 태국어 언어 체계 비교 43 1. 한국어와 태국어의 언어학적 특징 43 2. 한-태 문법 용어 대역어 고찰 53 C. 태국 고등학교에서의 한국어 교육 59 1. 태국 교육 제도에서의 외국어 교육 정책 59 2. 태국 고등학교 한국어 교육 현황 64 Ⅲ. 태국 고등학교 한국어 학습자 및 태국인 교사의 문법 용어 사용 양상 79 A. 문법 용어 인식에 관한 학생 설문조사 79 1. 조사 대상 및 방법 79 2. 조사 결과 분석 83 B. 현장 교실에서 활용되는 문법 용어에 관한 교사 인터뷰 조사 105 1. 인터뷰 대상 및 방법 105 2. 인터뷰 결과 분석 107 C. 태국인 고등학생을 위한 한국어 교재 및 태국어 교재의 문법 용어 분석 133 1. 한국어 교재에 나타난 문법 용어 133 2. 태국어 교재에 나타난 문법 용어 139 3. 교재에 나타난 문법 용어에 대한 논의 145 Ⅳ. 태국 고등학교 한국어 문법 교육 개선 방안 149 A. 고등학교 외국어 교육 정책을 반영한 한국어 문법 교수학습 개선 방향 149 1. 학습자의 흥미 유발에 적합한 문법 교수학습 방안 150 2. 태국 고등학교 학습자용 한국어 교재 개선 방향 158 3. 태국인 교사용 한국어 문법 지침서 개발 방향 168 B. 교사 학습자의 문법 용어 인식 고양의 방향 169 1. 교사의 문법 용어에 대한 교육 170 2. 현장 수업에서 효과적인 문법 용어 사용 171 3. 한국어 문법 관련 태국어 문법 용어 대역어 표준화의 필요성 175 Ⅴ. 결론 177 참고문헌 180 부록 학습자 설문지 188 부록 교사 인터뷰 세부 질문 196 부록 태국어 교재에 나타난 태국어 문법 용어 198 ABSTRACT 210-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3160598 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.title태국 고등학생을 위한 한국어 문법 교육 개선 방안 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle문법 용어 인식 및 사용을 중심으로-
dc.title.translatedA Study on the Improvement of Korean Grammar Education for Thai High School Students : focusing on the recognition and use of grammatical terms-
dc.format.pageix, 212 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 국어교육학과-
dc.date.awarded2021. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE