View : 470 Download: 0

중국 유학생의 학업적 성취목표지향성이 대학생활적응에 미치는 영향의 관계에서 자아탄력성, 의사소통능력 및 자기효능감의 매개효과

Title
중국 유학생의 학업적 성취목표지향성이 대학생활적응에 미치는 영향의 관계에서 자아탄력성, 의사소통능력 및 자기효능감의 매개효과
Other Titles
Mediated effects of self-resilience, communicative competence, and self-efficacy in the relationship between the academic achievement goal orientation of Chinese students on university life adaptation
Authors
YU QINGLIN
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오인수
Abstract
본 연구는 한국에서 여전히 많은 비중을 차지하고 있는 중국인 유학생의 대학생활적응에 초점을 두고 이 과정에 영향을 미치는 요인들을 탐색하고 이해하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 본 연구에서는 한국대학의 학위과정에 재학 중인 중국인 학부 학생 및 대학원생 271명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, SPSS 21과 AMOS 21 프로그램을 이용해서 수집된 자료를 분석하였다. 본 연구에서는 학업적 성취목표지향성 유형에 따른 중국인 유학생의 자아탄력성, 의사소통능력, 자기효능감, 대학생활적응의 관계를 살펴보았으며, 특히 학업적 성취목표지향성과 대학생활적응의 관계에서 자아탄력성, 의사소통능력, 자기효능감의 매개효과를 검증하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국인 유학생의 학업적 성취목표지향성, 자아탄력성, 그리고 의사소통능력, 자기효능감, 대학생활적응의 상관관계를 분석한 결과, 주요 변수 간에 모든 상관관계가 통계적으로 유의한 것으로 나타났으며, 구체적으로 학업적 성취목표지향성은 대학생활적응, 자아탄력성, 의사소통능력, 자기효능감과 각각 정적 상관이 나타났다. 학업적 성취목표지향성의 하위요인을 구체적으로 살펴본 결과, 숙달목표 지향성, 수행접근 목표지향성과 수행회피 목표지향성은 자아탄력성, 의사소통능력, 자기효능감과 각각 정적상관이 나타났다. 그 중에서도 숙달목표 지향성은 대학생활적응, 자아탄력성, 의사소통능력, 자기효능감과 가장 상관이 높게 나온 것을 확인할 수 있었다. 그리고 대학생활적응의 경우 자아탄력성, 의사소통능력, 자기효능감과 각각 정적 상관이 나타났으며 자아탄력성은 의사소통능력과 자기효능감과, 의사소통능력은 자기효능감과 정적 상관을 보였다. 둘째, 중국인 유학생의 학업적 성취목표지향성에 따른 자아탄력성, 의사소통능력, 자기효능감과 대학생활적응의 관계를 경로분석을 통해 살펴본 결과, 숙달목표 지향성의 경우 자아탄력성, 의사소통능력, 자기효능감에 각각 정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 자아탄력성와 의사소통능력이 대학생활적응에 영향을 미치는 경로도 각각 정적으로 유의한 것으로 나타났다. 반면에 자기효능감이 대학생활적응에 영향을 미치는 경로는 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 수행접근 목표지향성의 경우 자아탄력성, 의사소통능력, 자기효능감에 영향을 미치는 경로는 각각 정적으로 유의한 것으로 나타났으며 자아탄력성와 의사소통능력이 대학생활적응에 영향을 미치는 경로도 각각 정적으로 유의한 것으로 나타났다. 반면에 자기효능감이 대학생활적응에 영향을 미치는 경로는 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 마지막으로, 수행회피 목표지향성의 경우 자아탄력성, 자기효능감에 영향을 미치는 경로는 각각 정적으로 유의한 것으로 나타났지만, 의사소통능력에 영향을 미치는 경로는 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 또한 자아탄력성과 의사소통능력이 대학생활적응에 영향을 미치는 경로는 각각 정적으로 유의한 것으로 나타났다. 반면에 자기효능감이 대학생활적응에 영향을 미치는 경로는 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 셋째, 자아탄력성, 의사소통능력, 자기효능감의 매개효과는 다음과 같이 나타났다. 자아탄력성은 성취목표지향성의 유형과 상관없이 모두 대학생활적응을 매개하는 것으로 확인되었으며 매개하는 정도는 숙달접근, 수행접근, 수행회피의 순서로 나타났다. 의사소통능력은 학업성취목표 지향성의 유형과 상관없이 3가지의 매개변인인 자아탄력성과 의사소통 및 자기효능감 중에서 대학생활을 가장 강력하게 예측하는 변인으로 확인되었다. 마지막으로 자기효능감은 성취목표지향성의 종류와 상관없이 성취목표지향성과 대학생활적응간의 관계를 모두 매개하지 않는 것으로 확인되었다. 이를 통해 대학생활적응에 대한 자기효능감의 영향력이 자아탄력성이나 의사소통이 미치는 영향력만큼은 강하지 못하다는 것을 유추할 수 있었다. 본 연구는 학업적 성취목표지향성이 대학생활적응에 미치는 과정에서 자아탄력성과 의사소통 및 자기효능감이 어떻게 매개하는지 파악하고 이러한 결과가 학업적 성취목표지향성에 따라 다르게 나타나는지 확인하였다는 점에서 의의가 있다. 이를 통해 숙달목표 지향성이 여전히 기타 동기 변인에 강력한 영향을 준다는 것을 증명하여 유학생들에게도 숙달목표를 강조하는 것이 필요함을 강조하였다. 또한, 학업성취목표 지향성의 유형과 상관없이 의사소통은 대학생활을 가장 강력하게 예측하는 변인으로 확인되어 중국인 유학생의 의사소통능력을 높이는 프로그램이 이들의 대학생활적응에 매우 직접적인 효과를 유발할 수 있을 것을 알 수 있었다. 마지막으로 자아탄력성은 성취목표지향성의 종류와는 상관없이 모두 대학생활적응을 매개하는 것으로 나타나 자아탄력성이 대학생활적응에 매우 중요한 역할을 한다는 것을 알 수 있어 이를 활용한 적응프로그램 등을 제안하였다.;This study focused on the university life adaptation of Chinese students in South Korea, as they still account for a large ratio of international students, and this study aimed to examine and understand the factors that cause an influence during the process. For this goal, this study conducted a survey on 271 Chinese students in the undergraduate and graduate programs of Korean universities and SPSS 21 and AMOS 21 programs were used to analyze the collected data. In this study, the relations between the self-resilience, communicative competence, self-efficacy with university life adaptation of the Chinese students followed by the types of academic achievement goal orientation were examined and especially, this study verified the mediation effects of the self-resilience, communicative competence, and self-efficacy in the relationship between the academic achievement goal orientation and university life adaptation. The study findings are as follows. First, based on the analysis result of the correlation among the academic achievement goal orientation, self-resilience, and communicative competence, self-efficacy, and the university life adaptation of the Chinese students in South Korea, there was statistical significance in all the correlation among the key variables and to put it concretely, academic achievement goal orientation displayed a positive correlation with each of the variables like university life adaptation, self-resilience, communicative competence, and self-efficacy. As a result of closely investigating the subfactor of the academic achievement goal orientation, mastery-goal orientation, performance-approach goal orientation and performance-avoidance goal orientation each has a positive correlation with self-resilience, communicative competence, and self-efficacy. Especially, it was identified that the mastery-goal orientation has the highest correlation with the university life adaptation, self-resilience, communicative competence, and self-efficacy. In the case of university life adaptation, it showed a positive correlation with self-resilience, communicative competence, and self-efficacy, and self-resilience showed a positive correlation with communicative competence and self-efficacy, whereas communicative competence had a positive correlation with self-efficacy. Second, as a result of conducting path analysis to examine the relationship between self-resilience, communicative competence, and self-efficacy followed by the academic achievement goal orientation of the Chinese students with their university life adaptation, mastery-goal orientation had a positive and meaningful influence on self-resilience, communicative competence, and self-efficacy, respectively. In addition, each course to how self-resilience and communicative competence affects the university life adaptation displayed positive significance, respectively. Meanwhile, the course to how self-efficacy affects the university life adaptation was not statistically significant. In the case of performance-approach goal orientation, the course to the influence caused on the self-resilience, communicative competence, and self-efficacy was positively significant and it was displayed that the course in which an influence caused by the self-resilience and communicative competence on the university life adaptation was positively significant, respectively. On the other hand, the course in which self-efficacy causes an influence on the university life adaptation was not statistically significant. Lastly, in the case of performance-avoidance goal orientation, the course in which an influence is caused on the self-resilience and self-efficacy showed positive significance, respectively, but it was displayed that there was no statistical significance in the course that causes an influence on the communicative competence. Moreover, the course in which the self-resilience and the communicative competence affects the university life adaptation was positively significant respectively. Meanwhile, the course in which the self-efficacy affects the university life adaptation was not statistically significant. Third, the mediation effects of self-resilience, communicative competence, and self-efficacy are as follows. Self-resilience was identified as a variable that mediates entirely in university life adaptation regardless of the types of the achievement goal orientation and the mediation degree was displayed by the order of mastery-approach, performance-approach, and performance-avoidance. Communicative competence was identified as the variable that makes the most powerful prediction about university life out of the three mediating variables like self-resilience, communicative competence, and self-efficacy regardless of the types of the academic achievement goal orientation. Lastly, it was identified that self-efficacy does not mediate in the relationship between achievement goal orientation and university life adaptation regardless of the types of the academic achievement goal orientation. Through the findings, it was inferred that the influence of the self-efficacy about university life adaptation is not has influential as the self-resilience or the communicative competence. This study is significant because it identifies how self-resilience, communicative competence, and self-efficacy mediate while academic achievement goal orientation affects the university life adaptation and confirmed that this outcome varies depending on the types of academic achievement goal orientation. Through this, it was verified that the mastery-goal orientation still causes a strong influence on other motivational variables and emphasized the need to reinforce mastery-goals to the international students. In addition, it was identified that communicative competence is the most powerful predicting variable for the university life of the students regardless of the types of the academic achievement goal orientation, so it was recognized that programs that can heighten the communicative competence of the Chinese students in South Korea can induce direct effects to their university life adaptation. Lastly, self-resilience mediates in the university life adaptation regardless of the types of the achievement goal orientation, so it was identified that self-resilience has a very important role in university life adaptation. For this reason, this study suggested adjustment programs that utilize self-resilience.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE