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COVID-19 이후 국내관광산업 변화에 관한 연구

Title
COVID-19 이후 국내관광산업 변화에 관한 연구
Other Titles
COVID-19 and Effects on Domestic Tourism
Authors
허윤형
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황혜진
Abstract
2019년 12월 중국 후베이성 우한시에서 발생한 신종감염병인 코로나바이러스감염증-19(COVID-19)는 전 세계를 공포로 몰아넣었다. COVID-19의 급격한 확산으로 세계보건기구(WHO)는 감염 확산세가 지속되자 홍콩독감(1968), 신종플루(2009)에 이어 사상 세 번째로 COVID-19에 대해 세계적 대유행인 ‘팬데믹’을 선포하였다. 현재 COVID-19는 전 세계의 정치, 경제, 문화 등 사회 전반을 위협하고 있다. 모든 산업부문에서 변화와 피해가 클 것으로 예상되는 가운데 특히 관광업계는 훨씬 심각한 상황으로 보인다. 관광산업 중 고부가가치 산업인 해외관광산업과 MICE산업(Meeting, Incentive tour, Convention, Exhibition)은 직격탄을 받았다. 또한, COVID-19에 대한 두려움과 관광에 대한 부정적인 인식으로 관광욕구가 줄어들어, 여름휴가철 관광객의 수 또한 급감할 것이라는 예측이 나왔다. 하지만, 실제로 7월 말~8월 초 사람들의 국내 이동량은 증가하였고, 심지어 8월 둘째주의 사람들의 이동량은 전년 동기 99.6%를 달성했다. 초기 COVID-19의 확산으로 사람들의 여행자체에 대한 심리가 부정적이었지만, COVID-19의 장기화로 심리적 피로감을 해소하기 위해 국내여행을 하는 사람들이 증가한 것으로 보인다. ‘뉴노멀’시대에 맞춰 즉흥여행, 9월 휴가, 캠핑족 등 관광에 대한 새로운 풍속도 생기는 추세이다. 이에 본 연구는 COVID-19로 변화하는 관광객들의 관광수요를 파악하여 넥스트 노멀(next normal)시대를 위한 국내관광산업의 새로운 관광 패러다임을 제시하는데 목적을 두었다. 관광객들의 관광자체에 대한 욕구변화, COVID-19 전과 후의 관광에 대한 수요와 요구 비교분석 등을 통하여 COVID-19 이후 변화된 관광객들의 관광형태를 규명하였다. COVID-19로 대면 설문이 불가능하여 비대면 설문인 Google Survey를 활용하였고, 총 300부 설문지 배부, 300부 회수, 287부 유효표본을 확인하여 분석을 실시하였다. 본 연구는 설문자료를 통계적으로 분석하는 기술통계(Descriptive statistics)를 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하자면 다음과 같다. COVID-19 이후 관광산업의 위기가 찾아왔지만 관광에 대한 욕구는 줄지 않았다. 관광산업 중 가장 빠르게 대처가 가능한 국내관광산업은 관관 산업의 위기를 극복할 수 있는 기회가 될 수 있음을 볼 수 있었다. COVID-19 이후의 여행지는 COVID-19 이전보다 훨씬 다채로웠다. 이미 유명한 관광지 외에 연구결과로 나온 다양한 지역들을 선정하여 새로운 관광지로 개발할 수 있을 것이다. 또한, 새로운 관광지를 개발하는 데에 COVID-19 이후 사람들이 중요하게 생각하는 관광동기와 관광지 선택속성에 초점을 맞추어 개발할 수 있다. 그 새로운 프레임의 관광지역은 관광객들로 하여금 관광지 선택의 폭을 넓혀 주며, 국내관광에 대한 욕구도 불러 일으킬 수 있다. 본 연구가 가지는 의의는 다음과 같다. 본래 사람들의 ‘관광’을 하는 이유는 자신이 생활하는 곳이 아닌 다른 지방 혹은 나라에서 직접 그 곳을 구경하거나 체험하는 경험을 하는 것이었다. 하지만 연구결과에 의하면 COVID-19 이후 사람들이 관광을 하는 목적은 ‘스트레스 해소 및 휴식, 기분전환, 현실도피’, 관광지를 선택하는 속성은 ‘자연경관’임을 볼 수 있었다. 따라서, 앞으로의 관광은 본래의 ‘관광’을 목적으로 하는 것이 아닌, 관광지역 자체의 매력을 어필하면서도 사람들의 기본적인 휴식 및 힐링에 대한 욕구를 충족시킬 수 있는 새로운 프레임의 관광이 필요함을 제시하는데 의의를 가진다. 또한, 기존 신종감염병 및 관광위기에 관한 연구들은 주로 피해분석 및 대책, 시사점에 대한 연구가 대부분이었다. 하지만 본 연구는 COVID-19로 인한 실제적인 변화를 알아보는 연구를 시도했다는 데에 의의를 가진다. 하지만 본 연구의 한계점으로는 국내관광산업에만 초점을 맞춘 연구로써, COVID-19 이후 해외관광산업에 대한 변화는 알 수 없다. COVID-19 이후 해외 관광산업이 재개된다면, 해외관광산업에 대한 연구도 필요할 것으로 예상된다. 또한, 수도권 중심의 조사로 지방에 거주하는 사람들의 데이터도 수집하여 전체적인 관점의 연구가 필요할 것으로 예상된다. ;The coronavirus disease 2019 (COVID-19), a new infectious disease originated from Wuhan, Hubei Province, China, has devastated lives and livelihoods since December 2019. As the rapid spread of COVID-19 continued, the World Health Organization (WHO) declared the novel coronavirus outbreak a global pandemic making it the fifth officially declared pandemic to occur over the past century: the Spanish flu (1918), the Asian flu (1956), the Hong Kong flu (1968) and a swine flu (2009). COVID-19 continuously threatens various aspects of human society including politics, economy, and culture across the world. While all industrial sectors are expected to face significant changes and damages globally from the pandemic, the tourism industry, in particular, got severely affected. Among the tourism industries, high value-added industries such as international tourism and MICE (Meeting, Incentive Tour, Convention, and Exhibition) were directly impacted. In addition, fear of COVID-19 and pessimistic perception towards tourism from the disease have significantly reduced overall demand in the industry, predicting a drastic decline in the number of tourists during the summer vacation season. But, the contradicting reality against the prediction is that the actual reported number of travels increased in the late July and the beginning of August compared to the earlier stage of the pandemic, also showing 2020’s reported number of travels at 99.6% of 2019’s number when comparing the same period of the year. People avoided travel as fears grow amid COVID-19 outbreak in the early stage, but the prolonged COVID-19 situation led to an increase in the number of travelers choosing domestic destinations and more safe options to relieve their psychological fatigue caused by the pandemic. The pandemic has changed the culture of how people are travelling in many creative ways such as spontaneous road-trips, “Fall Vacation”, increase in camping site usage, aligned with the characteristics captured in “New Norm” Era. The objective of this study is to understand the impact of COVID-19 on overall tourism demand and proposing a new travel model focusing on the growth of domestic travel demands in the “Next Norm" generation in the tourism industry. The study proposes different forms and approaches of tourism in the “New Norm” era by analyzing the changes in travelers’ demands and trends prior to and during COVID-19. Following the COVID-19 safety protocol, all data collection was conducted without contacting participants. Google Survey was utilized to collect 300 survey responses out of 300 distributed (287 identified as effective sample size). The study uses Descriptive Statistics to effectively apply survey results into the research model. The result of the study outlined as following: First, while the impact of COVID-19 has raised the fear of traveling, it has almost no influence on the travelers’ demand and desire to continue traveling. Through the analysis of the survey, it is found that developing the domestic tourism industry could be the fastest and the most effective solution for the industry. Second, according to the survey, COVID-19 has allowed the travelers to come up with new / more creative travel destinations. This is an opportunity to expand and develop travel destinations domestically, and will eventually attract more travelers with more destination options and demands. Lastly, this is an opportunity for the tourism industry to listen, understand, and modify catering to travelers’ “New Norm” and demands when developing / renovating tourist attractions. The significance of this study lies within the two main ideas of tourism as following: The primary meaning of the phrase “Travel for Leisure” has been visiting a foreign country or region for sightseeing or experiencing a new place. But, studies of COVID-19 has shown that more travelers are valuing stress relief, physical recharge, emotional/psychological therapy, and escape from reality showing a popular trend in selecting destinations with nature landscape and scenery. Therefore, the study focuses on the emphasis on the new tourism framework that involves travelers’ destination preference of physical and psychological healing features while taking advantage of the natural landscape and scenery of the destination. The majority of the historical studies conducted on infectious diseases or crises in the tourism industry focus their efforts towards damage analysis, remediation, and its societal implication whereas this study focuses on analyzing the direct voice and opinions of the participants. Of note, the study focuses on domestic travel trends and does not contain enough data on the impact of COVID-19 on the international tourism industry. Also, the majority of the participants are residents of the metropolitan area. A greater size and variety of the data would be necessary to capture overall population and true depiction of domestic travel tendencies and characteristics due to COVID-19.
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