View : 822 Download: 0

의미 중심 형태 교수의 입력 강화를 활용한 한국어 문법 교육 효과에 대한 연구

Title
의미 중심 형태 교수의 입력 강화를 활용한 한국어 문법 교육 효과에 대한 연구
Other Titles
A study on the Effect of Korean Grammar Teaching based on Focus on Form method-Input Enhancement : focusing on expression of conjecture ‘-(으)ㄴ/는 것 같다’
Authors
하은경
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
In this study, in order to verify the effects of Focus on Form(FonF) method-input enhancement for teaching of Korean expressions of conjecture and to find the effective teaching method experimental classes were conducted in designed actual classrooms. As a result, the effect of Focus on Form method-input enhancement for teaching of Korean expressions of conjecture was verified. To this end, the expression of conjecture ‘-(으)ㄴ/는 것 같다’ was selected as target grammar and visual input enhancement(textual enhancement) was selected as FonF teaching method. As the type of visual input enhancement it was selected to write target grammar in red color. The experimental classes were conducted in two teaching methods. The one was a task-based class based on FonF method-input enhancement and developed explicit grammatical explanation for the effective learning of the expression of conjecture ‘-(으)ㄴ/는 것 같다’. The other class was used the traditional teaching method focused on grammatical rule based on Focus on Forms(FonFs). And also in this class explicit grammatical explanations were presented but input enhancement was not used. For the experimental classes three groups were selected. Two groups didn't learn the target grammar as first–degree level and the other group learned it as second-dgree level. To two groups which didnt learn target grammar were used different teaching methods and input processing for verifying the effect of input enhancement. First group had a grammatical rule-based teaching class with non input enhancement data based on FonFs and was developed the explicit grammatical explanation in language which learners can understand. Second group was presented visual input enhancement data which target grammer was written in red color and had a task-based teaching class based on FonF and was developed the explicit grammatical explanation in target language. Third group which already learned the target grammar had a task-based teaching class with visual input enhancement data based on FonF in order to experiment with the effect of input enhancement on learning target grammar. To test the results of the experimental classes, each group performed a pre-evaluation before the experimental class and a post-evaluation after the experimental class to score the results, quantitative analysis through the SPSS 27 program and qualitative analysis of the survey results after the experimental class. The results of the study are as follows. First, quantitative analysis on differences in teaching methods for teaching of the expression of conjecture was shown that both FonFs teaching method with non input enhancement and FonF teaching method with input enhancement have a positive effect in teaching of the expression of conjecture. However, FonFs teaching method with non input enhancement is a little more effective than FonF teaching method with input enhancement but the difference of the results was not significant. Second, quantitative analysis on learning the target grammar was shown positive result that FonF teaching method with input enhancement was effective for the group which learned the target grammar. Third, qualitative analysis through surveys was shown that visual input enhancement which target grammer was written in red color have a positive effect on grammar learning. Thus, FonF method-input enhancement has a positive effect on learning expressions of conjecture and also is effective for both the group which learned the target grammar and the group which didn't learn it.;본 연구에서는 추측 표현 교수를 위한 의미 중심 형태 교수(FonF)의 입력 강화의 효과를 검정하고 추측 표현 교수를 위한 효과적인 교수 방안을 모색하고자 실제 교실 수업을 설계하고 실험 수업을 실시하여 추측 표현 교수에 대한 의미 중심 형태 교수의 입력 강화 효과를 검정하였다. 이를 위해 먼저 목표 문법으로 추측 표현 ‘-(으)ㄴ/-는 것 같다’를 선정하고 목표 항목의 활자를 빨간색으로 조작하는 시각적 입력 강화 기법을 선정하였다. 연구 방법으로는 추측 표현 ‘-(으)ㄴ/-는 것 같다’의 효과적인 학습을 위해서 입력이 강화되고 과제를 기반으로 하여 명시적인 문법 설명이 제시되는 형태에 초점을 둔 의미 중심 형태 교수 수업과 입력이 강화되지 않고 규칙 중심의 명시적인 문법 설명이 제시되는 형태 중심 교수 수업을 설계하고 수업 도구를 개발하여 실험 수업을 실시하였다. 실험 대상으로는 목표 항목에 대한 학습이 이루어지지 않은 비선수 학습 집단으로 초급 단계의 두 집단과 이미 목표 항목을 학습한 선수 학습 집단인 중급 단계의 한 집단으로 모두 세 집단을 선정하였다. 그리고 목표 항목을 학습하지 않은 비선수 학습 집단인 초급 단계의 두 집단에 대해 교수법과 입력 처리를 달리하여 입력 강화의 효과를 확인하였다. 첫 번째 집단에게는 입력이 강화되지 않은 자료를 제시하고 학습자가 이해 가능한 언어로 규칙 중심의 문법 설명을 명시적으로 주어지는 형태 중심 교수 수업을 실시하고, 두 번째 집단에게는 목표 문법 항목의 활자 색깔을 조작한 시각적 입력 강화 자료를 제공하고 과제 활동을 기반으로 한 수업을 진행하면서 목표 언어로 명시적인 문법 설명을 제시하는 의미 중심 형태 교수 수업을 실시하였다. 그리고 목표 항목에 대한 선수 학습에 따른 입력 강화의 효과를 실험하기 위해 목표 항목을 이미 학습한 중급 단계 집단을 대상으로 입력이 강화된 의미 중심 형태 교수 수업을 실시하여 입력 강화의 효과를 검정하였다. 실험 수업의 결과를 검정하기 위해 각 집단은 실험 수업하기 전에 사전 평가를 실시하고 실험 수업 후에 사후 평가를 실시하여 그 결과를 점수화하여 SPSS 27 프로그램을 통한 양적 분석과 실험 수업 후에 실시한 설문 조사 결과를 통해 질적 분석하였다. 연구 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 추측 표현 교수에 대한 교수법의 차이에 따른 양적 분석에서는 입력을 강화하지 않은 형태 중심 교수와 입력을 강화한 의미 중심 형태 교수가 모두 추측 표현 교수에 긍정적인 효과를 미친다는 결과가 나타났다. 그러나 입력을 강화하지 않은 형태 중심 교수가 입력을 강화한 의미 중심 형태 교수보다 약간의 차이로 더 효과적이라는 결과가 나타났다. 둘째, 추측 표현 교수에 대한 선수 학습에 따른 양적 분석에서는 입력을 강화한 의미 중심 형태 교수가 목표 항목에 대한 선수 학습한 집단에게도 효과적이라는 긍정적인 결과가 나타났다. 셋째, 설문조사를 통한 질적 분석에서는 목표 항목의 활자를 빨간색으로 조작한 시각적 입력 강화가 문법 학습에 긍정적인 영향을 미친다는 결과가 나타났다. 따라서 시각적 입력 강화로 문법에 초점을 둔 의미 중심 형태 교수의 입력 강화가 추측 표현 학습에 긍정적인 영향을 미친다는 것이 입증되었으며, 입력이 강화된 의미 중심 형태 교수가 목표 항목을 학습한 선수 학습 집단과 학습하지 않은 비선수 학습 집단 모두에게 효과적이라는 결과가 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE