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컨버전스 제품의 사용자 경험 디자인을 위한 사용자 가치 탐색

Title
컨버전스 제품의 사용자 경험 디자인을 위한 사용자 가치 탐색
Other Titles
Exploring User Value for UX Design of Convergence Product : Focusing on the Convergence of Appliance
Authors
양서희
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 융합콘텐츠학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류한영
Abstract
최근 가전 업계에서는 산업, 기술, 제품 간 영역의 경계를 허물어 하나의 가전으로 수렴한 컨버전스 제품을 다수 출시해 오고 있다. 플렉서블 디스플레이, 사물 인터넷 등의 발전된 기술로부터 촉발된 컨버전스 제품이 있는가 하면, 사용자의 장소, 동선, 시간대를 고려하여 사용 패턴이 유사한 기기들을 결합하거나, 가전과 가구의 경계를 허물고 인테리어적 요소를 가미한 오브제와 같이 인간과 환경적 요인으로부터 촉발된 컨버전스 제품으로까지 그 컨버전스 패러다임이 확장되어 가고 있다. 기술 중심 컨버전스 제품뿐만 아니라 더 확장된 패러다임의 컨버전스 제품이 보이는 현 시점에서 이에 대한 사용자 경험 또한 급격하게 달라지고 있으며, 관련된 사용자 문화 역시 끊임없이 창조되고 있다. 따라서 점차 확장되어 가고 있는 컨버전스 제품에 대한 사용자 경험에 영향을 미치는 새로운 사용자 가치가 존재할 가능성이 있다. 이에 본 연구에서는 점차 확장되어가는 컨버전스 제품을 디자인할 때 성공적인 사용자 경험을 제공하기 위해 고려해야할 사용자 가치가 무엇인지 확장된 컨버전스 패러다임을 가장 잘 보여주는 컨버전스 가전을 바탕으로 밝히고자 하였다. 이를 위하여 우선 설문 문항 추출을 위한 사전조사를 진행하였다. 사전조사에서는 문헌연구를 통해 컨버전스 제품의 특성, 가치 유형, 기존 가전에 나타난 사용자 경험을 수집하였다. 첫째, 컨버전스 제품의 특성 항목은 사용자 가치는 제품의 물리적인 속성에도 영향을 받기에 수집하였고, 둘째, 가치 유형 항목은 사용자를 보다 장기적이고 포괄적인 측면에서 이해하고자 수집하였으며, 셋째, 기존 가전 연구에 나타난 사용자 경험 항목은 사용자들은 본래의 제품 경험을 바탕으로 컨버전스 제품 경험을 평가하기 때문에 수집하였다. 그러나 문헌 고찰을 통하여 수집된 항목들은 연구문제와 간접적으로 관련된 연구들에서 수집한 항목들로 컨버전스 가전에 대한 실제 사용자의 경험을 모두 포함한다고 보기 어려웠다. 이에 실제 컨버전스 가전에 대한 사용자 가치를 파악하고자 FGI를 통하여 컨버전스 가전에 대한 사용자 경험을 추가적으로 조사하였다. 이후 사전조사를 거쳐 정리된 항목들을 가지고 설문조사를 진행하고, 잠재적 공통 요인을 밝히는 요인분석인 본 조사를 실시하였다. 본 조사 결과, 컨버전스 가전에 대한 사용자 가치는 ‘효용성’, ‘혁신성’, ‘조화성’, ‘소통성’, ‘당위성’, ‘고유성’, ‘관리성’의 7가지가 도출되었다. 첫째, ‘효용성’은 컨버전스 가전이 다른 일반적인 제품과 마찬가지로 사용자에게 효용 가치를 제공할 수 있어야 한다는 것이고, 둘째, ‘혁신성’은 컨버전스 가전이 새로운 기술, 기능, 가치 등을 토대로 기존 가전을 대체하거나 보완하는 혁신을 사용자에게 어필할 수 있어야 한다는 것이다. 셋째, ‘조화성’은 컨버전스 가전이 배치될 외부 환경 및 제품 내부적으로 조화로워야 한다는 것이고, 넷째, ‘소통성’은 컨버전스 가전이 시스템 이해와 더불어 좀 더 확장된 소통의 가치를 포함해야 한다는 것이며, 다섯째, ‘당위성’은 컨버전스 가전이 무차별적인 결합이 아니라 합리적인 결합을 전제로 해야 한다는 것이다. 여섯째, ‘고유성’은 컨버전스 가전이 기존의 가전 경험을 포함하는 친숙함을 전달할 수 있어야 한다는 것이며, 마지막으로 ‘관리성’은 컨버전스 가전은 관리에 용이하고 위생적이어야 하며 더불어 확장된 정리정돈을 지원할 수 있어야 한다는 것이다. 본 연구의 결과는 컨버전스 가전을 비롯한 컨버전스 제품을 디자인할 때 고려해야 할 사용자 가치 요소를 실증적으로 탐색하고, 이를 추후 디자인에 활용될 수 있도록 기반을 마련했다는 데 그 의의가 있다.;Recently, the appliance industry has been releasing a number of convergence products that have been converging into a single home appliance by breaking down the boundaries between industries, technologies, and products. Convergence products are triggered by advanced technologies such as flexible displays and IoT, and also triggered by human and environmental factors, such as aggregation of devices with similar usage patterns considering user locations, movements, and time zones, or object that converging the appliance and furniture. Like this, these day convergence products are extending: not only technology-driven convergence product but also human-driven and environment- driven convergence product. At this moment, the user experience about convergence product is rapidly changing, and the relevant user culture is constantly being created. Therefore, there is a possibility that new user value may exist that affect the user experience for convergence products that are expanding increasingly. In this reason, this study aims to find user value about convergence products, especially convergence appliances that show the extended convergence paradigm well. For this purpose, a preliminary survey was conducted to extract the questionnaire. The pre-survey collected the characteristic of the convergence product, the value, and the user experience in existing appliance studies through literature studies. First, the characteristic of the convergence product was collected because user value was also affected by the physical properties of the product, second, the value was collected to understand users in a longer-term and comprehensive way, and third, the user experience in existing appliance studies was collected because users evaluated the convergence product experience based on their original product experience. However, items collected through literature review were collected from indirectly related studies. Therefore, an actual user experience about convergence appliance was further investigated through FGI. Afterwards, a main survey, a factor analysis that identified potential common factors, was conducted. As a result of main survey, seven user values for convergence appliances were derived: ‘utility', ‘innovation', ‘harmonious', ‘communication', ‘justification', ‘uniqueness' and ‘management'. First, ‘utility' means that convergence appliances should be able to provide utility value to users like any other common product, and second, ‘innovation' means that convergence appliances should appeal to users to innovations. Third, ‘harmonious' means that convergence appliances should be internally harmonized with the external environment and product in which they will be deployed, fourth, ‘communication' means that convergence appliances should include a more extended value of communication with system understanding, and fifth, ‘justification' means that convergence appliances should be reasonable, not indiscriminate combination. Sixth, ‘uniqueness' means that convergence appliances should be able to convey familiarity that includes existing home appliance experiences, and finally ‘management' means that convergence appliances should be easy to manage and hygienic, as well as supporting extended cleanup. The results of this study are meaningful in that they empirically explore user value factors to consider when designing convergence products, and lay the foundation for future design use.
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