View : 844 Download: 0

남녀 대학생의 경력 관련 경험과 경력열망에 관한 연구

Title
남녀 대학생의 경력 관련 경험과 경력열망에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Career Related Experience and Career Aspiration of Male and Female University Students
Authors
임정선
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
백지연
Abstract
본 연구에서는 사회인지진로이론(Social Cognitive Career Theory: SCCT)을 바탕으로 대학생활에서의 경력 관련 경험과 경력열망과의 관계를 알아보고, 이러한 대학생활에서의 경력 관련 경험이 진로자기효능감을 매개로 경력열망에 관계가 있다는 모형을 설정하였다. 연구를 위해 국내의 4년제 대학에 재학중인 3학년 이상의 경영학과 대학생 311명을 대상으로 온라인 및 오프라인 설문을 실시하였다. 조사도구로는 대학생의 경력 관련 경험, 진로자기효능감, 경력열망으로 총 3가지 영역을 질문하는 설문지를 활용하였다. 대학생의 경력 관련 경험은 6요인 32문항, 진로자기효능감 1요인 7문항, 경력열망 1요인 8문항으로 구성되었다. 모든 영역의 문항은 5점 Likert 척도로 구성되었으며, 이 외에 응답자 성별, 연령, 학년, 전공계열, 전공 만족도를 포함한 일반적 특성은 선택형 응답과 서술형 응답 형식을 사용하였다. 연구 분석 결과, 대학생활에서의 경력 관련 경험은 부분적으로 진로자기효능감에 유의미한 관계가 있었고, 진로자기효능감과 경력열망과의 관계를 살펴보았을 때도 유의미한 관계가 있었다. 대학생의 경력 관련 학습경험과 경력열망과의 관계에서 진로자기효능감의 매개효과를 살펴본 결과, 리더십 경험, 대리학습경험, 사회적 및 언어적 설득경험에서만 유의미하였다. 마지막으로 대학생의 경력 관련 경험, 진로자기효능감, 경력열망에서 남녀 두 집단 간의 차이를 살펴본 결과, 리더십경험과 진로자기효능감, 경력열망에서만 집단 간 차이를 보였다. 본 연구의 결과를 바탕으로 논의 및 의의, 연구의 한계점과 후속 연구에 대한 제언을 하였다.;In this study, the correlation between career related experiences of university students and career aspirations was explored based on the Social Cognitive Career Theory (SCCT). It was hypothesized that such career related experiences of university students are correlated to career aspirations through the medium of career self-efficacy. For the study, online and offline surveys were conducted on 311 business students in their third year or higher at four-year universities in Korea. For the survey, a questionnaire was used to gain insight on three main sections: career related experiences of university students, career self-efficacy, and career aspirations. The career related experiences of university students section consisted of 6 factors and 32 questions, the career self-efficacy section consisted of 1 factor and 7 questions and the career aspiration section consisted of 1 factor and 8 questions. The responses to the questions in all of the aforementioned sections were limited to the five-point Likert scale, whereas the responses to questions regarding general characteristics, including the respondent’s gender, age, grade, field of study and satisfaction of major, were in the forms of multiple choice and descriptive responses. According to the research analysis, career related experiences of university students showed partial correlation with career self-efficacy, whereas career self-efficacy showed significant correlations with career aspirations. Upon examining the medium effect of career self-efficacy in the correlation between career related experiences of university students and career aspirations, the results were only significant in terms of leadership experience, proxy learning experience, and social and verbal persuasion experience. Lastly, upon comparing career related experiences, career self-efficacy and career aspirations between male and female, the results only showed significant differences in leadership experience, career-efficacy and career aspirations. Based on the results of this study, the discussion, significance and limitations of the study and suggestions for subsequent research were presented.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국제사무학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE