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중국인 고급 학습자를 위한 비유 중심의 현대시 교육 방안 연구

Title
중국인 고급 학습자를 위한 비유 중심의 현대시 교육 방안 연구
Other Titles
A Study of the Metaphor-centered Modern Poetry Education Program for Chinese Korean advanced learners
Authors
LIU, LU
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정우
Abstract
본 연구는 한국 각 대학 부속 어학당에 재학 중인 중국인 고급 한국어 학습자를 대상으로 비유 중심의 현대시 교육 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 더 나아가 비유를 통한 효과적인 현대시 이해와 감상 방법을 구안하기 위하여 중국인 학습자가 한국 현대시 비유를 학습하는 과정 중 겪는 어려움에 주목하고, 이러한 어려움을 극복하기 위해서 시를 보다 쉽게 이해할 수 있도록 유도하는 교육 방안을 모색하는 데 초점을 두고 있다. 이를 위해 연구자는 중국 중학교 <어문> 교재와 한국 어학당에서 사용되고 있는 한국어 교재를 비유 중심으로 고찰함으로써 중국인 고급 학습자들이 보다 효율적인 학습을 할 수 있는 수업활동을 모색하고자 했다. Ⅱ장에서는 우선 비유의 개념에 대해 살펴보았다. 일반적으로 비유는 전통적 수사학적 차원에서의 비유와 문화론적 사고 차원에서의 비유로 분류될 수 있다. 전통적 수사학에서는 비유를 언어의 특수한 용법으로 보고, 직유, 환유, 은유 등이 주는 수사적 효과에 주목한다. 반면에 문화론적인 사고 차원에서는 인지언어학의 관점에서 비유를 언어의 정상적이자 본질적인 특성으로 이해하고, 사용자의 인지 능력, 그리고 그에 영향을 미치는 문화적 배경과 깊은 관계가 있다고 본다. Ⅲ장에서는 중국인 한국어 학습자의 비유 학습 경험과 내용에 대해 살폈다. 우선 중국 어문 교육과정에서의 비유 교육에 대한 검토를 통해 존재하는 문제와 특징에 대해서 살펴보았다. 대체로 중국의 현대시 교육에서 비유는 주로 직유 중심으로 이루어지고 있으며 학습활동의 다양성이 부족했다. 비유 지식에 대한 학습은 수사학적인 차원에서 진행되고 있다. 아울러 한국에서 편찬되고 있는 고급 한국어 교재들의 경우 수록된 현대시는 수량이 적었고 비유와 관련된 학습활동들은 문화론적인 차원에서 진행되고 있는 인상을 주고 있지만 비중이 크지 않았다. 그리고 중국인 학습자들에게 효율적인 학습활동이 부족했다. 중국인 학습자들의 배경 지식과 특징을 고려하지 않은 탓으로 비유 중심의 현대시 교육은 좋은 효과를 기대하기 어려웠다고 본다. Ⅳ장에서는 이러한 문제를 개선하기 위해 비유 중심의 현대시 교육 개선 방안에 대해 살펴보았다. 우선 비유 중심의 현대시 교육이 도달하고자 하는 목표를 세 가지로 분류했다, 즉 비유 학습을 통한 의사소통능력 신장, 비유 중심의 현대시 학습을 통한 한국 문화 이해, 한국어의 비유 특징에 대한 인식 함양이다. 이러한 세 가지 목적을 기반으로 중국인 학습자들의 배경 지식을 고려하여 연구자는 ‘비유의 유형에 대한 지식’, ‘은유의 특징에 대한 이해 심화’, ‘은유의 효과에 대한 학습 확대’로 세 가지 개선 방안을 제시하였다. 본 연구는 중국인 고급 학습자들의 배경 지식에 대한 고찰을 바탕으로 상황에 맞는 비유 중심의 한국 현대시 교육 개선 방안을 제시하였다. 이를 통해 중국인 학습자를 위한 한국어 교육이 학습자의 어학적, 문화적 배경 지식에 기반을 둔 한국어 교육으로 한 단계 발전할 수 있게 되기를 기대한다.;In this research, Chinese advanced Korean learners who study in the affiliated language schools of Korean universities are taken as the subjects, and a metaphor centered modern poetry education program is proposed. To further study the effective way of understanding and appreciating Korean modern poetry through metaphor, the difficulties of Chinese learners encounter in learning Korean modern poetry metaphor should be paid attention. And in order to mitigate these difficulties, an educational program to guide students to understand Korean modern poetry more easily are expected to be explored. Therefore, the author attempts to explore more efficient learning activities for Chinese Korean senior learners by analyzing Korean textbooks used by affiliated language schools of Korean Universities and modern poetry included in the textbook of Chinese of middle school in China. First, the author examined the metaphor learning experience and content of Chinese Korean learners. Generally speaking, metaphor can be divided into two levels, which includes traditional rhetoric level and thinking level of cultural theory. In traditional rhetoric level, metaphor is mainly used for the perspective of grammar, which mainly focuses on how to use and show their respective effects of simile, metaphor, metonymy in grammar. On the contrary, The metaphor at the level of cultural theory is based on cognitive linguistics, that is, metaphor has a deep relationship with users' perception, experience, knowledge, and cultural background. Then, the author examines the metaphorical learning experience and content of Korean learners of Chinese. First of all, the author discusses the existing problems and characteristics of metaphor education in Chinese teaching. In a word, in modern Chinese poetry education, metaphor is just mainly used in the form of simile,so the diversity of practice activities is insufficient. Besides, the study of metaphor is just from the perspective of rhetoric. At the same time, the number of modern poems included is small in the high-level Korean textbooks compiled by South Korea. The impression given by the learning activities related with metaphor is that they are carried out at the level of cultural theory, but the proportion is not large. And for Chinese learners, there is a lack of effective learning activities. The author believes that this is due to the little consideration of background knowledge and characteristics of Chinese students, so the education of modern poetry centered on metaphor is difficult to produce good results. Finally, in order to improve these problems, the improvement plan of the education of modern poetry centered on metaphor is investigated. First of all, the modern poetry education objectives centered on metaphor are divided into three categories, which includes improving communication ability through metaphor learning, understanding Korean culture and cultivating the understanding of Korean metaphor characteristics. Based on the above three purposes, the author puts forward three learning activity design programs, namely, knowledge of the type of metaphor, deeper understanding of the features of the metaphor, and expanding learning about the effects of the metaphor. This study proposes a metaphor centered modern poetry education program for Chinese advanced Korean learners, which is expected to contribute to the further development of Korean education centered on foreigners.
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