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학문 목적 중국인 한국어 학습자를 위한 초인지적 읽기 전략 교육 연구

Title
학문 목적 중국인 한국어 학습자를 위한 초인지적 읽기 전략 교육 연구
Other Titles
A Study of Metacognitive Reading Strategies for Chinese Academic Purpose Korean-Learners
Authors
YU, ZHUOHAN
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
서혁
Abstract
본 연구는 한국어 읽기에서 학문 목적 중국인 한국어 학습자가 사용하는 초인지적 읽기 전략과 그 특징을 밝히고, 이를 모국어 읽기에서 사용하는 초인지적 읽기 전략과의 차이를 비교․대조하여 그 차이를 밝힘으로써, 학문 목적 한국어 학습자를 위한 초인지적 읽기 전략 교육 방안을 구성하는 것을 목적으로 한다. 이는 학문 목적 한국어 학습자들이 계속 증가하고 있다는 점과 학문 목적 한국어 학습자들이 의사소통 능력뿐만 아니라 학문적 문식성을 함양해야 한다는 점, 그 중에서도 특히 스스로 점검하고 통제하는 초인지적 전략을 더 많이 필요로 한다는 점에서 기인한다. 이를 위하여 이 연구에서 우선 초인지의 개념과 구성 요소, 유형에 대한 논의를 검토하였다. 다음으로 학문 목적 한국어 교육에서의 초인지적 읽기 전략 교육 현황을 검토하였다. 교육 현황을 검토할 때 먼저 한국어 읽기 교재에서 초인지적 읽기 전략을 어떻게 다루고 있는지를 분석하였다. 이를 통해 학문 목적 읽기 교재에서 초인지적 읽기 전략의 문제점을 제시하였다. 그 후 학문 목적 한국어 교육에서 초인지적 읽기 전략 교육 내용을 살펴보았다. 이를 바탕으로 이 논문에서 연구한 초인지적 읽기 전략 유형을 제시하였다. 마지막으로 중국의 자국어 교육의 교육 과정 및 표준을 살펴보고 국어 교육에서의 초인지적 읽기 전략의 교육 내용을 분석하였다. 제1언어와 제2언어 교육에서의 초인지적 읽기 전략 교육 내용을 보면 공통적으로 크게 계획, 점검, 조절, 평가 네 가지 범주로 나눌 수 있으며 구체적으로 각 범주의 교육 내용에 차이가 있다. 이러한 차이가 나타나는 원인은 교육 목적, 교육 이념, 텍스트 특성과 관련이 있다고 본다. 또한 학문 목적 한국어 학습자들의 초인지적 읽기 전략 사용 양상을 확인하기 위하여 6명을 대상으로 실험을 진행하였다. 사고구술법과 인터뷰를 통해 학습자들이 한국어 읽기와 중국어 읽기에서 초인지적 읽기 전략의 사용 양상을 관찰하였다. 두 가지를 비교 분석하여 학문 목적 중국인 한국어 학습자가 한국어 읽기에서 사용한 초인지적 읽기 전략의 특징을 밝히고 이에 맞춘 교육의 시사점을 제시하였다. 계획 전략 사용 측면에서 학문 목적 중국인 한국어 학습자는 읽기 전에 텍스트에 대해 전반적으로 검토하고 명확한 읽기 목적을 세우는 능력이 부족한 특성을 보인다. 점검 전략과 조절 전략 사용에서 대부분의 학습자가 스스로에 대해 점검해야 한다는 의식이 부족하며, 점검해도 오류를 발견하지 못했다는 문제점이 있었다. 평가 전략에서 학습자가 읽기 이해도를 평가하려는 의식이 강했던 반면, 읽기 방법을 평가하는 의식이 없었다. 그리고 전반적으로 텍스트를 평가하고 비판적으로 수용하는 능력이 부족하다는 특성을 보였다. 교재 분석과 실험 연구를 통해 도출된 결과를 바탕으로 학문 목적 한국어 학습자를 위한 초인지적 읽기 전략의 교육 방안을 마련하였다. 교육의 목표는 학습자에게 초인지 인식을 부여하여 읽기 과정에서 계획 전략, 점검 전략, 조절 전략, 평가 전략을 효과적으로 활용하고 전반적인 읽기 능력을 향상하는 것이다. 지도 원리에서는 과정 중심의 원리, 초인지 이론, 학습자 중심의 원리와 협력적 언어 교수법의 원리를 고려하였다. 또한 구체적인 읽기 내용을 읽기 전, 중, 후 세 단계로 나누어 구성하였다. 내용을 구성했을 때 주로 실험에서 학습자들이 초인지 전략을 사용했을 때 나타난 문제점과 학습자가 중요하다고 생각한 전략과 활동을 고려하였다. 이를 바탕으로 읽기 전 단계에서 주로 계획하기 전략을 교육하고 읽기 중 단계에서 주로 점검, 조절, 평가 전략을 가르치며 읽기 후 단계의 교육 내용은 주로 평가 전략과 계획 전략 지도 내용으로 구성하였다. 이 연구는 학문 목적 중국인 한국어 학습자가 실제 한국어 읽기와 중국어 읽기에서의 초인지적 읽기 전략을 사용 양상을 관찰하고 학문 목적 중국인 한국어 학습자를 위한 초인지적 읽기 전략 교육 내용과 방안을 마련하는 데 의미가 있다. 추후 이 연구에서 제시한 교육 내용과 방안을 실제 교육 현장에서 효율성을 점검할 필요가 있으며 학문 목적 한국어 교육에서 텍스트 장르별, 학습자의 전공별 초인지적 읽기 전략 교육 논의를 기대한다. ;The purpose of this study is to observe the patterns and characteristics of the use of metacognitive reading strategies in Korean reading by type of strategy, and to organize the contents and methods of metacognitive reading strategies for Chinese academic purpose korean-learners. Recently, the number of learners who learn Korean for academic purposes is increasing. If general - purpose Korean learners are to learn Korean to improve their communication skills, academic learners should cultivate academic literacy beyond communication skills. Also, as more skilled readers use more metacognitive readings strategies to check and control themselves, academic learners need to have a metacogniteve reading strategy to improve reading ability for academic purposes. However, there is a lack of discussion on the metacognitive reading strategy in Korean language education for academic purposes. Therefore, I think that it is necessary to prepare the contents and the plan of education of the metacognitive reading strategies. Based on the purpose and necessity of this research, the research problems of this study are as follows. First, what are the characteristics and characteristics of using the metacognitive reading strategies of the Chinese academic purpose Korean -learners in the Korean reading process? Second, what is the difference in the use of the metacognitive reading strategy in Korean and Chinese reading by the Chinese academic purposes Korean-learners ? Third, what is the metacognitive reading strategies education for Chinese academic purposes Korean-learners ? Based on the research problem, the study first looked at the study on metacognitive reading strategy and academic purpose Korean reading education in Chapter Ⅰ. In addition, the research contents and methods of this study were established. In chapter II, first considered a discussion of the concept and components of metacognition. And we looked at various classifications of metacognitive reading strategies. The following review was given to the status of metacognitive reading strategy education in academic purpose Korean education. First, we analyzed how Korean reading materials deal with metacognitive reading strategies. And we looked at the contents of metacognitive reading strategy education in Korean language education for academic purposes. Based on this, the types of metacognitive reading strategies for this study were identified. At the end, the Chinese language education courses and standards were presented and the contents of the metacognitive reading strategy education in the Chinese reading education were reviewed. I compared the contents of the metacognitive reading strategy in Korean language education, found common and different points, and analyzed the reasons for their differences. In Chapter III, I observed the six Chinese academic purposes Korean-learner's use patterns of metacognitive reading strategies in Korean reading and Chinese reading. After comparing it, I revealed the Chinese academic purpose Korean-learner's characteristics of metacognitive reading strategy in Korean reading. Based on this, I presented the implications of education. Based on the results from Chapter II analysis and the experiment in Chapter III, the contents and methods of education for metacognitive reading strategies for academic purposes Korean learners in chapter IV were prepared. In Chapter V, I synthesized the study as a whole and suggested the significance and limitations of the study and the direction of further development. This study is meaningful in observing how Chinese learners use metacognitive reading strategies in Korean reading and Chinese reading, and in preparing contents and methods for metacognitive reading strategies for Chinese Korean- learners for academic purposes. In the future, the contents and methods of education presented in this study need to be checked for efficiency in the field of education, and I look forward to discussing the metacognitive reading strategies by text genre and learners' major in Korean education for academic purposes.
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