View : 1056 Download: 0

영어 영재교육 프로그램에 대한 영어 영재교육 담당교사 인식조사

Title
영어 영재교육 프로그램에 대한 영어 영재교육 담당교사 인식조사
Other Titles
A Study on the Perception of English Gifted Education Teacher for English Gifted Education Program
Authors
정유선
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 영재교육협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유경재

정종우
Abstract
본 연구는 영어 영재교육 프로그램 현황에 대한 영어 영재교육 담당교사의 인식을 파악하여 향후 영어 영재교육 프로그램 개발 시 고려해야 할 요구조사와 영어 영재교육 현장에 대한 교육적 제언을 제공하는데 목적이 있다. 영재학생들은 특별한 교육적 요구를 가지고 있으며 그에 적합한 차별화된 교육이 필요하다. 현재 영재교육 대상자와 영재교육기관, 영재교육 프로그램은 매년 그 비율이 꾸준히 증가하는 추세이지만 대부분의 영재교육 프로그램은 수·과학에 편중되어있으며, 영어를 포함한 외국어 분야의 프로그램 수가 미비한 상황이다. 즉, 영어 학습에 특별한 교육적 요구를 가진 학생들은 그들의 특수성을 반영한 교육프로그램이 필요함에도 불구하고 부족한 실정이다. 연구 실행을 위하여 우선 영어 영재교육이 나아가야 할 방향에 대한 연구자들의 제언들을 토대로 설문 문항을 개발 하였고 전문가들을 통해 수정·보완을 거쳐 최종 설문지를 완성하였다. 설문 조사는 국내에서 영어 영재교육을 시행하고 있는 영재학급, 교육청, 대학부설영재원에 직접 방문, 우편, e-mail, 설문 링크(Google)의 방법으로 실행하였으며, 총 52개 기관에서 98부의 설문지를 회수 하였다. 수집된 자료는 SPSS Ver.23 프로그램으로 빈도분석을 하였으며, 다음과 같은 연구결과를 도출 하였다. 첫째, 영어 영재교육 담당교사들이 인식한 영어 영재교육대상자란‘영어 분야에서 지적능력뿐만 아니라 흥미, 과제집착력, 창의성, 의욕 등이 높은 학생’이며, 영어 영재교육대상자가 반드시 갖추어야 할 핵심 요소는‘의사소통능력, 과제집착력(흥미), 외국어 적성, 창의적 문제해결력’이다. 현재 이러한 영어 영재교육대상자의 특성을 갖춘 학생을 선발하기 위해서‘심층면접, 학생의 희망, 교사 관찰, 학부모 희망, 지필고사’의 방법을 주로 사용하고 있다. 선발 결과, 현재 영어 영재교육대상자로 선발된 학생 중 영어 영재로 여겨지는 학생이‘있다’고 응답한 54.1%의 응답자는 또래에 비해 영어분야에서 높은 흥미, 동기, 창의성을 보이기 때문이라고 했고,‘없거나 모르겠다’고 응답한 49.9%는 합의된 개념정의가 없기 때문이라고 응답했다. 둘째, 영어 영재교육을 담당하고 있는 교사들은 영어 영재교육 프로그램의 목표로‘학생의 외국어 잠재력 계발, 학생들의 창의력·사고력·표현력 향상, 다른 학문을 이해하고 소통하는 능력 함양’순으로 중요하게 인식하고 있었으며, 영어 영재교사 경력 3년 전후로 집단 간 인식의 차이가 있었다. 또한, 현재 활용하고 있는 영어 영재교육 프로그램 내용의 차별화 정도는‘창의성,도전성’이 보다 더 두드러지게 보이고, 속진은 상대적으로 덜 강조되는 것으로 드러났으며, 영어 영재교사 경력 3년 전후로 집단 간 인식의 차이가 있었다. 영어 영재교육 프로그램의 적절한 교육 방법으로는‘토론, 말하기 교육,타 교과와의 융합교육,해외학생들과 교류, 해외 체험학습을 통한 다문화 접촉 교육’순으로 분석 되었으나‘쓰기중심 교육’은 순위가 높지 않았다. 교수자료로는‘학생들의 배경지식과 인지능력을 고려한 다문화·다언어 자료, 영어가 모국어인 아동들이 배우는 원어민을 위한 교재(원서)’를 적합한 것으로 인식하고 있었으며, 대략 절반(46.9%)정도의 영어 영재교육 담당교사는 수업자료를 스스로 자체제작 하여 사용하는 것으로 나타났다. 셋째, 영어 영재교육 담당교사들의 영어 영재교육 프로그램의 취약정도와 방향성에 대한 인식을 비교한 결과‘세계시민성 향상을 위한 다문화적인 관점의 교육, 창의력 증진을 위한 산출중심(Production-Based)의 교육, 간학문적, 통합교과적 문제 해결력에 초점을 둔 교육’은 취약정도의 순위와 방향성의 순위가 모두 높았다. 본 연구의 조사 결과 영어 영재교육대상자들의 특성을 고려한 영어 영재교육 프로그램의 발전 방안은 다음과 같다. 첫째, 영어 영재교육대상자에 대한 개념적 틀을 제시할 필요가 있으며, 영어 영재교육대상자 선발 방법으로‘흥미, 동기, 창의성’등을 강화해야 할 필요가 있다. 둘째, 향후 영어 영재교육 프로그램은‘학생의 외국어 잠재력 계발, 학생들의 창의력·사고력·표현력 향상, 다른 학문을 이해하고 소통하는 능력 함양’을 핵심적인 목표로 개발되어야 하며 내용 면에서는 속진보다는 창의성, 도전성, 심화 등의 차별화를 위한 노력이 필요하다. 즉, 영어 영재교육 프로그램의 내용은 창의성을 중심으로 속진보다는 심화(깊이, 추상성, 복잡성)에 더 심혈을 기울여야 한다. 교육방법으로는 ‘수능과 같이 어려운 지문들을 접하고 이해하여 문제를 풀이하는 식의 교육방법 보다는 토론, 말하기 교육,타 교과와의 융합교육,해외학생들과 교류, 해외 체험학습을 통한 다문화 접촉 교육’위주로 이루어져야 하며, 말(oral language)뿐만 아니라 글(literacy)을 균형 있게 발달해야 한다. 그리고 교수자료로는‘학생들의 배경지식과 인지능력을 고려한 다문화·다언어 자료, 영어가 모국어인 아동들이 배우는 원어민을 위한 교재(원서)’를 사용할 필요가 있다. 셋째, 향후 영어 영재교육 프로그램은‘진부한 어휘·문법 위주의 프로그램 보다는 세계시민성 향상을 위한 다문화적인 관점의 교육, 창의력 증진을 위한 산출중심(Production-Based)의 교육, 간학문적, 통합교과적 문제 해결력에 초점을 둔 교육’의 방향으로 나아가야 한다.;The purpose of this study is to identify the teachers’perception of English education programs for gifted children and provide requirements and proposals that should be considered in developing future education programs. Gifted students have special educational needs and require differentiated education that are suitable to their corresponding demand. Although the ratio of gifted students, and education institutions as well as education programs for gifted children continue to experience a steady rise every year in recent years, most of the programs focus on mathematics and science only. There is only a limited number of gifted education programs for foreign languages, including English. Accordingly, education programs that reflect the unique features of the students with special educational needs for learning English are in short supply. To carry out the research, survey questions have been developed through literature search, and the final questionnaire was created through revision and improvement by experts. The survey was conducted by obtaining information from the classes for gifted children, Ministry of Education, and university-affiliated education institutes for gifted children through direct visits, email enquiries, and the use of survey links (Google), and a total of 98 questionnaires were collected from 52 different institutions. The collected data were then examined through frequency analysis by using the SPSS Ver.23 program, and thereby drew the following results. First, the gifted children targeted for English education refer to the students who have not only an intellectual ability but also interest, task pertinacity, creativity and motivation pertaining to the field of English language. The key elements that are required in these students are the 'communication ability, task pertinacity (interest), foreign language-learning aptitude, creative problem solving ability, etc.. In order to select students with the above characteristics of gifted children targeted for English education, 'in-depth interviews, wishes of the students, teacher observation, wishes of the parents, and written test' are mainly used. After the selection process, 54.1% replied ‘Yes’ as to the question that asked whether there are students that are likely to be gifted among the current students that had been selected as the gifted students targeted for English education. The reason why those students show a higher level of interest, motivation, and creativity in the field of English language compared to peers. But 49.9% said ‘No or Uncertain’. Because there is no agreed conceptual definition of the gifted children targeted for English education. Second, teachers who are in charge of the English education for gifted children recognized the objectives of the English education programs for gifted children in the order of the 'developing students’ potential in foreign language, improving students’creativity, thinking ability, and expressiveness, and the ability to understand and embrace other disciplines.' There is difference in perception between before and after three years experience in English gifted education. As for the status of the degree of differentiation in the contents of English education program for gifted children, 'creativity, initiative' was more important than 'advancement'. There is difference in perception between before and after three years experience in English gifted education. As for the teaching method of English education for gifted children, the teaching staff regarded in order of "education for discussion, and speech, education to develop interdisciplinary ability, exchange with overseas students’, while the ‘writing-oriented education’ did not receive much support. With regard to the teaching materials, the 'multicultural and multilingual materials that consider the background knowledge and cognitive skills of students, and textbooks (in English) for English native speakers' were recognized as suitable materials, and about half of the teachers in charge of English education for gifted children are found to create and use their own teaching materials. Third, the teachers believed that the current programs are not well organized in general, and all the items presented require significant attention. In particular, the comparison between the level of weakness in the English education programs for gifted children and their directions provided that ‘education based on multicultural perspectives for the improvement in the spirit of global citizenship, production-based education for creativity, and education focused on interdisciplinary and integrated problem solving skills' all ranked high in both the weakness level and directions. The results of this study suggest the following directions for the development of English education programs for gifted children that consider the unique features of the gifted students. First, it is necessary to present a conceptual framework for the gifted children targeted for English education to serve as a guide for students, teachers and researchers in the related field, and to emphasize the importance of 'interest, motivation and creativity' in the selection process of gifted children targeted for English education. Second, English education programs for gifted children should focus on 'developing students’ potential in foreign language, improving students’ creativity, thinking ability, and expressiveness, and the ability to understand and embrace other disciplines’as the important objectives. The contents of the English education programs for gifted children should focus more on in-depth education (depth, abstraction, complexity) with an emphasis on creativity than the advancement. The teaching methods need to focus on 'discussion, speaking education, convergence education with other subjects, exchange with overseas students, and multicultural exposure through overseas field trips', and oral language as well as literacy should be developed to form a balance. As for the teaching materials, it is necessary to use the 'multicultural and multilingual materials that consider the background knowledge and cognitive skills of students, and textbooks (in English) for English native speakers'. Third, the future programs should move towards providing ‘education based on multicultural perspectives for the improvement in the spirit of global citizenship, production-based education for creativity, and education focused on interdisciplinary and integrated problem solving skills'.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영재교육협동과정 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE