View : 1119 Download: 0

유아 교사의 유아평가 실행 역량

Title
유아 교사의 유아평가 실행 역량
Other Titles
Child assessment competencies of kindergarten teachers : A focus on social·emotional assessment
Authors
김미선
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구의 목적은 평가 준거를 이해하고 적용하는 능력을 통해 유아 교사의 유아평가 실행 역량이 전반적 혹은 내용별로 어떠한지 살펴보고, 유아평가 실행 역량이 평가 준거가 제시된 조건에 따라 차이가 있는지 밝히는 것이다. 이와 관련하여 아래와 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아 교사의 사회·정서 영역 유아평가 실행 역량은 어떠한가? 1-1. 유아 교사의 사회·정서 영역 유아평가 실행 역량은 전반적으로 어떠한가? 1-2. 유아 교사의 사회·정서 영역 유아평가 실행 역량은 평가 내용별로 어떠한가? 2. 유아 교사의 유아평가 실행 역량은 준거 제시 조건에 따라 차이가 있는가? 2-1. 유아 교사의 평가 준거 이해능력은 준거의 범위에 따라 차이가 있는가? 2-2. 유아 교사의 평가 준거 적용능력은 준거의 명세성에 따라 차이가 있는가? 본 연구는 서울과 경기 지역 유치원에 재직하며 유아평가를 실시하고 있는 담임교사 105명을 대상으로 하였다. 유아 교사의 유아평가 실행 역량에 대해 알아보기 위하여는 연구자가 제작한 질문지를 사용하였다. 질문지는 Anderson 등(2001/2005)이 제시한 인지과정을 근거로 사회·정서 영역 평가 준거를 이해하거나 적용할 수 있는지를 묻는 질문으로 구성되었으며, 준거 제시 조건에 따른 역량의 차이가 있는지 알아보기 위해 제시된 평가 준거의 범위나 명세성이 질문 유형에 따라 다르다. 자료분석을 위해 평균과 표준편차, 최댓값과 최솟값, 표준점수(Z점수)을 산출하였으며, 독립표본 t검정과 대응표본 t검정을 실시하였다. 연구 문제에 따른 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 교사의 사회·정서 영역 유아평가 실행 역량은 전반적으로 낮은 편이며 교사마다 역량의 편차가 큰 것으로 나타났다. 역량 구분에 따라 살펴보았을 때, 준거를 이해하는 능력과 준거를 적용하는 능력 모두 높은 편은 아니었으나 받을 수 있는 최고점을 고려했을 때 준거를 적용하는 능력이 준거를 이해하는 능력보다 낮았다. 또한 유아 교사의 유아평가 실행 역량을 사회·정서 영역의 내용별로 살펴보았을 때, 교사들은 정서에 속한 내용에서 평가하기 어려워했다. 둘째, 유아 교사의 사회·정서 영역 유아평가 실행 역량은 준거 제시 조건에 따라 유의한 차이가 있었다. 교사들은 여러 개의 준거요소를 동시에 고려해야 할 때 준거의 의미를 이해하기 어려워했으며, 명세한 행동목록이 제시되지 않고 일반적인 개념요소만 가지고 평가할 때 준거를 적용하기 어려워했다.;The purpose of the study was to investigate the overall state and diverse components of kindergarten teachers’ child assessment competencies. It investigated what the state of the teachers’ social․emotional assessment competency was and whether there was any difference in assessment competencies due to the conditions of the teachers’ assessment standards. The research questions were as follows. 1. What is the state of the social․emotional assessment competency of kindergarten teachers? 1-1. What is overall state of the social․emotional assessment competency of kindergarten teachers? 1-2. What are the diverse aspects of kindergarten teachers’ social․emotional assessment competencies, according to the content teachers are to assess? 2. Are there any differences in the assessment competencies of kindergarten teachers according to the conditions of the assessment standards? 2-1. Are there any differences in the assessment competencies of kindergarten teachers according to the scope of the assessment standards? 2-2. Are there any differences in the assessment competencies of kindergarten teachers according to the specificity of the assessment standards? This study targeted 105 teachers who worked at kindergartens in Seoul and Gyeonggi and implemented child assessments. In order to examine the state of teachers’ assessment competencies, the researcher developed and utilized questionnaires. The questionnaires were composed of questions that required one to understand or apply a standard for assessment based on the Cognitive Process Dimension framework(Anderson et, al., 2005), and the assessment standards differed in scope and specificity. For data analysis, the average, standard deviation, ceiling and valley values, and Z-score were calculated, and an independent sample t-test and paired sample t-test were conducted. The results of this study were as follows. First, the state of the social․emotional assessment competency of kindergarten teachers was low overall, and the deviation in competency was large. The ability to understand standards and the ability to apply standards were both not high, but the ability to apply standards was lower than the ability to understand standards when evaluated considering the highest score in each question. The components of kindergarten teachers’ social․emotional assessment competencies were diverse according to the content to assess. The state of the social․emotional assessment competency of kindergarten teachers was the lowest with regard to the area of “emotion.” Second, there was a difference in the assessment competencies of kindergarten teachers according to the conditions of the assessment standards. Teachers found it more difficult to understand assessment standards in cases where they were asked to use a wide scope of assessment standards. Meanwhile, teachers found it easier to apply assessment standards in cases where they used assessment standards that were stated specifically.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE