View : 688 Download: 0

북한이탈 청소년의 사회적응을 위한 미술교육프로그램 질적 연구

Title
북한이탈 청소년의 사회적응을 위한 미술교육프로그램 질적 연구
Other Titles
The art education program for social adaptation of North Korean defectors with a qualitative research method in Korean society
Authors
문보라
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김효정
Abstract
본 연구는 한국 사회에서 사회 구성원으로 자리하고 있는 북한이탈청소년의 사회적응을 위한 미술교육 프로그램을 질적 연구 방법으로 접근하였다. 본 연구의 연구 참여자들은 총 2명으로 북한이탈청소년으로 각각 2012년과 2013년에 한국에 입국하였고, 당시 10세 전후의 청소년기로 사회적응 프로그램을 경험하였다. 두 참여자를 대상으로 24차시의 미술교육 프로그램을 설계하여 실행하였고, 수업은 본 연구자가 진행하였다. 매회 수업을 진행한 후 심층면담이 이뤄졌으며, 실기작품 사진을 촬영했다. 수업 내용과 심층면담은 녹음하여 전사 기록하고 실기작품 사진과 함께 자료 수집하여 분석하였다. 질적 연구의 자료 분석은 월코트(Wolcott)의 연구절차 ‘기술’과 ‘분석’, ‘해석’의 단계로 진행했으며, 위의 수집한 자료를 토대로 개방코딩(open coding)으로 범주화하여 핵심 주제들을 분류하여 분석하였다. 자료 분석 결과를 보면, 총 3개의 상위범주와 14개의 하위범주로 도출되었다. 사회적응을 위한 미술교육프로그램을 북한이탈청소년이 경험했을 때 상위범주는 ‘가족과 학교의 소통과 이해’, ‘심리의 자기표현력 증대’, ‘사회문화 인지’로 분석되었다. 범주화 내용은 다음과 같다. 가족과 학교의 소통과 이해에 따른 하위범주 내용을 보면 부모와 가족에 대해 부정적인 시각에서 이해하는 시각이 드러났으며, 학교에서 친구와의 원만한 관계성을 찾아볼 수 있었다. 다음 상위범주인 심리의 자기표현력 증대는 6개의 하위범주로 나타났는데 자신의 자아에 대해 생각하며, 자신의 주관적 생각을 직접적으로 표현하는 것을 알 수 있다. 마지막 상위범주로 사회문화인지는 한국사회에서의 가치관을 생각하며 한국사회에 대한 인지로 도출되었다. 본 연구의 자료 분석 결과를 바탕으로 북한이탈청소년을 위해 사회적응을 기반한 미술교육프로그램의 결론은 다음과 같다. 첫째, 북한이탈청소년의 내면의 심리적 불안을 해소하는 기회가 된다. 북한이탈청소년은 한국까지 입국하는 과정에서 높은 스트레스를 받고 해소할 겨를 없이 새로운 문화에 적응해야한다. 이 과정에서 미술교육은 감정과 생각을 표출하는 기회가 되었다. 둘째, 자아정체성 확립을 돕고 여러 갈등 관계를 긍정적인 방향으로 유도할 수 있다. 새로운 사회문화에 일방적 적응을 요구받는 북한이탈청소년은 자신의 자아 확립에 있어 혼란을 겪거나 그로 인한 여러 문제를 겪게 된다. 이 과정에서 자신의 정서와 생각을 표현하는 미술교육은 자아정체성을 찾아가는 수단이 되고 긍정적인 사고를 할 수 있다. 셋째, 자신의 감정을 타인에게 전달하는 자기표현력이 높아지고 창의성을 기를 수 있다. 이는 학습에 대한 의지로 이어져 삶의 태도까지 영향을 준다. 이와 같은 결론으로 보아 북한이탈청소년에게 사회적응을 중점한 미술교육 프로그램은 자신의 자아를 발견하고 심리적 안정을 찾으며, 한국사회에서 살아가는데 대한 긍정적 시각을 주었음을 알 수 있었다. 이에 미술교육의 목적과 역할에 맞게 북한이탈청소년 스스로 한국사회의 일원으로 자리매김할 수 있는 기초가 될 다각도의 적응을 위한 미술교육 프로그램이 체계적 지원된다면 긍정적인 결과가 이어질 것으로 보인다. ;The study examined the art education program for social adaptation of North Korean defectors with a qualitative research method in Korean society. The participants in the study were two North Korean defectors, who entered Korea in 2012 and 2013, respectively, and experienced social adaptation programs at around 10 years of age. The art education program was designed and executed by 24 times for both participants. After each class. in-depth interviews were conducted and actual works were photographed. Class contents and in-depth interviews were recorded and transcribed, which were collected and examined with actual performance works and photographs. Data analysis of qualitative research has conducted with Wolcott's research process 'technology', 'analysis' and 'interpretation'. Based on the data collected above, it is categorized as open coding in order to be analyzed systematically. The results of the data analysis derived three upper categories and 14 sub categories. When the North Korean defectors experienced the art education program for social adaptation, the top categories were analyzed as 'communication and understanding of family and school', 'increase of psychological self-expression ', and 'socio-cultural cognition'. The categorization is as follows. The sub-categories of family and school communication and understanding revealed a negative view of parents and family, while they showed a good relationship with friends at school. The next higher category, psychological self-expression, appeared in six sub-categories, reflecting the own self and expressing their own subjective thoughts in a direct way. As the last category, socio-cultural cognition was derived from the perception of Korean society, considering the values in the Korean society. Based on the results of this study, conclusions of the art education program for social adaptation of the North Korean defectors are as follows. First, it is an opportunity for the North Korean defectors to resolve the inner psychological uneasiness. They should adapt to the new culture without being able to deal with high stress during their entry to Korea. In this process, art education can serve as an opportunity for them to express feelings and thoughts. Second, it can help to establish self-identity and induce many conflicts in a positive direction. North Korean defectors, who are required to unilaterally adapt to new social culture, are confused by their own self-esteem and suffer from various problems. During this process, art education expressing emotions and thoughts can be a means of finding self-identity and positive thinking. Third, self-expression that conveys one's feelings to others can be increased and creativity can also be raised, which leads to willingness to learn and affects the attitude of life. As a result, it was revealed that the art education program focusing on social adaptation for North Korean defectors enabled them to find their own self, psychological stability, and gave them a positive view on living in Korean society. Therefore, it is expected that positive results will be provided if art education programs for the adaptation of the various arts are systematically supported with the purpose and role of art education, which will serve as a basis for establishing themselves as a member of Korean society.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE