- Title
- 사회과 자유학년제 운영사례에 대한 질적 연구
- Other Titles
- A Qualitative Case Study on the Operation Process of The Free-learning year in Social Studies Education : Case Study of 3 Middle Schools in Gyeonggi-Do
- Authors
- 김슬기
- Issue Date
- 2019
- Department/Major
- 교육대학원 일반사회교육전공
- Publisher
- 이화여자대학교 교육대학원
- Degree
- Master
- Advisors
- 최윤정
- Abstract
- 본 연구의 목적은 사회과 자유학년제의 운영 사례를 분석하고 운영과정상의 촉진요인과 장애요인이 무엇인지 탐색하는 데 있다. 이를 위해 경기도 지역 3개 중학교를 대상으로 사회과 자유학년제 운영과정에 대한 분석을 진행하고, 사회과 자유학년제 수업을 참여관찰하였으며, 자유학년제를 2년 이상 운영한 사회과 교사 3명을 대상으로 심층 면담을 실시하였다.
연구결과 3개 연구학교의 사회과 자유학년제 운영과정은 동료 교사와의 협의 정도, 사회과 교과 평가 방침 및 기준, 수업시수, 수업공개 방식 등 구체적인 운영방식에서 차이를 보였다.
사회과 수업 운영사례 분석에서는 3개 연구학교의 연구 참여 교사의 공개수업을 참여관찰하였으며 40분 동안 진행된 수업을 관찰하여 관찰기록지를 작성하였다. 세 명의 교사 모두 교과 내용을 재구성하여 수업을 운영하였으며, 모둠별 프로젝트나 역할극과 같은 학생참여 중심의 교수‧학습 방식으로 수업을 운영하였으나 평가 과정에서는 차이가 나타났다.
3개 연구학교의 사회과 자유학년제 교사 연수 과정에도 차이가 나타났다. 3개 학교 모두 전문적 학습공동체를 운영하고 있었으나 학습공동체 구성 방식에는 차이를 보였으며 온라인과 오프라인을 통한 교사 연수 방식에도 차이가 있었다.
연구대상 학교의 문서 자료와 면담 자료, 관찰 자료를 분석한 결과 사회과 자유학년제 운영과정상의 촉진요인은 교사요인, 제도요인, 환경요인으로 나타났다.
교사측면의 촉진 요인은 교사의 적극적인 교과 내용 재구성과 동료교사와의 활발한 소통 및 협업으로 나타났으며, 제도적 측면의 요인은 학교 안 자율장학제도(전문적 학습공동체)와 사례 중심의 자유학년제 교사 연수로 나타났다. 사회과 자유학년제 운영을 촉진하는 환경적 요인은 지역사회와 교육청의 행정적·재정적 지원으로 나타났다.
사회과 자유학년제 운영과정상의 장애요인은 교사요인, 제도요인, 환경요인으로 나타났으며, 이들 중 교사요인은 동교과 교사 협의의 부재와 폐쇄적인 수업문화로 나타났으며, 제도측면의 장애요인은 사회과 교과 시수의 부족과 학교운영 과정과 맞지 않는 교원인사제도로 나타났다. 환경 측면의 장애요인은 외부 인적자원의 부족과 지역사회 지원 방식과 맞지 않는 학교 운영 방식으로 나타났다.
이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구는 사회과 자유학년제의 성공적인 운영을 위한 네 가지 제안점을 제시하였다. 첫째, 사회과 자유학년제가 성공적으로 운영되기 위해서는 타 교과와는 다른 사회과 교과만의 특수한 상황을 고려한 보안책이 필요하다. 둘째, 사회과 교과 시수 부족에 대한 실태 조사와 보완책이 필요하다. 셋째, 교원의 인사발령 시기를 앞당겨 교사가 학기 시작 전 학습계획 수립 및 교재 연구 시간을 충분히 확보할 수 있도록 해야 한다. 넷째, 지역사회뿐만 아니라 민간기업, 금융기관, 공공기관 등 학교 밖 외부 기관들과 학교를 연계해 줄 수 있는 시스템이 마련되어야 한다.
본 연구는 사회과 자유학년제 운영 사례를 분석하여 학교 현장에서 사회과 자유학년제가 어떻게 운영되고 있는 지 밝히고 운영과정상의 촉진요인과 장애요인이 무엇인지 탐색하여 사회과 자유학년제의 성공적인 운영을 위한 기초 자료 및 시사점을 제공하고 있다는 데 의의가 있다.
그러나 본 연구는 경기도 지역 학교만을 연구 대상으로 하여 타 지역 학교의 사회과 자유학년제 운영 과정을 반영하지 못한 한계가 있으며, 자유학년제를 2년 이상 운영한 교사를 대상으로 연구를 진행하여 자유학년제를 처음 담당하는 교사의 사례를 반영하지 못한 한계를 가지고 있다.
따라서 사회과 자유학년제 운영과정을 보다 정확하게 파악하기 위해서는 타 지역의 사회과 자유학년제 운영과정에 대한 추가적인 연구와 자유학년제를 처음 담당하는 교사에 대한 후속 연구가 필요하다.;The purpose of the study is to analyze the operation cases of free-learning year in Social Studies education and to explore facilitating and obstructive factors in curriculum. In order to do this, analyzation on free-learning year system in Social Studies education proceeded in 3 middle schools in Gyeonggi province, participant observation on free-learning class of Social Studies was conducted, and interviews with 3 Social Studies teachers who run free-learning year system more than two years were carried out.
Based on the study, the free-learning year curriculum shows differences between the degree of consultation with colleague teachers, evaluation standards of Social Studies, and the number of lesson hour.
In the case study of Social Studies class, participant observation on teachers in 3 research schools was conducted and observation paper about 40 minutes classes was written. All the 3 teachers ran class with restructured subject contents and used students-centered learning methods such as group project and role play, but there was difference in evaluation process.
In addition, there is difference between each training process for Social Studies teachers in free-learning year in 3 research schools. All the 3 schools run professional learning community, but the organization method shows difference. On and off-line training sessions differ, too.
As a result of analyzing documents, interviews, and observation data of research schools, the facilitating factors in free-learning year curriculum of Social Studies education are teachers, systems, and environment.
Facilitating factors regarding teachers are active reconstruction of subject content, communication, and cooperation. Facilitating factors regarding systems are autonomous supervision(professional learning community) and case-centered training for teachers in free-learning year. Environmental factors are local communities and administrational and financial supports of the Education Office.
Obstructive factors in free-learning year curriculum of Social Studies education are teachers, systems, and environment. Among them, teacher factors are the absence of consultation with colleague teachers and closed lesson culture. Systemic factors are the lack of Social Studies lesson hour and personnel system which does not fit the school operation. Environmental factors are insufficient external human resource and school operation which does not match the local communities’ supportive method.
On the basis of study result, this study suggests 3 points for successful operation of free-learning year in Social studies education as followed. First, to guarantee successful free-learning year in Social Studies education, there needs to be a supplement which considers the specific situations of Social Studies education. Second, the survey and supplement on the lack of Social Studies lesson hour are needed. Third, teachers’ personnel appointment should be conducted earlier to secure enough times for establishing lesson plan and studying teaching materials before beginning semesters. Finally, the system which connects schools and outside institutions such as local community, private enterprises, financial institutions, and public institutions should be established.
The purpose of this study is to provide fundamental data and implications for successful operation of free-learning year in Social Studies education by clarifying how free-learning year is running in schools and exploring the facilitating and obstructive factors in curriculum.
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