View : 997 Download: 0

과업 복잡성과 협동학습의 여부가 중학교 학습자의 영어 쓰기 능력 향상과 정의적 태도에 미치는 영향

Title
과업 복잡성과 협동학습의 여부가 중학교 학습자의 영어 쓰기 능력 향상과 정의적 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Task Complexity and Collaborative Work on Korean Middle School Students’ Writing Performance
Authors
이하나
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최연희
Abstract
본 연구에서는 과업 중심 언어 교수법에 기반을 둔 영어 쓰기 과업에서 과업 복잡성과 협동학습의 여부가 중학교 학습자의 쓰기 능력 향상에 어떠한 영향을 미치는지를 유창성, 통사적 복잡성 그리고 정확성의 측면에서 살펴보고자 하며 영어 쓰기 능력과 정의적 태도에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 과업 복잡성은 인지적 요인의 인과관계 추론을 활용하여 복잡성을 조작하였고 협동학습은 과업 복잡성의 상호작용적 요인인 적은 참여자 수를 활용하여 집단과 개별학습을 하는 집단으로 구분하여 연구를 진행하였다. 본 실험은 서울의 일반계 중학교 3학년 4학급의 68명을 학생들을 대상으로 실시하였다. 실험에 참여하는 모든 학급은 본 실험 시작 전에 사전 쓰기 시험을 실시하였다. 과업 복잡성은 인과관계의 추론 유무에 따라 과업 복잡성이 높은 그림 순서 비제시 집단은 6개의 그림 자료의 순서를 맞추고 쓰기 작문을 수행하며 과업 복잡성이 낮은 그림 순서 제시 집단은 6개의 그림 자료가 순서대로 주어지고 작문을 하게 조작되었다. 또한 과업 복잡성의 상호작용 요인인 적은 참여자수를 활용하여 협동학습의 여부에 개별 활동 집단과 협동 활동 집단으로 나뉘게 된다. 네 집단은 그림 순서 제시 개별 활동 집단, 그림 순서 제시 협동 활동 집단, 그림 순서 비제시 개별 활동 집단 그리고 그림 순서 비제시 협동 활동 집단으로 구분되며 모든 집단은 차시별 활동지를 3장 제공받는데 활동지 1-1은 초안을 작성하고 주목한 점을 필기하고 활동지 2-2는 모델 글을 보고 자신의 글과 비교하며 주목한 점을 필기하거나 필기 후 토의를 한다. 이때 모델 글은 이야기체 글쓰기의 자료로 모든 집단에 동일하게 제공되어 작문 피드백으로서 역할을 하게 된다. 활동지 1-3은 활동지 1-1을 고치는 수정된 작문을 하게 되며 본 실험에서는 활동지 1-3을 분석하였다. 연구 결과를 살펴보면 첫째, 작문 유창성에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 유창성의 항목 중 분당 T단위 수의 과업 복잡성과 협동학습 여부 간 상호작용에서 유의미한 차이가 있었다. 과업이 복잡해질수록 협동 활동 집단이 더 많은 작문을 하여 유창성도 더 향상되는 결과를 보였다. 둘째, 작문 복잡성은 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았지만 어휘 복잡성은 협동 활동 집단의 평균이 더 높게 나타났다. 특히 어휘 복잡성은 협동 활동을 통해 학습자들이 충분한 토의 후 수정하는 작문을 하여 어휘 밀집도와 어휘 다양도가 더 높게 나타났다고 볼 수 있다. 셋째, 작문의 정확성에서도 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 과업이 단순할수록 작문의 정확성이 다소 높아지는 결과가 나타났으며 협동 활동 집단의 작문 정확성이 개별 활동 집단의 작문보다 더 높은 것으로 나타났다. 넷째, 학습자의 영어 쓰기 능력에 어떠한 영향을 미치는가를 알아본 결과 과업 복잡성과 협동학습 여부의 상호작용에 따른 통계적인 유의미한 차이를 보이지 않았지만 집단 내 사전 및 사후 쓰기 평가의 점수는 네 집단 모두 상승하였다. 또한 협동학습 여부에 따른 집단 간 총체적 쓰기 능력 향상도는 유의미한 차이를 보였는데 개별 활동 집단이 협동 활동 집단보다 영어 작문 능력의 총체적인 향상을 의미한다고 볼 수 있다. 그러나 과업 복잡성과 협동학습 여부에 따른 분석적 쓰기 능력의 유의미한 차이를 보이지 못하였는데 쓰기의 분석적 영역의 구성 영역을 제외한 과제 완성, 내용 그리고 언어 사용의 영역에서 그림 순서 비제시 집단의 쓰기 전후 향상도가 다소 높게 나타났다. 다섯째, 학습자의 정의적 태도의 일부에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 집단 내에서 영어학습 전반 영역과 영어 쓰기 영역의 일부에서 유의미한 차이를 보였지만 집단 간 사후 설문에서 영어학습 전반과 영어 쓰기의 유의미한 차이는 없었다. 수업 활동 유형별 선호도는 과업 복잡성의 그림 순서 선호도에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 학습자들은 그림 순서를 제시하고 작문하는 활동을 선호하였고 협동학습 여부에 따른 협동학습 선호도에서 유의미한 차이를 보였는데 개별 활동보다는 협동 활동을 더 선호하는 결과를 보였다. 본 실험의 연구 결과를 정리해보면 유창성에서 과업이 복잡해질수록 협동 활동 집단에서 유의미한 차이가 나타나 학습자들의 작문에 도움이 되었다는 것을 알 수 있었고 설문 응답을 통해 협동 활동은 학습자들의 정의적 태도에도 긍정적인 역할을 한다는 것을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과의 시사점으로 한국 중학교 학습자들을 대상으로 영어 작문을 실시할 때 교사는 과업의 복잡성에 따라 복잡한 과제를 수행할 때 소수의 학습자들로 나누어 협동 활동을 통해 작문 과업을 수행하도록 수업을 구성하여 영어 수업 시간에 활용하면 유용할 것이라 보인다. 또한 작문의 피드백으로서 모델 글을 제시할 때 학습자의 나이, 수준 그리고 관심사 등을 고려한 원어민의 모델 글을 제시한다면 쓰기 수정 활동을 통한 전체 영어 쓰기 능력 향상에도 도움을 줄 수 있을 것이라고 생각된다.;This research investigates how task complexity and group work influence the writing skills of middle school students when performing English writing tasks based on Task-based Language Teaching by observing fluency, syntactic complexity and accuracy and the influence upon English writing skills and affective aspects as well. The research was conducted by utilizing cognitive factor of task complexity and utilizing few participants that are interactive factor of task complexity, into two groups, one with subjects that perform asks as a group, and the other with those perform individually. When looking at the experiment’s subjects and methods, the experiment was carried out on 68 3rd grade middle school students in 4 different classes in a middle school in Seoul. Before taking part in the experiment, every class conducted a pre-writing test. Based on the existence or non existence of the resource-directing, the students were divided into two groups that performed different levels of complex tasks. One group had to perform a complex task, which was to guess the order of the picture prompts and then complete a writing task while the other group had six picture prompts given in order and complete a writing task. In addition, the students were divided into two groups in accordance with whether they did the work individually or as a group, by utilizing few participants that are interactive factor of task complexity. The experiment subjects were divided into a group that guesses the sequence of the picture prompts and does work individually, a group that guesses the sequence of the picture prompts and does work as a group, group that does individual work based on the order of the picture prompts and a group that does group work based on the order of the picture prompts. Each group received the same picture prompts with the same narrative writing. All groups were provided with three activity sheets per group. Activity sheet 1-1 was for drafting and note-taking and sheet 2-2 was for taking notes after reading a model text, compare it with the subjects' own writing, followed by a discussion. Identical narrative model texts were provided to all groups, serving as the giver of feedback. In Activity sheet 1-3, students were instructed to revise the writing draft in 1-1. For the purposes of this experiment, activity 1-3 was then analyzed. When looking at the results of the experiment, there was significant difference in fluency based on task complexity and group work but there was no significant difference in whether task complexity or group work was present separately. There was a meaningful difference in interaction between task complexity measured in number of T-units per minute and group work among the factors of fluency. As the task increased in level of complexity, the students that worked as a group had more writing practices and thus displayed improved fluency. When looking at complexity, there was no significant results shown for the syntactic complexity or the lexical complexity. However, the group that performed the works collaboratively had a comparatively higher average for the lexical density and type token ratio, which stand for the lexical complexity. This can indicate that when students discuss, which a form of group work, their lexical complexity increases. For accuracy, there was no significant difference in whether task complexity and group work were present. However, the accuracy of the writing increased as the task became simpler. The accuracy of the writing was higher for the subjects that worked as group, compared to the group of students who performed individually. Moreover, for English writing skills, all of the average score within the group improved for both pre-writing test and post-writing test. There was significant difference in the overall writing skills’ ability based on whether in groups performed their works in a group or individually: the overall scores for English writing of the groups that did their work individually were higher than those of the groups who did the work within the group. On the other hand, there was a higher score for the analytical field if the work became more complex. If task complexity and group work were present, then the results show that there is a partially positive effect on the affective attitudes of the students. Especially, there was a significant change in the overall learning of English and English writing aspects, showing that there was a change of perspective towards English after the test. Moreover, there was a meaningful difference in the improvement of the overall writing skills between the groups, with the group of subjects that worked individually showing overall improvement in writing skills more than those that worked as a group. On the other hand, there was no meaningful difference in terms of analytical writing skills in relation to the task complexity or group work. The group that was not given the order of the pictures showed greater degree of improvement prior and post-writing, in areas of task completion(except for the composition of analytical writing), content and language use. Even when looking at the answers of the survey conducted after the experiment, there was a significant difference in the students’ attitudes towards group work, which goes along with the overall results analyzing their writing skills, and it can be seen that the students prefer individual work over group work. There was no meaningful difference between the groups in terms of overall English learning and English writing in surveys conducted post experiment. A meaningful difference was found in class activities preferences in accordance with the picture order preferences of the task complexity. The students preferred suggesting the order of pictures and writing activities. They also showed a meaningful difference in preference for group work, wherein they preferred group work over working individually. The results of this study show that as the task becomes more complex in fluency, meaningful differences appeared in group work that helped the learners with writing. The survey responses also reveal that group work played a positive role in the learner's defined attitude. Based on the results of the study, it is recommended for the teachers to teach English writing for Korean middle school students by dividing the class into groups of few learners and perform complex writing tasks through group work. Moreover, when presenting model texts as feedback, using samples of native speakers in consideration of the students’ age, proficiency and interests would improve their overall English writing skills as they go through writing revision.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE