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영어 가사 쓰기 활동을 통한 영어 어휘 학습이 중학교 학습자의 어휘 학습과 정의적 태도에 미치는 영향

Title
영어 가사 쓰기 활동을 통한 영어 어휘 학습이 중학교 학습자의 어휘 학습과 정의적 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of English Vocabulary Learning through Writing English Lyrics on Middle School Students’ Vocabulary Learning and Affective Attitudes
Authors
이경민
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
Josephine Lee(이미진)
Abstract
성공적인 의사소통을 하는데 있어서 어휘는 필수적으로 갖추어야할 요소이다. 그러나 우리나라 대부분의 학교에서 어휘는 영어를 학습하는데 있어서 여전히 부차적인 요소로 여겨져 별도의 어휘 수업이 이루어지고 있지 않다. 이에 따라 영어 학습에 있어서 어휘 학습은 학습자 개개인의 몫으로 전가되고 있으며 학교 안과 밖에서 이루어지는 영어 어휘 학습의 경우 대체적으로 어휘와 맥락을 분리하여 학습하는 탈맥락화된 어휘 학습이라고 할 수 있다. 최근 유의미한 맥락을 통한 영어 어휘 학습에 관한 연구가 활발하게 이루어지고 있으며 그 중 많은 연구들이 유의미한 맥락을 제공하는 노래가 영어 학습의 효과적인 도구로 활용될 수 있음을 입증하였다. 그러나 노래를 활용한 영어 학습에 관한 대부분의 연구들이 초등학교 학습자를 대상으로 영어 노래의 사용이 영어 듣기나 말하기 학습에 미치는 효과에 대해 주로 다루고 있다. 이에 따라 본 연구는 우리나라 가요를 영어 어휘 학습 도구로 활용하고자 하며 우리나라 가요를 활용한 영어 가사 쓰기 활동을 영어 어휘 학습 활동으로 제시하고자 한다. 본 연구는 우리나라 가요를 활용한 영어 가사 쓰기 활동을 통한 영어 어휘 학습이 학습자의 어휘 학습과 정의적 태도에 미치는 영향을 알아보기 위하여 중학교 3학년 학습자 34명을 대상으로 약 6주에 걸쳐 실험을 진행하였다. 실험에 참여한 학습자들은 전통적인 영어 어휘 학습 방법으로 영어 어휘를 학습한 통제집단 17명과 영어 가사 쓰기 활동을 통해 영어 어휘를 학습한 실험집단 17명으로 구성되었다. 두 집단 모두 목표 어휘를 명시적으로 학습한 뒤 통제집단에게는 학습한 목표 어휘를 바탕으로 어휘 학습지를 풀도록 하였던 반면 실험집단에게는 우리나라 가요의 가사 중 멜로디와 리듬이 반복되는 가사를 학습한 목표 어휘를 사용하여 영어로 가사를 쓰도록 하였다. 실험 전후 영어 가사 쓰기 활동이 학습자의 단기 어휘 학습과 정의적 태도에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 사전 및 사후 어휘 평가와 사전 및 사후 설문 조사를 실시하였다. 마지막으로 영어 가사 쓰기 활동이 학습자의 장기 어휘 학습에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 사후 어휘 평가와 사후 설문 조사가 끝나고 일주일 뒤 지연 어휘 평가를 실시하였다. 실험 결과는 IBM SPSS Statistics 24 통계 프로그램을 사용하여 비모수검정의 윌콕슨 부호 순위 검정(Wilcoxon Signed Rank test)과 만-위트니 U 검정(Mann-Whitney U test)으로 분석하였다. 본 실험의 연구 질문에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 영어 가사 쓰기 활동을 통한 영어 어휘 학습이 학습자의 단기 어휘 학습에 미치는 영향을 살펴본 결과 사전과 사후 어휘 평가에서 두 집단 모두 유의미한 향상을 보였지만 집단 간 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다. 또한 수용적 어휘 지식과 생산적 어휘 지식에 있어서 사전과 사후 어휘 평가에서 두 집단 모두 유의미한 향상을 보였지만 집단 간 유의미한 차이는 없었다. 둘째, 영어 가사 쓰기 활동을 통한 영어 어휘 학습이 학습자의 장기 어휘 학습에 미치는 영향을 살펴본 결과 사전과 사후 어휘 평가에서 실험집단이 통제집단보다 더 높은 향상을 보였지만 집단 간 유의미한 차이는 없었다. 또한 수용적 어휘 지식과 생산적 어휘 지식에 있어서 사전과 사후 어휘 평가에서 두 집단 모두 유의미한 향상을 보였지만 집단 간 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다. 셋째, 영어 가사 쓰기 활동을 통한 영어 어휘 학습이 수준별 집단의 어휘 학습에 미치는 영향을 살펴본 결과 전반적인 어휘 학습에 있어서 수준별 집단 간 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다. 그러나 사전과 사후 어휘 평가 결과 실험집단에서 유의미한 향상이 있는 것으로 나타났다. 또한 수용적 어휘 지식과 생산적 어휘 지식에 있어서 수준별 집단 간 유의미한 차이는 없었지만 사전과 사후 어휘 평가에서 두 집단 모두 유의미한 향상을 보였다. 넷째, 영어 가사 쓰기 활동을 통한 영어 어휘 학습이 학습자의 정의적 태도에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 통제집단과 실험집단의 사전과 사후 설문을 분석한 결과 집단 간 유의미한 차이는 없는 것으로 드러났다. 그러나 사전과 사후 설문 결과 어휘 학습에 대한 중요성을 제외한 모든 영역에서 실험집단이 통제집단보다 유의미한 향상을 보였다. 또한 통제집단과 실험집단의 사후 설문 결과 수준별 집단 간 유의미한 변화는 없었지만 사전과 사후 설문에서 실험집단의 상위와 하위 학습자 모두에게 유의미한 변화가 있는 것으로 나타났다. 따라서 영어 가사 쓰기 활동을 통한 영어 어휘 학습이 학습자의 정의적 태도에 긍정적인 영향을 미친 것으로 볼 수 있다. 마지막으로 실험집단의 사후 추가 설문의 폐쇄형 문항을 분석한 결과 영어 가사 쓰기 활동을 통한 영어 어휘 학습을 한 실험집단이 유용성과 향후 학습 의지에 대체적으로 긍정적인 반응을 보인 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 영어 가사 쓰기 활동을 통한 영어 어휘 학습이 중학교 학습자의 어휘 학습과 정의적 태도에 미치는 영향에 대한 교육적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 영어 어휘 학습에 있어서 영어 가사 쓰기 활동을 통한 영어 어휘 학습 방법과 전통적인 어휘 학습 방법을 적절하게 상호 보완하여 사용하는 것이 필요하다. 전통적인 어휘 학습에서 영어 가사 쓰기 활동을 통해 학습자들이 유의미한 맥락 안에서 영어 어휘를 직접 사용해볼 수 있는 영어 가사 쓰기 활동을 활용한다면 보다 효과적인 영어 어휘 학습이 이루어질 수 있다. 둘째, 협동 학습을 통한 영어 가사 쓰기 활동에 관한 연구가 필요하다. 학습자들 간의 활발한 상호작용이 일어날 수 있는 협동 학습을 통해 영어 가사 쓰기 활동을 한다면 보다 효과적으로 영어 어휘를 학습할 수 있다. 셋째, 영어 가사 쓰기 활동을 통한 영어 어휘 학습에 대한 보다 구체적인 연구가 필요하다. 본 연구는 영어 능숙도가 낮은 중학교 3학년 학습자를 대상으로 6주간의 짧은 기간에 걸쳐 연구가 진행되었기 때문에 영어 능숙도가 높은 고등학교 학습자를 대상으로 영어 가사 쓰기 활동을 영어 어휘 학습에 활용한다면 보다 나은 효과를 기대할 수 있다. 이에 따라 고등학교 학습자를 대상으로 영어 가사 쓰기 활동을 통한 영어 어휘 학습에 관한 구체적인 연구가 필요하다.;There have been a lot of studies about learning English using songs and many of them demonstrated that songs can be effective learning tools for English learning recently. However, most studies about learning English using songs focus on the effects of using songs on English listening and speaking rather than vocabulary targeting for elementary school students. Therefore, this study aims to investigate the effects of writing English lyrics using targeted English vocabulary along with melodies of Korean songs on learners’ vocabulary learning and affective attitudes toward vocabulary learning. This study was conducted targeting for Korean students in the third grade of a middle school located in Seoul for about six weeks. All participating students were divided into one control group who learned English vocabulary in a traditional way and one experimental group who learned English vocabulary by writing English lyrics using targeted English vocabulary along with the melodies of Korean songs. There were 17 students in each group. The same targeted English vocabulary was taught to both groups explicitly by the researcher. After they learned the targeted English vocabulary, the control group was asked to do vocabulary exercises whereas the experimental group was asked to write English lyrics using targeted English vocabulary along with the melodies of Korean songs. To determine whether there was a significant difference in students’ vocabulary learning before and after the experiments, pre-test and post-test were conducted immediately after the experiments. In addition, pre-survey and post-survey with each group were conducted to identify any changes in students’ affective attitudes toward vocabulary learning. After the post-test and post-survey were completed, a delayed-test was done a week later after the post-test and post-survey to examine the effects of English vocabulary learning through writing English lyrics on students’ long-term memory. The major results of this study are as follows. First, there was no significant difference between two groups regarding short-term memory even though each group showed significant increase in the post-test compared to the pre-test. In addition, there was no significant difference between two groups regarding receptive and productive vocabulary knowledge although both groups achieved higher scores of receptive and productive vocabulary knowledge in the post-test compared to the pre-test. This result indicates that both methods enhance overall vocabulary learning. Second, according to post and delayed-test results, there was no meaningful difference between two groups in terms of long-term memory, yet both groups obtained higher scores in the delayed-test compared to the post-test. In addition, no meaningful difference between two groups in terms of receptive and productive vocabulary knowledge was shown in the delayed-test. Therefore, it is hard to determine which method has more positive effects on students’ long-term memory. Third, it was shown that there was no significant difference between high and low-proficiency students of the control and experimental group. However, only high and low-proficiency students of the experimental group showed significant improvement in the post-test compared to pre-test. In addition, no significant improvement of receptive and productive vocabulary knowledge between high and low-proficiency students of the control and experimental group was shown in the post-test. The result of post-survey showed that there was no significant change in overall affective attitudes toward vocabulary learning between two groups. However, all high and low-proficiency students of the experimental group showed significant change in the post-survey compared to the pre-survey with regard to overall affective attitudes toward vocabulary learning. Moreover, most students in the experimental group showed positive responses to open questions of the post-survey. Thus, writing English lyrics had more positive effects on both high and low-proficiency students of the experimental group compared to the high and low-proficiency students of the control group. Based on these findings, pedagogical implications for the current English education in Korea are as follows. First, both methods of traditional vocabulary learning and vocabulary learning through writing English lyrics using targeted English vocabulary along with the melodies of Korean songs should be used complementarily in schools. Second, more studies about effects of writing English lyrics through collaborative learning on vocabulary learning should be conducted, which will encourage students to interact with each other while writing English lyrics. Third, since this study targets for middle school students, there should be more studies about vocabulary learning through writing English lyrics using English vocabulary along with the melodies of Korean songs targeting for high school students.
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