View : 442 Download: 0

웹 기반 거꾸로 학습 및 강의식 수업이 초등 영어학습자의 어휘 습득과 정의적 태도에 미치는 영향

Title
웹 기반 거꾸로 학습 및 강의식 수업이 초등 영어학습자의 어휘 습득과 정의적 태도에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Web-based Flipped Learning and Web-based Instruction on Korean Primary School Students' Vocabulary Acquisition and Attitudes
Authors
이주은
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한종임
Abstract
어휘 습득은 외국어 학습에 매우 중요한 역할을 하므로 영어교육에서 체계적이고 명시적인 어휘 지도가 필요하다. 명시적 어휘 지도의 일환으로 웹 기반 어휘 플래시카드 프로그램을 활용한 어휘 학습은 어휘의 형태와 의미 차원에서 어휘 지식을 제공하는 데 효과적이나(Chien, 2015), 어린 초등학습자를 대상으로 한 웹 기반 어휘 학습에 대한 연구는 부족한 실정이다. 또한, 학교 현장은 멀티미디어 환경이 구축되어 있지 않은 실정으로 많은 교사들이 웹 기반 강의식 수업에 의존하고 있으므로 웹 기반 강의식 수업에 대한 현장 연구가 필요하다. 거꾸로 교실은 웹 기반으로 학습자가 교실 밖에서 학습 지식을 미리 습득하고 교실에서는 습득한 지식을 바탕으로 학습자 주도의 수업을 할 수 있다는 점에서 교육적 효과가 크다. 하지만, 대부분의 거꾸로 교실 연구는 중·고등학생 혹은 대학생을 대상으로 이루어졌으며, 초등학습자의 어휘 습득에 중점을 둔 연구는 부족하다. 따라서 본 연구의 목적은 효과적인 명시적 어휘 지도를 하기 위한 방안의 일환으로 웹 기반 거꾸로 학습 및 강의식 수업이 초등 영어학습자의 어휘 습득 및 정의적 태도에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 이를 위하여 서울 소재 초등학교 6학년 학습자 117명을 대상으로 7주에 걸쳐서 실험을 진행하였다. 실험 집단은 웹 기반 거꾸로 학습 집단, 웹 기반 강의식 수업 집단으로 나누었으며, 통제 집단은 어휘 학습지 기반 강의식 수업을 하였다. 사전·사후 어휘 평가 및 사전·사후 어휘 학습 태도 설문을 통해 자료를 수집하였으며, 웹 기반 거꾸로 학습 집단의 경우 자기성찰일지를 통해 정의적 태도 변화를 추가로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 웹 기반 거꾸로 학습 및 강의식 수업이 초등 영어학습자의 어휘 학습에 미치는 영향을 살펴본 결과, 전체적 어휘 학습과 수용적·생산적 지식의 모든 영역에서 집단 간에 통계적으로 유의미한 수준에서 차이가 있는 것으로 검증되었다. 전체 어휘 학습과 수용적 지식 측면에서는 웹 기반 거꾸로 학습이 웹 기반 강의식 수업과 학습지 기반 강의식 수업보다 더 효과적이었다. 생산적 지식 측면에서는 웹 기반 거꾸로 수업이 학습지 기반의 강의식 수업보다 효과적이었다. 이러한 결과는 전체적 어휘 습득 및 수용적·생산적 어휘 습득에 있어서 웹 기반 거꾸로 학습이 가장 효과적임을 시사한다. 전체적 발음 능력 및 발음 듣고 철자 쓰기에서 집단 간에 통계적으로 유의미한 수준에서 차이가 있는 것으로 검증되었다. 웹 기반 거꾸로 어휘 학습이 웹 기반 강의식 수업과 일반 강의식 어휘 수업보다 전체적 발음 및 발음 듣고 쓰기 능력 향상에 더 긍정적인 영향을 끼쳤다. 반면, 발음하기 영역에서는 집단 간 유의미한 차이가 검증되지 않았는데, 이는 웹 기반 거꾸로 학습과 강의식 수업이 발음 능력 향상에 동일하게 효과적이라는 것을 의미한다. 둘째, 학습자 수준에 따라 웹 기반 거꾸로 수업과 강의식 수업이 초등 영어학습자의 어휘 학습에 미치는 영향을 살펴본 결과는 다음과 같다. 상위학습자 간 전체적 어휘 능력과 수용적 지식의 점수를 비교한 결과, 각 집단 간 통계적으로 유의미한 수준에서 차이가 있는 것으로 검증되었다. 전체적 어휘 학습 측면에서는 웹 기반 거꾸로 학습이 웹 기반 강의식 수업이나 전통적 강의식 수업보다 더 효과적이고, 수용적 지식 측면에서는 웹 기반 거꾸로 학습이 학습지 기반의 강의식 수업보다 더 효과적인 것으로 나타났다. 반면, 생산적 지식의 측면에서는 유의미한 차이가 검증되지 않았는데, 이는 웹 기반 거꾸로 학습 및 강의식 수업이 생산적 지식 습득에 차등적인 영향을 미치지 않음을 의미한다. 하위 학습자의 경우 전체적 어휘 학습, 수용적·생산적 지식 영역에서 집단 간에 통계적으로 유의미한 수준에서 차이가 있는 것으로 검증되었다. 전체적 어휘 습득 측면에서는 웹 기반 거꾸로 학습이 웹 기반 강의식 수업이나 일반 강의식 수업보다 더 효과적으로 나타났다. 수용적 지식 측면에서는 웹 기반 거꾸로 어휘 학습이 웹 기반 강의식 수업과 학습지 기반의 강의식 수업보다 더 효과적이었으며, 생산적 지식 측면에서는 웹 기반 거꾸로 학습이 학습지 기반 강의식 수업보다 더 효과적이었다. 이러한 결과는 하위 학습자의 전체적 어휘 학습, 수용적·생산적 지식 습득에 웹 기반 거꾸로 학습이 가장 효과적임을 시사한다. 상·하위 수준별로 집단 간 어휘의 발음하기 및 발음 듣고 철자 쓰기의 결과를 분석한 결과, 각각 유의미한 차이가 검증되었다. 상위 집단의 경우 발음 총합과 발음 듣고 철자 쓰기 영역에서 웹 기반 거꾸로 학습이 학습지 기반 강의식 수업보다 더 효과적이라는 결과가 도출되었다. 반면, 하위 집단에서는 웹 기반 거꾸로 학습이 웹 기반 강의식 수업과 일반 강의식 수업보다 발음 학습에 더 긍정적적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 웹 기반 거꾸로 학습이 상·하위 집단의 발음 학습에 가장 효과적이라는 점을 시사한다. 반면, 상·하위 학습자들은 발음하기 영역에서 각 집단 간 유의미한 차이가 없었다. 셋째, 웹 기반 거꾸로 학습 및 강의식 수업이 초등 영어학습자의 정의적 태도에 미치는 영향을 살펴본 결과, 세 집단 간 및 상·하위 수준별 집단 간 학습 태도 변화를 비교한 결과 유의미한 차이가 없는 것으로 검증되었다. 그러나 세 집단 간 수업 방식에 대한 학습자의 인식에 미치는 영향을 비교한 결과 자기주도 학습을 제외한 학습 도구와 거꾸로 교실 영역에서 세 집단 간 유의미한 차이가 나타났고, 수업 방식의 인식에 있어서 웹 기반 거꾸로 학습이 가장 긍정적인 영향을 미친다는 결과가 도출되었다. 또한, 수준별 집단 간 수업방식에 대한 영향 결과를 비교한 결과, 상·하위 집단 간에서는 거꾸로 학습과 수업 방식에 대한 인식 전체 총합 영역에서 각각 유의미한 차이가 검증되었다. 상·하위 집단에서는 웹 기반 거꾸로 학습이 거꾸로 학습에 대한 인식과 전체적인 수업 방식에 대한 인식 형성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 거꾸로 학습 중에 나타난 태도의 변화를 분석한 결과, 1차시에서 4차시로 갈수록 학습 참여도가 9배 이상 증가하였으며, 상위 학습자들은 하위 학습자보다 반복학습 및 학습 참여도가 더 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 상위 학습자들이 하위 학습자들보다 더 자기주도적으로 거꾸로 학습에 참여하였다는 것을 시사한다. 또한, 거꾸로 학습을 진행할수록 거꾸로 교실을 선호한 학생 수가 증가한 반면, 강의식 수업을 선호한 학생 수는 감소하였다. 거꾸로 교실 선호 학습자들은 경쟁을 통한 학습 효과와 즐거움, 자신의 학습속도와 양을 조절하여 학습하는 장점, 시간의 효율적 활용 및 웹 기반 학습의 편리성과 그 효과에 대하여 긍정적으로 응답하였다. 강의식 수업 선호 학습자들은 숙제에 대한 부담감과 과제 이수 시 집중력 저하, 교사의 지원 및 또래 상호 협력 학습의 필요성에 대하여 언급하였다. 영어 어휘 학습에 대한 사후 개방형 설문 결과를 분석한 결과는 다음과 같다. 어휘 학습의 장점에 대하여 웹 기반 거꾸로 집단 학습자들은 자신에 맞는 학습량 및 학습 속도 조절, 학습 프로그램 이수로 인한 성취감 증대, 자기주도적 학습 능력 향상을 장점이라고 응답했고, 웹 기반 강의식 수업의 학습자들은 발음 능력 향상에 기여한 점, 반복 학습이 주는 장점, 멀티미디어 학습의 재미와 편리성에 대해 언급했다. 어휘 학습의 단점에 대하여 거꾸로 학습 집단의 학생들은 학교 숙제에 대한 부담감을 많이 언급하였고, 일부는 컴퓨터 혹은 모바일 접근에 불편함을 호소하였다. 웹 기반 강의식 수업을 한 학습자 일부는 손으로 직접 어휘를 쓰는 활동이 없어서 철자가 덜 외워지거나 손으로 쓰는 연습의 기회가 늘어났으면 좋겠다고 답하였다. 어린 초등 학습자를 대상으로 실시한 본 연구의 결과를 토대로 도출될 수 있는 교육적 함의는 다음과 같다. 웹 기반 거꾸로 학습을 실시할 경우 어린 초등학습자의 수준과 요구에 맞는 적극적인 교사의 지원이 교육적 효과를 더 향상시킬 것으로 보인다. 아울러 웹 기반 어휘 학습 시 초등 학습자의 철자 습득에 도움이 되는 태블릿, 전자펜과 같은 멀티미디어 교수학습 도구나 지필 학습과 같은 상호보완적인 교수학습 방법을 적용한다면 어휘의 구어적 지식 습득에 긍정적인 영향을 끼칠 수 있다는 가능성을 제시한다. 또한, 웹 기반 거꾸로 학습 및 강의식 수업을 지속적으로 장기간에 걸쳐 실시한다면 초등 학습자의 발음과 자기주도적 능력 향상에 도움이 될 것으로 보인다.;The purpose of this study is to investigate the effects of web-based flipped learning and web-based instruction on Korean Primary School Students' vocabulary acquisition and attitudes. The study was conducted on 117 primary students learning English in the 6 grade for 7 weeks, and they were divided into three groups: experimental group A using web-based flipped learning, experimental group B using web-based instruction, and control group using traditional instruction with worksheets. For web-based vocabulary learning, Classcard, the web-based program was used to provide vocabulary for the participants. Both pre- and post- vocabulary tests and questionnaires were administered. In order to investigate the influence of the students' English proficiency level, the students in each group were divided into two proficiency groups based on their pre-test scores. Self-reflective journal writing was also conducted to explore the web-based flipped learning participants' perspectives and preferences towards the vocabulary learning. The major results of the present study are as follows. First, significant differences were found between the three groups in overall vocabulary learning, receptive knowledge and productive knowledge. In overall vocabulary learning and receptive knowledge, web-based flipped learning students seemed to retain more target words than those who learned from web-based instruction and worksheet-based instruction. In productive knowledge, a significant difference was found only between the web-based flipped learning group and the control group. It can be concluded that the web-based flipped classroom was the most effective learning method in terms of overall vocabulary learning, receptive and productive knowledge. Students in the web-based flipped learning displayed a significant difference on the overall pronunciation skill and dictating a word. Web-based flipped learning was more effective than web-based instruction and worksheet-based instruction. On the other hand, there was no significant difference between the three groups in pronunciation. That is, web-based flipped learning and instruction have the same effect on pronunciation. Second, both the high proficiency group and the low proficiency group made significant differences between the three groups. In the high proficiency group, a statistically significant difference was found between the three groups in overall vocabulary learning and receptive knowledge. To be specific, in overall vocabulary learning, web-based flipped learning students retained more target words than those who learned from web-based instruction and worksheet-based instruction. In receptive knowledge, web-based flipped learning was more effective than worksheet-based instruction. However, in productive knowledge, there was no significant difference between the groups, that is, web-based flipped learning and instruction have the same effect on productive knowledge. In the low proficiency group, significant differences were found between the three groups in overall vocabulary learning, receptive knowledge and productive knowledge. Overall, web-based flipped learning students retained more target words than those who learned from web-based instruction and worksheet-based instruction. In receptive knowledge, web-based flipped learning was more effective than web-based instruction and worksheet-based instruction. In productive knowledge, only web-based flipped learning was more effective than worksheet-based instruction. It can be concluded that in the low proficiency group, the web-based flipped classroom was the most effective learning method in terms of overall vocabulary learning, receptive and productive knowledge. Students in different proficiency groups showed significant differences between groups on the pronunciation and dictation of a word. On dictation and overall pronunciation, in the high proficiency group web-based flipped learning was more effective than worksheet-based instruction. On the other hand, in the low proficiency group web-based flipped learning was more effective than both web-based instruction and worksheet-based instruction. However, no significant difference in both proficiency groups was found in pronunciation. Third, as a result of the survey analysis, none of the participants' attitude toward vocabulary learning was found to be significant between the three groups and both proficiency groups. In contrast, web-based flipped learning students showed a positive progress in students' perceptions and preferences of flipped learning methods and web-based learning materials. In each proficiency group, web-based flipped learning changed learners' learning perspectives positively. By analyzing students’learning record of LMS (learning management system) from Classcard, it showed a nine fold increase of learners’ participation. That is, flipped learning encourages repetition and self-directed learning. In addition, high proficiency students learned by more repetition than low proficiency students, it means high proficiency students have more self-directed flipped learning. By analyzing flipped learning participants' self-reflective journals, it was found that the number of students who prefer flipped learning had increased, whereas the number of students who prefer instruction had decreased. The students reported that flipped learning was fun and efficient in learning and time management, and also helpful to control their learning. In contrast, the drawbacks of flipped learning were reported that difficulty of concentrating, burden of homework and lack of assistance from teachers and students. By analyzing the survey consisting of open-ended questions, the advantages of learning vocabulary through flipped learning were self-directed learning, accomplishment of learning. The advantages of learning vocabulary through web-based instruction were reported that web-based instruction helped them learn the pronunciation and repeat what they learned, and was efficient and fun. The drawbacks of learning vocabulary through web-based instruction were reported that students had no chance to practice writing the words which helps them memorize the spelling of a word. In conclusion, it can be said that the teacher's guidance should be more actively provided for young learners with low proficiency. Moreover, it can be recommended that applying complementary teaching methods and materials such as paper-based instruction and using tablets with a stylus, in order to help students learn a written form of a word efficiently. Finally, there is an essential need for further research in this study. If a longitudinal study were conducted, more impressive findings in pronunciation and self-directed learning could be found.
Fulltext
Show the fulltextShow the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE