View : 305 Download: 0

중국인 학습자를 위한 한국 현대시 교재 개발 연구

Title
중국인 학습자를 위한 한국 현대시 교재 개발 연구
Other Titles
A study of the development of modern poetry education textbooks for Chinese learners : Focused on Selection of Poems
Authors
WEI, SHIQI
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정우
Abstract
The purpose of the study is to select representative Korean modern poetry that can appropriately demonstrate various fields such as Korean culture, customs, consciousness, way of thinking, history and national development in Korean language education as a foreign language for Chinese learners, and to suggest highly effective direction of teaching development. Therefore, we analyze the textbooks of Korean language education as a foreign language and explain the criteria and limitations of text selection. In addition, through the analysis of representative Korean poetry collection, we search for works of modern poetry with educational value, which can be added to the textbook of modern poetry in accordance with the principle of canon. In order to achieve the aforementioned goal, chapter II interprets the theoretical premise for selecting Korean modern poems in Korean language education as a foreign language. In the first part, we describe the current situation of modern poetry education in Korean textbooks as a foreign language and analyze the characteristics of Chinese learners. In the second part, we explicate the concept of the canon for Korean language education as a foreign language, and accentuate the significance of the theoretical background of the canon and selection principle in modern poetry education. Chapter III discusses the recent situation of Korean modern poetry textbooks. For many years, the quantity and characteristics of the representative poems of each subject were different in the process of organizing representative Korean modern poems that have been recognized at the aim of developing the textbooks of modern poems. Accordingly, we will classify the subjects of modern poetry, and organize and analyze the works of the poetry. In addition, we study the status quo of Korean modern poetry in the Korean textbook as a foreign language, and expound the selection criteria of the modern poetry used in Korean language education as a foreign language. Chapter Ⅳ explores the selection criteria of modern poetry, based on the discussion of Korean education as a foreign language in chapter II and chapter Ⅲ. The principles of selecting modern poems on the basis of learners’ level, Korean cultural elements and status quo of Korean education as a foreign language. Meanwhile, we tried to provide an example of selection of Korean modern poems that could lead the direction of development of Korean modern textbooks. Through this study, it will be possible to make further research on the selection of modern Korean poems for Chinese learners in the future.;이 연구는 중국인 학습자를 대상으로 하는 외국어로서의 한국어 교육에서 한국 문화, 풍속, 사상, 민족의식, 사고방식, 역사와 국가 발전 등 여러 분야를 적절히 보여 줄 수 있는 대표적인 한국 현대시 작품 선정의 원리를 개발하여 교육 효과가 뛰어난 교재 개발의 방향을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 외국인을 위한 한국어 교육용 교재 중 주요 교재들을 분석하여 현행 한국어 교육에 적용되고 있는 현대시 교육의 텍스트 선정 기준과 한계를 살펴보고, 이어 한국에서 한국인 독자들을 대상으로 출간된 한국 현대시 모음집 중 교육용 정전의 성격을 띠고 있는 대표적 시들을 분석하였다. 이를 통해 외국인들을 위한 한국 현대시 교재 개발에 참고할 수 있는 원리와 작품들을 도출하고자 하였다. 구체적으로 Ⅱ장에서는 외국인을 위한 한국어 교육의 한국 현대시 교육 제재 선정을 위한 이론적 전제를 마련하고자 하였다. 중국인을 위한 한국어 교재에 나타난 현대시 작품의 특성, 그리고 중국인 한국어 학습자의 특성을 분석하였다. 또한 외국어로서의 한국어 교육을 위한 정전의 개념을 고찰하고, 현대시 교육에서 정전의 의의와 선정 원리 등의 이론적인 배경을 살펴보았다. 다음으로 Ⅲ장에서는 한국 현대시 교재의 작품 수록 양상을 검토하였다. 기존 한국어 교재, 그리고 현재 한국에서 출간되어 읽히고 있는 작품집을 대상으로 현대시 작품의 수록 양상을 살펴보았다. 한국 현대시 교육의 제재 선정 원리 개발에 반영할 수 있는 시인별, 연도별, 주제별 분포 양상과 경향을 분석하였다. Ⅳ장에서는 Ⅱ장과 Ⅲ장의 내용을 바탕으로 외국어로서의 한국어 교육에 적용할 현대시 선정 기준을 마련하고, 학습자 수준과 한국 문화 요소와 한국 현대시 교육 현황을 고려한 현대시 제재 선정의 원리를 구축하고자 하였다. 또한 한국 현대시 교재 개발의 방향을 모색할 수 있는 작품 선정의 예를 제공하고자 하였다. 이 논문을 계기로 향후 중국인 한국어 학습자를 대상으로 하는 한국 현대시 제재 선정과 교재 개발에 관한 연구가 더 활성화될 수 있을 것이라 기대한다.
Fulltext
Show the fulltextShow the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE