View : 1086 Download: 0

비서의 직업정체성에 관한 현상학적 연구

Title
비서의 직업정체성에 관한 현상학적 연구
Other Titles
The Phenomenological Study on the Occupational Identity of Secretary
Authors
강예린
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최애경
Abstract
올바른 직업의 선택은 성공한 인생을 살았다 해도 과언이 아니다. 직업을 통해 개인의 능력을 발휘하며 풍요로운 인생을 누리게 될 때 성공적인 삶이라 할 수 있다. 현대사회의 직업은 고도로 세분화와 전문화 되어있어 그의 종류만 해도 수천가지이다. 그러나 직업을 갖기를 희망하는 구직자들은 안정적인 직업만을 추구하는 획일적인 구직패턴을 보이며 특정 직업으로의 쏠림현상이 발생하고 있다. 또한 높은 경쟁률을 뚫고 힘들게 입사한 신입사원들조차 자신의 적성에 맞지 않아 조기퇴사가 빈번히 일어나고 있다. 이에 따라, 자신이 잘할 수 있고 좋아하는 일인 천직을 찾는 것이야 말로 성공적인 삶이라 할 수 있다. 성공적인 직업의 선택은 사람의 기준에 따라서 다르며 다양한 가치관을 이룬다. 이렇듯 직업에 대한 가치관들이 모여 개인의 직업정체성을 형성한다. 직업정체성이란 개인이 자신의 직업에 대해 심리적인 일체감을 갖고 있는 정도와 자아상에서 직업이 차지하고 있는 중요도를 의미한다. 직업정체성은 직업을 단순한 경제수단이 아닌 인간 본연의 삶을 표현해주며 사회적 관계에서 개인의 자아를 완성시켜주어 삶에서 중요한 위치에 있다. 비서직 역시 하나의 직업으로 자리매김 하고 있다. 현대사회에서 비서는 기업의 수장인 CEO나 고위임원들의 일정과 정보를 관리하여 업무의 효율성을 높이는 중요한 역할을 한다. 그러나 심리적, 신체적, 환경적인 요인들로 인해 직업에 장기간 종사하는 경우가 많지 않고 고용관행 등의 근로조건으로 이직과 전직이 빈번하게 발생하는 직업이다. 이에 따라, 이 연구의 목적은 비서직 종사자들이 자신의 직업을 얼마나 중요하게 인지하고 있으며, 어떠한 경험을 통해 직업정체성이 형성되는지 파악하여 삶에서 직업이 주는 의미를 밝히는데 있다. 이는 올바른 직업정체성형성에 대한 방향을 제시하여 현직 비서들과 비서직으로 나아가고자하는 구직자들에게 비서직 경력진입과 경력개발의 기초자료로 제공될 수 있으며 기업 및 조직에게 비서의 인적자원개발을 위한 자료를 제공하는데 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 비서의 직업정체성 형성과정은 어떠한가? 둘째, 직업정체성 형성을 위해 어떤 노력을 하고 있는가? 셋째, 삶에서 비서라는 직업이 주는 의미는 무엇인가? 이 연구문제를 해결하기 위해서는 인간의 본질을 심층적으로 이해할 수 있는 질적연구방법의 수행이 타당하다고 판단되었다. 그 중에서도 직업정체성 형성이라는 주관적인 경험과 그 현상에 대한 의미를 파악하기 위해 현상학적 방법으로 연구를 진행하였다. 이러한 직업경험의 현상을 설명해 줄 수 있는 최소 10년 이상의 현직 비서들을 대상으로 특수표집선정법을 사용해 연구참여자를 선정하였다. 계속적인 대화를 통해 충분한 자료를 모으기 위해서 연구참여자를 소수인원으로 구성하여 총 6명의 현직비서들을 대상으로 심층면담을 실시하였다. 면담은 반구조화된 질문지를 활용하였으며 면담시간은 약 2시간에 걸쳐 일대일로 진행되었다. 이에 수집한 자료를 Giorgi방법으로 분석한 결과 총 5개의 구성요소를 도출하였다. 다섯 개의 구성요소는 첫째, 신입비서로서 자리 잡기 둘째, 직업정체성 형성하기, 셋째, 직업정체성의 흔들림 넷째, 직업정체성 굳히기 다섯 번째, 삶에서 직업이 주는 의미 찾기로 구성되었다. 이를 바탕으로 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 직업정체성은 비서들의 경력을 유지할 수 있는 원동력이 되었다. 준비되지 않은 상태로 입사하여 시행착오를 경험하였지만 열정을 가지고 본인의 직업에 충실하며 전문비서로서의 역량을 발전시켰다. 즉, 이는 시간에 흐름에 따라 본인의 직업을 정확히 인식하였고 직업정체성을 형성하여 자신과 직업을 동일시하는 것으로 나타났다. 자신의 직업에 대해 확신을 가지고 있는 뚜렷한 직업정체성은 다른 직업으로의 이탈 현상을 막아주는 역할이 되는 것을 알 수 있었다. 둘째, 비서의 직업정체성의 형성은 형성 요인, 흔들림 요인, 굳히기 요인으로 세단계의 구조로 살펴볼 수 있었다. 직업정체성은 한 번에 생성되는 것이 아니며 다른 정체성의 형성단계처럼 시간의 흐름에 따라 자연스럽게 만들어지는 것으로 나타났다. 사회정체성의 부류인 직업정체성은 입사 후 시간이 지남에 따라 형성되었으며 가끔씩 갈등 상황을 마주하여 흔들리기도 하였다. 하지만 건강하게 형성되었던 직업정체성은 흔들림 요인에도 불구하고 비서 스스로가 자신의 시선으로 직업을 긍정적으로 이끌어가며 흔들렸던 직업정체성을 굳히며 더욱 성장시켰다. 셋째, 직업정체성은 직업에 대한 사명감, 자부심, 상사와의 신뢰감, 조직에서의 인정, 성장욕구, 직업공동체 형성이라는 다양한 심리적, 환경적 요인으로 인해 형성되는 것으로 파악되었다. 이러한 요소들은 직업에 대한 가치관을 세웠으며 개인만의 직업정체성을 건설하는 것으로 파악되었다. 넷째, 직업에 대한 태도와 직업이 주는 의미를 확인할 수 있었다. 직업정체성이 강할수록 삶의 만족감이 컸으며 직업에 대해 올바른 태도와 마음가짐을 가지는 것을 알 수 있었다. 특히, 직업정체성을 가진 비서들은 자신의 직업을 통해 자아를 실천하고 정서적 안정감을 얻는 것으로 나타났다. 이에 따라, 건강한 자아를 가진 직업인은 삶에 대한 만족감이 상당하여 외부에서 보여 지는 직업에 대한 평판은 중요하지 않았다. 이는 자신의 직업을 본인 스스로가 어떤 마음가짐으로 대하는가의 중요성을 시사한다. 이 연구는 직업정체성을 사용한 연구 중 처음으로 비서를 대상으로 직업정체성을 밝히고자 했음에 의의가 있다. 기존의 연구에서는 정체성과 유사한 요인들로 연구가 이루어졌지만 본 연구에서는 구체적으로 자신과 직업을 동일 시 하며 직업이 삶에 주는 의미를 통한 비서들의 직업정체성을 규명하였다. 또한 시간의 흐름에 따라 생성되는 직업정체성의 경험을 관찰하며 비서라는 직업에 대한 이해를 증진시켰으며 비서라는 직업에 의미를 부여함으로써 비서직에 대한 긍정적인 인식을 가지고 왔다. 한편, 비서직은 종류에 따라 역할이 분화되어 있고 조직에 따라 직무가 다양하므로 각 비서의 형태에 맞게 구체적인 직업정체성의 모색이 필요하다. 또한 직업정체성을 형성하는 데에는 다양한 요인 및 요소가 존재하는 것으로 예상되어 양적연구를 통한 방대한 연구가 필요하다. 나아가, 비서직 외에도 적용할 수 있는 전체 직군의 직업정체성 형성요인에 대한 연구는 사회학적으로 의의가 있을 것이라 사료된다.;It is not an exaggeration to say that one who succeeded in choosing an occupation also succeeded in his life. We can say a person’s life is successful when he displays his own ability through his job, and live a rich life. Jobs in modern society are highly subdivided and specialized, and there are thousands of kinds of jobs. However, job seekers show a monolithic pattern of pursuing stable jobs only, with distorted distribution toward specific jobs taking place. Additionally, even new employees who entered companies after having won keen competitions quit early for they think their jobs don’t fit them. Hence, we can say a person is living a successful life when he has found his own vocation, a job that he likes and is good at. What ‘choosing a job successfully’ means varies according to one person’s own standard, and finally it forms a variety of views of value. Like this, various views on occupations gather and form one individual’s occupational identity. Occupational identity means the degree to which an individual feels psychological unity with regards to his occupation, and the importance of the occupation in his self-image. Because occupational identity represents an occupation not merely as economic means but as media to express the life of a person as a human being and it completes an individual’s ego within social relationships, it plays an important role in his life. As an occupation, a secretary plays an important role in modern society; secretaries manage the schedule and information of CEO and senior executives of a corporation, so that increase the efficiency of the work. However, because of the psychological, physical, and environmental factors, secretaries hardly remain in their occupation for a long time, and changes of transfers of jobs because of working conditions, such as employment customs, are frequent. Therefore, this research aims to figure out how important secretaries consider their own jobs and throughout what kind of experiences they form occupational identity, with the final purpose of identifying the meaning of the occupation in one’s life. By suggesting proper direction of occupational identity formation, this research, as basic materials related to career entry and development, can be provided for current secretaries and those who want to engage in the field of secretarial jobs. Also, the research can provide corporations or organizations with materials to develop human resources of their secretaries. To achieve this study’s goal, research questions as in the following: First, In what procedures a secretary’s occupational identity is formed? Second, What efforts secretaries are exerting to form occupational identities? Third, As an occupation, what does being a secretary mean in one’s life? In order to find answers to these questions, qualitative research methods, with which we can comprehend the nature of human beings profoundly, seemed appropriate. Among qualitative research methods, we decided on phenomenological method to figure out the meaning of subjective experience and phenomena, which are the identity formation of a secretary. Among those who have been working in the field of secretary for more than 10 years minimum, that they can explain the phenomena related to the nature of the occupational experiences, research participants were selected based on unique sampling method. To collect enough data from continuous conversations, the number of participants was controlled to be small; 6 secretaries, in total, received depth interviews. The interview utilized half-structured inquiry and was one-to-one interview with 2-hour-duration. By analyzing the collected data, we induced 5 elements. The 5 elements are like the following: Settling down as a newly hired secretary, Formation of occupational identity, Shaking of occupational identity, Solidification of occupational identity, Finding the meaning of the occupation in life. Based on this, the research results can be summarized as the following: First, the occupational identity played role as a driving force to maintain the career as a secretary. Even though they entered the company without getting ready and experienced a lot of trial and error, the secretaries devoted into their occupations with passion and developed their capacity as professional secretaries. That is, secretaries turned out to recognize their occupations more accurately as time goes by and to identify the occupations with themselves as forming their occupational identity. When the secretaries had confidence related to their own jobs and had clear occupational identity, this prevented transfers and turnovers. Second, formation of the secretaries’ occupational identity turned out to consist of three stages; formation, shaking, and solidification. Occupational identity cannot be formed at a time, but is formed naturally by time, just like the formation procedures of other identities. Occupational identity, a subcategory of social identity, was formed by time since the secretaries entered the company, and was shaken as they sometimes faced conflicts. However, despite the shaking elements, when the secretaries had formed healthy occupational identities, they could lead their own occupations in a positive direction. By doing so, they could solidify their once-shaken occupational identity, and finally grew it further. Third, what contributes to the formation of occupational identity turned out to be a variety of psychological and environmental factors, such as the sense of duty, self-esteem, trust between the boss, acknowledgement in the organization, and the formation of occupational community. These factors were found to contribute to the formation of the secretaries’ sense of values with regard to their occupation and to lead toward the sense of responsibilities about their jobs. Fourth, it was possible to see the attitudes toward the occupation and its meaning. The stronger the occupational identity was, the greater the secretaries satisfied with their lives, and the more likely it was that they had righteous attitude and mind toward their job. Especially, secretaries who have occupational identity were found to practice their egos throughout their jobs, and achieve affective stability. Hence, workmen with healthy ego showed greater satisfaction with their lives, and they hardly cared about how other people saw their job and their external reputations on the job. This suggests the importance of one’s own attitude toward his occupation. The significance of this research is in the fact that this is the first research that intended to identify the occupational identity of secretaries. Existing researches have been related to the elements similar to identity, but this research clearly identified the occupational identity of secretaries throughout their identification of themselves with their occupations and throughout the occupations’ meaning in their lives. In addition, by observing the experiences related to occupational identity that is formed by time, this research improved the understanding about the secretary as an occupation, and established positive perceptions about the occupation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국제사무학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE