View : 751 Download: 0

부모 학업성취압력이 학습자 실수인식에 미치는 영향

Title
부모 학업성취압력이 학습자 실수인식에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Academic Achievement Pressure of Parents on Students’ Perception of Errors : Focused on Mediating Effects of Students’Goal Orientation
Authors
오아름
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신태섭
Abstract
Educators and researchers have been trying persistently to improve problems of which the Korean educational environment has such as knowledge-focused curriculum, one-way instruction, stereotyped assessments of learning outcomes and the pursuit of efficiency. Creativity and higher-oder thinking can not be raised by the cramming system of education. The quality of learning can be higher when learner try to learn in active and persistent manner. So far, educational practitioners and researchers try learners to be active and persistent through cooperative learning and classroom with questions. The research on perception of errors goes with these kinds of efforts. Making errors during learning is unavoidable, and it does not mean learners' failure. In fact, errors have benefits when learners make efforts to learn from them. Therefore, what kind of error perception learners have may subsequently impact student achievement. To extend the potential benefits of learning from errors, this study examines the impact of parental academic pressure on students' perception of errors. The role of achievement goal orientation of students in mediating relations between parental academic pressure and the perception of errors also was examined. The study participants(544 elementary school students) were drawn from Seoul and the Gyeonggi regions. The data was analyzed applying Pearson's correlation, Structural Equation Modeling by SPSS 22.0 and M-Plus 7.0. The main results of this study were as follows. First, results of structural equation modeling analyses indicated that the direct paths from parental academic pressure to thinking about errors and error strain were significant. Second, the paths from mastery goal orientation to learning from errors, error risk taking and thinking about errors were significant. This shows mastery goal orientation is related to the positive perception of errors. The educational importance of mastery goal orientation and the way to raise it are suggested. Third, parental academic pressure have effects on learners’performance approach goal orientation and performance approach goals are related to thinking about errors. The ambivalent effect of performance approach goals in learning and the relevance between performance approach goals and error are discussed. At last, mediating effects of performance avoidance goals were found between academic achievement pressure and students' error strain. Moreover, the ways to reduce error strain are suggested. By examining the relationships between parental academic pressure to learners' errors of perception, this study contributes to the understanding of the effects of parental academic pressure. In addition, the mediating effects of students' achievement goal orientation were identified. Thus, the possibility of educational intervention and strategies extended. These findings suggest that it is necessary for parents not to pressure academically and for parents and educators to encourage learners to pursue mastery goals. Key words: Parental Academic Pressure, Achievement Goal Orientation, Perception of Errors;지식 중심 교육과정, 전달식의 교수방법, 정형화된 학습성과 평가, 효율성의 추구와 같이 한국 교육환경에서 나타나는 문제를 해결하기 위해 교육가와 연구자들은 지속해서 노력해왔다. 주입식 학습이나 정형화된 문제해결방법 답습하기의 방식으로는 창의력과 깊은 사고력을 기르기 어렵다. 학습자가 새로운 것을 적극적으로 탐색하고 끈기 있는 태도로 배우고자 할 때, 학습의 질은 높아질 수 있다. 그동안 교육 정책가와 연구자들은 질문이 있는 교실, 협동학습 등을 통해 학습의 질을 높이고자 하였다. 실수인식 연구도 이러한 노력과 흐름을 같이 한다. 실수를 부정적·예방적 차원에서 바라보거나 실수에 대해 부담을 느끼는 학습자는 시행착오를 두려워하여 배움에 있어 주도적이기보다 방어적이기 쉽다. 반면, 실수를 긍정적·활용적 차원에서 바라보는 학습자는 주도적이고 도전적으로 새로운 내용과 방법을 탐색하고, 이로부터 학습은 자연스럽게 발생한다. 실수를 경험하는 것은 학습 과정에서 필연적인 것이기에, 이에 대해 어떤 인식을 지니고 있는지가 추후 학습에 지속적인 영향을 미치게 된다. 본 연구는 학습자 실수인식과 실수인식에 영향을 줄 수 있는 요인들을 탐색하여, 학습자들이 더욱 긍정적이고 활용적인 차원에서 실수를 인식하도록 하는 교육풍토 조성에 목적이 있다. 이에 실수인식에 영향을 줄 수 있는 부모 요인으로서 학업성취압력을 살펴보았으며, 학습자 요인인 성취목표지향성의 매개효과를 살펴보았다. 한국사회는 성공기대와 맞물려 부모의 학업성취압력 수준이 높은 사회이며, 이는 학습에 여러 가지 부정적인 영향이 있기 때문이다. 그리고 학습하는 의도나 이유인 성취목표지향성을 함께 탐색하여 학업성취압력이 학습자의 실수인식에 영향을 미치는 과정을 살펴보았다. 이를 위해 초등학교 5~6학년 544명을 대상으로 2017년 4월에 설문을 실시하였다. 우선, 부모 학업성취압력, 학습자 성취목표지향성과 실수인식의 관련성을 확인하기 위해 상관분석을 실시한 후, 구조방정식 분석을 하여 변인 간의 구조적 관계를 검증하였다. 다음으로 부모 학업성취압력과 학습자 실수인식의 관계에서 학습자 성취목표지향성의 매개효과를 확인하기 위해 부스트래핑 방법을 사용하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모 학업성취압력은 실수인식의 하위요인 중 실수에 대한 고찰과 실수에 대한 부담에 이르는 직접적인 경로가 유의하였다. 이는 높은 수준의 부모 학업성취압력이 실수에 대한 높은 수준의 고찰 및 부담과 관련이 있음을 의미한다. 둘째, 숙달목표지향성은 실수인식 중 실수로부터 학습할 수 있다는 생각, 실수에 대한 도전적인 태도 및 실수에 대한 고찰에 이르는 경로가 유의하였다. 이에 학습자 숙달목표지향성의 교육적 중요성과 이를 높여줄 방법을 논의하였다. 셋째, 부모학업성취압력은 학습자 수행접근목표지향성에 영향을 미쳤으며, 수행접근목표지향성은 실수에 대한 고찰과 관련이 있었다. 이에 수행접근목표지향성이 학습에 지니는 양면적 효과와 실수인식과의 관련성에 대해 제시하였다. 넷째, 부모학업성취압력에서 실수에 대한 부담으로 이어지는 경로에서 수행회피목표지향성의 매개효과가 유의하게 나타났다. 부모학업성취압력과 실수에 대한 부담의 관계에서 수행회피목표지향성의 역할을 확인하였으며, 더불어 학습자의 실수에 대한 부담을 낮출 수 있는 교육적 실천 가능성을 논의하였다. 본 연구는 학습자의 실수인식에 대한 부모 학업성취압력의 영향력을 확인하여 부모 영향에 대한 이해를 높였다. 또한, 이를 매개하는 학습자 성취목표지향성의 역할을 확인했다는 의의를 지니며, 교육적 개입의 가능성을 확장하였다. 본 연구의 결과는 학습자의 실수에 대한 부담을 낮추고 실수를 학습에 활용하고자 하는 긍정적인 실수인식 교육풍토를 만들어가는 데 기여할 것이다. 핵심어: 부모학업성취압력(Parental Academic Pressure), 학습자 성취목표지향성(Achievement Goal Orientation), 실수인식(Perception of Errors)
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE