View : 802 Download: 0

중국 초등 교사 연수교육 실태 및 개선 방안에 대한 교사 인식

Title
중국 초등 교사 연수교육 실태 및 개선 방안에 대한 교사 인식
Other Titles
The Current Situation And Reform Program of continuing education for primary school teachers in China
Authors
YANG, XU
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황규호
Abstract
21세기는 정보화, 다양화, 국제화가 급격하게 이루어지는 시대로서 교사의 전문성 신장이 어느 때보다도 요구되는 시대이다. 이러한 배경에서 교사의 지속적인 전문성 발달의 중요성에 대한 관심이 높아지고 있으며 이에 따라 ‘평생학습’이 교육계의 중요한 화두로 등장하고 있다. 교사들 역시 평생학습으로서의 교원 연수교육에 적극적으로 참여하고 있다. 중국에서도 교사 연수교육에 대한 관심이 높아지고 있는데 중국 교육부가 발간한《중국 교육개혁과 발전의 강요》(中國教育改革與發展綱要)에서는 교육계는 민족 진흥의 희망이고 교사는 교육 진흥의 희망이라고 말하면서, 시대의 발전에 따른 교육 개혁 차원에서 교사 연수교육이 교사 전문성의 신장과 교사 전체의 질적 향상에 효과적인 수단임을 강조하고 있다. 교사 연수교육의 강조는 최근 중국 사회에서 창조적 정신과 실천능력에 초점을 둔 소질교육(素質教育) 또는 소양교육이 사회의 보편적인 관심사로 떠오르고 있다는 사실과 그 맥을 같이한다고 볼 수 있다. 본 연구는 중국에서 실시되고 있는 초등 교사 연수교육에 대한 초등교사의 인식과 만족도, 연수교육의 효과에 대한 초등교사의 인식 및 연수교육의 개선 과제에 대한 인식을 확인하고, 이를 토대로 미국, 영국, 한국 등의 교사 연수교육에 대한 개혁 방향을 고려하여 중국의 교사 연수교육의 개선 방안을 제시하는 데에 그 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 중국 초등교사 연수교육의 내용과 방법 등에 대한 교사의 만족도는 어떠한가? 둘째, 중국 초등교사 연수교육의 효과에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 셋째, 중국 초등교사 연수교육의 개선 과제에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 이러한 연구 목적에 따라 본 연구에서는 선행 연구 및 문헌 연구를 기초로 설문지를 작성하여 중국 내에서 경제적으로 선진지역인 베이징(北京), 선전(深圳)과 미 발전 지역인 시안(西安), 주해(珠海) 그리고 낙후지역인 바오터우(包头), 혜주(惠州) 등의 지역의 초등학교 교사 중 총 200명의 교사를 대상으로 교사 연수교육에 대한 설문조사를 실시하였다. 초등학교 교사들이 연수교육에 관한 인식과 만족도, 연수교육의 효과에 대한 인식 및 개선 방안에 대한 인식의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연수교육 필요성에 대한 인식에 대해 대부분의 교사들은 연수교육의 중요성을 잘 알고 있다고 응답하였지만 “보통이다”나 “별로 필요하지 않다”라고 응답한 소수의 교사도 있었다. 이러한 결과는 연수교육에 대한 개념의 부재로 인해 교사들이 연수교육의 중요성을 충분히 인식하지 못하고 있음을 보여준다. 둘째, 교사의 연수교육 참여 동기에 대한 조사 결과에서 교사들은 승진 등 공리적인 연수 동기보다는 전문적인 소양을 높이는 것과 새로운 교육정보와 기술을 얻는 것 등 내재적인 동기가 더 강한 것으로 나타났다. 이러한 결과는 선행연구들과는 차이가 있는 것이다. 셋째, 연수교육의 관리 측면에서 연수교육 기관들은 연수 실시 전에 교사의 실제적인 요구를 충실하게 고려하지 않고 있으며, 연수 교육 종료 이후에도 교사의 의견을 수렴하는 데 소홀한 것으로 인식하고 있었다. 이러한 결과는 연수교육 기관의 효과적인 관리 체제가 미흡함을 보여주는 것이다. 넷째, 강사의 전문성에 대해 교사들은 충분하게 만족스럽지 않다는 결과를 보여주고 있는데, 이는 연수 강사진의 자격인증, 임용 체제, 평가 체제, 연수 재교육 체제가 부족하다는 점을 보여준다. 다섯째, 연수 참여 교사들이 연수목적과 주제를 잘 알고 연수에 참여하는가에 대한 질문 결과에 교사의 만족도가 그다지 높지 않게 나타났다. 이는 연수 목표가 불분명하다는 문제를 보여주는 것이다. 여섯째, 연수내용의 현장 적용 공헌도에 대한 교사들의 만족도도 그다지 높지 않은 것으로 나타났다. 현장 적용 가능성이 낮은 이유로는 연수 내용을 계획할 때 현장을 고려하지 않아 지역 차이, 학교 차이를 충분히 고려하지 못하였기 때문이라고 보고 있다. 또한 교사들은 연수교육 내용 전반에 대해 만족도도 그리 높지 않은 것으로 나타났다. 그 이유를 보면 연수교육 내용이 맞춤형 내용이 결여되었거나 연속성이 부족하기 때문이다. 이러한 문제점들은 상명하달식 조직 체제 내에서 상급 교육행정부가 연수 내용과 방법을 규정함으로써 연수 기관과 초등학교의 자율권이 약화되고 결과적으로 현장 요구에 적합한 연수교육을 제공해 주지 못하고 있음을 보여주는 것이다. 일곱째, 연수 실시 중 다양한 교수-학습 방법의 활용 면에 대해서도 그다지 만족스럽지 않다고 인식하고 있다. 이는 연수교육 방법이 다양하지 못하며 연수 참여자가 주로 수동적인 위치에 있음을 보여준다. 여덟째, 교사들은 평가방법의 효율성에 대해서도 그다지 만족스럽지 않다고 응답하였다. 이러한 결과는 교사 연수교육에 있어서 과학적 평가가 결여되었거나 평가 방식이 단일화 된 경향이 있음을 보여준다. 아홉째, 연수 시기와 관련하여, 근무 부담으로 인한 교사의 학습 시간 부족이 교사가 연수교육에 적극적으로 참여하지 못하는 이유로 제시되었다. 또 연수비용 분담에 대해서도 교사들의 만족도가 그리 높지 않았으며, 개인 분담 비율이 높다고 인식하고 있다. 또한 교사는 연수 유인체제에 대해서는 그다지 만족스럽지 않다고 응답했는데, 이는 내재적인 유인체제가 부족하거나 진급과 상벌 등 물질적 유인체제도 부족하다는 문제를 보여주는 것이다. 중국의 교사 연수교육 제도 개선 방안을 교사들이 생각하는 개선 방안에 대한 의견과 외국 사례들을 참고하여 제언하면 다음과 같다. 첫째, 연수교육의 중요성에 대한 인식을 강화하기 위하여 교사 전문성 신장 개념과 평생교육 이념 등에 대한 교사의 이해를 높이는 것이 중요하다. 연수교육의 중요성을 충분하게 인식해야만 연수교육 참여가 활발할 수 있기 때문이다. 교사의 연수 참여 동기를 불러일으키기 위해서는 자아발전이나 전문성 신장 등 내재적인 동기의 유발과 함께 승진 등 외재적인 동기도 고려해야 한다. 둘째, 교사 연수교육의 질을 관리하고 감독하는 기구를 설립하여 연수 기관의 인증과 관리 감독 및 평가 업무를 담당하게 하여야 한다. 아울러 강사진의 전문성을 보장할 수 있도록, 강사의 선발, 임용 및 평가 제도를 개선해야 한다. 특히 풍부한 실천 경험을 가지고 있는 일선 현직 교사를 선발하여 연수 강사진으로 세우는 등 현장 적합성이 높은 연수교육을 강화할 수 있도록 제도를 개선해야 한다. 셋째, 교사 연수교육의 목표를 설정함에 있어서 교사들의 요구를 확인하여 반영할 수 있어야 한다. 예를 들어 교과 연구자형과 강의형 교사가 되도록 실천성을 강조하는 연수에 대한 요구와 전문가형 교사가 될 수 있도록 일반적인 능력 함양을 강조하는 연수에 대한 요구를 고려하여, 교사 연수교육과정의 목표를 설정할 필요가 있다. 이와 함께 사회 발전 요구, 교육 개혁 요구, 학교와 교사의 요구 등도 반영하여 조정할 필요가 있다. 넷째, 연수교육의 실천성을 강조하기 위해서는 먼저 실천과 밀접하게 관련된 교육교과 중 구체적인 문제를 해결하기 위한 전문적인 지식과 교육활동을 잘 하기 위한 수업의 설계 및 조직 능력 등의 전문적인 능력과 관련된 내용을 종합하고 교사의 실천 요구에 따라 연수 내용을 즉각적으로 수정해야 한다. 뿐만 아니라 지역 차이, 연령 차이 그리고 교직 경력 차이 등을 고려해 연수교육에 대한 다양한 요구와 기준을 마련해야 한다. 다섯째, 리포트 등의 전통적인 연수교육 방법보다는 현장 조사, 견학, 시찰 등 ‘실천적 연수 방식’, 현장에서 나온 사례를 분석하는 사례연구 발표, 시연발표 등 ‘사례 중심 방식’, 동료와 나누는 토의나 토론 학습, 경험 공유 등 ‘참여적 연수 방식’, 주제를 중심으로 협력해서 연구하는 ‘탐구적 연수 방식’ 등이 교사에게 긍정적으로 평가되었다. 따라서 다양하게 새로운 연수 방식을 개발하거나 기존의 연수 방식에 교사 참여 활동에 더 적극적으로 첨가한 연수 방식을 개발해야 한다. 여섯째, 시험과 출석 등 전통적인 평가 방식은 연구 대상 교사들에게 인기가 없었고 과제와 실천성과의 전시 등 다른 방식에 더 기대를 보였다. 따라서 연수 평가 방식은 연수교육 과정을 감독하고 조절하는 면을 강화시켜야 하고 평가의 의미보다는 교사와 협의하는 수단의 의미로 이루어져야 한다. 이런 의미를 지니는 교사 연수교육에 대한 평가 시스템을 개발하고 보완해야 한다. 일곱째, 인터넷을 활용하거나 직장 외 교육연수 시기를 보다 탄력 있게 고려하여 안배해야 한다. 또는 정부 재정 지급금으로 주로 하되, 여러 경로로 자금을 확보하면 지방 교육비용 중에서 연수교육 전용 자금을 설립하여 지출한다는 지침에 따라 연수비용을 부담해야 한다. 또한 연수교육을 격려로 인정하기 위하여 한편으로는 다양한 연수교육과정을 만들고, 또 시설 확대 및 쾌적한 환경 조성 등 환경적으로 교사의 흥미를 이끌고 다른 한편으로는 교사 연수교육에 대한 평가제도, 진급제도와 상벌제도의 수립 등의 방법으로 연수교육 참여 동기를 유도해야 한다.;While trying to create lifelong learning society, teachers should first become a lifelong learner. In the 21st century, the informationization, diversification and globalization century, the professional development of teachers has become more urgent. To overcome the drawbacks of the prevailing11 education system, China promotes the essential-qualities-oriented education that stresses the cultivation of moral integrity and emphasizes the development of creativity of the mind and hands-on abilities throughout the country, which makes improving the overall quality of teachers a general concern. China Education Reform and Development Program, an important education policy made by State Council in 1994, clearly pointed out: education is the hope of nation revival, and teachers are the hope of education revival. With the development of the times and the education changes, on-the-job education (or on-the-job training) is an effective way to enhance teachers’ professional ability. This study is aimed at the status of on-job training of primary school teachers in china, and suggests the way to improve the on-job training after compared with the United States, Britain and Korea . This study is trying to answer the following questions: First, how is the satisfaction degree of Chinese primary school teachers in the on-the-job education, including the education content, methods and other aspects. Second, how is the effect of on-the-job education of Chinese primary school. Thirdly, how to improve the in-service education for primary school teachers. In order to achieve the above purpose, this study has set up a questionnaire on the basis of literature research, and has developed a questionnaire on China's economically developed regions (Beijing, Shenzhen) and developing areas (Xi'an, Zhuhai) and backward areas (Baotou, Huizhou). 200 primary school teachers were investigated for the study. The study has conducted an analysis on the awareness of the job satisfaction, the effect and the improvement program, and the analysis results are summarized as follows: First, while most teachers recognize the importance of on-the-job training, there are still a small number of teachers that importance of on-the-job training is"general" or "no need". This is because the teacher's concept is falling behind, resulting in the lack of full recognition of the importance of teachers on-the-job training.    Second, the conclusion of the motivation for teachers to participate in on-the-job education is different from the results of the previous study and analysis by other researchers. Teachers’ motivation for participating in on-the-job training have been found to improve the professionalism of teachers in comparison with the motivations such as promotion.  Thirdly, the teacher believes that the on-the-job training institution neglects the actual needs of the teacher before training and does not ask for enough advice and does not collect advice after the training. This also reflects the lack of effective management of training institutions.  Fourthly, there is a problem that the teachers 'qualification, training system, evaluation system and training teacher's re-education system are missing from the results of the teachers' professional training.  Fifth, in the full understanding of educational goals and topics involved in teacher training survey, the teachers said that they are not so satisfied. Which reflects the ambiguity of teachers' on-the-job training objectives. Sixth, the teacher in the survey of the role of in-service education in the teaching and learning of teachers is not so satisfied. The reason is that because of the "top-down" organization system of Chinese on-the-job education, the higher education department decides the content and manner of training, not only violates the free choice of training institutions and primary schools, but also causes the training content not take into account the actual needs of education and regional, school differences. In addition, the teacher expressed dissatisfaction with the comprehensive investigation of the contents of the training. The reason for this is the lack of targeted, continuous content.   Seventh, teachers are not satisfied with the survey on the diversity of training methods, we can see that training metherds are simple, and teachers always receive information in a passive way.   Eighth, teachers also said they were not so satisfied with the effectiveness of the evaluation on on-the-job training. Lack of scientific evaluation system is also a problem. Ninth, teachers do not have enough time to be trained because of the heavy workload. In addition, teachers are not so satisfied with the sharing of training fee. They think they pay too much. Teachers are not satisfied with the relevant incentives for training. On the one hand because the teacher on-the-job training courses boring, on the other hand the lack of promotion, rewards and punishments and other material incentives is also a problem. In order to improve the teacher's on-the-job training system, based on the findings of this survey, the following proposals are made in the light of the teacher's willingness to reform the on-the-job training and the experience of the developed countries.   First, in order to highlight the importance of teacher on-the-job training, teachers need to fully understand the importance of training and transact it into action by learning the advanced concepts associated with training. Learning professional development concepts and lifelong learning concepts is needed. At the same time in order to stimulate teachers to participate in on-the-job training, we should pay attention to and meet the needs of teachers' self-development and professional development. Second, teachers want to participate in teacher training in professional education centers, teacher training schools or universities. It is necessary to improve the management level and professional level of the training institutions. It is necessary to establish a training quality supervision institution and establish the certification standards, supervision system and evaluation system of the training institutions. In addition, in order to strengthen the professionalism of trainers, it is necessary to improve the selection, appointment and evaluation system for trainers. In particular, to establish a system of selection of front-line teachers with full practical experience.  Thirdly, when setting the goal of teacher's on-the-job training, we need to consider the needs of teachers. We should base on teacher professional development standards to establish the goal of teacher training on the job. We should also consider the needs of social development, education reform needs, schools and teachers need to constantly modify and improve the teacher on-the-job training objectives.  Fourth, the content of on-the-job training should be highlighted. We should put more content on solving practical problems while teaching. Regional differences, age differences and teaching age differences should be considered to meet different needs. Fifth, abandon the traditional training method like teaching and reporting, use other flexible and welcomed methods ,such as visit, inspection, teaching survey and other "practical training methods", case studies, experimental publishment and other"case center training methods",discussion, study with colleagues, experience sharing and other "participatory training methods", and the "inquiry training." Develop new training methods to increase the flexibility of existing training methods.  Sixth, examination, attendance and other traditional training evaluation methods have not been recognized by teachers. To evaluate, operations and practice results show is more acceptable by teachers. We should continue to improve and develop the evaluation system for teachers' on-the-job training according with the practice.  Seventh, use the online learning or set up full-time training, establish flexible-time training program. Mainly use government funds to finance the training, and develop other variety of channels to raise funds. Local governers should set up training funds for the training. In addition, in order to improve the trainers' incentives and interest, develop a variety of on-the-job training courses, improve the training facilities, establish a more comfortable environment to attract teachers interest on one hand. On the other hand establish reasonable on-the-job training evaluation system, reward and punishment system and promotion system to stimulate teachers participate in the training actively.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE