View : 690 Download: 0

미술과와 국어과의 통합수업이 중학교 1학년 학습자의 자아정체감에 미치는 영향

Title
미술과와 국어과의 통합수업이 중학교 1학년 학습자의 자아정체감에 미치는 영향
Other Titles
Effect of Integrated Lesson Between Arts and Korean linguistics on Self-Identity of 1st Year Middle School Students
Authors
이정현
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김효정
Abstract
현대사회는 과학기술의 급속한 발달로 지식의 변화가 가속화되고 있고 정보의 양도 급격히 증가하고 있다. 이에 따라 인간은 단순한 지식의 습득이 아닌 주체적으로 필요한 정보를 선택하고 창의적으로 융합하여 새로운 지식을 창출하는 능력이 요구되고 있다. 이러한 사회적 변화에 대비하여 교육에서는 통합교육에 대한 관심이 대두되고 있다. 2015개정 교육과정에서는 창의·융합형 인재상을 추구하며 통합교육을 강조하고 있고, 학교현장에서도 창의적이고 융합적인 인재를 양성하기 위해 다양한 통합적 교수·학습 방법들을 시도하고 있다. 특히 미술은 각 교과의 고유한 성질을 유지하며 학습내용을 광범위하게 연계시킬 수 있어 다양한 교과통합에 대한 가능성이 제시되고 있다. 본 연구에서는 미술과와 국어과의 통합수업에 대한 가능성을 제시하기 위해 ‘나의 이야기가 담긴 캘리그라피 시화 제작하기’를 주제로 통합적 교수·학습 방법을 개발하였다. 또한 교과통합은 학습자의 삶과 밀접한 연관성이 있음을 고려하여 청소년기의 발달에서 중요한 요인인 자아정체감에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이를 위해 문헌 및 선행연구를 통하여 교과통합과 자아정체감에 대해 이론적으로 고찰하였다. 또한 미술과와 도덕과의 2009개정 교육과정 및 교과서 분석을 통해 교과통합이 가능한 교과서 및 단원을 선정하였다. 이어서 선정한 단원을 토대로 주제를 설정하고 Fogarty의 거미줄형 모형에 따라 미술과와 국어과의 통합수업을 설계하였다. 경기도 화성시에 소재한 B중학교 1학년을 대상으로 자아정체감 사전 검사를 통해 동질성이 검증된 두 학급을 연구대상으로 선정하였다. 선정된 실험집단 34명은 연구자가 설계한 미술과와 국어과의 통합수업을 총 8차시에 걸쳐 적용하였고, 통제집단 35명은 기존의 분과식 수업을 적용하였다. 평가도구는 2009개정 중학교 미술과와 국어과의 성취기준 및 성취수준에 근거하여 실기평가, 과정평가 태도평가와 학생의 자기평가로 구성하였다. 자아정체감 검사도구로는 박아청(2003)이 개발한 한국형 자아정체감 검사도구를 사용하였다. 실험집단과 통제집단의 자아정체감 사전·사후 검사자료는 SPSS 19.0v 프로그램을 사용하여 분석하였다. 수업 결과물과 활동지를 통해 질적 평가를 실시하고 실험집단의 수업만족도 평가결과를 함께 분석하여 결론을 도출하였다. 본 연구의 결과를 종합한 결과는 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 미술과와 국어과의 통합수업을 적용한 실험집단이 통제집단 보다 자아정체감 향상에 있어 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 실험집단의 자아정체감은 사전 3.30점에서 사후 3.97점으로 통제집단에 비해 크게 상승하여 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 미술과와 국어과의 통합수업을 적용한 실험집단이 통제집단 보다 자아정체감의 하위 영역에서 높은 변화를 보였으며, ‘친밀성’을 제외한 ‘주체성’, ‘자기수용성’, ‘미래확신성’, ‘목표지향성’, ‘주도성’의 하위영역에서 통제집단과의 유의미한 차이가 나타났음을 알 수 있다. 셋째, 실기결과물을 비롯한 수업의 전 과정에서 통합수업을 적용한 실험집단이 보다 우수한 평가를 받았다. 특히 실기결과물에서 ‘주제표현, 조형요소와 원리’영역에서 통제집단보다 높은 점수를 받았으며 작품의 완성도에서 큰 차이를 보였다. 넷째, 실험집단의 수업만족도 평가 결과를 통해 학습자들이 통합수업에 대한 긍정적인 인식을 가지고 있는 것으로 나타났다. 수업만족도 결과에서 학습내용에 대한 만족도와 흥미도가 높게 나타났고 학습내용뿐 아니라 자아정체감에 대한 관심도 증가하였음을 알 수 있었다. 이와 같은 결과는 ‘나’를 주제로 한 캘리그라피 시화를 제작하는 미술과와 국어과의 통합수업이 중학교 1학년의 자아정체감 향상에 긍정적인 영향을 미쳤음을 나타낸다. 결론적으로 미술과와 국어과의 통합수업이 학습자의 자아정체감 형성에 효과적이었으며 미술교과와 국어교과의 통합수업에 대한 활용가능성과 교육적 가치를 검증하였다. 교과통합에 대한 시대적 요구와 교육적 관심은 증가하고 있으나 아직까지 학교 현장에서 실행 가능한 교수·학습방법은 부족한 실정이다. 앞으로 다양한 교과와의 연계를 바탕으로 학습자의 삶과 밀접한 통합수업이 실행될 수 있도록 지속적인 연구가 이루어지기를 바란다.;In modern society, the rapid development of science and technology is accelerating the change of knowledge and the amount of information is rapidly increasing. Therefore, human beings are required to have the ability to creatively synthesize new information by selecting necessary information, rather than simply acquiring knowledge. In order to prepare for such social change, interest in integrated education is emerging in education. The revised curriculum of 2015 emphasizes integrated education pursuing creative and convergent talents, and also attempts various integrated teaching and learning methods in order to cultivate creative and convergent talents at the school site. Especially, the arts maintains the unique characteristics of each subject and it is able to link the contents of learning widely, suggesting possibility of various subject integration. In this study, we developed an integrated teaching and learning method with the theme of 'making calligraphy with my story' in order to present the possibility of integrated teaching between art department and Korean language. The purpose of this study is to investigate the effect of subject integration on ego - identity, which is an important factor in the development of adolescence. To this end, literature integration and prior research were theoretically investigated on the subject integration and self - identity. In addition, textbooks and units that can integrate subject were selected through the 2009 revision curriculum and textbook analysis of arts and morals. Then, based on the selected unit, the subject was set and the integrated lesson of the art department and the Korean language was designed according to Fogarty 's web - style model. Two grade - tested homogeneity tests were conducted for the first graders of B middle school in Hwaseong city, Gyeonggi - do through ego - identity test. The selected experiment group consisted of 34 students who applied the integrated lessons between the art department and the Korean language designed by the researcher in 8 semesters. The evaluation tools consisted of practical and evaluation of course evaluation attitude and self - evaluation of students based on achievement standards and achievement level of 2009 revised middle school art department and Korean language department. As a self - identity test tool, we used Korean - type self - identity test tool developed by Park, Cha - Cheong (2003). The pre - and post - test data of the self - identity of experimental group and control group were analyzed using SPSS 19.0v program. The results of this study are summarized as follows. The results of this study can be summarized as follows. First, experimental group applying art lesson and Korean language lesson had positive effect on ego identity than control group. The self - identity of the experimental group increased significantly from 3.30 to 3.97, which was significantly higher than that of the control group. Second, the experiment group applying the integrated lesson of art department and Korean language showed a higher change in the sub - domain of self - identity than the control group, and it was found that 'subjectivity', 'self - acceptance', ' Goal orientation ', and' initiative 'in the sub - domain. Third, the experimental group that applied the integrated lesson was better evaluated in all the lessons including the actual results. Especially, in the actual result, 'Score Expression, Formative Element and Principle' received higher scores than the control group and showed a big difference in the completeness of the work. Fourth, it was shown that learners had a positive perception of integrated lesson through the results of evaluation of class satisfaction. Satisfaction with learning contents was high in the satisfaction of class, and interest in self - identity as well as contents of learning increased. This result shows that the integrated lesson between the art department and the Korean language, which makes calligraphy with the theme of 'I', positively influenced the improvement of self-identity in the first grade of junior high school. In conclusion, the integrated lessons between the arts and the Korean language were effective in forming the ego identity of the learner, and verified the availability and educational value of the integrated teaching of the art subject and the Korean subject. There is a growing demand for educational integration and integration of curriculum, but there is still a lack of teaching and learning methods that can be practiced at the school site. We hope that continuous research will be carried out so that integrated lectures closely related to learner's life can be implemented based on linkage with various subjects in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE