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로봇 의인화를 위한 최적 인터랙션 연구

Title
로봇 의인화를 위한 최적 인터랙션 연구
Other Titles
A Study on the Optimal Interaction for Robot Personification : Focusing on Home service Robots
Authors
이화진
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 융합콘텐츠학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류한영
Abstract
외로움이라는 사회적 문제에 대처하기 위해 많은 사람들은 유대감을 향상 시킬 수 있는 반려동물과 같은 존재를 찾고 있다. 이러한 흐름은 최근 발전하고 있는 홈서비스 로봇에서도 나타나고 있다. 홈서비스 로봇은 사용자와 일상 속에서 상호작용하며 유대 관계를 형성할 수 있기에 반려존재로써의 역할을 기대할 수 있으며, 사용자는 홈서비스 로봇을 통해 동반자 경험을 제공 받을 수 있다. 홈서비스 로봇에서의 동반자 경험은 로봇과의 지속적이고 장기적인 상호작용을 주고받음을 통해 로봇을 단순한 인공물이 아닌 함께 살아가는 존재로 인식하게 됨을 의미하며, 이를 통해 심리적인 안정감을 높여 외로움을 줄일 수 있는데 기여를 할 수 있어 그 중요성이 더욱 강조된다. 홈서비스 로봇에서의 동반자 경험은 사용자와 로봇간의 친밀감을 높임으로써 이루어질 수 있고 그 방법 중, 의인화는 로봇에 대한 사용자의 수용을 높이기 위한 효과적인 방법 중의 하나이다. 홈서비스 로봇에 의인화를 적용함으로써 로봇에 대한 친근함을 높일 수 있고 로봇과의 유대감을 형성하여 동반자 관계로 발전할 수 있다. 이에 본 연구에서는 홈서비스 로봇의 의인화를 위해 사람간의 상호작용 방식을 알아보고, 어떠한 방식을 로봇에 적용하면 의인화 수준을 높여 동반자 경험을 강화할 수 있을지 조사하고자 하였다. 본 연구의 연구 목적을 달성하기 위하여 먼저 문헌을 통해 홈서비스 로봇의 발전과 홈서비스 로봇에서의 동반자적 경험에 대해 살펴본 후, 이러한 홈서비스 로봇에서 주로 사용되는 보편적인 기능에 대해 알아보았다. 그 후 홈서비스 로봇에서의 동반자 경험을 형성할 수 있는 방안으로써 의인화의 개념 및 특징을 알아보고 의인화 정도를 측정하기 위한 항목을 도출하였다. 또한 사람의 상호작용 방식을 홈서비스 로봇에 적용하여 의인화를 높인다면 로봇의 친근함을 높여 동반자 경험을 제공하는데 기여할 수 있으므로 사람의 상호작용 방식에 대해 알아보았다. 홈서비스 로봇의 각 기능에 맞는 사람간의 상호작용 방식을 알아보고 로봇의 의인화 정도를 측정하기 위하여 온라인에서 설문조사를 진행하였다. 측정 결과, 대화하기 기능에서는 쓰다듬기, 토닥거리기, 안아주기 동작이 의인화 정도가 높게 나타났고, 전원켜기 기능에서는 쓰다듬기, 안아주기 동작이 의인화 정도가 높게 나타났으며, 음량올리기 기능에서는 쓰다듬기, 토닥거리기 동작이 의인화 정도가 높게 나타났다. 또한 실행하기 기능에서는 쓰다듬기, 토닥거리기 동작이 의인화 정도가 높게 나타났고, 움직이기 기능에서는 쓰다듬기, 흔들기 동작이 의인화 정도가 높게 나타났다. 이러한 결과를 다시 동작별로 살펴보면 쓰다듬기 동작에서는 대화하기 기능이, 토닥거리기 동작에서는 실행하기 기능이, 안아주기 동작에서는 전원켜기 기능이, 흔들기 동작에서는 움직이기 기능이 가장 적합하다 판단되었다. 이러한 결과를 홈서비스 로봇의 기능에 적용한다면 사용자는 로봇과의 지속적인 상호작용을 통해 동반자 경험을 하며 관계를 발전시키게 될 것으로 기대된다.;To cope with a social problem called ‘loneliness’, many people look for another being like a companion animal so that they can build a bond together. Such a trend is also found in home-service robots that are recently more developed. Since home-service robots can interact with users in their daily lives and even build companionship, it is expected that they will play a role as a companion, while users can be provided companion experience through home-service robots. Companion experience from home-service robots means users’recognizing a robot not as a simple artifact but as another being they live with together while making constant and long-term interactions with each other. In this light, home-service robots can contribute to increasing users’psychological stability and reducing their loneliness, so the importance of home-service robots is more emphasized. Companion experience from home-service robots can be obtained by increasing intimacy between users and robots, and personification will one of the most effective methods to increase users’acceptance of home-service robots. By applying personification to home-service robots, it is possible to increase users’ intimacy toward robots, and when they build a bond with robots, they will be able to develop their relations into companionship. Thus, this study aims to examine interaction methods between people for the personification of home-service robots and investigate how to increase the degree of personification and enhance companion experience. To accomplis the research goal, this study examined the development of home-service robots and companion experience from home-service robots through literature review, and then found out universal functions home-service robots mostly have. Then, as a plan to build companion experience from home-service robots, this study examined the concept and characteristics of personification, and drew items to measure the degree of personification. Besides, as applying people’s interaction methods to home-service robots can contribute to enhancing users’intimacy toward robots and even providing companion experience, this study investigated interactions methods between people. Then, a survey was conducted over the internet in order to find out interaction methods between people and measure the degree of robot personification. The questionnaire was about what motions are most appropriate for certain functions and what functions are most appropriate for certain motions, and the survey results were arranged in relation with the personification items. When this method is applied to home-service robots, it is expected that users can build a bond with home-service robots through constant and long-term interaction, and when they have companion experience and build companionship with home-service robots, they will have new values in their lives.
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