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게임개발 성과에 영향을 미치는 프로젝트 관리 요인에 관한 연구

Title
게임개발 성과에 영향을 미치는 프로젝트 관리 요인에 관한 연구
Other Titles
A study about project management factors affecting game development performance
Authors
최시내
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 융합콘텐츠학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박영일
Abstract
본 연구는 게임개발 성과에 영향을 미치는 프로젝트 관리요인을 파악하여 성과관리의 수용성을 높일 수 있는 개선방안을 모색하고자 한다. 자원의 투입 및 관리역량, PM의 역량, 개발팀의 특성, 조직특성과 게임개발 성과 사이의 관계를 탐색하고 이러한 변수들 사이의 상관관계를 살펴봄으로써 게임개발 성과에 영향을 미치는 프로젝트 관리요인들을 연구하였다. 근래 국내 게임 시장은 포화상태에 다다랐으며 중국 등 후발 온라인 게임개발국에게 맹렬한 추격을 당하고 있는 실정이다. 고객 요구에 신속하게 대응하고 개발 비용과 개발 일정의 낭비 없이 질 높은 게임의 개발을 위해서는 먼저 게임 제작의 체계화, 즉 게임개발 및 관리를 위한 체계적이고 효율적인 공정을 정립하는 것이 절실히 요구 되고 있다. 많은 회사들이 표준적인 공정에 대한 필요성을 느끼지만 아직까지 여기에 대한 연구는 부족 하다. 특히 게임 개발의 효율적 관리 프로세스 사례 연구는 전무한 상황이다. 게임개발은 게임디자인, 그래픽, 프로그래밍 등 다양한 분야가 동시에 개발되고 혼합, 통합된다는 측면에서 전통적인 소프트웨어 개발과는 차이가 있어서 정립이 어려웠던 점도 있다. 특히 게임개발은 일반 소프트웨어개발 프로젝트와는 다르게 매우 동적이며, 기술적 불확실성이 높고 전문기술인력과 창의성이 투입된다는 특성을 가지며 불확실성과 다양한 위험요소들이 상존하고 있다. 따라서 이에 대한 철저한 분석을 통해 효율적인 게임개발 관리를 체계적으로 수립하고 수행하는 것이 절실하다. 특히나 게임 프로젝트가 점차 대형화 되어가면서 개발자들에게 개발 분야의 전문성뿐만 아니라 체계적이고 효율적인 프로젝트 관리가 요구되고 있다. 본 논문은 이러한 게임개발 현실을 인식하고 실효성 있는 프로젝트 관리 요인들을 탐색하려 한다. 게임개발 프로젝트 관리요인 연구를 위하여 자원의 투입 및 관리 역량, PM의 역량, 개발팀의 특성, 조직특성을 독립변수로 상정하고 게임개발 성과에서는 1차성과와 2차성과(최종성과)를 종속변수로 상정하였다. 변수 사이의 관계를 분석하는 과정에서 12개의 요인이 영향을 주는 것으로 나타났으며 연구모형과 연구문제, 가설들은 설문조사 자료를 분석하여 검증하였다. 분석결과는 다음과 같다. 12개의 요인 중 게임개발 1차성과에 영향을 미치는 요인으로는 관리환경, 개발의지, 조직의 수평성으로 나타났으며, 최종성과에는 팀빌딩의 적합성과 관리경험으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 게임개발 성과를 올리기 위한 정책적인 개선 방안을 제시하고자 한다. 첫째, 게임개발 1차성과에 가장 많은 영향을 미치는 요인은 관리환경(척도 7점 만점에 평균 4.13점)과 개발의지(4.55점), 조직의 수평성(3.82점)으로 나타났다. 그러나 이들 요인 중 조직특성의 소평균은 3.9점에 비해 낮아 게임개발 성과에 영향을 미치는 요인임에도 팀장급들이 이들 요인에 대해서는 크게 염두해 두지 않는 것으로 나타났다. 프로젝트 외부요인보다는 내적인 부분에 중점을 두는 것을 짐작해볼 수 있겠다. 따라서 게임개발 성과를 향상시키기 위해서는 개발팀의 자세나 관리자들의 매니지먼트 환경을 높이는 것이 중요한 요소로 생각된다. 둘째, 가설검증 결과 게임개발 프로젝트 관리요인에서 최종성과에 영향을 주는 요인으로 채택된 팀빌딩의 적합성(4.35점), 관리경험(4.57점)으로 나타났다. 설문조사를 통한 결과에서 팀장급들은 종사기간이 7년 이상인 경우가 45%를 차지하고 있는 것으로 볼 때, 관리경험인 즉, 경력이 상당히 중요한 요인인 것으로 생각된다. 이는 게임개발 관리경험이 많을수록 프로젝트 개발 완료 혹은 개발 경험 사례가 풍부하여 개발 과정에서 생길 수 있는 위험 요소들에 대한 대비가 잘 이루어질 수 있고 이것은 효율적인 개발로 이어진다. 따라서 팀장(관리자)의 관리경험은 게임개발 성과를 향상시키는데 긍정적인 영향을 미치고 있고 이 요인이 시사하는 방향의 관점을 고려하여야 할 것이다. 그러나 본 연구는 선행 연구를 고찰하는 과정에서 유사한 연구가 매우 부족하였으며 특히 독립변수를 선정하는 과정에서 객관적인 근거가 부족하여 관리자 입장에서의 경험적인 요소를 개입시켰다. 이를 보완하기 위해 변수 선정시 관리자와의 심층인터뷰를 하였지만 본 연구에서의 프로젝트 관리요인과 게임개발 성과와의 객관성 부족이 본 연구의 한계라고 할 수 있다. 향후 후속 연구에서는 관리자별로 개발관리 행태가 다를 수 있으므로 최고관리자, 중간관리자, 일선관리자 등의 관리자 세부 등급을 구분하여 게임개발 성과의 영향력을 고려해 볼 필요가 있을 것이다.;This research intends to improve acceptability of performance management by clarifying project management factors affecting game development. It studies these factors by examining relations between an input of resources, management capacity, PM’s capacity, development team characteristics, organization characteristics and outcomes, and by checking correlations between these factors. Recently, Korean domestic game market has reached its saturation and the followers from other countries such as China are in hot pursuits in order to catch up. So to respond customers’ needs in time and to develop good games without waste of time and budget, systemization of game making, building systemic and effective process for game development and management, is required. Many companies have a need of standard process but there is a little of researches about this matter. Especially, there is no case study about effective management in game development. Game development is hard to define because it is not like a traditional software development. Diverse fields such as programming, graphic, game design, sound and etc. are being developed at the same time and are mixed and combined. Especially unlike general software development projects, game development is very dynamic and technical uncertainty is high. Also, it is a distinguish characteristic that technical experts and creativity are inputs and uncertainty and various risk elements always remain. So it is desperate to build and execute effective game development management systemically through thorough analysis of these characteristics. Also, since the game project is becoming bigger, developers face a need of systemic and effective project management as well as professionalism. This thesis recognizes this reality and will examine effective project management factors. For the research of project management factors in game development, it presumed an input of resources inputs, management capacity, PM’s capacity, development team characteristics and organization characteristics as independent variables while 1st outcome and 2nd outcome (final outcome) are presumed as dependent variables in the performance of game development. In the process of analyzing correlation between variables, it founds 12 variables have influence and a research model, a research problem and hypotheses are proved by analyzing survey data. The followings are the analysis result. Among 12 factors, the factors affecting 1st outcome of game development are management environment, will of development and horizontality of organization while the factors affecting 2nd outcome are suitability of team-building and management experience. Based on these results, this research would suggest recommendable improvements in the aspect of policy. First, the strongest factors affecting 1st outcome of game development turn out to be management environment (ave.4.13/7), will of development (4.55) and horizontality of organization (3.82). But among 12 factors, even though organization characteristics also affect the outcome of game development, it seems like its importance isn’t recognized by team leaders. The average score of this was under the 3.9. It can be presumed that they focused on internal part more than external part. So it would be important to improve development team attitude or management environment of managers to get better outcome. Second, hypothesis test result shows the factors affecting final outcome are suitability of team-building (4.35) and management experience (4.57). According to survey data, 45% of team leaders have worked at least 7 years. So it seems like a work experience, management experience, is a quite important factor. It means game development managing experiences give lots of completed project development cases or fluent development experiencing cases. So they can make good preparation to potential risks and it leads to effective development. Since managing experience of team leader (manager) effects positive influence in improving outcomes of game development, this factor should be considered.
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