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dc.contributor.advisor이진형-
dc.contributor.author이예원-
dc.creator이예원-
dc.date.accessioned2018-03-06T16:31:58Z-
dc.date.available2018-03-06T16:31:58Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.otherOAK-000000148418-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000148418en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/240815-
dc.description.abstractThe purpose of the study was to investigate the use of music therapy techniques by music therapists in Korea. To do this, the researchers selected 9 different song techniques applied in clinical and case studies by referring to the domestic research literature using the song technique. The survey was conducted online from November 3, 2017 to November 23, 2017. The researcher distributed the survey URL address to the music therapists of the association through the official e-mail of the National Association of Korean Music Therapists. A total of 92 participants participated in the questionnaire, and 89 questionnaires were analyzed excluding three unfinished questionnaires. As a result of the study, music therapists frequently used each song technique at the treatment site, and there were differences in the techniques used depending on the client 's age, diagnosis, and treatment goals. The most common technique used by the therapist is song centering, singing, and the least used technique is song collage in creative centering technique. The singing technique was frequently used as a therapeutic goal in the emotion/psychology domain, and was frequently used by the general public who are not adolescents or diagnoses. Most therapists responded that it was easy to apply the song technique to the treatment field and found that they recognized the necessity of the professional education somewhat. The results of this study show that Korean music therapist is actively using various song techniques according to the target and needs of the subjects and it is meaningful that they provided the basic data for teaching and research related to the clinical application of the song technique.;본 연구에서는 (사)전국음악치료사협회의 음악중재전문가 자격증 소지자를 대상으로 국내 음악치료사의 노래 기법 활용 현황에 대해 조사하였다. 이를 위해 연구자는 노래 기법을 활용한 국내 연구문헌을 참조하여 임상 및 사례연구에서 적용된 총 9가지 노래 기법을 선정하였다. 설문은 2017년 11월 3일부터 11월 23일까지 온라인으로 진행되었다. 연구자는 (사)전국음악치료사협회의 공식 전자우편을 통해 연구 설명문이 포함된 설문URL 주소를 협회 소속 음악치료사들에게 배포하였다. 총 92명이 설문에 참여하였으며, 미완성된 설문 3부를 제외한 89명의 설문지가 분석 되었다. 연구 결과 음악치료사들은 치료현장에서 각 노래기법을 빈번하게 활용하고 있었으며, 내담자의 연령, 진단명, 치료목표에 따라 활용되는 기법에 차이가 있었다. 치료사가 가장 많이 활용하는 기법은 가창중심 기법인 노래 부르기이며, 가장 적게 활용하는 기법은 창작중심 기법 내 노래 콜라주로 나타났다. 노래 기법은 정서/심리 영역을 치료 목표로 많이 사용되었고, 주로 청소년이나 진단명이 없는 일반인을 대상으로 빈번하게 활용하고 있었다. 대부분의 치료사들은 노래 기법에 대해 치료 현장에서 적용하기에 용이하다고 응답하였으며, 전문가 교육의 필요성에 대해 다소 높게 인식하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 국내 음악치료사가 다양한 노래기법을 대상자의 치료 목표와 필요에 따라 활발하게 활용하고 있음을 보여주며 노래기법의 임상 적용관련 교육과 연구를 위한 기초자료를 제시하였다는데 의의가 있다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 1 B. 연구문제 4 C. 용어정의 5 1. 노래기법 5 2. 음악치료사 5 Ⅱ. 이론적 배경 6 A. 음악치료사의 전문성 6 1. 음악치료 기술 6 2. 음악치료기술 관련 조사 연구 7 B. 국내 음악치료 교육과정 9 C. 노래 기반 음악치료기법 11 1. 가창중심 노래기법 11 2. 감상중심 노래기법 12 3. 창작중심 노래기법 13 4. 회상중심 노래기법 15 D. 음악치료 분야 노래기법 활용 연구 16 1. 국내 노래기법 관련 선행연구 16 2. 국외 노래기법 관련 선행연구 18 Ⅲ. 연구방법 19 A. 연구 대상자 19 B. 조사대상 기법 20 C. 연구 도구 22 D. 연구 절차 25 E. 자료 수집 및 분석 26 F. 윤리적 고려사항 26 Ⅳ. 결과 및 논의 27 A. 결과 27 1. 참여자 일반정보 27 2. 세부 노래기법 활용 현황 29 3. 각 유형별 노래기법 활용 현황 32 4. 노래기법 유형별 적용 대상군의 연령대 34 5. 노래기법 적용 대상군 35 6. 각 대상군별 노래기법 적용 현황 37 7. 노래기법 유형별 치료묙표 영역 40 8. 주요 대상군의 노래기법 유형별 목표영역 41 9. 응답자가 지각하는 치료현장 내 노래기법 적용 용이성 수준 45 10. 세부 노래기법 관련 교육의 필요성 49 B. 논의 51 Ⅴ. 결론 및 제언 53 A. 결론 53 B. 제언 54 참고문헌 55 부록1. 온라인 연구 설명문 64 부록2. 설문지 68 부록3. 설문지 관련 내 노래기법 정의 참고문헌 79 ABSTRACT 80-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent648276 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc615.85154-
dc.title국내 음악치료사의 노래기법 활용 현황-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Survey of Korean Music Therapists on the Use of Specific Song Techniques.-
dc.format.pagev, 81 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악치료교육전공-
dc.date.awarded2018.2-
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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