View : 1273 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor최윤정-
dc.contributor.author김나린-
dc.creator김나린-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:14Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:14Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000126922-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/214867-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000126922-
dc.description.abstractInterest in alternative education is on the rise across the world. In accordance with the situation, interest in alternative schools has also increased as an alternative to collapse of public education. In this study, the author recognized the importance of the role of teachers in taking over classes from planning and organizing to giving lessons in alternative schools, especially concentrating on social studies and studied the practices of teaching social studies by them. The author has conducted in-depth interviews with three social studies teachers who teach in alternative schools now to find out 'their beliefs as social studies teachers in alternative schools'. Additionally, this study tries to identify 'the practices of teaching social studies in alternative schools' by class observations of two of the interviewees. The method used in this study is qualitative research and the techniques used to deduce the result of the study are in-depth interviews, class observations and reference analysis. After analyzing the in-depth interviews of three teachers, the result shows that there are beliefs of social studies teachers in alternative schools: 1) independence, 2) autonomy and 3) participation. Furthermore, through analysis of the data from the class observations, the result reveals that social studies teachers in alternative schools actually teach social studies with their own beliefs. Why do beliefs of alternative school teachers mix well with actual classes? Firstly, that's because educational philosophy of alternative schools and the one of teachers are the same. Secondly, the alternative schools are operating autonomous educational system. Next, students are supportive. Finally, teachers are continuously making efforts to actively reflect their beliefs on their classes. On the other hand, absence of a main textbook consisted well for a class and uncertainty about future of students are reasons for discordance. On the basis of the study result, the author reviews lessons which alternative education gives to Korean education and ends this study with suggestions for continuous development of alternative education.;전 세계적으로 대안 교육에 대한 관심이 증가하고, 붕괴된 공교육의 대안으로 대안 학교에 대한 관심이 증대 되었다. 따라서 본 연구에서는 사회과에 집중하여 대안 학교에서 수업의 기획에서 부터 구성, 실행에 이르기까지 전 과정을 맡고 있는 교사의 역할의 중요성을 인식하고 그들에 의해 이루어지는 수업의 실제에 대해 고찰하였다. 현재 대안 학교에서 근무 중인 사회과 교사 3명을 심층 인터뷰 하여 그들의 ‘대안 학교 사회과 교사로서의 신념’에 대해 알아보고자 하였으며, 그들 중 2명의 수업을 관찰함으로써 대안 학교에서 이루어지는 사회과 수업의 실제‘를 알아보고자 하였다. 사용된 연구 방법은 질적 연구이며 심층 인터뷰, 수업 관찰, 문헌 분석을 통해 연구 결과를 도출했다. 교사 3인의 심층 인터뷰 내용을 분석한 결과 대안 학교 사회과 교사의 신념은 1) ‘주체성’, 2) ‘자율성’, 3) ‘참여’였다. 또한 이들 중 2인의 수업을 참관 한 후 얻은 자료를 분석함으로써 대안 학교 사회과 교사는 자신의 신념을 바탕으로 실제 사회과 수업을 실행하고 있다는 결과를 얻었다. 대안 학교 교사의 신념과 실제 수업이 일치하는 원인으로는 1) 현재 재직 중인 대안 학교의 교육 철학과 교사의 교육 철학이 일치하고, 2) 자율적인 교육 과정이 운영되고 있으며, 3) 학생들의 지지가 있고, 4)자신의 신념을 수업에 적극적으로 투영하고자 하는 교사의 끊임없는 자기 성찰이 있다는 점을 들 수 있다. 불일치 원인으로는 해당 수업에 맞게 적절하게 구성된 주교재의 부재와, 학생들의 미래의 불확실성을 들 수 있다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 대안 교육이 한국 교육에 주는 시사점을 검토하고, 대안 교육의 지속적인 발전을 위한 제언을 하였다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성과 목적 1 1. 대안학교 교육에 대한 관심의 필요성 1 2. 공교육 사회과 수업의 대안으로서의 대안학교 사회과 수업 6 Ⅱ. 이론적 배경 8 A. 대안 학교의 정의 8 B. 외국의 대안 학교 사례 11 1. 독일의 발도르프 - 교육의 기본 원리는‘자유’ 12 2. 영국의 서머힐 -‘인간’이 교육의 중심 15 3. 미국의 차터스쿨 -‘책임’있는 자유 17 4. 독일, 영국, 미국의 대안 교육 모델 비교 18 C. 한국의 대안 학교 20 1. 한국의 대안 학교 발전 과정 20 2. 한국의 대안 학교 형태 25 D. 교사의 신념 28 1. 신념 28 2. 사회과 교사의 신념 29 3. 대안 학교 사회과 교사의 신념에 관한 연구의 필요성 31 Ⅲ. 연구문제 33 Ⅳ. 연구방법 34 A. 연구방법론 34 1. 질적 연구 34 2. 심층 인터뷰, 관찰, 문헌 분석 34 3. 연구의 제한점 35 B. 연구대상 36 1. 연구대상 표집 방법 36 2. 연구대상 37 C. 연구절차 38 1.생명윤리위원회 승인 38 2. 연구 참여자 모집 38 3. 연구 참여자 동의 획득 38 4. 면담 가이드 개발 39 5. 심층 인터뷰 43 6. 수업 참관 43 7. 문헌 분석 45 D. 자료 분석 45 E. 연구 윤리 47 1. 연구자의 연구 윤리 47 2. 생명윤리위원회 승인 47 Ⅴ. 연구결과 및 해석 48 A. 대안학교 사회과 교사의 신념 해석 48 1. A교사 사례 48 2. B교사 사례 59 3. C교사 사례 65 4. 교차 분석 73 B. 대안학교 사회과 수업의 실제 분석 77 1. A교사 사례 77 2. B교사 사례 82 3. 교차 분석 83 4. 대안학교 사회과 교사의 신념과 실제수업의 일치여부 87 Ⅵ. 결론 95 참고문헌 99 부록1. 대안학교 사회과 교사 1차 인터뷰 질문지 102 부록2. 대안학교 사회과 교사 2차 인터뷰 질문지 105 부록2. A교사가 수업시간에 활용한 활동지 1 106 부록2. A교사가 수업시간에 활용한 활동지 2 108 ABSTRACT 109-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent917076 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title대안학교 사회과 교사의 신념과 대안학교에서의 사회과 교육의 실제-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedSocial Studies Teacher's Beliefs & Practices of Teaching Social Studies in Alternative Schools-
dc.format.pageix, 110 p.-
dc.contributor.examiner김성훈-
dc.contributor.examiner최민식-
dc.contributor.examiner최윤정-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 일반사회교육전공-
dc.date.awarded2016. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE