View : 860 Download: 0

GI 협동학습 모형을 적용한 미술 수업이 공감능력에 미치는 영향

Title
GI 협동학습 모형을 적용한 미술 수업이 공감능력에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Group Investigation Cooperative Learning Model Applied-Art Class on Empathy : Fourth Graders’ Class in Elementary School
Authors
홍주리
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김효정
Abstract
사회 구성원들과 더불어 생활하기 위해서는 공감능력을 활용하여 친밀한 상호관계를 구축해 나가야 한다. 공감은 타인을 도와주고 호의적인 관계를 유지하려는 친 사회적 행동을 일으키는 핵심 변인으로(Eisenberg, 1986), 대면적 상호작용을 하며 살아가는 우리 사회에 중요하다 할 수 있다. 이러한 공감의 중요성은 학교 현장에도 영향을 미쳐, 공감능력이 대인관계를 원활하게 하여 학교 부적응 현상을 완화시켜주었으며 집단 따돌림에 동조 하는 현상을 억제 하는 등, 학교 폭력을 예방하는데 효과가 있다는 연구결과들(김붕년, 2012; 김지현, 2002; 이은영, 2015)이 제시되고 있다. 이처럼 타인의 감정을 이해하고 소통하여 친밀한 관계를 맺고 여러 갈등상황을 조율하기 위해서는 공감능력을 함양할 필요가 있다. 이에 따라 본 연구에서는 학습자들의 상호작용을 통해 배려와 사회성 증진 및 또래관계의 질을 향상시키는데 효과적이라는 GI 협동학습 모형을 초등학교 4학년 미술 수업에 적용하여 학습자의 공감능력에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있으며, 경험과 감정을 나누며 타인과 소통하여 표현하는 미술활동을 통해 공감능력을 함양시킬 수 있는 교수-학습 방법을 연구하고자 한다. 연구의 절차 및 방법을 살펴보면 다음과 같다. 공감과 협동학습에 대한 선행연구를 살펴보고 미술과 수업에 적용이 가능하며 초등학교 공감능력에 긍정적인 영향을 줄 수 있는 모형을 모색한 후 GI 협동학습 모형을 선정하였다. 2009 개정 교육과정에 따른 초등학교 미술과 교육과정과 초등학교 3~4학년 미술교과서를 분석하여 공감능력 함양에 적합한 단원을 선정하였다. 연구의 대상으로 인천광역시에 남동구에 소재한 S초등학교 4학년 3개의 학습 총 52명으로 사전 동질성 검사로 검증된 실험집단 26명과 통제집단 26명으로 구성하였다. 실험집단은 ‘사계절 자연환경에서의 행복한 경험 협동표현’을 주제로 GI 협동학습 모형이 적용된 교수-학습 지도안을 설계하고 평가도구를 작성하였다. 이에 대해 초등학교 교사 2인으로부터 검증을 받았다. 검사 도구는 데이비스(Davis, 1980)가 개발한 성인용 대인관계 반응척도(Interpersonal Reactivity Index : IRI)를 중학생용으로 번안·수정한 김성은(1997)의 검사지를 사용하였다. 실험집단은 8차시동안 GI 협동학습 모형이 적용된 수업을 진행하고, 통제집단은 8차시 동안 전통적 소집단 학습으로 미술수업을 진행하였다. GI 협동학습 모형을 적용한 미술 수업이 학습자의 공감능력에 미치는 영향을 확인하기 위해 실험집단과 통제집단의 사전, 사후 공감능력 검사 결과를 SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver.19.0`를 이용하여 통계적으로 검증하여 차이를 분석하여 논의한 후 결론을 도출하였다. 본 연구의 사전 사후 검사 결과와 실기결과물의 질적 분석 결과를 함께 분석하여 도출한 결론을 보면 다음과 같다. 첫째, GI 협동학습 모형을 적용한 미술 수업을 진행한 실험집단의 사전·사후 공감능력 검사를 t-test로 분석한 결과, 사전검사 3.24에서 사후 검사 3.73로 평균 0.49증가하여 통계적으로 유의미한 향상을 나타났으며, 통제집단의 사전·사후 공감능력 검사를 t-test로 분석한 결과, 사전검사 3.26에서 사후 검사 3.31로 평균 0.05증가하였지만 통계적으로 무의미한 차이를 보였다. 둘째, GI 협동학습 모형을 적용한 미술 수업을 진행한 실험집단의 사전·사후 공감능력의 영역별 하위영역 검사를 t-test로 분석한 결과, ‘관점취하기’, ‘상상하기’, ‘개인적 고통’, ‘공감적 관심’ 모두 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. ‘관점취하기’는 사전검사 3.45에서 사후검사 3.92로 평균 0.47점 증가하였고, ‘상상하기’는 사전검사 3.38에서 사후검사 3.98로 평균 0.60점 증가하였다. ‘개인적 고통’은 사전 검사 2.87에서 사후검사 3.18로 평균 0.04점 증가하였으며, ‘공감적 관심’은 사전검사 3.28에서 사후검사 3.85로 평균 0.57점 증가하여, 공감능력의 모든 영역에서 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 반면 전통적 소집단 학습을 적용한 미술수업을 실시한 통제집단의 ‘관점취하기’는 사전 검사 3.47에서 사후검사 3.53으로 평균 0.06 증가하였으며, ‘상상하기’는 사전검사 3.28에서 사후검사 3.32로 평균 0.04점 증가하였다. ‘개인적 고통’은 사전검사 2.81에서 사후검사2.82로 평균 0.01점 증가하였으며, ‘공감적 관심’은 사전검사 3.48에서 사후검사 3.57로 평균 0.09점 증가하였다. 통제집단의 사전·사후 공감능력의 영역별 하위영역 검사를 t-test로 분석한 결과, 무의미한 차이가 나타났다. 셋째, 실기 결과물의 질적 분석 결과, GI 협동학습 모형을 적용하여 미술 수업을 실시한 실험집단이 전통적인 소집단 학습에 따라 미술 수업을 실시한 통제집단 보다 높은 성취수준을 보여줬으며 강한 책임감과 협동심으로 수업에 임한 것을 알 수 있었다. 결론적으로 GI 협동학습 모형을 적용한 초등학교 4학년 미술수업을 통해 모둠 구성원들이 감정 및 경험을 나누고 협동작품을 제작하며 의견을 교환하고 타협하면서 서로를 이해하고 배려하는 태도를 함양하여 공동의 목표를 성취함으로써 공감능력 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 교육적 효과를 검증하였다는데 그 의의를 갖는다. 앞으로 다양한 대상에 맞는 학습 방법의 연구가 이루어져 학습자들이 공감능력을 함양하며 성장하는데 도움을 줄 수 있는 질 높고 효과적인 미술교육이 이루어지길 바란다.;To live along well with the people in the community, it is necessary to make good use of one’s empathy and to build an intimate mutual-relationship. Empathy is a main factor that leads to a pro-social behavior for helping the others and maintaining a favorable relationship (Eisenberg, 1986), and so is a vital part of our society in which we live and interact face-to-face. Prior studies (Kim, Boong-Nyeon, 2012; Kim, Ji-Hyun, 2012; Lee, Eun-Young, 2015) suggest that the importance of empathy also effects on classes and so forth it helps with having a harmonious relationship, relieves one’s maladjustment to school and has an effect on preventing school violence such as controlling one’s participation in school bullying. That way, it is essential to cultivate an ability to empathize in order to understand others’ feelings, communicate, have intimate relationships and cope with many troubles. Hence the purpose of the study is to apply GI Cooperative Learning Model which is known to be effective in enhancing an ability to considerate and socialize and in improving the quality of relationship with peers, to the art class of fourth grade in elementary school and to see how the model influences on learner's empathy. Additionally, it is to study a teaching-learning method that is to cultivate empathy through having an art class in which students can share one’s experience and feeling and communicate with others. The process and the method of the experiment are like the following. I looked into the prior studies on empathy and cooperative learning, searched for a model that could have a positive influence on elementary school student's empathy and chose GI Cooperative Learning Model. I examined over the instruction for art classes in elementary school according to the educational curriculum revised in 2009 and also the textbooks used for third and fourth graders in elementary school. Then I chose the chapters suitable for cultivating empathy. As for the subjects of the study, totally 52 students among three classes of fourth grades from S elementary school located in Namdong-gu, Incheon, were verified by a homogeneity test. Then, the experimental group was composed of 26 students and the control group was composed of other 26 students. For the experimental group, I designed teaching-learning guideline to which GI Cooperative Learning Model was applied with the topic of ‘Happy cooperative-expression on four seasonal environment’ and wrote the assessment tool. Two teachers from the elementary school helped with the verification of the process. For the inspection tool, I utilized the test sheets that were adapted and modified by Kim, Sung-Eun (1997) for middle school students from Interpersonal Reactivity Index (IRI) for adults developed by Davis (1980) originally for adults. The experimental group had eight times of classes to which GI Cooperative Model was applied. The control group had eight times of art classes in a traditional small-group learning style. For purpose of identifying the influences that the GI Cooperative Learning Model-applied art class has on learner’s empathy, I used SPSS (Statistical Package for Social Science) Ver.19.0 to statistically examine the preliminary and post inspection on empathy of both groups’ then analyzed the difference, discussed and draw the conclusion. The derived conclusion analyzed along with the results from preliminary and post inspection and the quality analysis results from practical skill results, is like the following. Firstly, the results from the preliminary and post inspection on empathy of the experimental groups’ which had art classes to which GI Cooperative Learning Model was applied, were analyzed by t-test. And there was shown a statistically significant enhancement that it has increased from 3.24 in the preliminary inspection to 3.73 in the post one showing the average increasing of 0.49. On the other hand, when the results from the preliminary and post inspection were analyzed by t-test there was shown a statistically insignificant difference that it has increased from 3.24 in the preliminary inspection to 3.31 in post one showing the average increasing of 0.05. Secondly, in the result of analyzing the preliminary and post sectional subcategorized inspection on empathy by t-test, all the ‘to have a perspective’, ‘to imagine’, ‘personal pain’ and ‘communal interest’ showed a significant enhancement. ‘To have perspective’ increased from 3.25 in the preliminary inspection to 3.92 in the post one showing the average increase of 0.47, ‘to imagine’ increased from 3.38 in the preliminary inspection to 3.98 in the post one showing the average increase of 0.60, ‘communal interest’ increased from 3.28 in the preliminary inspection to 3.85 in the post one showing the average increase of 0.57, hence empathy shows a significant enhancement in all the areas. However, in the result of the control groups to which traditional small group learning was applied, ‘to have a perspective’ increased from 3.47 in the preliminary inspection to 3.53 in the post one showing the average increase of 0.06, ‘to imagine’ increased from 3.28 in the preliminary inspection to 3.32 in the post one showing the average increase of 0.04, ‘personal pain’ increased from 2.81 in the preliminary inspection to 2.82 in the post one showing the average increase of 0.01, ‘communal interest’ increased from 3.48 in the preliminary inspection to 3.57 in the post one showing the average of 0.09. In the result of analyzing the outcome from control group’s preliminary and post sectional subcategorized inspection on empathy by t-test, there was an insignificant difference. Thirdly, from the quality analysis result of practical skills results the experimental group that had an art class to which GI Cooperative Learning Model was applied had better accomplishment and participated with strong sense of responsibility and cooperation than the control group that had an art class to which a traditional small group learning was applied did. In consequence, there lies a significant meaning that an art class of fourth grade to which GI Cooperative Learning Model is applied to in elementary school helps participants with cultivating an attitude of understanding others and giving consideration through sharing each others’ ideas and cooperating leading to letting them accomplish a communal goal therefore the fact that the model having a significant educational influence is verified. I hope that further studies adjusted to various subjects are done and would help learners with improving empathy and grow so forth there is more effective and quality art education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE