View : 887 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor서은애-
dc.contributor.author김소현-
dc.creator김소현-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:30Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:30Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.otherOAK-000000111033-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/212666-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000111033-
dc.description.abstract전통미술교육은 문화에 대한 균형적 시각을 제공하고 새로운 문화 창조에 도움을 줄 수 있다. 따라서 점차 세계화되고 다원화되는 세계적 현상 속에서 우리 문화의 정체성을 확립하고 문화적 경쟁력을 확보하는데 기여하는 바가 매우 크다 할 수 있다. 그러나 실제 교육현장에서는 매우 다양한 양상을 띠는 전통미술을 올바르게 교육하는데 어려움을 겪고 있으며 그저 표현기법을 그대로 따라하는 방식의 수업이 되풀이 될 뿐이다. 또한 전통미술을 이미 오래 전에 만들어진 예술품 정도로만 취급하여 자신과의 관련성을 찾지 못하는 학습자의 입장에서는 그저 지루한 분야로 느껴질 수밖에 없다. 따라서 전통미술의 올바른 이해를 돕고 학습자의 흥미를 이끌 수 있는 체계적인 감상교육이 요구된다. 이때 학습자의 학습동기를 유발시키기 위한 전략으로써 ARCS 모델을 제시할 수 있다. Keller의 ARCS 모델은 학습자의 동기를 유발시킴으로써 수업의 매력성을 높이는 문제 해결 접근의 동기 설계 모형이다. 이 모형은 학습자의 학습동기를 4가지 구성범주로 나누고 각 구성범주에 따라 하위전략을 제시하였다. 또한 동기 설계 10단계 모형을 통해 수업설계자로 하여금 보다 체계적으로 동기 전략을 설계할 수 있도록 하였다. ARCS 모델은 학습자의 동기 유발에 있어 가장 합리적인 모형으로 다양한 교과영역에 적용할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 ARCS 모델을 적용한 전통미술 감상수업이 초등학교 5학년 학습자의 학습동기 및 학업성취도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구를 위하여 세운 가설은 다음과 같다. 첫째, ARCS 모델을 적용한 전통미술 감상교육은 학습자의 학습동기에 유의미한 영향을 미칠 것이다. 둘째, ARCS 모델을 적용한 전통미술 감상교육은 학습자의 학업성취도에 유의미한 영향을 미칠 것이다. 연구를 위한 이론적 배경으로 전통미술교육의 특성 및 중요성, ARCS 모델의 구성범주와 체계적 절차에 대하여 알아보았으며, 전통미술교육에서 ARCS 모델 도입의 필요성에 대해 고찰한 후 ARCS 모델을 적용한 전통미술 감상수업을 설계하였다. 연구 대상은 서울시에 소재한 E초등학교 5학년 두 개 학급, 총 46명이며 2014년 9월 17일부터 2014년 10월 8일까지 실험 수업을 진행하였다. 두 집단 모두 반응 중심 학습법을 적용한 민화 감상 및 표현 프로그램을 진행하였으며 실험집단의 경우 ARCS 모델을 적용한 프로그램을 통합하여 실시하였다. 수업을 실시하기 전 각 집단의 동질성을 알아보기 위하여 미술수업에 대한 경험 및 흥미도ㆍ학습수준에 대한 사전 조사를 실시하여 동질성을 검증하였다. 동질성이 입증된 실험집단과 통제 집단을 대상으로 사전ㆍ사후 동기검사를 실시하였고 학업성취도를 지필평가, 감상문평가, 실기 평가 세 영역으로 나누어 평가하였다. 결과는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 활용하여 비교ㆍ분석하였다. 위의 연구 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, ARCS 모델을 적용한 전통미술 감상수업을 실시한 결과, 실험집단의 학습동기가 통제집단의 학습동기에 비해 유의미한 향상을 보였다. 둘째, ARCS 모델을 적용한 전통미술 감상수업을 실시한 결과, 실험집단의 학업성취도가 통제집단의 학업성취도에 비해 높은 수치로 유의미한 차이를 보였다. 셋째, ARCS 모델을 적용한 전통미술 감상수업은 일반적인 전통미술 감상수업에 비해 학습자의 학습동기와 학업 성취도의 향상에 효과가 있음을 나타내었다. 결론적으로 이 연구는 ARCS 모델을 적용한 감상수업이 학습자의 주의집중, 관련성, 자신감, 만족감으로 대표되는 학습동기를 유발하여 학습자의 수행에 긍정적인 영향을 주었으며 이는 학습자의 학업성취도 향상에 효과를 발휘하여 ARCS 모델이 학습자의 학습동기 및 학업성취도 향상에 효과가 있음을 입증하는데 그 의의가 있다. 다만 본 연구결과를 일반화하기에는 연령과 대상자 수가 한정적이므로 다양한 연령대와 다수의 학습자를 대상으로 한 후속연구가 필요할 것이다. 또한 전통미술 분야에서 민화 이외의 여러 회화영역이나 도자, 공예, 건축과 같은 다양한 영역에 이 모델을 도입하여 학습자의 학습동기유발을 위한 교수-학습프로그램이 적용될 수 있도록 많은 연구가 필요할 것이다.;Traditional art education can provide balanced perspective on culture and facilitate creation of new culture. Thus, it can contribute immensely to securing identity of our culture and cultural competitiveness amidst globalizing and diversifying phenomenon. However, in the actual education site, difficulties arise as to properly educating traditional art with various aspects, and representation methods are merely reproduced in classes. Moreover, traditional art is recognized as old artworks that learners perceive as rather dull subject that they find no connection with. Thus, systematic education for appreciation of traditional art is required to help proper understanding and induce interest of learners, and ARCS model could trigger learning motivation of learners. Keller’s ARCS model is a motivational design of instruction that induces motivation of learners and increases their interest in class. This model classifies learners’ motivation into 4 categories and proposes sub-strategies per category. Also, 10-stage motivational design model enable lecture designer to design more systematic motivational strategy. ARCS model can be applied to various subject areas as the most reasonable model to induce motivation. This study aims to examine the effects of traditional art appreciation class with ARCS model application on learning motivation and academic achievement of grade 5 learners. Hypotheses of this study are as follows. First, traditional art appreciation class with ARCS model application will have significant effect on learning motivation of learners. Second, traditional art appreciation class with ARCS model application will have significant effect on academic achievement of learners. For theoretical background for research, characteristics and importance of traditional art education, as well as categories and systematic procedure of ARCS model were examined. Significance of implementation of ARCS model in traditional art class was discussed, and traditional art appreciation class was designed with application of ARCS model. Subjects of this study were 46 students from two grade 5 classes in E Elementary School in Seoul, and the lecture was conducted from September 17, 2014 to October 8, 2014. Both experimental and control groups participated in folk painting appreciation and representation program with applied response-centered learning technique, and for the experimental group, ARCS model was integrated in the program. Before the lecture, in order to examine homogeneity of each group, experience, interest, and learning level in art class were investigated. Motivation test was performed before and after the experiment on both groups whose homogeneity was proven, and academic achievement was assessed in three areas: paper assessment, appreciation report assessment, and performance assessment. The results were compared and analyzed using SPSS 22.0 program. The above research results could be summarized as follows. First, after conducting ARCS model-applied traditional art appreciation class, experimental group showed significant increase in learning motivation compared to control group. Second, ARCS model-applied traditional art appreciation class was more effective in enhancing learning motivation and academic achievement that regular traditional art appreciation class. In conclusion, this study proved that ARCS model-applied appreciation class caused positive effect on learners by inducing learning motivation that is represented by concentration, relevance, confidence, and satisfaction. Such effect promoted academic achievement of learners, suggesting that ARCS model was effective in elevating both learning motivation and academic achievement of learners. However, as age range of the subjects in this study is limited, follow-up study on various age groups will help generalize the results of this study. Moreover, more research is needed to apply teaching-learning program for heightening learning motivation of learners by implementing this model in various fields other than folk painting such as pictorial art, pottery, craft, and architecture.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구의 내용 및 방법 3 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 전통미술 감상교육 5 B. 학습동기와 ARCS 모델 22 C. 전통미술 감상교육에서 ARCS 모델 도입의 필요성 31 Ⅲ. 전통미술 감상수업에서 ARCS 모델의 도입방안과 적용 33 A. ARCS 모델의 도입 및 적용 방안 33 B. ARCS 모델을 적용한 전통미술 감상수업 동기설계 52 Ⅳ. 연구결과 및 논의 93 A. ARCS 모델을 적용한 전통미술 감상수업의 결과 분석 93 B. 논의 110 Ⅴ. 결론 및 제언 114 참고문헌 116 부록 119 ABSTRACT 149-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent9023603 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.titleARCS 모델을 적용한 전통미술 감상수업이 학습자의 학습동기 및 학업성취도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle초등학교 5학년을 중심으로-
dc.title.translatedEffects of Traditional Art Appreciation Class with ARCS Model Application on Learning Motivation and Academic Achievement of Learners: Focused on the 5th graders in Elementary School-
dc.creator.othernameKIM, SO HYUN-
dc.format.pageviii, 151 p.-
dc.contributor.examiner노용-
dc.contributor.examiner김미경-
dc.contributor.examiner강윤정-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded2015. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE