View : 899 Download: 0

인터넷 영어 동화 플래시 기반의 마인드맵 및 요약하기 활동이 초등학생의 어휘 및 쓰기 학습과 태도에 미치는 영향

Title
인터넷 영어 동화 플래시 기반의 마인드맵 및 요약하기 활동이 초등학생의 어휘 및 쓰기 학습과 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Mind-mapping and Summarizing Activity Utilizing the Internet English Story Flashes on English Vocabulary Acquisition and Writing Ability and the Attitude of the Elementary School Students
Authors
서영지
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이은주
Abstract
세계화 시대에 영어는 국경을 넘어 다양한 사람들과 의사소통 할 수 있는 중요한 수단으로 자리매김하고 있다. 이와 함께 인터넷, 모바일을 기반으로 하는 멀티미디어 사용이 대중화 되면서 말하고 듣는 음성언어 위주의 의사소통만큼 읽고 쓸 수 있는 문자언어로의 의사소통이 점차 중요시되고 있다. 그러나 초등 영어교육과정에서는 여전히 음성언어 중심의 영어교육이 이루어지고 있으며 그 결과 쓰기는 초등 학습자들이 가장 어렵게 생각하는 영역으로 인식되고 있다. 특히 쓰기 활동을 하는 과정에서 학습자들은 자신이 전달하고자 하는 내용에 적합한 어휘를 선택하고 사용함에 있어 어려움을 겪고 있다. 이는 어휘는 별도의 교육을 통해 습득되기보다 개인이 스스로 학습해야하는 것이라 여겨지며 이에 따라 어휘에 대한 교육이 제대로 이루어지지 않고 있기 때문이다. 그러나 어휘를 익히는 것은 외국어 학습의 근간이며 어휘 학습이 제대로 이루어지지 않을 경우 말하기에서부터 쓰기까지 의사소통이 불가능하다는 점에서 초등 단계에서부터 어휘를 문맥 내에서 이해하고 쓸 수 있도록 교육해야 한다. 최근 세계화·정보화에 발맞춰 인터넷 멀티미디어를 활용한 수업 자료들이 증가하고 있으며 그 중 영어 동화 플래시를 이용하여 학습자들의 흥미를 자극하고 학습효과를 얻고자 하는 추세이다. 그러나 초등학교 영어 학습자들을 대상으로 영어동화 플래시를 활용하는 연구들 중 구체적인 수업 활동을 통해서 나타나는 어휘와 쓰기에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 인터넷 영어 동화 플래시를 활용하여 구체적인 수업 활동으로써 마인드맵과 요약하기 수업 활동을 실시하여 초등학생들의 영어 어휘 및 쓰기 학습과 그들의 정의적 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자한다. 이를 위하여 부산 소재의 초등학교 6학년 세 학급 총 78명을 대상으로 4주 동안 총 7회의 인터넷 영어 동화 플래시를 활용한 마인드맵 및 요약하기 활동 수업을 실시하였다. 사전 어휘 및 쓰기 평가를 통하여 상·하위 집단으로 분류하였고 실험에 앞서 사전 어휘 및 쓰기에 대한 정의적 설문 조사를 실시하였다. 각 차시 당 1편씩 총 7편의 영어 동화 플래시를 보여준 후 차시별로 정해놓은 어휘를 목표로 하여 마인드맵 및 요약하기 수업 활동을 진행하였으며 교과서 중심의 통제집단은 실험집단과 동일한 인터넷 영어동화 플래시를 시청 후 따로 수업 활동을 하지 않았다. 실험이 끝난 후, 세 집단 모두에게 사후 평가와 함께 정의적 영역에 대한 설문 조사를 실시하였으며 두 실험 집단에게는 활동 심화 설문지를 추가로 배부하여 인터넷 영어 동화 플래시를 활용한 수업과 마인드맵 및 요약하기 수업 활동에 대한 학생들의 의견을 수렴하도록 하였다. 본 실험 연구를 통하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 세 집단의 사전·사후 어휘 평가 점수를 분석한 결과, 교과서 중심의 통제 집단과 마인드맵 및 요약하기 활동을 한 실험 집단 내의 어휘 능력 향상에서는 유의미한 차이가 나타났다. 반면 사후 비교를 통해 알아본 결과, 세 집단 간의 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 이에 따라 인터넷 영어 동화 플래시를 활용한 수업은 학습자의 어휘 학습에 유의미한 효과를 나타내며 마인드맵과 요약하기 수업 활동이 더해질 경우 어휘 학습에 있어서 더욱 긍정적인 학습 효과가 나타났다는 것을 알 수 있다. 수준별 어휘 능력의 향상에 있어서는 상·하위 집단 모두에게 세 집단 간의 유의미한 차이는 보이지 않았다. 반면 집단 내 점수 향상에 있어서는 마인드맵과 요약하기 활동을 한 상·하위 집단의 경우 유의미한 점수 향상을 보였고 교과서 중심의 통제 집단의 경우 하위 집단에게만 어휘 점수의 유의미한 향상이 나타났다. 둘째, 통제 집단과 실험 집단의 사전·사후 쓰기 평가 점수 비교를 통해 인터넷 영어 동화 플래시 기반의 마인드맵 활동과 요약하기 활동이 학습자의 쓰기 능력 향상에 긍정적인 영향을 준다는 것을 확인할 수 있었다. 세 집단 간의 전체 점수에서는 유의미한 차이가 보이지 않았지만 쓰기 상위 집단에서는 통제 집단과 실험 집단 간에 유의미한 차이가 나타났다. 사후 검증 결과 인터넷 영어 동화 플래시 시청 후 마인드맵 활동 시 쓰기 상위 수준 학생들의 쓰기 능력 향상에 도움이 된다는 것을 알 수 있었다. 하위 집단 간에는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았지만 집단 내 사전·사후 점수 비교를 통하여 인터넷 영어 동화 플래시를 보거나 혹은 인터넷 영어 동화를 활용하여 마인드맵 및 요약하기 수업 활동을 하는 경우 하위 수준의 학생들의 쓰기 능력에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 인터넷 영어 동화 플래시 기반의 마인드맵 및 요약하기 수업 활동이 초등학교 영어학습자의 정의적 태도에 미치는 영향을 알아보기 위하여 사후 설문을 분석한 결과, 어휘 및 쓰기에 대한 흥미도, 자신감, 필요성, 참여도 4가지 영역에서 세 집단 간 모두 유의미한 차이가 나타났다. 집단 내 비교에서는 어휘와 쓰기 태도에서 자신감을 제외한 영역에서 모두 긍정적인 변화를 나타내고 있었다. 어휘와 쓰기 상위 집단의 경우 마인드맵 활동을 한 실험 집단에서 정의적 태도에 대하여 전체적으로 긍정적인 반응을 나타냈다. 하위 집단의 경우 흥미와 자신감 및 참여도에서 집단에 따라 다른 반응을 보였지만 수업 활동을 한 두 실험 집단의 하위 집단 학습자들은 어휘와 쓰기 학습의 필요성에 대해서는 공통적으로 긍정적인 답변을 보였다. 마지막으로 마인드맵과 요약하기 수업 활동을 한 실험 집단에 한해서 사후 심화 보충 설문 조사를 실시한 결과 자신감 영역을 제외한 인터넷 영어 동화 플래시를 기반으로 하는 영어 수업에 대하여 매우 긍정적인 답변을 보였다. 특히 인터넷 영어 동화 플래시를 활용한 요약하기 활동을 한 실험 집단의 경우 마인드맵 실험 집단에 비해 수업에 대한 흥미도와 학습 능력 향상 효과에 대하여 더욱 높은 만족도를 보였다. 개방형 설문 응답 결과를 살펴보면, 인터넷 영어 동화 플래시를 활용하여 수업을 할 경우 기존의 교과서 중심의 수업보다 더욱 재미있게 영어를 학습할 수 있었으며, 이야기를 통해서 자연스럽게 언어를 배울 수 있어서 기억에 더 많이 남는다는 점을 영어 동화 플래시 수업의 장점으로 꼽았다. 마인드맵과 요약하기 활동의 경우 동화 플래시를 통해 보았던 단어와 내용을 한 번 더 복습할 수 있어서 더 기억에 오래 남는다는 사후 활동의 장점을 제시하기도 했다. 그러나 마인드맵을 한 학습자들의 경우 알고 있던 단어나 철자가 기억나지 않거나, 어떤 단어를 얼마나 써야하는지를 알 수 없어 활동지 작성에 어려움이 있었다는 답변도 있었다. 또한 요약하기 활동을 한 집단의 경우 자신의 영어 실력에 비해 요약하기를 한다는 것에 부담감을 느끼기도 하였으며 쓰기 활동을 함에 있어서 마인드맵 활동 집단과 같이 단어 철자가 헷갈려 어려웠다는 반응을 보이기도 하였다. 본 실험의 연구 결과를 통해 도출할 수 있는 교육적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 초등학교 영어 수업에서 교사는 교과서 주제와 관련되거나 혹은 학습자들이 관심 가질 수 있는 주제의 인터넷 영어 동화 플래시를 수업에 활용함으로써 학습자들이 영어 수업에 대해 흥미를 가지면서 총체적 언어 학습 환경에 노출될 수 있도록 도와주어야 한다. 시간이 흐를수록 커져가는 실력의 차이에 영어에 대한 자신감과 흥미도가 낮아질 수 있는 하위 집단의 경우 인터넷 영어 동화 플래시를 통해서 별다른 수업 활동을 하지 않은 통제 집단과 서로 다른 활동을 한 두 실험 집단 모두에게서 어휘 및 쓰기 영역의 유의미한 향상이 나타났다는 점에서 꾸준히 영어 동화 플래시를 활용한 수업을 할 경우 학생들의 학습 능력 향상 및 영어에 대한 태도에 긍정적인 영향을 미칠 것이라 예상할 수 있다. 또한 인터넷 영어 동화 사이트를 활용한 영어 학습이 교실 밖의 자기 주도적 학습 기회로 연장될 수 있도록 지도함으로써 과열화된 영어 사교육 속 수동적인 학습에서 벗어나 스스로 배우고 깨달을 수 있도록 도와주어야 한다. 둘째, 교사는 학습자에게 영어 동화를 접하고 난 후 사후 쓰기 활동의 중요성과 학습 효과에 대해 알려주어 학습자들이 이야기를 읽거나 듣는 데서 그치기보다는 주제와 관련 있는 단어들을 연상 되는대로 써보거나 이야기 속 내용들을 요약 문장으로 써볼 수 있도록 안내해야 한다. 본 실험의 사전·사후 설문지 결과와 실험반의 활동 심화 보충 설문지 결과를 통해서 알 수 있듯이 인터넷 영어 동화 플래시를 본 후 마인드맵 및 요약하기 활동을 한 집단의 경우 정의적 영역에서 매우 긍정적인 반응을 보였다. 뿐만 아니라 어휘 및 쓰기 학습 능력 향상에서도 통제 집단에 비해 각각의 쓰기 활동을 수행했던 실험 집단에서 더 높은 향상을 보였다. 따라서 교사는 교육 현장에서 영어 동화 외에 다양한 자료 활용 후 사후 쓰기 활동을 수행함으로써 학습자가 적극적으로 학습한 어휘와 내용들을 써봄으로써 쓰기 활동에 능동적으로 참여할 수 있도록 도와주어야 한다. 셋째, 마인드맵과 요약하기 활동을 수업에 보다 효과적으로 활용하기 위하여 교사는 주제를 선정하고 활동지를 구성하는데 있어서 학습자의 관심과 수준에 적합한지의 여부를 잘 고려해야한다. 어휘 학습에 있어서는 목표 어휘의 양을 조절하고 쓰기 학습에 있어서는 수행하고자 하는 목표 과업에서 한 번에 많은 쓰기를 요구하지 않도록 해야 한다. 사후 정의적 영역에 대한 설문 결과에서 요약하기 활동을 했던 하위 집단의 학생들이 상위 집단의 학생들과는 달리 어휘 및 쓰기 흥미도에서 다소 낮은 반응을 보였던 점을 고려하면 과업의 양이 많아지거나 난이도가 적합하지 않은 경우 쓰기에 어려움을 겪는 하위 학습자들에게 쓰기 수업 활동이 오히려 쓰기에 대한 부담감을 높이는 부정적 영향을 끼칠 수도 있음을 인식해야 한다. 따라서 교사는 학습자의 흥미와 수준을 고려하고 학습자들과의 대화를 통해 활동 과업에 대한 조절을 할 수 있는 유연함을 가지도록 해야 한다.;In the era of globalization, English has been established as the important means of communication with a variety of people across borders. As the use of the Internet and mobile becomes popular with globalization, the written language-based communication of reading and writing gradually becomes as important as the spoken-language based communication of speaking and listening. Under this circumstance, the teachers and the students feel pressure of teaching and learning how to write in the field of the elementary school education. The students also feel difficult to select proper vocabulary of what they want to express as well as to use it correctly in the process of writing. This is because vocabulary is considered to be taught through individual word list for oneself rather than being taught through vocabulary teaching in the classroom. The purpose of this study is to explore how mind-mapping and summarizing activity as the specific instructional activity utilizing the Internet English Story Flashes effect on the English vocabulary and the writing education of the elementary school students and their affective attitudes. To identify the effects of the mind-mapping and summarizing activities education utilizing the English Story Flashes, this study was conducted targeting total 78 of three classes in the sixth grade of the elementary school located in Busan. The students were classified as the high-achieving group and low-achieving group through the pre-test. Prior to the experiment, the affective survey on pre-vocabulary and writing was carried out. After finishing the experiment, post-assessment survey and the affective survey was conducted targeting all three groups. For two experimental groups, the intensified-activity questionnaires were additionally distributed. The results obtained from this experimental research are as follows; Above all, according to the analysis of the pre and the post vocabulary test scores of three groups, the control group centered on the textbook and the experimental group with mind-mapping and summarizing activities all showed significant improvement in vocabulary skill. Thus, it can be inferred that the classes with the Internet English Story Flashes have positive effects on the vocabulary education of the learners, and more positive education effects were showed when the mind-mapping and summarizing activities were added. In terms of the improvement of vocabulary skill per level, there was no significant difference among three groups for the high-achieving group and the low-achieving group both. In contrast, in terms of the score improvement within the groups, the high-achieving group and the low-achieving group with mind-mapping and summarizing activities showed significant score improvement. Secondly, according to the comparison of the pre and the post test scores of the control group and the experimental group, it can be confirmed that the mind-mapping and summarizing activities utilizing the Internet English Story Flashes can positively affect the improvement of wiring skill of the learners. There was significant difference between the control group and the experimental group in the high-achieving group of writing. As the result of the post test, the mind-mapping activity after watching the Internet English Story Flashes can help the high-achieving students to improve writing skill. Also, the comparison between the pre and the post test scores among the groups showed that the mind-mapping and summarizing activities utilizing the Internet English Story all affect positively on the writing skill of the low-achieving students. Thirdly, as the results of analyzing the post assessment in order to examine the effects of mind-mapping and summarizing activity utilizing the Internet English Story Flashes on the affective attitude of the English learners in the elementary school, there was significant difference among all three groups in the four areas of interest, self-confidence, necessity, participation level. In the comparison within the groups, they all showed positive change in the attitude toward vocabulary and writing excepting for self-confidence area. The educational implications which can be derived from the research results of this experiment are as follows. First of all, in the elementary school classes, teachers should help the learners to get interested in the English classes as well as be exposed into a whole language learning environment by utilizing the Internet English Story Flashes which are related to the textbook subjects or the learners’ interests. From the result of this study, constant classes utilizing the English Story Flashes can be expected to make positive effects on the improvement of the students’ learning skills and the attitudes toward English. In addition, the teachers should help students to learn and realize for oneself beyond the passive education of the excessive English private lessons so the English education utilizing the Internet English Story home pages can be developed into the opportunity of self-directed learning beyond the classroom. Secondly, the teachers should instruct the learners on the importance of post-writing activities and the educational effects after watching the English stories so they can be guided to write the subject-related vocabulary with free-association or to write the contents in the stories with the summarized sentences more than simply reading or listening the stories. As the results of the pre and the post survey and the results of the intensified-activity supplement questionnaires of this experiment said, the group with the mind-mapping and summarizing activity after watching the Internet English Story Flashes showed very positive responses in the affective area. Besides, the group who performed each writing activity showed the higher improvement compared to the control group in the vocabulary and writing education skill. Therefore, the teachers should guide the learners to write down the vocabulary and the contents which the learners initiatively learn so they can actively participate in writing activity by performing post-writing activity after utilizing a variety of materials including the English story in the field of education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE