View : 742 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김정우-
dc.contributor.authorDING, BOYA-
dc.creatorDING, BOYA-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:46Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:46Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.otherOAK-000000080426-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/210190-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000080426-
dc.description.abstract이 연구는 한국과 중국의 전기문 교육을 비교함으로써 청소년의 자아 정체성 형성을 위한 전기문 교육 내용을 마련하는 것을 목표로 한다. 실존 인물의 인간상을 탐구하고, 그들의 삶으로부터 깨달음과 삶의 방향을 찾게 하기 위한 교육은 오랫동안 이루어져 왔지만, 전기문 교육이 청소년의 자아 정체성 형성에 어떤 영향을 미칠 수 있는지에 대한 심도 있는 연구는 충분히 이루어지지 않았다. 이와 같은 문제인식을 바탕으로 본고에서는 한·중 양국 중학교 전기문 교육을 비교함으로써 얻을 수 있는 시사점에 주목하고, 청소년들의 올바른 자아 정체성 형성을 위한 전기문 교육 내용을 마련하고자 한다. 청소년기는 한 사람의 삶의 과정에서 자아 정체성을 형성하는 결정적인 시기이다. 이 시기의 청소년은 미성숙의 상태에서 벗어나서 자신에 대한 인식을 확대하고자 노력한다. 이때 자아 정체성은 한 개인이 과거, 현재, 미래의 자아의 연속성과 일관성을 인식하며 자신이 타인과 구별된 존재라는 것을 깨닫는 것이다. 즉, 자아 정체성은 자신의 고유성을 자각하는 동시에 자기가 속하는 집단에 대한 일체감이나 귀속감 같은 집단의식도 함께 자각하는 것으로 정의될 수 있다. 전기문은 특정한 사람의 진솔한 삶에 대한 고찰을 바탕으로 독자들에게 교훈을 전달하는 글이기 때문에 이러한 전기문을 읽고 씀으로써 청소년은 자신과 타자를 새롭게 인식할 수 있는 기회를 마련할 수 있다. 청소년기의 전기문 독서가 가지는 의미를 고려하는 가운데 이 연구는 한국과 중국의 중학교 교과서에 수록된 전기문 교육 양상을 비교함으로써 각각 어떠한 인간상을 목표로 하는지 살펴보았다. 한국 중학교 국어 교과서에는 청소년들에게 공감을 불러일으킬 수 있는 전기문과 개인의 고유성을 인식하게 하는 전기문이 많이 수록되어 있다. 이것은 청소년들이 개별적 정체성을 형성하는 데에 유익한 것이다. 한국과 달리 중국 중학교 어문 교과서에 수록된 전기문은 청소년들에게 사회적 책임감을 형성하는 데에 더 큰 비중을 두고 있다. 이 연구는 양국 교과서에 수록된 전기문의 비교를 통해 청소년들이 개별적 정체성과 사회적 정체성을 형성하기 위해서 필요한 교육 내용을 모색해 보고자 하였다. Ⅱ장에서는 자아 정체성의 개념과 청소년들의 자아 정체성 형성 과정의 분석을 바탕으로 전기문과 자아 정체성 형성간의 관계를 고찰하였다. 청소년들은 전기문 읽기에서 발견적, 수용적, 성찰적 동일시를 통해 타인의 삶을 이해할 수 있고, 자서전 쓰기나 전기문 쓰기를 통해 자신의 삶을 성찰하면서 자아에 대한 인식을 구체화할 수 있다. 그리고 한·중 양국의 자아관에 대한 이해를 정리하고, 양국의 중학교 국어 교육과정이 자아 형성에 어떤 영향을 끼쳤는지 살펴보았다. Ⅲ장에서는 청소년의 자아 정체성 형성을 위해 한·중 중학교 국어 교과서에 수록된 전기문을 비교하였다. 양국 중학교 국어 교과서 전기문의 인물 경향을 살펴보았는데, 한국은 개성적 자아 형성의 경향을, 중국은 집단적 자아 형성을 중심으로 하는 경향이 있었다. 또한 양국 중학교 국어 교과서에 수록된 전기문의 교육적 가치를 분석하였다. 한국 국어 교과서는 공감의 폭이 넓은 인물의 전기문을 수록하여 학생들이 인물의 삶을 이해하고 그를 통해 정체성의 위기를 극복하며 고유성을 인식할 수 있도록 하여 자신의 진로 방향을 탐색하는 계기를 제시하였다. 중국 어문 교과서는 위인의 생애가 담긴 전기문의 읽기를 통해 인격을 도야하게 하고, 국가를 위해 공헌한 인물의 전기문을 통해 집단의식을 심화시켰다. 마지막으로 한·중 양국 중학교 국어 교과서에 수록된 전기문의 학습활동을 분석하였다. 한국은 학생들에게 자아 성찰을 위한 자서전 쓰기 활동을 중심으로 하고 있고 중국은 체험의 확대를 위해 텍스트 읽기 활동을 주로 제시하고 있다. Ⅳ장에서는 한·중 양국 전기문 교육의 특성을 토대로, 청소년의 자아 정체성 형성을 위해 전기문의 교육 내용과 방법을 제시하였다. 양국의 자아관과 국어 교과서에 수록된 전기문의 교육적 가치를 고려하며 개인의 고유성 형성과 사회적 책임감 형성을 주제로 삼은 내용을 청소년의 긍정적 자아 정체성 형성을 위하여 마련하였다. 또한 양국 국어 교과서에 제시된 학습활동이 줄 수 있는 시사점을 파악하며 교육 방법을 제시하였다. 첫째, 상호텍스트성을 통한 인식의 확대이다. 둘째, 교육연극을 통한 인물의 내면 이해이다. 셋째, 쓰기활동을 통한 자아 탐색이다. 제시된 세 가지 방법 전기문 내용을 제대로 이해할 수 있게 해주고 자신의 삶에 대해도 재인식할 기회를 마련할 수 있다. 이 연구는 전기문 교육에서 청소년의 자아 정체성 형성에 주목하고, 이를 고려한 전기문 교육 내용을 마련하고자 하였다. 이를 바탕으로 전기문이 교육의 장에서 청소년의 자아 정체성 형성에 적극적인 영향을 미칠 수 있기를 기대한다.;The purpose of this study is to present the teaching contents of biography for teenagers to form their Ego-identity through comparing the education of biography between Korea and China. Although the biography intends to explore the characters of existent figures, the studies on impact of education of biography on the formation of teenagers’ senses of identity are still incomplete. According to the problem recognized, this study proceeds with implication got from comparing the biography education of middle schools between Korea and China and presents the teaching contents of biography for teenagers to develop their own ego-identity. The period of adolescence is the most important in one's life. It is the time with the characteristics of 'Unfinished' for the formation of ego-identity. For the record of a real existed person, biography delivers the lesson of the behavior from the recorded person, not only to relieve the anxiety of the young people but also provide a chance for the youth to have a self-aware. Thus, the education of biography has a positive impact on the growth of juvenile. In addition to the formation of ego-identity, it is the first comparison of collected educational biographies in the national language of China and South Korea. There are many biographies arouse one's sympathy and have personal recognition are recorded in the national language textbooks in Korea. This is beneficial to shaping the individual identity of young people. It is different from the South Korea, a lot of biographies on the social responsibility has had a significant impact on young people are contained in the Chinese textbooks in middle school. This study through a comparison of the biographies contained in the textbooks of the two countries explains the positive impact on the youth in the formation of individual identity and social identity. Therefore, this study is significant in the formation of ego-identity and self-recognition of the young people. In the second chapter, to view the adolescent ego-identity formation and the educational implications of the biographies, the author investigates the relations of the formation of ego-identity on the basis of the concept of i해-identity and the process of the formation of ego-identity of young people. Also finds that in young people, by reading biographies ever with the attitude of detection, reception and reflective identification of the lives of others had a better understanding. At the same time, the writing reflects the life of the existed people in history for a better recognition of the youth themselves and enhance mutual understanding. Finally, the author unveils what is the affection of national language curricula in the middle school between South Korea and China. In the third Chapter, it compares the biographies collected in the textbook of middle school of Korea and China in order to form teenagers’ sense of identity. First, by examining the tendency of biography figures collected in the textbooks of native language class in middle school, it could be found that Korean tends to take individual self formation as the center while China tends to take collectivism as the center. The educational value of biography collected in the textbooks of middle school of both countries is also analyzed. Korean textbooks collect the familiar large-minded figures’ biographies and propose the chance for students to explore their direction to overcome the crisis of sense of identity and recognize the uniqueness through their understanding the lives of those figures. Chinese textbooks make students to train their characters by reading the biography about whole lives of the great men and enhance their collectivism by reading those biographies who made contribution for country. Finally, study activities of biographies collected by two countries middle school are analyzed. Korea takes the autobiography writing activities as the center so as to the students to introspect while China proposes text reading activities to enlarge the experiences. The fourth Chapter presents the teaching contents and method of biography for ego-identity formation of teenagers on the basis of educational characters of biography of both countries mentioned in the part of ego-identity in Chapter 3. According to the understanding of both countries’ self-awareness and considering the educational value of biography collected in native language class textbook, the contents composed of uniqueness formation and social responsibility formation is presented respectively in order to make teenagers form positive ego-identity. Moreover, according to the implication elicited from the study activities in the textbooks of both countries, teaching method is presented. First, through the mutual text, recognition is enlarged. Second, educational play makes the figures understood. Third, explore oneself through writing activities. The biography can be understood well via these three methods, a new understanding about life is also obtained. This is very important for ego-identity formation. This study pays attention to ego-identity of teenagers in the education of biography and intends to present the teaching contents of biography. Through this, there is a reasonable prospect that biography would become an educational practice support to impact positively in the ego-identity formation.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 연구 목적 1 B. 선행 연구 검토 2 C. 연구 대상 및 방법 4 II. 전기문 교육에서 청소년의 자아 정체성 형성 논의를 위한 이론적 전제 8 A. 청소년 자아 정체성 형성 시기와 전기문의 교육적 의미 8 1. 전기문과 자아 정체성 형성의 관계 9 2. 전기문 읽기에서 동일시를 통한 삶에 대한 이해의 증진 10 3. 전기문 쓰기를 통한 자아에 대한 인식 구체화 12 B. 한중 양국의 자아관 14 C. 국어 교육과정의 자아 형성에 대한 검토 16 1. 한국 2007년 국어 교육과정의 자아 형성에 대한 검토 17 2. 제7차 중국 어문 교육과정의 자아 형성에 대한 검토 18 III. 청소년의 자아 정체성 형성을 위한 한중 국어 교과서 수록 전기문 비교 22 A. 한중 중학교 국어 교과서에 수록된 전기문의 인물 경향 22 1. 한국 2007년 개정 교육과정 중학교 국어 교과서에 수록된 전기문 의 인물 경향: 개성적 자아 형성의 경향을 중심으로 22 2. 제7차 중국 교육과정 중학교 어문교과서에 수록된 전기문의 인물 경향: 집단적 자아 형성의 경향을 중심으로 25 B. 한중 중학교 국어 교과서에 수록된 전기문의 교육가치 28 1. 한국 중학교 국어 교과서에 수록된 전기문의 교육가치 28 가. 공감의 폭을 넓힌 인물의 삶에 대한 이해를 통한 정체성 위기의 극복 28 나. 고유성의 인식을 통한 진로 탐색 32 2. 중국 중학교 어문교과서에 수록된 전기문의 교육가치 35 가. 위인의 삶에 대한 이해를 통한 인격의 도야 35 나. 국가를 위해 공헌하는 집단의식의 함양 43 C. 한중 중학교 국어 교과서에 수록된 전기문의 학습활동 47 1. 한국: 자아 성찰을 위한 자서전 쓰기 47 2. 중국: 체험의 확대를 위한 텍스트 읽기 49 IV. 청소년의 자아 정체성 형성을 위한 전기문 교육의 내용 및 방법 52 A. 청소년의 자아 정체성 형성을 위한 전기문 교육 내용 52 1. 개인의 고유성 인식을 위한 전기문 선정 53 2. 사회적 책임감 형성을 위한 전기문 선정 57 B. 청소년의 자아 정체성 형성을 위한 전기문 교육의 방법 60 1. 상호텍스트성을 통한 인식의 확대 60 2. 교육연극을 통한 인물의 내면 이해 64 3. 쓰기 활동을 통한 자아 탐색 66 가. 주변 인물의 전기문 쓰기를 통한 인생의 교훈의 발견 67 나. 자서전 쓰기를 통한 자아 연속성에 대한 인식 68 V. 결론 72 참고문헌 74 Abstract 78-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1177802 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.title청소년의 자아 정체성 형성을 위한 한·중 전기문 교육 비교 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the contents for Forming The Adolescent Ego-Identity by comparing the education of biography between Korea and China-
dc.format.pagevii, 80 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 국어교육학과-
dc.date.awarded2013. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE