View : 1129 Download: 0

유아의 적목놀이 유형과 사회적 행동과의 관계

Title
유아의 적목놀이 유형과 사회적 행동과의 관계
Other Titles
Relationships Between Block Play and the Social Behavior of Kindergarten Children
Authors
박경희
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아적목놀이유형사회적 행동
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
This study investigated the differences and similarities of the social behavior and social participation of kindergarten boys and girls while playing with large hollow blocks and unit blocks. Specifically, the purpose of this study was to examine the following research questions: 1. What are the differences and similarities between (a) the levels of social participation, (b) the block area participation, (c) the social behaviors of kindergarten children as they play with unit and large hollow blocks? 2. What are the differences and similarities between (a) the levels of social participation, (b) the block area participation, (c) the social behaviors of kindergarten boys and girls as they play with unit and large hollow blocks? The subjects for this study were members of a class at Daejon, the attached kindergarten of a junior college. The class was composed of 21 boys and 18 girls. The sample was composed of 20 kindergarten children, 10 of 21 boys and 10 of 18 girls. We observed the sample by using a time sampling technique during the daily free play time. The freqences of each social behavior and social participation were compared by a three-way analysis of variance with one factor repeated. 1. The onlooker level of 6 social participations was more observed as children play with large hollow rather than unit blocks. The other levels, however, have no differences between the unit block play and large hollow block play. While or 28 social behaviors was more observed during the large hollow rather than unit block play. 'Give and Take' were observed during the unit rather than large hollow block play. 2. All of social participation levels between kindergarten boys and girls have no differences. The block area participation between kindergarten boys and girls also have no differences. Cry/Scream was significantly more observed kindergarten boys than girls.;본 연구는 유치원 아동들이 대형 할로우 적목과 유니트 적목을 가지고 놀이를 할때 생기는 사회적 학습상황과 사회적 행동을 알아보고자 하였다. 구체적으로 두 적목놀이 간의 참여정도, 사회적 행동유형, 아동의 성차에 따른 차이를 알아봄을 목적으로 하였다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 대형 할로우 적목과 유니트 적목을 가지고 놀이를 하는 유치원 아동들의 a) 사회적 참여수준 b) 적목영역 참여도 c) 사회적 행동에는 어떠한 차이가 있는가? 2. 대형 할로우 적목 및 유니트 적목을 가지고 놀이를 하는 유치원 아동의 a) 사회적 참여수준 b) 적목영역 참여도 c) 사회적 행동에는 남아와 여아사이에 어떠한 차이가 있는가? 본 연구는 대전직할시에 위치하고 있는 전문대학 부설유치원의 유치원 아동20명 (남아 10명, 여아 10명)을 표집하여, 자연적 상황에서 대형 할로우 적목과 유니트 적목을 가지고 노는 동안 시간표집 및 체크리스트를 이용하여 관찰 분석 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 유아들은 유니트 적목놀이시 보다 대형 할로우 적목놀이시 방관자적 행동을 의의있게 더 많이 보였다. 그러나 그외의 사회적 참여수준에 있어서는 약간의 차이를 보이기는 했지만 의의있는 수준은 아니었다. 유아의 적목영역 참여정도는 대형 할로우 적목이 유니트 적목보다 약간 높게 나타났지만 의의있는 차이는 아니었다. 28개 사회적 행동 중 미소짓기는 대형 할로우 적목놀이 동안 더 많이 관찰된 반면 던지기, 주기, 받기는 유니트 적목놀이 동안 더 많이 관찰되었다. 2. 사회적 참여수준에 있어서는 남아와 여아 사이에 약간의 차이를 보이기는 했지만 의의있는 수준은 아니었다. 또한 적목영역 참여정도에 있어서도 남아와 여아 사이에 의의있는 차이는 없었다. 사회적 행동에서 울기/소리치기 행동에서만 의의있는 차이가 관찰되었으며, 소리치기 행동은 남아가 여아보다 의의있게 많이 보인 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE