View : 1363 Download: 0

선교원교육의 운영현황에 관한 연구

Title
선교원교육의 운영현황에 관한 연구
Other Titles
Studies about current operational situation & educational programs in mission schools
Authors
이형순
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
선교원교육선교원운영현황교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조연순
Abstract
The purpose of this study will be developing new missionary educational programs, improving the quality of the education and providing the basis for establishing new directions in missionary educations, through examining the current situation of mission schools which are affiliates to churches and through analyzing the problems & the actual conditions in mission schools. To achieve the goal of this study, following subjects were selected for this study ; 1. What is the educational goals of mission schools and how targets are being selected and accomplished? 2. How the educational programs are being carried out? 3. How the contents and activities of the education are being carried out? 4. What is the method and the instruments of education and how they are being carried out? 5. What is the perception about teacher's qualification, and what should be the role of teachers and our expectation from them? 6. How the parent-educations are being carried out? 7. How the evaluations are being carried out? 8. What are the opinions about education-programs and about overall operations? The objects and targets of this study were 350 mission schools which were being operated in Seoul & Jeonbuk areas, and questionnaires were distributed and received through mailings or direct visits. The obtained data were processed by using frequencies and percentages. Findings and results of che study. 1. The purpose of the education was, in general, to build free & happy characters (formation of character) and the objects of this study were the children who needed preparatory educations before entering primary schools. 2. Through this study, it was found that the most weighed-parts when establishing the education-plans, were the areas about the development of social aesthetic sentiments of children. 3. Overall contents of the education were centered on the education of religion partly, general-child educations were added, and their main educational activities were eating between meals (snacks), hand using-games, observation by visitings, free entertainments and conversations among children. 4. Educations were being carried out mainly by teachers, and education-instruments were, fore example, playing house, works etc, and also areas for rhythmical-activities were prepared. 5. There was a general perception that the teachers should be qualified in terms of both educational expert-knowledges and religious-faith, and many teachers were acknowledging their lack of educational expert-knowledges, and the coachers were looking forward to getting education-opportunies to become qualified teacher and most unqualified teachers were hoping for another training opportunity to become a qualified teacher. 6. The were greater chances of making evaluations, and the contents & methods of the evaluation were observations about their degree of developments in religious sentiments (or faith) and degree of developments in child-growth. 7. Parent educations were also, in general, being carried out, and the methods of education were mainly correspondence & communications with parents through mails or holding parents' meetings on a regular basis. 8. Teachers generally agreed on the fact that already-existing education programs should be continued, however, more contents about general child-education should be added to the programs (mission school-programs). And they also agreed by greater percentages on the point that the general operation should be directed towards kindergardens on the condition that characteristics of religious education must be maintained.;본 연구는 우리나라 교회부속 어린이 선교원의 현황을 조사하여 그 문제점과 개선방안을 논의하려는데 그 목적이 있다. 연구대상은 서울과 전북지역에서 운영하고 있는 350개의 선교원이었다. 연구방법은 질문지에 의한 조사연구로서, 예비조사를 통해 수정·보완된 질문지를 우편 및 직접방문에 의해 회수하였으며, 총 196개의 자료를 빈도·백분율로 처리하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 교사의 학력은 신학교 졸업자가 가장 많았고(59.2%), 2급 정교사 자격증을 소지한 교사는 19.7 %에 불과하여 대부분이 무자격교사로 밝혀졌다. 경력은 1년미만(34.7%), 2년(26.5 % )이 가장 많았으며 3년이하의 경력소지자가 전체의 77.5%로 나타났다. 선교원의 건물은 대부분이 단독건물보다 (1.0%) 교회 유치부장소 대용(48.5%), 교회부속 교육관(48%)을 사용하고 있었으며, 학급수는 1학급이 가장 많은 것으로 밝혀졌다.(64.3%) 2. 선교원의 설립취지는 아동의 유치원기능과 종교교육 병행이 가장 많았고(36.2%), 교육목적은 종교적 바탕속에서 자유롭고 행복한 인간형성이 대부분이었다.(65.3%) 선교원의 교육대상은 국민학교 취학전 지도가 필요한 아동이 가장 많았으며(50%), 한 학급당 원아수는 21명-30명(56.1%), 20명미만(24.5%)으로 구성되어 있었다. 3. 교육계획시 참고하는 교재는 선교원교재와 유치원교재를 혼합하여 사용하고 있었으며( 67.9%), 교육계획시 가장 비중을 많이두는 발달 영역은 종교발달영역(70.4%), 사회정서 발달영역 (22,5%) 순이었으며, 언어인지발달, 신체발달영역은 현저히 낮은 것으로 나타났다. 4. 교육내용은 전체적으로 종교교육을 중심으로 하되 부분적으로 일반 유아교육내용을 첨가하는 경우가 가장 많았다(55.6%). 하루 교육시간은 3-4시간으로 이루어지고 있었으며(89.8%), 실시하는 활동은 간식·손유희 ·견학·자유놀이·담화를 주로 하고 있었다. 또한 활동을 못하는 이유는 교구 및 시설부족(20.6%)을 들고 있었다. 교육내용에 관한 의견은 보완되어야 한다는 의견이 가장 많았고(81.1% ), 교육적인 기능이 첨가되어야 한다고 나타났다. 5. 교육방법은 교사의 조직적이고 분명한 지시에 의해 활동하는 비율이 가장 높았고( 65.3%), 학습활동 형태는 전체활동과 소집단활동을 병행하고 있었다(64.3%). 교구는 대부분이 중요하다고 인식하고 있었고(86.2%), 흥미영역이 설치되어있는 선교원이 .설치되어있지 않은곳 보다 더 많았으며(71.4%), 주로 소꼽놀이, 작업, 음률활동, 독서영역 순으로 설치하고 있었다. 실외 놀이공간 및 시설은 없는 경우가 더 많았다(56.6%) 6. 선교원 교사들은 대부분 타 유아교육기관에서의 지도경험이 없는 것으로 나타났고( 82.1%), 교사의 자격은 교육적인 전문성과 신앙심을 겸비해야한다고 응답하였으며(90.3%),또한 대부분이 교육적인 전문성에서 부족하다고 시인했다. 교사로서 바라는 것은 무자격교사의 유자격화를 위한 교육기회부여가 가장 않았다 (42.8%). 교사의 중점적인 역할은 학습활동을 계획·가르치는 일을 하고 있는 경우가 가장 않았다( 72.4%). 7. 평가는 조사대상의 선교원에서 실시하고 있는 비율이 더 높았으며(64.8%), 수시로(49 6%), 종교발달 정도와 아동성장 발달정도를 평가하고 있었다. 또한 그 방법은 주로 관찰법을 사용하고있는 것으로 나타났다(52.8%). 8. 부모교육은 실시하고있는 비율이 더 높았으며(73.5%), 그 형태는 가정통신문을 주로 하고있었고(44%), 다음으로는 정규부모회, 면담 순으로 나타났다. 9. 교육과정 운영에 관한 교사의 의견은 기존 선교원 프로그램으로 하되 일반 유아교육내용을 더 첨가해야한다는 의견이 가장 많았고(57.1%), 선교원의 전반적인 운영방향은 선교원을 유치원화 하되 종교교육 특성을 유지해야한다는 의견이 가장 높은 비율로 나타났다(42.4%).
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE