View : 624 Download: 0

幼兒의 生物·無生物 개념 발달에 관한 硏究

Title
幼兒의 生物·無生物 개념 발달에 관한 硏究
Other Titles
Studies on preschool children's concept development about animates and inanimates
Authors
尹福姬
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아생물개념무생물개념개념발달
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
李恩和
Abstract
This study was survey research about preschooler's concept development of animates and inanimates. Subjects were asked many questions about the examplers reflecting the basic differences between animates and inanimates. The research problem in this study were as follows: 1. What differences does question type make in the Piagetian animistic thinking? 2. What differences does the cetegory of objects make in the concept development about animates and inanimates? 3. What differences do ages make in the concept development about animate and inanimates? 4. What differences does the sex make in the concept develop ment about animates and inanimates? Subjects were 120 preschoolers, consisting of ten samplers at each group of ages (3-, 4-, 5- years) x sex (male, female) x areas ( city, rural community) variances. The research instruments were consisted of twenty, 3x4 inch color photographs and a questionnaire that were investigated by researcher referred to Dogin and Behrend (1984). Each subject was interviewed individually. The collected data were used SPSS subprograms (Frequences, X^(2), t-test, ANOVA). The results obtained as follows: 1. Piagetian animistic thinking differed from question type. There was the most animistic thinking in items of life and feeling 2. There were differences in the concept development of animaters and inanimates according to object's category, and the order of concept development appeared human, animals, rock, doll , ma chine, dead bodies, plants, sun. 3. There were differences in the concept development about animates and inanimates according to ages. There were more differences between 3 years and 4 years groups than between 4 years and 5 years groups. 4. There was no differences between males and females. 5. There was no difference between city and rural community.;본 연구는 3∼5세 유아의 생물·무생물 개념발달에 관한 조사연구로써 생물과 무생물의 기본적인 차이라고 생각되는 여러 문항에 대하여 질문을 실시하였다. 이 연구를 통하여 알아보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 1. Piaget가 제시한 물활론적 사고는 물활론적 개념에 대한 질문유형에 따라 차이가 있는가? 2. 생물·무생물 개념발달은 대상물의 범주에 따라 차이가 있는가? 3. 생물·무생물 개념발달은 연령에 따라 차이가 있는가? 4. 생물·무생물 개념발달은 성별에 따라 차이가 있는가? 5. 생물·무생물 개념발달은 지역에 따라 차이가 있는가? 연구 대상 유아는 서울과 농촌의 3, 4, 5세 유아 120명이었다. 서울지역 유아는 강남구에 위치한 K, D유치원 원아들이었고 농촌지역 유아는 경상북도 상주군에 위치한 D, G, S새마을유아원 원아들이었다. 이들은 나이(3)×성별(2)×지역(2) 변인에 따라 각 10명씩 표집하였다. 연구는 개별면접으로 실시되었는데, 연구에 사용된 도구로는 Dolgin과 Behrend(1984)의 도구를 참조하여 본 연구자가 제작한 3×4 inch 원색사진 20장과 질문지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS의 Subprogram을 사용하여, 빈도·χ^(2)·t검증·일원변량분석을 한 후 5%와 1% 수준에서 유의도를 보았다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. Piaget가 제시한 물활론적 사고는 질문유형에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 생명과 감각에 관한 질문항목에서 유아들의 물활론적 사고가 가장 많이 나타났다. 2. 생물·무생물 개념발달은 대상물의 범주에 따라 차이가 있는 것으로 나타났는데, 인간→동물→바위→인형→기계→주검→식물→해의 순서로 개념발달이 이루어지는 것으로 나타났다. 3. 생물·무생물 개념발달은 연령에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 연령에 따른 집단의 접수차는 4세와 5세 집단 사이보다는 3세와 4세 집단 사이에서 더 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 4. 생물·무생물 개념발달에 있어서 전반적인 성차는 없었다. 5. 생물·무생물 개념발달에 있어서 몇가지 하부항목을 제외하고는 전반적인 지역차가 나타나지 않았다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE