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교육과정 관련 내용 및 구성방향에 따른 5세 누리과정 「교사용 지도서」의 활동분석

Title
교육과정 관련 내용 및 구성방향에 따른 5세 누리과정 「교사용 지도서」의 활동분석
Other Titles
Analysis of Activities Presented in Teachers' Guide Books for Nuri Curriculum According to the Educational Contents and Composition
Authors
최아영
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구는 5세 누리과정에 따른 「교사용 지도서」의 제시된 활동을 활동의 유형과 5세 누리과정의 영역별 교육과정 관련 내용 및 구성방향(창의성, 인성, 초등학교 교육과정의 내용)에 따라 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 5세 누리과정에 따른「교사용 지도서」의 활동유형과 내용은 어떠한가? 1-1. 5세 누리과정에 따른「교사용 지도서」의 활동은 교육활동의 유형에 따라 어떠한가? 1-2. 5세 누리과정에 따른 「교사용 지도서」의 활동은 5개 영역의 교육과정 내용에 따라 어떠한가? 2. 5세 누리과정에 따른 「교사용 지도서」의 활동의 구성 방향은 어떠한가? 2-1. 5세 누리과정에 따른 「교사용 지도서」의 활동은 창의성 요소에 따라 어떠한가? 2-2. 5세 누리과정에 따른 「교사용 지도서」의 활동은 인성의 덕목별 하위 내용에 따라 어떠한가? 2-3. 5세 누리과정에 따른 「교사용 지도서」의 활동은 초등학교 교육과정 과목의 내용에 따라 어떠한가? 본 연구는 5세 누리과정에 기초하여 교육과학기술부(2012b)가 발행한 생활 주제별「교사용 지도서」총 11권에 포함된 활동 695개를 대상으로 하였다. 이를 위한 분석은 활동의 유형별, 2012 개정 유치원 교육과정이 고시되면서 개정된 5세 누리과정의 5개 영역에 제시된 내용범주 및 내용별로 분석하였다. 또한, 구성방향에 따른 분석을 위해서 창의성에 따른 활동은 교육과학기술부(2011b)에서 제시한 창의성의 요소를 기준으로, 인성에 따른 활동은 교육과학기술부(2011a)에서 제시한 인성의 하위 내용을 기준으로 분석하였다. 끝으로 초등학교 교육과정과 관련한 내용은 2011년에 고시된 초등학교 교육과정의 과목별 대주제 및 영역을 바탕으로 분석하였으며, 연구 분석을 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 본 연구를 통해 나온 결론은 다음과 같다. 첫째, 「교사용 지도서」에 수록된 활동은 교육활동의 유형별로 고르지 못한 경향을 보였다. 전체적으로 자유선택활동과 바깥놀이 활동보다는 대ㆍ소집단 활동이 절반 이상의 비중을 차지하고 있었으며, 그 중에서도 이야기 나누기가 가장 많았고 현장체험이 가장 적었다. 또한 이야기 나누기 다음으로는 동화ㆍ동시ㆍ동극이 많았고, 자유선택활동의 언어 영역의 비중도 대체적으로 높아 전반적으로 언어와 관련된 활동이 큰 비중을 차지하고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 「교사용 지도서」에 수록된 활동의 교육과정 관련 내용에 따른 분포는 5개 영역 중 자연탐구와 관련된 교육활동이 가장 많았으며, 내용 중에서는 의사소통 영역의 ‘느낌, 생각, 경험 말하기’와 관련된 활동이 가장 높은 비중을 차지하였다. 그러나 예술경험의 ‘움직임과 춤 요소 탐색하기’와 관련된 활동은 전혀 나타나지 않아 교육과정 관련 내용은 활동에 불균형적으로 반영되어 있음을 알 수 있었다. 셋째, 구성방향 중 창의성 요소에 따라 「교사용 지도서」의 활동들을 분석한 결과, 인지적 요소에 많이 치중되어 있으며, 그 중에서도 사고의 확장과 문제해결력과 관련된 활동이 큰 비중을 차지하고 있었다. 다음으로는 호기심ㆍ흥미, 몰입과 관련된 동기적 요소와 관련된 활동이 많았으며, 성향적 요소와 관련된 활동이 가장 적었다. 넷째, 「교사용 지도서」에 수록된 활동들을 구성방향 중 인성의 덕목에 따라 분석해보면, 협력이 가장 높은 빈도를 나타냈으며, 존중, 배려, 질서, 나눔, 효의 순으로 나타났다. 덕목별 하위 내용에 따라서는 협력의 긍정적인 상호의존성과 관련된 활동이 가장 많았으며, 이와는 반대로 조부모 및 지역 사회 어른에 대한 효와 관련된 활동은 하나도 제시되어 있지 않아 덕목간의 균형적인 접근이 이뤄질 필요가 있음을 알 수 있었다. 다섯째, 초등학교 교육과정 과목의 내용에 따라 「교사용 지도서」의 활동들을 분석한 결과, 대체적으로 1-2학년의 과목인 국어, 수학, 통합교과인 바른 생활, 슬기로운 생활, 즐거운 생활 위주로 되어 있었으나 적은 비중이지만 활동의 내용에 따라 3-6학년의 과학, 음악, 체육과 관련된 활동도 제시되어 있었다. 이와 관련하여 1-2학년 과목의 영역별로 활동을 살펴보면 국어의 듣기ㆍ말하기와 관련된 활동이 가장 많았으며, 같은 과목의 문법과 관련된 활동이 가장 적게 다루어지고 있었다.;The purpose of this study was to examine the activities presented in teachers' guide books for Nuri curriculum for the age of 5 according to activity types, the educational contents and composition (creativity, character, and curriculum contents in elementary schools) related to the domains of Nuri curriculum. To achieve this, the research questions were as follows. 1. What activity types and the educational contents are in teachers' guide books for Nuri curriculum for the age of 5? 1-1. What types of activities are in teachers' guide books for Nuri curriculum? 1-2. How are the activities in teachers' guide books assigned according to the curriculum contents of the 5 domains? 2. How are the activities organized in teachers' guide books for Nuri curriculum? 2-1. How are the activities presented in teachers' guide books for Nuri curriculum associated with creativity? 2-2. How are the activities presented in teachers' guide books for Nuri curriculum arranged by subordinate contents of character virtues? 2-3. How are the activities presented in teachers' guide books for Nuri curriculum related to the educational contents in elementary curriculum? Current study examined 695 activities presented in the total of 11 theme-based teachers' guide books for Nuri curriculum for the age of 5 that the Ministry of Education, Science and Technology(2012b) published. To achieve this purpose, the activities were analysed according to their activity types, categories, and the educational contents presented in the 5 domains of Nuri curriculum which revised in 2012. Moreover, composition of the activities was investigated by considering two factors, creativity and character. The activities related to creativity were analysed according to the element for creativity that the Ministry of Education, Science and Technology(2011b) introduced. Also, the activities arranged for character were examined according to subordinate contents of character that the Ministry of Education, Science and Technology(2011a) presented. Lastly, the educational contents related to elementary curriculum were analysed based on the theme and domains in subjects of elementary curriculum that was announced in 2011. Furthermore, the frequency and percentage for the analysis were calculated. The followings were a summary of the conclusions of this study. Firstly, the activities included in the guide books for teachers displayed an irregular tendency in types. Overall, more than half of activities were composed of large and small group activities rather than having free choice activities and outdoor activities. Especially, storytelling was most common, whereas field trip was least. The second largest proportion of the activities following storytelling was storybook, poem, and play. Also, a proportion for language area in free choice activity time was high in general which explains that the degree of using activities related to language are large. Secondly, the activities related to nature exploration were most highly distributed among the 5 domains in teachers' guide books. Of educational contents, the most common activities were related to 'speaking about feeling, thought, experience' in the domain of communication. However, there were no activities related to 'exploring movement and requisite of dance' in the domain of art experience. Thus, this referred that the educational contents related to the curriculum were disproportionately reflected in the activities. Thirdly, the activities presented in teachers' guide books according to creativity as one of the composition aspects were examined. As a result, they focused mostly on cognitive element, especially on extending ideas and problem solving skills. The next common activities were related to motivational elements, especially with curiosity, interest, and commitment. Meanwhile, the least common activities were related to dispositional elements. Fourth, the activities in teachers' guide books according to character virtues as another aspect of composition were investigated. As a result, the frequency was most high in cooperation, and was followed by respect, consideration, orderliness, giving, and filial piety. In considering subordinate contents, the activities related to positive interdependence for cooperation were most common. One the other hand, there were no activities related to filial piety for grandparents and senior in a community. Thus, it would be necessary to have a balanced approach for the virtues. Lastly, the activities in teachers' guide books according to the subjects for elementary schools were analysed. As a result, most activities were consisted of courteous life, wise life, and delightful life as Korean, mathematic, and integrated courses for the first and second graders. Not much, but some activities related to science, music, and physical education for three to six graders were also included. In relation to the domains of subjects for the first and second graders, the most common activities were related to listening and speaking in Korean, while the activities related to grammar were the least common.
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