View : 490 Download: 0

고등학교 가정과 웹기반 수업에서 토론학습이 성지식 및 성태도에 미치는 여향

Title
고등학교 가정과 웹기반 수업에서 토론학습이 성지식 및 성태도에 미치는 여향
Other Titles
The influence of the debate study on the knowledge of sexual matters and the attitude toward sex in a web-based instruction in high school home economics
Authors
원은숙
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
웹을 기반으로 하는 토론학습은 학습자의 능동적인 학습참여를 촉진시키고, 토론 주제에 대하여 상호간의 의견을 교환하여 성지식 및 성태도의 변화를 가져오는 수업모형이 될 수 있다. 본 연구는 고등학교 가정과 웹기반 수업에서 토론학습이 성지식 및 성태도에 미치는 영향을 연구하였다. 기존의 많은 연구들이 전통학습과 토론학습 또는 멀티미디어를 활용한 학습의 비교 연구는 하였지만, 웹기반 수업에서의 토론학습 적용과 미적용에 대한 연구가 부족하였다. 따라서 본 연구에서는 웹기반수업에서 토론학습이 성지식 및 성태도에 미치는 영향을 분석하였다. 성태도는 세분화하여 성적의사결정능력, 성폭력 인식, 성폭력 태도, 양성평등의식의 변화에 관하여 연구하였다. 본 연구에서는 웹기반 수업에서 토론학습의 유, 무를 독립변인으로, 그에 따른 성지식, 성적의사결정능력, 성폭력 인식, 성폭력 태도, 양성평등의식을 종속변인으로 하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 고등학교 가정과 웹기반 수업에서 토론학습을 실시한 실험집단과 토론학습을 실시하지 않은 통제집단 간에는 성지식에서 유의한 차이가 나타나는가? 2. 고등학교 가정과 웹기반 수업에서 토론학습을 실시한 실험집단과 토론학습을 실시하지 않은 통제집단 간에는 성태도에서 유의한 차이가 나타나는가? 2-1. 고등학교 가정과 웹기반 수업에서 토론학습을 실시한 실험집단과 토론 학습을 실시하지 않은 통제집단 간에는 성적의사결정능력에서 유의한 차이가 나타나는가? 2-2. 고등학교 가정과 웹기반 수업에서 토론학습을 실시한 실험집단과 토론 학습을 실시하지 않은 통제집단 간에는 성폭력 인식에서 유의한 차이가 나타나는가? 2-3. 고등학교 가정과 웹기반 수업에서 토론학습을 실시한 실험집단과 토론 학습을 실시하지 않은 통제집단 간에는 성폭력 태도에서 유의한 차이가 나타나는가? 2-4. 고등학교 가정과 웹기반 수업에서 토론학습을 실시한 실험집단과 토론 학습을 실시하지 않은 통제집단 간에는 양성평등의식에서 유의한 차이가 나타나는가? 본 연구를 위하여 경기도의 N고등학교에서 1학년 2학급 67명을 대상으로 실험하였다. 실험 대상을 웹기반 토론학습을 실시하는 실험집단과 웹기반 수업을 하고 토론학습을 실시하지 않는 통제집단인 두 집단으로 나누고 토론학습을 실시하는 실험집단은 원할한 토론을 위해 집단 내에 6개의 소모둠을 구성하였다. 모두 6차시 웹기반 수업으로, 1, 2, 3차시 웹기반 수업 후 실험집단은 정해진 주제에 관해 1차 웹기반 토론을 진행하였다. 그 후 4, 5차시 웹기반 수업을 실시하였고, 5차시 웹기반 수업 후 실험집단은 정해진 주제에 관해 2차 토론학습을 진행하였다. 웹기반 수업 전에 성지식 및 성태도의 사전 검사를 하였고 6차시 웹기반 수업을 마친 후 성지식 및 성태도의 사후 검사를 실시하여 사전 사후에 유의한 차이가 있는지 분석하였다. 통제집단도 6차시 웹기반 수업을 실시하였으나 토론학습은 진행하지 않았다. 토론학습 여부에 따른 성지식 및 성태도에 대한 영향을 검증하기 위하여 성지식 및 성태도 측정 검사지를 사용하였다. 검사지는 교육인적자원부(2004)에서 고등학생을 대상으로 개발한 검사지를 사용하였고, 리커드 5점 척도로 측정된 값을 SPSS 12.0 프로그램을 사용하여 통계처리 하였다. 항목별로 공분산 분석을 하였다. 본 연구 결과 밝혀진 결론을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 고등학교 가정과 웹기반 수업에서 토론학습이 성지식에 미치는 영향을 검정한 결과 통계적으로 유의하게 나타났다(F = 7.751, p < .05). 따라서 웹기반 토론학습을 실시한 실험집단이 성지식의 변화에 더 많은 증가를 가져왔음을 알 수 있었다. 토론학습을 실시한 실험집단이 토론내용과 관련된 활발한 상호 작용으로 더 많은 성지식의 증가를 가져온 것으로 해석된다. 둘째, 고등학교 가정과 웹기반 수업에서 토론학습이 성적의사결정능력에 미치는 영향을 검정한 결과 통계적으로 유의하게 나타나지 않았다(F = 1.483, p > .05). 따라서 토론학습을 실시한 집단과 토론학습을 실시하지 않은 통제집단의 성적의사결정능력은 차이가 없다고 할 수 있다. 셋째. 고등학교 가정과 웹기반 수업에서 토론학습이 성폭력 인식에 미치는 영향을 검정한 결과 성폭력 인식에서는 통계적으로 유의하게 나타났다(F = 4.786, p < .05). 따라서 웹기반 토론학습을 실시한 실험집단이 웹기반 토론학습을 실시하지 않은 통제집단보다 학습자의 성폭력인식의 변화가 더 긍정적이고 바람직하게 변화하였음을 알 수 있었다. 넷째, 고등학교 가정과 웹기반 수업에서 토론학습이 성폭력 태도에 미치는 영향을 검정한 결과 성폭력 태도에서는 유의하게 나타나지 않았다(F = 0.132, p > .05). 따라서 토론학습을 실시한 집단과 토론학습을 실시하지 않은 통제집단의 성폭력 태도는 차이가 없다고 할 수 있다. 다섯째, 고등학교 가정과 웹기반 수업에서 토론학습이 양성평등의식에 미치는 영향을 검정한 결과 유의한 차이를 보였다(F = 5.477, p < .05). 이에 따라 웹기반 토론학습을 실시한 실험집단의 양성 평등의식이 웹기반 토론학습을 실시하지 않은 통제집단보다 더 긍정적이고 바람직하게 변화하였음을 알 수 있었다. 위의 결과들을 종합하여 보면, 웹기반 토론학습을 실시하였을 때 성지식 및 성폭력인식, 양성평등의식에는 통계적으로 유의한 결과를 보여 긍정적인 영향을 가져왔으나 성적의사결정능력과 성폭력 태도에는 유의한 결과를 보이지 않았다. 웹기반 토론학습을 통해 주제에 대한 찬반 의견을 서로 주장하고 반론함으로써 학습자는 합리적 사고력과 상반된 의견을 수용하는 태도를 갖게 되었을 것이다. 또한, 토론주제 내용과 관련하여 활발하게 토론에 참여함으로써 성지식 및 성폭력인식, 양성평등의식이 긍정적이고 바람직한 변화를 나타내고 있는 것을 알 수 있었다. 그러나, 웹기반 토론학습이 성적의사결정능력과 성폭력 태도에는 영향을 미치지 못하였다. 이는, 우리사회가 남녀 성에 관하여 양가적 태도를 보이는 것과 같이 학습자가 이성교제에서 성적의사결정능력과 성폭력 태도에 있어서 남녀의 행동에 대해 상이한 태도를 갖고 있으며, 더욱이 태도는 짧은 기간 내에 변화하기 어렵기 때문이라고 해석된다. 본 연구를 통하여 후속 연구에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 결과 웹기반 수업을 적용한 가정과 수업은 3주 동안 6차시라는 짧은 기간의 학습 효과를 검증하였으므로 학습방법의 효과를 일반화 시키는데 어려움이 있다. 지속적이고 장기적인 연구가 이루어진다면 학습자들의 성지식과 성태도의 긍정적인 변화를 가져오는데 효과가 있을 것이다. 둘째, 본 연구에서는 대상학교와 학생을 임의로 경기도에 소재한 고등학교 1개교를 선정 하였기 때문에 다른 지역의 학교와 함께 성지식 및 성태도를 변화를 검증해 보는 후속연구가 이루어져야 한다. 본 연구에서는 웹기반 토론수업을 실시한 집단이 웹기반 토론학습을 실시하지 않은 집단과 비교하여 성지식, 성폭력 인식, 양성평등의식에는 긍정적인 변화를 나타났으므로 가정과 수업에서 웹기반 토론수업이 학습자의 성지식 및 성태도의 긍정적이고 바람직한 변화를 가져오는 새로운 교수-학습 방법으로서의 가능성을 보여주었다고 할 수 있으나, 성적의사결정능력과 성폭력 태도에서는 토론학습의 영향이 나타나지 않았다. 따라서, 웹기반 토론 학습이 새로운 교수-학습의 방법으로 자리매김을 하기 위해서는 이에 대한 후속연구가 요구된다.;A web-based study with debate can be a teaching model that promotes an active class participation by students, and changes the students' knowledge of sexual matters and attitude toward sex through exchanging opinions each other about a topic for debate. This research investigates the influence of the study with debate on the knowledge of sexual matters and the attitude toward sex and in a web-based instruction in high school home economics. Many previous researches studied and drew a comparison with a traditional study, a study with debate and a study based on multimedia, but lacked a research about an application and a non-application of the study with debate in the web-based instruction. Therefore, this research analyzes the influence of the study with debate in the web-based instruction upon the knowledge of sexual matters and attitude toward sex. The attitude toward sex is subdivided into a sexual decision-making skill, a recognition of sexual violence, an attitude toward sexual violence and a change of the awareness of gender equality, and investigated. This research has established research issues as follows by setting an existence and a non-existence of the study with debate in the web-based instruction as independent variables, and setting the sexual decision-making skill, recognition of sexual violence, attitude toward sexual violence and awareness of gender equality as subordinate variables. 1. Is there any difference in the knowledge of sexual matters between an experimental group in which the study was carried out with debate and a control group in which the study was carried out without debatein the web-based instruction in high school? 2. Is there any difference in the attitude toward sex between the experimental group in which the study was carried out with debate and the control group in which the study was carried out without debate in the web-based instruction in high school? 2-1. Is there any difference in the sexual decision-making skill between the experimental group in which the study was carried out with debate and the control group in which the study was carried out without debate in the web-based instruction in high school? 2-2. Is there any difference in the recognition of sexual violence between the experimental group in which the study was carried out with debate and the control group in which the study was carried out without debate in the web-based instruction? 2-3. Is there any difference in the attitude toward sexual violence between the experimental group in which the study was carried out with debate and the control group in which the study was carried out without debate at home and in the web-based instruction? 2-4. Is there any difference in the awareness of gender equality between the experimental group in which the study was carried out with debate and the control group in which the study was carried out without debate at home and in the web-based instruction? An experiment was done on 67 students from 2 classes in the first year in N high school for this research. The students were divided into two groups that are the experimental group in which the web-based instruction was carried out with debate, and the control group in which the web-based instruction was carried out without debate. The experimental group was subdivided into 6 small groups for a successful debate. In the first and second lessons, the web-based instruction was carried out. After the 3rd lesson was conducted, the experimental group had the first web-based debate study about the given topic. In the fourth and fifth lessons, the web-based instruction was carried out. In the fifth lesson, the experimental group had the second web-based debate study about the given topic. A preliminary examination about the students' knowledge about sexual matters and attitude toward sex was carried out before the first web-based instruction and a post examination about them was done after the sixth web-based instruction. The examinations were analyzed to find out any difference in them between before and after the experiments. During the sixth lesson, the web-based instruction was also carried out in the control group, but without debate. Examination papers for the measurement of knowledge about sexual matters and attitude toward sex have been used to verify the influence of the study with debate upon the knowledge about sexual matters and attitude toward sex. The examination papers are the ones that were developed by the Ministry of Education and Human Resources Development (2004), and are intended for high school students . The value measured by 5 points measures has been taken to statistics by SPSS 12.0 program. A covariance analysis has been performed per each item. The conclusions that have been analogized by this research are as follows. Firstly, the verified results of the influence of the study with debate upon the knowledge of sexual matters were statistically different (F = 7.751, p < .05). Therefore, the experimental group in which the web-based instruction was carried out with debate has resulted in more change of the knowledge of sexual matters. It can be analyzed that the students' knowledge of sexual matters in the experimental group has increased more by an active interaction about a topic through the debate study. Secondly, the verified results of the influence of the study with debate upon the sexual decision-making skill at home and in the web-based instruction in high school were not statistically different (F = 1.483, p > .05). Therefore, it can be said that there has been no difference in the sexual decision-making skill between the experimental group in which the study was carried out with debate and the control group in which the study was carried out without debate. Thirdly, the verified results of the influence of the study with debate upon the recognition of sexual violence were statistically different (F = 4.786, p < .05), however, the ones upon the attitude toward sexual violence were not statistically different (F = 0.132, p > .05). Therefore, the change of the recognition of sexual violence in the students in the experimental group in which the web-based instruction was carried out with debate has been more positive and desirable than the one in the control group in which the web-based instruction was carried out without debate. However, it can be analyzed that there has been no difference in the attitude toward sexual violence. Lastly, the verified results of the influence of the study with debate upon the awareness of gender equality were statistically different (F = 5.477, p < .05). The students' awareness of the equality of the both sexes in the experimental group in which the web-based instruction was carried out with debate has been more positive and desirable than the students' awareness in the control group in which the web-based instruction was carried out without debate. After considering all the results, we can reach that the carrying out of the web-based instruction with debate brings about statistically different results in the knowledge of sexual matters, recognition of sexual violence and awareness of gender equality , therefore, it has a desirable influence upon them. However, it does not bring about statistically different results in the sexual decision-making skill and attitude toward sexual violence. The students must have learned a reasonable ability to think and an attitude to accept conflicting opinions through the web-based instruction with debate. The students' knowledge of sexual matters, recognition of sexual violence and awareness of the equality of the sexes have changed desirably by participating actively in debate about a topic. However, it can be analyzed that the web-based instruction with debate does not influence on the sexual decision-making skill and attitude toward sexual violence. Proposals for succeeding researches through this research are as follows. Firstly, as the results from this research have verified a studying effect of the web-based instruction with debate by 6 lessons within 3 weeks in high school home economics, it is hard to generalize the studying effect. If a continuing and long-termed research is carried out, it will be effective to change students' knowledge of sexual matters and attitude toward sex desirably. Secondly, as the experiments were performed to the students in a high school in Kyeonggi-do that had been randomly chosen for this research, succeeding researches should be done to verify a change of the knowledge of sexual matters and attitude toward sex in other schools from different areas. In this research, the web-based instruction with debate has shown a possibility to become a new teaching-study method that brings about a desirable change in the knowledge of sexual matters and attitude toward sex, because the change of the knowledge of sexual matters, recognition of sexual violence and awareness of the gender equality in the group in which the web-based instruction was carried out with debate were more desirable than the ones in the group in which the web-based instruction was carried out without debate. However, there was no influence of the study with debate upon the sexual decision-making skill and attitude toward sexual violence. Therefore, succeeding researches are required to set the web-based instruction with debate as a new teaching-study method.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육공학·HRD전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE