View : 961 Download: 0

正常兒와 聽覺障碍兒의 "그림좌절검사"反應의 比較硏究

Title
正常兒와 聽覺障碍兒의 "그림좌절검사"反應의 比較硏究
Other Titles
(A) Comparative study of picture frustration response between normal students and student with hearing disorders
Authors
박영보.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
정상아청각장애아그림좌절검사
Publisher
이화여자대학교 교육대학교
Degree
Master
Abstract
本 硏究는 정상학생과 청각장애학생의 심리적 특성을 比較 分析하여 사회적응에 영향을 미치는 요인을 밝히고 청각장애아의 성격과 적응기제를 이해하며 학교에서나 臨床面에서 이들의 심리를 진단하고 상담 지도하는데 도움을 주고자 한다. 본 연구의 대상은 서울농아학교 중학부 1.2.3 학년 154명이며 이들에게 김태련의 「그림좌절검사」(이원판은 Dr. Saul Rosenzweig 것이다)를 實施하였다. 반응분석은 김태련의 「그림좌절검사」채점 기준표를 기준으로 하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 청각장애집단은 정상집단보다 공격적이며 관용성이 적다. 이들중 학업성적 하위집단과 기숙사집단이 더욱 인내심과 관용성이 희박하다. 2. 청각장애집단이 자기방어반응(E-D)과 문제를 해결하려는 의욕(N-P)이 정상집단보다 적다. 3. 청각장애집단은 정상집단 보다 사태에 대한 무반성한 경향이 크다. 4. 청각장애집단은 사회성과 정신발달이 늦으며 이들중 기숙사 집단이 가장 낮은 반응을 했다. 5. 집단일치도(G.C.R)는 학년이 높을수록 높은 반응을 나타냈고 학업성적 상위집단은 정상집단과 같은 좋은 적응 반응을 하였다. 6. 전체적 반응에서 청각장애집단중 청력손실별로는 유의한 차이가 없었으나 학업성적과 통학유형은 유의한 차를 나타냈다.;This study was conducted to compare hearing disorder students with normal students in explaning the main factor which influenced. them on social adaption of themselves to understand the characters and the means for adaption of hearing disorder students, and to help them at school and the aspect of clinical psychology. The objects of this study are 154 middle school students belonging to the Seoul National Deaf School. They were tested from the Picture- Frustration Test Written by Tai Lyun Kim (Original Picture - Frustration Test belongs to Dr. Saul Rosenzwig). The analysis of response was based on the list of marks from the Picture - Frustration Test translated by Tai Lyun Kim. The results of study are as follows: 1. Hearing disorder Groups are more offensive and less generous than Normal Groups. Furthermore, the lower grade groups and boarding students have particularly a lake of tolerance and patience. 2. Hearing disorder Groups have a less degree of E-D (Ego - Defense) and N - P (Need - Persistence) than Normal Groups. 3. Hearing disorder Groups have a less reflective tendencies from social affairs than Normal Groups. 4. In sociality and mental development, Hearing disorder Groups grow slowly, especially boarding students, they record the lowest response. 5. The elder students have a higher degree of G. C. R.(Group Comformity Ratio) than the younger students and the high degree Groups ,show a good adaptability like Normal Groups. 6. In total marks, the important difference occured between the marks and the types of a attendance. There's no important difference in the loss of audition according to the grades.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE