View : 584 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author강지영-
dc.creator강지영-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:58Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:58Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000034081-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/200878-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034081-
dc.description.abstract본 논문은 급변하는 현대한국창작춤의 흐름 속에서 독자적인 예술스타일을 구축한 김영희의 춤을 통하여 극장예술로서의 현위치와 방향모색을 명백히 하고자 한 연구로써, 작품에 나타난 예술성향을 분석하는 데 그 목적이 있다. '현대한국창작춤'이란 1970년대 중반 이후에 '한국춤의 현대화'란 미명 하에 신무용에 반대하여 형성된 개념이다. 이렇게 형성된 현대한국창작춤이란 용어는 1980년대 중반까지는 다소 일반적인 표현으로서 무용가나 평자들에 의해 쓰여지다가, 1987년을 전후해서 '하나의 독립된 춤의 장르'를 지칭하는 개념으로 확립되었다. 현대한국창작춤은 이 시기에 등장한 현대적인 무용단이나 무용가들에 의해 서로 조금씩 상이한 스타일을 갖는 예술춤의 한 장르로 떠올랐고, 일반적이고 상식적인 개념을 갖는 용어가 아니라 특정한 예술춤의 한 장르를 지칭하는 용어로 굳어지게 되었다. 따라서 새로운 무용가의 등장은 장르의 변혁을 가져오며, 동시대의 삶을 반영하는 주제와 새로운 안무기법을 작품에 적용하여 오늘날의 공연예술을 창출한다는 입장에서 무용가 개인의 작품세계에 대한 분석 작업은 미래의 무용창작을 위한 구체적이고 실질적인 시사점을 도출하기 위한 필수 과제인 것이다. 한국창작춤의 제2세대 -윤덕경, 김영희, 강미리, 김삼진 등- 를 대표하며 향후 창작춤의 미학적 방향설정에 중요한 계기가 된 김영희는 한국창작춤계의 단면을 읽어낼 수 있는 연구대상으로써 충분한 가치를 지닌다고 볼 수 있다. 따라서 본 연구는 김영희가 본격적인 작품활동을 시작한 1980년대 창무회 활동시 배경과 함께 현대한국창작춤의 장르정착과 특성을 살피고, 1990년대 미학적 근거를 구축한 현대한국창작춤의 흐름을 무트댄스 창단 후 활동과 연계적으로 살펴 본 후, 김영희 춤에 나타난 예술성향을 분석하여 현대 한국창작춤의 정착화에 미친 영향과 앞으로 구현해야 할 방향 모색 및 과제 도출을 위한 연구에 목적을 두고자 하였다. 이 목적을 달성하기 위한 방법론 제시로, 객관적인 문헌연구와 심층적 연구로써 인터뷰 방법을 적용하였다. 그 결과, 김영희의 무용철학과 안무성향, 현대적 감각을 기반으로 한 춤작가로써의 자질을 파악할 수 있었다. 구체적으로 김영희의 작품세계를 분석해 본 결과, 주제적·움직임적·표현양식적 측면에서 주관적·상징적인 성향을 띠며 전통성을 중시하되 다소 표현주의적 경향을 내포한 것으로 파악되었다. 독자적인 스타일을 구축한 김영희 안무성향은 4가지로 요약하였는데 첫째, 하나의 원형을 변주하는 안무 형식과 둘째, 춤언어 개발-호흡기본무-이라는 체계적인 방법론을 제시 셋째, 내면적 에너지 표출에 의한 표현적 움직임 연출 넷째, 세련미와 현대적인 감각의 무대연출이다. 김영희 춤에 나타난 이러한 특성은 전통성을 기반으로 새로움을 추구하려는 무용철학에 기초한 것으로써 독자적인 예술 스타일 구축의 당위성을 밝히고 현대한국창작춤의 장르정착에 어떠한 영향을 미쳤는지 규명하여 전통과 현대 사이에서 혼란을 겪고 있는 춤꾼들에게 하나의 해답을 제시할 것임을 시사하고자 한다.;This study is purposeful to analyze disposition of the art, which appeared from the work of the art, is by meaning of research that make the present situation and groping direction clearly through the dance of Young-Hee Kim, which performs independent art style in rapidly changing tendency of Korean creative dance. 'Korean creative dance' is the concept that is formed in opposition to the new dance in the name of 'modernization of Korean dance, after mid 1970's. The term called Korean creative dance, which is formed like this, is scatteredly used by either dancers or observers, is by somewhat general expression until mid 1980's and it is established to the concept that is designated 'one of the genre of independent dance'before and after 1987. Korean creative dance rose in the genre of the art dance that has each little bit different styles by modern trope of dance or dancers who are appeared in this period and turned out to the term that is designated the genre of specific art dance, which is not the term that having general and commonsensible concept. Therefore appearance of the new dancer brings the reform of the genre and also from the situation that is creating the public performance of the art in these days by applying the principal that is reflected contemporaneousness life and the new dance composition, analysis about dancer's individual world in the work is the necessary task to elicit concrete and substantial point of preview for the dance creation in the future. young-Hee Kim who represents the second generation of Korean creative dance and has became important opportunity to set up aesthetic direction, can be seen having enough worth to be the research target that can be read a slice of Korean creative dance. Therefore this research looks about genre fixation of Korean creative dance and special quality with the background when the Creative Dance Association in 80's, which Young-Hee Kim was in real movement, copulatively looks about tendency of Korean creative dance, which established the aesthetic base in 1990's with the movement after Mutdance was established, and is aimed researching for effect that is influenced to fixation and eliciting groping direction as well as the task as being that analyze disposition of the art, which is appeared from Young-Hee Kim's dance By presenting methodology to achieve this aim, apply the interview as objective research of literature. As the result, could grasp the talent to be the dance director who is based on philosophy of the dance, the disposition of dance composition and modern sensibility. In result that concretely has analyzed Young-Hee Kim's world in the work, subjective and symbolical disposition is appeared and attach great importance to tradition however it is grasped more or less expressionistic disposition is involved from thematic, active and expression formal side view,The disposition of Young-Hee Kim's dance composition, which is established independent style, is summarized to four kinds. First of all, form of the dance composition that varies a archetype. The second is presenting the method that is development of dance language, which is Respiratory Basics. The third is performing expressive motion by expressing the internal energy. The last is performing the stage of refined beauty and modern sensation. This special quality appeared from Young-Hee Kim's dance is with forming the foundation of dance philosophy that seeks novelty based on tradition, make right of establishment of independent art style clear and examine how it influence to fixation of genre of Korean creative dance closely, so suggest presenting one solution to dancers who are confused between tradition and modern.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅲ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 내용 및 방법 = 3 C. 연구의 제한점 = 5 Ⅱ. 김영희 작품활동의 무용사적 배경 = 6 A. 창무회 활동시의 배경 = 7 1. 1980년대후반 현대한국창작춤의 장르정착과 특성 = 7 2. 창무회의 예술활동 = 10 B. 김영희무트댄스 활동시의 배경 = 14 1. 1990년대 현대한국창작춤의 미학적 근거 구축 = 14 2. 김영희무트댄스의 예술활동 = 16 Ⅲ. 작품에 나타난 예술성향 분석 = 20 A. 주제적 측면 = 21 1. 내면적 성찰과 존재론적 자각 = 21 2. 무속적 제의성과 원시적 요소 = 25 B. 움직임적 측면 = 30 1. '내면의 표현성'과 '동적인 기능' 의 미학 = 31 2. 극장춤으로서의 밀도와 긴장감 = 34 C. 표현 양식적 측면 = 41 1. 내재된 상징성과 이미지 효과 = 41 (1) 시각적 측면 = 42 (2) 청각적 측면 = 60 Ⅳ. 현대한국창작춤의 정착화 기여 = 65 A. 전통춤에 근거한 창작화 = 65 B. 포스트모더니즘적 성향 = 69 C. 독자적인 예술스타일 구축 = 73 Ⅴ. 결론 = 77 참고문헌 = 81 ABSTRACT = 84-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1054319 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title김영희 춤에 나타난 예술성향 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageiv, 86 p-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 체육학부무용전공-
dc.date.awarded2004. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE