View : 999 Download: 0

ICT 활용 교육의 문제점에 대한 초등교사의 인식 조사

Title
ICT 활용 교육의 문제점에 대한 초등교사의 인식 조사
Other Titles
Surevey on Elementary School Teachers' Recognition of the Prob;em of ICT Applications In Education
Authors
이정민
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Keywords
ICT 활용초등교사인식조사교육공학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
지식 정보 사회의 핵심 기술인 정보 통신 기술의 급속한 발전에 따라 토지, 물자 또는 에너지가 없어도 이제는 지식 강대국의 대열에 들어설 수 있게 되었다. 21세기 지식 강대국으로서의 선진국 진입을 목표로 하는 우리 국가의 요구 속에서 국가 정보화 추진계획의 1 단계인 물리적 환경 구축은 조기에 달성되었다고 정부는 보고하고 있다. 이에 국가 정보화 추진 계획의 하부 과제인 교육 정보화 역시 빠른 속도로 진행되어 초, 중등 학교 교육정보화를 위한 물적 기반은 이미 구축 완료되었다고 할 수 있다. 교육정보화의 1 단계를 마무리하는 시점에서 교사는 현장에서 교육 정보화의 실체를 어느 정도 체감하고 있는지는 의문이 아닐 수 없다. 본 연구는 최근 KERIS에서 수행되었던 「부산지역 초등학교 교사 대상의 ICT 인식수준 및 활용실태」를 토대로 하여, ICT 교육 활성화를 가로막는 요인에 관해 부산지역 초등학교 교사들이 지적한 5가지 장애요인을 다각적 측면에서 심도 있게 조사하여, 향후 ICT 활용 교육의 활성화 방안을 제시하고, 교육 정보화를 내실 있게 추진하는 지침을 제공하고자 한다. 본 연구는 ICT 활용교육의 문제점에 대한 서울 지역 초등교사의 인식을 중심으로 연구하였으며 구체적으로 본 연구에서 다룰 문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 교사의 ICT 활용교육정책에 대한 인식은 어떠한가? 둘째, 초등학교 교사의 ICT 활용교육을 위한 물리적 기반에 대한 인식은 어떠한가? 셋째, 초등학교 교사의 ICT 활용교육을 위한 학습자원에 대한 인식은 어떠한가? 넷째, 초등학교 교사의 ICT 활용능력에 대한 인식은 어떠한가? 다섯째, 초등학교 교사가 ICT 활용교육의 실행함에 따른 심리적 부담에 관한 인식은 어떠한가? ICT활용 교육의 문제점에 대한 초등교사의 인식을 조사하기 위하여 선행연구를 기반으로 제작된 39 문항의 설문지로 작성하여 조사를 실시하였다. 서울소재 7개교의 초등학교 교사를 연구대상으로 선정하여 총 150부의 설문지를 우편으로 배부, 총123부가 회수되었다. 회수된 최종 자료는 SPSSWIN 8.0을 사용하여 통계 처리하여 빈도수와 백분율, 평균 및 표준편차, 최빈값을 산출하였고, 이와 같은 통계는 각 문항의 성격에 따라 적절히 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음 다섯 가지로 요약될 수 있다. 첫째, ICT 활용 교육의 교육정책에 대한 인식과 정책에 따른 실행에 대한 인식을 분석한 결과, 교사의 교육정책에 대한 전반적 인식 정도와 구체적 ICT 활용 교육의 실행은 다른 것으로 나타났다. 다시 말해, 교사들은 교육인적자원부가 의도하는 목표와 필요성을 정확히 인식하고 있으며, 교육현장에서 ICT 활용 교육을 적용한다고 응답은 하였지만, 교육인적자원부가 제시한 ICT 활용 교육의 구체적 운영 지침은 모르는 상태에서, 자신이 인식하는 목표와는 거리가 먼 형태로 적용하고 있는 것으로 조사되었다. 따라서 교육인적자원부가 의도하는 올바른 ICT 활용 교육은 교육 현장에서는 제대로 실행되지 못하고 있는 것으로 추정 된다. 둘째, 교육정보화의 물리적 기반인 교단 선진화의 구축에 전반에 대한 만족도와 기기별 만족도는 비교적 높은 것으로 조사되었으나, 기기별 만족도는 기자재의 업그레이드 등이 신속히 처리되지 못해 미비한 것으로 조사되었다. 또한 교육정보화 지원 측면에서는 현재 관리 요원의 50%를 차지하고 있는 교사가 수업과 병행하여 지원할 경우에 대해 낮은 만족도를 보였다. 셋째, ICT 활용 교육을 위해 요구되는 학습자원에 대한 초등 교사의 인식은 인터넷, 교육용 소프트웨어, 교사용 지도 교재의 3가지로 나뉜다. 교사가 가장 많이 사용하는 인터넷의 경우 인터넷 접속시설은 조사대상의 80%가 보급되어 있는 것으로 응답하였으나, 인터넷 접속 시설에 대한 만족 수준은 보통 이하(M= 2.76)에 그쳐 인터넷 기기나 접속 속도의 질적 개선이 요구된다. 교육용 소프트웨어에 대한 만족 수준 역시 보통 이하(M=2.67)로 낮아 CD-ROM을 비롯한 다양하고 질 높은 교육용 소프트웨어의 보급이 요구되는 실정이다. 교사가 필요로 하는 교육용 소프트웨어는 전반적으로 학습 자료의 제작을 지원하는 유형에 대한 요구가 가장 많은 것으로 미루어, 교사들은 자신의 수업에 적절히 사용할 수 있는 자료가 적음을 시사하고 있다. 교사용 지도 교재는 주로 교육기관에서 발행한 자료를 사용하며, 교사들은 현재 사용하고 있는 교사용지도 교재에서 ICT 활용 교육을 위한 교수-학습 지도안, 응용 프로그램 활용법에 대한 내용 보완을 요구하였다. 넷째, 교원의 ICT 활용 능력 수준을 교육인적자원부와 관련 기관에서는 2002년에 이르면 모든 교사가 3단계까지의 ICT 활용 능력을 가지는 것을 목표로 하여 추진 중이다. 그러나 조사 결과에 따르면 2001년 현재 모든 교사가 2단계의 활용 능력을 가지고 있어야 하는 교육인적자원부의 목표와는 달리 2단계 활용 능력을 가진 교사는 조사대상의 65%이고, 1단계에 있다고 응답한 조사대상자도 20%에 달했다. 그리고 연수의 교수-학습에 대한 기여도가 낮아 ICT 활용 교육을 위한 연수에 대한 문제점이 제기되고 있다. 그럼에도 불구하고 응답자의 74%가 ICT 활용 교육의 정보를 교내 연수나 교육청 주관의 정보화 연수에서 얻으며 다른 정보화 연수를 원한다는 비율이 전체의 90%에 달해 교사들의 연수에 대한 의존도는 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 교사가 ICT 활용 교육을 하는데 느끼는 심리적 부담감의 측면에서 교사들은 비교적 높은 정도(M= 3.47)의 부담감을 느끼고 있고 그 원인은 교사 자신이 가지고 있는 컴퓨터 활용 능력에 대한 자신감 부족, 기존의 교과이외 새로운 교과에 대한 수업 연구의 부담, 행정업무의 과다로 드러났다. 이에 대해 교사들은 컴퓨터 활용능력에 대한 자신감 부족을 전문 강사에 의한 다양한 형태의 연수를 통해 해결하고자 하였고 ICT 활용 교육을 위한 수업 연구에 대한 부담감 해소를 위해 ICT 교육과정 연수와 활용도 높은 교육용 소프트웨어의 필요성이 제기하였다. 행정 업무의 과다로 인한 심리적 부담감 해소를 위해 행정 업무의 축소가 요구되었으며, 그 외에 교육 기관에 의한 지원과 함께 심리적 지원도 해결방안으로 제안되었다.;As a society becoming increasingly influenced and shaped by technology, there has been a rapid emergence of Information and Communication Technologies (ICT) with the development of the first stages of the intellectual promotion campaign, particularly in the field of education where advanced technological applications are constantly changing traditional learning and teaching conventions. Based on, the 5 key problem areas concluded from the recent study "Understanding of ICT and Application" carried out on elementary school teachers in Busan by the Korea Education and Research Information Service (KERIS), the following research further examines these problem areas regarding ICT applied education at elementary school level. Understanding the real impact for teachers in schools currently using such leading technologies in education -- their opinions, how applications are being used, arising problems and alternative solutions -- will be the critical factor that determines the future direction of ICT applied education in education. The following research focuses on the understanding of ICT by elementary school teachers, and the research shall address in order of priority, the following issues : (1) What is the understanding of ICT applied education policies by school teachers? (2)What do teachers thin k of the actual infrastructure provisions made available for ICT applied education? (3) What is the teacher's understanding of content resources available for ICT applied education? (4)What is the understanding of ability to integrate ICT applications in education by teachers? (5) What do teachers recognize about the psychological pressures created by ICT applications? To determine the actual situation of ICT applications in education and to understand teachers' attitudes towards ICT applied education, a questionnaire survey was conducted. The questionnaire was targeted at the classroom teachers of seven elementary schools , and of the 150 distributed by mail, there were 123 responses. All responses were collated and the results analyzed by frequency, percentage, average, standard deviation, minimum values and so forth, depending on the nature of the question. The program used for the statistical analysis was SPSSWIN 8.0. The results of the analysis are as follows: Firstly, in regard to the level of under standing of ICT applied education by elementary school teachers, the majority of respondents answered that the objective of ICT applications is to encourage initiative and self-learning. Many respondents answered the need for ICT applications is apparent and that efforts to integrate ICT applications into the curriculum were being made, however the guidelines for teaching have not been clearly established yet. In regard to the infrastructure provisions available for ICT application, over 90 percent of respondents indicated that although many hardware provisions are available, satisfaction depending on the type of hardware provision is inconsistent and that overall satisfaction of provisions is not considered to be high. One of the causes for dissatisfaction appears to be due to inefficient and untimely maintenance and servicing of the hardware provisions, which to date have mainly been the responsibility of teachers not suitably qualified or experienced enough to be handing such matters. With regard to elementary school teachers' recognition on educational resources for ICT applications, these can be classified as Internet, educational software and miscellaneous. In the case of Internet use among teachers, internet connectivity has been fully supplied for 80 percent of the respondents. The satisfaction from having access to the Internet averaged 2.76 so there is some room for improvement. There is overall agreement that educational resources are generally lacking in the classroom and that the Internet has the potential to offset such insufficiencies as a data source. However, full potential is not currently being maximized from use of the Internet as access is considered inconvenient, speed of data transmission is too slow and the specification of hardware is usually outdated. In the case of educational software, accordingly satisfaction is low and averaged 2.67. Apparent is the lack of sufficient 'off-line' resources such as CD-ROMs, educational software applications and technical manuals. There is a need to address this issue not only in quantitative terms but also qualitative. For others, teaching resources usually consist of materials published by the government. It is hoped that supplementary direction will be provided through teaching plans and how to use applied program for ICT applications. On the forth issue of the teachers' ability to teach through the integration of ICT applications, teachers recognize the need for integration of ICT applications into the curriculum. For the purpose of improving teachers ability to integrate of ICT application , the Ministry of Education is moving forward with a plan that all school teachers have the ability to integrate of ICT application to level 3 until 2002. However according to the survey results, at present in 2001, the percentage of respondents with ability of ICT application at level 2 reached 65 percent in contrary to government expectations. Respondents with ability of ICT application at level 1 was 20 percent. And training for ICT application raises problems as contribution for instruction-learning is low. Nevertheless 74% of respondents obtain information for ICT application through training. Their dependence is high. In aspect of psychological pressures created by ICT applications , teachers are burdened relatively(M=3.47). Respondents stated that they may feel a lack of confidence when using computers, due to new curriculum in addition to the existing curriculum and the excess of administrative duties. Possible solutions for the issues that need to be addressed, are as follows: For a large percentage that indicated that they lack confidence when using computers, teachers presented a solution that they can take and finish various training courses from professional trainers. Assistance is required for developing a new understanding about the demand for research for new curriculum in addition to existing curriculum, and teachers must actively take training related to various teaching-learning models and teaching plans. It is also suggested that effective material for educational software be supplied to minimize the time and effort required for teachers to develop their own materials. Easing administrative duties would also help to ease the pressures on teachers but most importantly, teachers need to have their confidence developed and belief in themselves fostered so that they can overcome the largest impediment to development the psychological barrier.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육공학·HRD전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE