View : 456 Download: 0

創意性 開發에 중점을 둔 兒童의 舞踊敎育에 관한 硏究

Title
創意性 開發에 중점을 둔 兒童의 舞踊敎育에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study on Dance-Education for Children, Focused on the Development of Creativity
Authors
林敬華
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
창의성 개발창의성아동무용교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The infants, who usually have a limitation of verbal expression, use and develop movement to express their exprience with definitive form. The dance is one way to systemize and organize movement as a means of expression. The dance brings and develop the desire of expression and give a principle of ability of movement to infants who have the self and thought of ago. Eventually the dance is a important factor for fulfilment of their character. At the same time, the value of beauty, which is probably the most important value as an educational point, causes the desire of creation by emitting mental factor, for instance, emotional anxiety, terror and stress with self expression. These desire of expression raise positive attitude aesthetic self expression and will of achievement via emotional development and become a definitive role for self fulfilment. Therefore, this study of dance for infants stresses an importance on the development of creative expression and systematic composition of creative dance. The infant character for creative dance is a learning via activity, development, cotemplative cocept, diverage of emotion and expression of curiosity. The systematic composition for expression of movement is as follows. 1) The various movement of simple form ⅰ) The first step: Execution of mild movement for the full body based on the usual movement ⅱ) The fundamental step: Understanding of physical points assemble with other movement, use of device 2) The image and movement ⅰ) The first step: Discover of characteristic movement for one image (Selection of definitive form) ⅱ) The fundamental step: Discover of several characteristic movement for one image (Selection of shapeless) 3) The sound and movement ⅰ) The first step: A feeling of rhythm and execution of proper movement ⅱ) The fundamental step: Variation of sound and execution proper expression. The systematic teaching principle of movement expression program is a gradual development of whole movement from simple movement. The order of teaching must be a plan, content and development, understanding of teaching principle, evaluation. For several caution for teaching, the leader must have sufficient knowledge about necessity and fundamental matter. Also the leader must stress focus of education on cause of interest motive and development of creativity.;口頭로 意思를 전달하는 능력이나 경험에 제한이 있는 兒童들은 自身이 경험한 것을 명백한 형태로써 表現하기 위하여 動作을 利用하고 開發한다. 舞踊은 이러한 표현수단으로서의 동작을 體係化 몇 組織化 시키는한 方法민 것이다. 또한 舞踊은 自己를 意識하고 自已中心的인 思考를 가진 兒童들에게 表現慾求를 길러주고 개발시켜 주며 運動能力과 原理를 체득시킴으로써 발육이 왕성한 성장기 兒童들웨 人格形成에 중요한 要因이 된다. 이와 더불어 舞踊의 敎育的 價値에 있어서 가장 큰 가치라 할 수있는 美的 價値는 自已表現으로 생기는 情緖的 불안감, 공포, 긴장 등의 內的 要因을 발산시켜 創作ㅁ求를 일으키는 것이다. 이러한 創作意慾은 兒臺期에 있어서 情緖的 發連을 통한 肯定的 態度, ㅁ美的 自已表現, 成就慾求를 심어주어 自己完成을 이루는 決定的 作用을 하는 것이다. 따라서 本 硏究에서는 兒童時 舞踊을 통해 創意的 表現能力을 開發할 수 있다는 점에 중요성 및 意義를 두고 創作舞踊 프로그램을 段階的으로 構成하고자 하였다. 創作舞踊에 대하여 兒童이 갖는 待徵으로서는 行動을 통한 배움, 思考槪念의 發連, 感情의 表出, 好寄心의 表現 등을 볼 수 있었으며 이러한 特徵에 알맞는 運勳表現의 段階的 구성은 다음과 같다. ① 단순한 형태의 다양한 움직임 ⅰ)初步的 段諧-目常運動을 기본으로한 부드러운 全身運動을 시킨다. ⅱ)基本的 段階-身體部位를 씩씩하고, 다른운동과 조립하며, 기구를 사용하며 행하도록 한다. ② 이미지와 움직임 ⅰ)初步的 段階-하나의 이미지에서 待徵있는 움직임을 발견 시킨다. (형태가 分明한 것을 택한다.) ⅱ)基本的 段階-하나의 이미지에서 몇개의 特徵있는 움직임을 발견시킨다. (형태가 없는 것을 택한다.) ③ 소리와 움직임 ⅰ)初步的 段階-소리를 통해 리듬을 느끼고 알맞는 움직임을 시킨다. ⅱ)基本的 段階-소리를 변화 시키고 그에 맞는 運動表現을 시킨다. 이상과 같은 運動表現의 프로그램의 段階別 指導要領은 단순한 움직임에서 점차 이동하는 全身運動으로 발전시켜 나가야 하며 指導順序는 계획, 내용과 전개, 지도요점 파악,評價의 순서에 따라야 한다. 또한 지도상의 유의점으로는 지도자는 創作舞踊의 必要性과 基本要素 등의 충분한 知識을 갖추어야 하며 兒童들의 흥미개발, 등기부여에 교육 촛점을 두어야 하고 창의성 개발에 목적을 두어야 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE