View : 730 Download: 0

論理的 思考力 및 問題解決力 伸張을 위한 컴퓨터 프로그래밍 敎育

Title
論理的 思考力 및 問題解決力 伸張을 위한 컴퓨터 프로그래밍 敎育
Other Titles
(The) Computer Programming Education for the Extension of Logical Thinking and Problem Solving faculties
Authors
이유순
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Keywords
논리사고력문제해결력신장컴퓨터프로그래밍교육공학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In this study, the problem of selecting the BASIC for the computer education in the "class at school's discretion" included in the 6th curriculum of the elementary school has been investigated, and the potentialities of LOGO tested to know which programming language would help children's understanding. As a subject of this study, 176 elementary students were divided into two groups, BASIC learning group and LOGO learning group (88 children respectively), and given a preliminary test for their logical thinking faculty. After that, they learned BASIC or LOGO for six weeks (12 times). In this study, K-BASIC was selected to teach children BASIC programming and Korean LOGO Koyhami to teach LOGO programming. Both equipments allow Korean instruction. After learning, the two groups received tests for logical thinking and problem solving faculties. Both groups didn't show any difference in the logical thinking faculty after the preliminary test, but the consequences of the last tests were different, and they are as follows; In regard to the first hypothesis that LOGO programming learning rather than BASIC programming learning will be significantly difffference for extending children's logical thinking and problem solving faculties, only logical thinking faculty is revealed being affected a learning. As for the problem solving faculty, however there's no significant difference but the whole record of group that learned LOGO programming is higher than that of the other. Therefore, it can be said that though there is no significant difference statistically, LOGO programming learning will give a positive influence on the children's problem solving faculty. In regard to the second hypothesis that LOGO programming learning rather than BASIC learning will be significantly difffference for extending student's problem solving and logical thinking faculties, it is revealed that there isn't any difference between male and female students of both groups. But in case of girls', there is a significant difference between LOGO group and BASIC group, and LOGO programming is more effective for extending girls' logical thinking and problem solving faculties. In regard to the third hypothesis that LOGO programming learning will be significantly difffference for the students who had an opportunity of handling a computer and the students who had not, it is revealed that the experience doesn't affect significantly children's logical thinking and problem solving faculties. This study tried to examine the effect of LOGO programming learning and BASIC programming learning upon the extension of children's logical thinking and problem solving faculties, and after comparing the two learnings, it is shown that LOGO learning is more effective than BASIC learning.;논리적 사고력과 문제해결력 신장에 대한 교육분야에서의 관심은 최근의 일만이 아니다. 여러 가지 교육이론과 교육방법을 동원하여, 기존의 지식을 그대로 답습하는 수준을 벗어나 재처리할 수 있는 능력을 아동들에게 길러주고자 하는 노력은 지난 수년간 교육자들의 과제였다. 컴퓨터 프로그래밍 교육은 사고력, 문제해결력 신장을 위한 한가지 방법으로 제시되어 왔고, 실제로 교육 현장에 적용되어 온 경우도 종종 있었다. BASIC은 컴퓨터 운영체제인 DOS(Diskette Operating System) 프로그램 내에서 제공되어 있어 구하기 쉽고, 용량을 적게 차지하므로 설치가 간편하여 교육 현장에서 프로그래밍 언어로 널리 사용되어 왔으나, 최근에는 아동들에게 적합한 프로그래밍 언어로 LOGO가 제안되어 LOGO 언어의 교육적 효과를 알아보고자 하는 연구들이 있어왔다(김수환, 1991; 류향미, 1993; 이명희, 1994; 우인상, 1993). 1996년부터 시행될 국민학교 6차 교육과정에서는 BASIC 프로그래밍 학습 과정이 빠지고, ‘학교재량시간’을 컴퓨터 학습에 할애할 수 있도록 자율권을 부여하고 있어, 본 연구에서는 ‘학교재량시간’에 이루어질 컴퓨터 교육의 내용에 BASIC을 선정할 때의 문제점을 살펴보고, LOGO의 가능성을 시험해보므로써 아동들에게 교육적으로 도움이 될 프로그래밍 언어를 알아보고자 하였다. 국민학교 6학년 아동 176명을 BASIC 처치집단 88명, LOGO 처치집단 88명으로 나누어 논리적 사고력 사전검사를 한 후에, 6주 동안(12차시) 각각 BASIC과 LOGO를 학습시켰는데, 사용된 언어는 한글 사용이 가능한 K-DOS의 K-BASIC과 한국형 LOGO 꾀하미를 활용하였다. 각각은 한글 명령어 사용이 가능한 도구이다. 처치 후에 각 집단에 논리적 사고력 사후검사와 문제해결력 검사를 실시하였다. 사전검사 결과 두 집단간에는 논리적 사고력에 차이가 없었고, 논리적 사고력 사후검사 및 문제해결력 검사 결과에서는 다음과 같은 결과를 얻었다. 가설 1. “문제해결력과 논리적 사고력 신장에 있어서 LOGO 프로그래밍 학습과 BASIC 프로그래밍 학습간에는 유의미한 차이가 있을 것이다.”에 대해서는 논리적 사고력에서만 유의미한 차이를 보이며 LOGO 프로그래밍이 BASIC 프로그래밍 학습보다효과가 있다는 결론을 얻었다. 하지만, 문제해결력에 있어서도 통계적으로 유의미한 차이는 없었지만 평균점수를 비교할 때 LOGO 프로그래밍을 학습한 집단이 BASIC 프로그래밍을 학습한 집단보다 더 높은 점수를 얻었다. 따라서 통계적으로 유의미한 차이는 없으나 LOGO 프로그래밍 학습이 문제해결력 신장에 긍정적인 효과를 미칠 수 있다는 제안을 할 수 있다. 가설 2. “문제해결력과 논리적 사고력 신장에 있어서 LOGO 프로그래밍 학습과 BASIC 프로그래밍 학습간에는 성별에 따라 유의마한 차이가 있을 것이다.”는 각 처치집단(LOGO 혹은 BASIC)내에서는 남녀의 차이가 없는 것으로 나타났다. 하지만, 여자인 경우에는 LOGO 집단과 BASIC 집단간에서 문제해결력, 논리적 사고력 신장에 있어서 유의미한 차이를 보이며 LOGO 프로그래밍이 더 효과가 있음을 보여 주었다. 가설 3. “문제해결력과 논리적 사고력 신장에 있어서 LOGO 프로그래밍 학습과 BASIC 프로그래밍 학습간에는 컴퓨터 사전 조작 경험의 유무에 따라 유의미한 차이가 있을 것이다.”는 컴퓨터 사전 조작경험의 유무에 따른 논리적 사고력, 문제해결력 신장에는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 따라서, 6차 교육과정의 ‘학교재량시간’을 이용한 컴퓨터 교육에 있어서 컴퓨터 프로그램 언어 선정을 위하여 다음과 같은 고려점을 제시할 수 있다. 1) LOGO 프로그래밍 학습은 BASIC 프로그래밍 학습보다 학생들의 논리적 사고력 신장에 도움을 준다. 2) 여학생들에게 LOGO 프로그래밍 학습은 BASIC 프로그래밍 학습보다 논리적 사고력 신장에 도움을 준다. 3) 컴퓨터 프로그래밍 학습에 의한 학생들의 논리적 사고력 및 문제해결력 신장에는 컴퓨터 사전 조작경험의 유무가 아무런 영향도 미치지 못한다. 일선의 교사들에게 널리 알려져 있고 손쉽게 구할 수 있어서 BASIC 프로그래밍이 많이 가르쳐져왔지만, 이제는 LOGO 프로그래밍의 교육적 효과도 고려한 새로운 컴퓨터 교육 방법의 도입이 필요하게 되었다. 단순히 이제까지 그래왔다는 이유하나로 차선의 방법이 선택되기 보다는 최선의 방법을 신속하게 받아들여야 하는 것이 교육의 의무라고 할 수 있을 것이다. 본 연구가 일선에서의 컴퓨터 교육의 방향을 설정하는데 유용한 자료로 사용되기를 기대한다. 하지만 연구 대상이 K초등학교 한 개 교에서 선정되었다는 점을 고려할 때, 본 연구의 결과를 일반화하는 데에는 제한점이 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육공학·HRD전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE