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중학생의 소비행태와 학교 소비자 교육 실태 분석

Title
중학생의 소비행태와 학교 소비자 교육 실태 분석
Other Titles
(An) Analytic on the Consuming Behavior & Attitude of Middle School Students and the Realities of their Consumer Education at School
Authors
成志恩
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
중학생소비행태학교소비자 교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대 한국 경제 사회는 소비 생활과 관련하여 다양한 변화를 겪고 있다. 새롭고 다양한 상품과 서비스가 등장하고 있고, 광고가 범람하여 오히려 정확한 정보를 얻기가 더욱 더 어려워지고 있다. 이에 따라 학생들의 독자적인 구매력이 늘고 소비자로서의 비중이 점차 커지고 있는 반면, 학생들의 소비 의식과 소비 행태는 많은 문제점을 안고 있다. 현재의 소비자로서 뿐만아니라 미래의 소비 주체인 학생들의 가치관과 의식 및 소비 습관이 올바르게 형성되지 않을 때 앞으로의 우리 사회는 더욱 어려운 문제에 직면하게 될 수도 있다. 그럼에도 불구하고 학교 소비자 교육 내용의 실질적이고 근본적인 제언을 위한 구체적인 대안을 제시하는 데에는 크게 미흡하였다. 더욱이 과거의 학교교육 과정에서는 교육 수혜자들의 실생활이나 사회 현안등과 관련된 내용보다는 지식이나 이론 중심학습의 필요성에 대한 주장이 비중있게 받아들여진 것이 사실이다. 따라서 본 연구는 우리나라 중학교 학생들의 소비 행태와 소비 의식, 학교에서의 소비자 교육을 조사, 분석하므로써 문제점을 도출하고 학교 소비자 교육을 강화하는 기초 자료로 활용될 수 있도록 하고자 한다. 이들 위한 연구 방법으로 문헌 연구와 설문지 조사를 통한 실증적 연구를 병행하였다. 본 연구는 학교 소비자 교육의 목표가, 얼마나 달성되고 있는가를 알아보기 위하여 서울시의 중학생과 중학교 교사를 대상으로 설문지 조사를 실시하여 중학생들의 소비 행태와 중학교 소비자 교육의 실태를 살펴보았다. 조사 결과 가계 소득 수준의 향상에 따라 학생들의 소비 규모가 커지고 있는 반면 학생들의 소비 태도, 소비 의식은 많은 문제가 있음을 볼 수 있었다. 또한 학교 소비자 교육은 이러한 학생들의 소비 행태와 소비 의식에 문제가 있음에도 불구하고, 실생활과는 거리감이 있어 학생들의 소비 생활에 도움이 되지 않는다고 지적되었다. 그러므로 학교 소비자 교육은 실생활에 도움이 되는 내용으로 강화되어야 함을 알 수 있다. 소비자 교육의 필요성에 대하여는 학생·교사의 절대 다수가 현재보다 강화하여야 한다고 주장하여 급속한 소비 환경에 적응하기 위한 소비자 교육의 필요성을 절실히 느끼고 있는 것으로 나타났다.;Nowaday Korean economic society is experiencing various changes in relation to its member's daily life as a consumer. As now and diverse commodities and services appear, advertisement overflows, precise information is not so easy to collect, and instead becomes more difficult. Purchase of things by a sole, individual student increases and their behavior as a consumer becomes significant. Instead, their senses of consumption and attitude toward a good consumer have many problems. It is deemed that when the student's view of value, awareness, and habits as a consumer do not form in good shape, our society in the future will have more diffuiculities since students are not only consumers now but also the subject of consumption in the future. Nevertheless, it has been so poor that schools suggest some concrete plans which are pracctical and fundamental in improving the contents of school's consumer education. Moreover, in the past curriculum, it is a fact that the necessity of knowledge or theory-oriented learning has been emphasized, asserted, and accepted by schools rather than the necessity of learning related to the educational beneficiary's real life and the pending problems of society. consuming behavior and attitude, their senses as a consumer, and school's consumer education in order to provide some helpful data which can be utilized as basic data for reinforcing the school's consumer education. In the method of study, studies on some literature and inspection through some questionnaires to some students and teachers who reside in Seoul were carried our in parallel for an empirical study on the subject of this paper. In the result of such a study, it was found out that while the student's consumption is rapidly increasing according to the improvement of the level of family income, many problems exist in the student's behavior, attitude, senses as a consumer. Additionally it was pointed out that since the contents of school's consumer education differs of has some distance from practical life, few help can be expected from such education. Therefore, it is understandable that school's educaton of consumer behavior should be reinforced into the direction helpful the practical life of students. Since both the majority of students and teachers assert that school's consumer education should be more reinforced than ever, it appears that they felt urgently the necessity of consumer education in order to adapt well to rapidly changing consumer environment.
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교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
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