View : 644 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이성은-
dc.contributor.author김선형-
dc.creator김선형-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:05Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:05Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000018723-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197735-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000018723-
dc.description.abstract학교는 전인교육이라는 교육목표를 달성하기 위하여 교사와 학생이 중심이 되어 이루어진 조직으로서 교육이라는 특수성으로 인해 더욱 더 융통성 있고 효과적인 지도성이 요구된다. 그러므로 성공적이고 효과적인 지도자는 자신의 지도성 유형을 상황에 적합하게 변화시켜 나아가야 한다. 학교장이 자신의 지도성 행동에 대해 스스로 공개하고 자신에 대한 교사들의 피이드백을 기꺼이 수용함으로써 지도자 인성의 공개부분의 크기를 점차 크게 해 나가야 한다. 그럼으로써 조직의 유효성은 커지고 학교조직의 건강도 높아지게 된다고 볼 수 있다. 본 연구는 다음과 같은 목표를 달성하기 위해 수행되었다. 1. 지도자 인성의 공개부분 크기와 학교조직건강과는 관계가 있는가를 밝힌다. 2. 지도자 인성의 공개부분 크기는 학교 설립별, 학교장의 성별, 교장 경력별로 차이가 있는가를 밝힌다. 3. 학교조직건강은 학교 설립별, 학교장의 성별, 교장 경력별로 차이가 있는가를 밝힌다. 이와 같은 연구 문제를 해결하기 위해 지도성의 개념과 이론, 학교조직건강의 개념과 선행연구들을 고찰하였다. Hersey & Blanchard가 제작한 「LEAD」 질문지와 「조해리 창」의 이론적 틀을 종합하여 공개 부분의 크기를 측정하였다. 또한 학교조직건강은 윤종건이 제작한 「OHDQ」를 사용하여 측정하였다. 본 연구 대상은 서울 시내 공, 사립 국민학교 학교장 및 교사들로 한정하고 22개교 218명 ( 교장 22명, 교사 196명 )에 대한 질문을 표집해서 분석 처리하였다. 모든 통계적 처리는 SPSS/PC+를 이용하였고 평균, 표준편차, 상관계수를 산출하여 F검증을 실시하였다. 본 연구의 조사결과는 다음과 같이 정리 된다. 1. 지도자 인성의 공개부분의 크기와 학교조직건강은 상관관계가 높게 나타났다. 2. 지도자 인성의 공개부분의 크기는 남자 학교장이 여자 학교장보다 높게 나타났다. 그러나, 학교 설립별, 교장경력별과는 차이가 없었다. 3. 학교조직건강과 학교 설립별, 학교장의 성별, 교장 경력별과는 모두 유의한 차가 없었다. 이상에서 요약한 결과로 볼 때 학교장은 교사의 성숙도를 개인 및 집단별로 고려해서 적절하게 지도성을 발휘해야 하고, 학교장 자신의 공개부분의 크기를 확장함으로써 학교 조직건 강도를 보다 높게 해야 할 것이다. 그리고 공개부분의 크기에 영향을 주는 구체적인 드러냄 변인과 피이드백 변인을 찾아내기 위한 다각적인 연구와 우리나라의 학교조직 상황에 적합한 「LEAD」 질문지가 연구 개발되어져야 하겠다.;A school is an organization where students and teachers work together to achieve educational goals, and in an organization that deals with such a special process, a more flexible and effective leadership is required. A successful, effective leader is one who is able to change his or her leadership style to adapt to different situations. In order to consolidate organizational effectiveness and school organizational health, the principal must expand "size of public arena" concerning the leadership personality by disclosing his or her leadership performance and by willingly accepting feedback from the teachers. The main purpose of this study are as follows. 1. To explain whether a correlation exists between "size of public arena" concerning the principal's leadership personality and school organizational health. 2. To explain whether the type of school (public/private). the principal's sex, career are significant variables to "size of public arena" of the principal's leadership personality. 3. To explain whether the type of school (public/private). the principal's sex, career are significant variables to school organizational health. For the above explanations, various concepts and theories of leadership, various concepts of school organizational health, and many other preceding studies on this topic have been referred to the 「LEAD」questionnaire designed by Hersey and Blanchard and the theoretical framework of johari window were applied to measure the size of public arena. School organizational health was measured by 「OHDQ」designed by Yun, ChongKun. 22principals and 196 teachers from 22 schools were surveyed. The conclusion of the research are as follows. 1. There was a strong correlation between "size of public arena" concerning the principal's leadership personality, and school organization health. 2. "size of public arena" concerning the principal's leadership personality was larger is the case of male principals compared to female principals. However, no correlation was found for type of school (public/private), the principals' career. 3. No significant correlation was found between school organizational health and the type of school (public/private), the principal's sex, career. This study can derive from the conclusion that a principal should perform leadership considering the maturity of the individual and of the group as a whole as well, and that school organizational health will strengthen as the principal expands the size of his public arena. Continued studies should be carried out in order to discover specific disclosure variables and feedback variables that may affect the size of public arena. Furthermore, a new 「LEAD」questionnaire should be specially designed for korea school organizations.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 3 C. 용어의 정의 = 3 D. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 지도성 이론 = 5 B. 조직건강 = 39 C. 지도자 인성의 공개부분의 크기와 학교조직건강과의 관계 = 53 Ⅲ. 연구방법 = 55 A. 연구대상 = 55 B. 연구방법 및 도구 = 56 C. 자료 처리 = 60 Ⅳ. 결과 및 해석 = 61 Ⅴ. 요약 및 결론 = 70 참고문헌 = 74 부록 = 78 ABSTRACT = 91-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2899924 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject지도자 인성-
dc.subject공개부분-
dc.subject학교조직건강-
dc.subject.ddc300-
dc.title지도자 인성의 공개부분의 크기와 학교조직건강과의 관계-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(THE) CORRELATION BETWEEN SCHOOL ORGANIZATIONAL HEALTH AND "SIZE OF PUBLIC ARENA" CONCERNING THE PRINCIPAL'S LEADERSHIP PERSONALITY-
dc.format.page101 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1993. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE