View : 616 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor주영자-
dc.contributor.author이영숙-
dc.creator이영숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:57Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:57Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000018929-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197656-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000018929-
dc.description.abstractThis study consists of the literary investigations about dance floor which has been a cause o f damage from the dance space. We have come to perceive the functions of dance space as the possible causes of damage for dancer's health. So the purpose of this study lies in performing the technique and training of dancers effectively by minimizing the damages o f body with surveying the right construction about dance floor which may be a cause of damage from the dance space and its enviromental causes correctly. In the theorectical background, there are the basic facilities such as space, dance floor, mirror, barre, and musical instruments. In the space made of these conditions, dancers can perform more and more effectively. The floor which can offer the cause of an injury among the basic facilities must have elasticity, surface, the cleanliness of the floor, temperature, and humidity. In case o f lacking the five elements, they can be causes of fatal wound, mental uneasiness and the difficult breathing. So with the regular examinations and a hygrometer and a thermometer, we have to help the dancers to perform a beautiful dance in the environment liberated from the danger of an injury. Through the theoretical background, we need urgently the examinations about the correct choice, the construction ways and the spring handling about dance floor because we perceive the significance of dance floor. In the choice of dance floor, we must not only see the appearances of wood and have to judge objectively what kinds of wood can bring the best results. The maple tree and an oak tree are the best as the floor materials. Gelabert emphasizes that the floor must have elasticity and resonance. In this point, elasticity is the feeling of quality expanding the rubber during the jump and it is an important element which functions as reducing the fatigue and an injury of dancers. Resonance amplifies the sound of feet when the dancer dashes against the floor with jumping. This is more important to a beginner who is learning the jump and the landing movements with weak and untrained feet and can be used in dancer treatment. Elasticity and resonance are not separate, and they must be constructed with paralleling at the same time. To be so, we must know the correct construction ways about the floor. In the construction ways, the kinds of construction and the elasticity treatment of dance floor by means of the investigation of Dan Peterson are as followings, (1) wood joist framing (2) mill construction (3) concrete slab construction Among three as the ideal construction, the wood joist framing which have the gab of 16 inch between joists is appropriate. As the treatments of hard floor in existence, there are four ways as followings. (1) wood joist framing (2) mill construction planking (3) a resilient steeper system (4) basket weave sleepers In the choice among these, whatever ways, must be planned carefully. So as to keep the even surface, there must be tung oil and polyurethane varnishing treatment after the smooth sandpapering, and then spreading the plastic resin board and the vinyl linoleum board of dark gray or brown can be ideal for preparing the changes of dance form. Thus the dance floor haveing the constructed elasticity and resonance at the same time is the most suitable facility to the dancers, and this can be the environment for the beautiful dance by helping the dancer to take a safe and sufficient pose, and roll, slide, go round and run freely liberated from a wound. Therefore it is believed that this study can offer the opportunity and the motive for development and exploration about dance floor in our country.;본 연구는 무용공간에서의 상해 요인이 되는 Dance floor에 관한 연구의 일환으로 이루어 졌다. 무용공간의 기능이 무용수들의 건강과 상해의 요인이 되고 있음을 우리가 인식하지 않을 수 없으므로, 이 점을 고려해 Dancefloor에 대 한 올바른 시공법 과 그에 따르는 환경적 요인들을 구체적으로 연구함으로써 신체적 부상을 최소화하여 무용수들의 무용 기법과 훈련을 효과적으로 수행하려는데 그 목적이 있다. 이론적 배경에 있어서 무용공간의 기본적인 시설물로는 공간과 Dance floor, 거울, Barre 그리고 음악 기구, 탈의실 등이 있는데 이러한 조건들이 잘 갖추어진 공간에서는 무용수들이 더.욱더 효율적인 무용을 할 수 있을 것이다. 그중 부상의 주요 원인이 되는 마루의 탄력성 과 표면 및 바닥의 청결성, 온도, 습도등의 5가지 환경적 요소가 갖추어지지 않을 경우 무용수에게 치명적인 부상과 정서적 불안정 또는 호흡기 질환을 일으킬 수 있으므로 정기적인 점검과 온도계 습도계를 설치하여 무용수들이 부상의 위험으로부터 해방된 상태에서 아름다운 무용을 할 수 있게 해야 한다. 이와 같은 이론적 배경을 통해서 Dance floor의 중요성을 인식하게 되었으므로 Dance floor에 관한 정확한 선택과 시공 방법 그리고 탄력성 처리법에 관한 연구가 절실히 필요하게 된 것이다. Dance floor를 선택할 경우 반드시 목재의 외양만을 보지 말고, 어떤 종류의 목재가 최선의 결과를 가져올 것인지를 객관적으로 판단해야 한다 바닥재로는 단풍나무와 참나무가 가장 이상적인데, Gelabert가 강조하고 있는 탄력성과 공진성을 동시에 갖춘 것이어야 한다. 여 기서의 탄력성은 무용수가 Jump를 하는 동안에 고무가 늘어나는것 같은 질적인 느낌이며, 무용수의 피로와 부상을 덜어주는 기능을 하는 중요한 요소이다. 공진성은 무용수가 Jump를 하여 바닥에 부딪칠 때 발의 소리를 증폭시키는 성질로서, 아직 단련되지 않은 연약한 발로 Jump와 착지 동작을 배우는 초보자 들에게는 더욱더 중요하며, 이는 무용 요법에 이 용되기도 한다. 이러한 탄력성과 공진성은 별개의 것이 아니므로 동시에 병행·시공되어져 야 하며, 그러기 위해서는 floor에 대한 정확한 시공 방법을 알아야 할 것이다. Dance floor의 시공방법에 있어서 Dan Peterson의 연구 논문에 밝혀진 바에 따르면 Dance floor의 설치 방법의 종류는 다음과 같다. (1) wood joist framing (2) mill construction (3) Concrete slab construction 이 세 가지 방법 중에서, Dance floor의 이상적인 시공법으로는 joist간의 간격이 16인치인 wood joist framing법으로 시공하는 것이 적당하다. 또한 기존의 딱딱한 바닥의 탄력성 처리법으로는 Gelabert의 견해에 따른 4가지 방법을 들 수 있다. (1) wood joist framing (2) mill construction planking (3) a resilient sleeper system (4) basket weave sleepers 이러한 방법들 중에서 어떠한 방법을 선택하든 주의깊게 설계되어야 하며, 고른 표면의 유지를 위해서 매끄럽게 사포질을 한후 마감재로 동유(tung oil)나 폴리우레탄 니스로 처리 하고, 여기에 짙은 회색이나 밤색의 합성수지 고무판이나 비닐 리롤리움판을 깔아서 무용 쟝르의 변화에 대처하는 것이 이상적이다. 위와 같이 탄력성과 공진성이 동시에 갖추어진 Dance floor는무용수들에게 꼭 필요한 시 설물이며, 이는 무용수의 부상으로부터 해방되어 자유롭게 뛰고 구르고 미끄러지고 돌면서 충분하고 안정된 자세를 유지 할 수 있게 할 뿐 아니라, 보다 더 아름다운 무용을 연출하게 함으로써 우리 나라 무용 예술 발전에 기여하는 기반이 될 것이다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 1. 문제 제기 = 1 2. 연구 목적 = 1 3. 연구 방법 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 1. 무용공간의 기본적 시설 = 3 1) 무용공간 = 3 2) Dance floor = 4 3) 거울 = 4 2. 무용상해의 환경적 요인 = 6 Ⅲ. Dance floor의 구조 = 11 1. Dance floor의 선택과 설계 방법 = 11 1) 우드 조이스트 프레이밍 (wood joist framing) = 14 2) 밀 컨스트럭션 (mill construction) = 19 3) 콘크리트 슬라브 컨스르럭션(concrete slab construction) = 20 2. 딱딱한 바닥의 탄력성 처리법 = 24 3. Dance floor의 표면의 종류 = 31 Ⅳ. 결론 및 제언 = 35 참고문헌 = 37 ABSTRACT = 39-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1270161 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectDance Floor-
dc.subject구조-
dc.subject무용공간-
dc.subject무용상해-
dc.subject.ddc700-
dc.titleDance Floor의 構造에 關한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study of the Construction of Dance Floor-
dc.format.page50 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 무용학과-
dc.date.awarded1993. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE