View : 613 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이혜성-
dc.contributor.author노경희-
dc.creator노경희-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:29Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:29Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000017842-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197369-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017842-
dc.description.abstractThe purpose of the study is to find out how much have career search group counseling influence on self concept and career maturity. The issue in the study are as follows. First, After attending career search group counseling, will the self concept change into affirmative aspect the experiment group more than the control group? Second, After attending career search group counseling, will the career maturity go meaningful higher with the experiment group than the control group? Third, After attending career search group counseling, will there be no difference between junior and senior in the change of career maturity, self concept and the career maturity? All subjects in this study is the second year student in girl's middle school and the first year in girl's high school who want to join in career search group counseling. After the pre-test of self concept and career maturity inventory among 92 applicants for participating in career search group counseling spontaneously, they were assigned to each of the experimental group and the control group by random sampling. The experimental group were divided into two parts and they consists of 10 middle school student and 10 high school student. The program used in the career search group counseling are selectively examined, providing data for choosing career after understanding self-awareness, self-aptitude, interest, character, valueness, educational achievement, that is based in the four programs suitable for developing the ability of choosing career. The subjects of the experimental group participated in the career search group counseling program, for 26 hours, 6 weeks 12 times. The subjects of the control group did not receive any treatment during the same period. After the treatment, all subjects were tested on the self concept and the career maturity. The analysis of variable in regard to two (experiment group/control group) * two (junior/senior) is used in the process of data to see the difference between experimental group and control group. The results of this study are as follows. First, After attending career search group counseling, the self concept changed into more affirmative aspect the experiment group than the control group. Second, After attending career search group counseling, the career maturity went meaningful higher with the experimental group than the control group. Third, After attending career search group counseling, there was no difference between junior and senior in the change of career maturity, self concept and the career maturity. Therefore, concluding the result of this study, career maturity group counseling is supposed to be efficient for developing the changing of self concept affirmatirely and making career maturity go higher.;본 연구의 목적은 진로탐색 집단상담이 자아개념과 진로의식성숙에 미치는 효과를 밝히고자 하는 것이다. 본 연구의 문제는 다음과 같다. 첫째, 진로탐색 집단상담에 참여한 후 실험집단은 통제집단보다 자아개념이 긍정적인 방향으로 변화할 것인가? 둘째, 진로탐색 집단상담에 참여한 후 실험집단은 통제집단보다 진로의식이 의미있게 높아질 것인가? 셋째, 진로탐색 집단상담에 참여한 후 진로의식성숙도, 자아개념의 변화는 학년간에는 차이가 없을 것인가? 본 연구의 피험자들은 사전광고를 통하여 집단상담 프로그램에 자발적으로 참가하기를 희망한 서울시내의 같은 지역에 위치한 I 여자중학교 2학년, J 여자고등학교 1학년 학생들이었다. 참가 희망 학생 92명에게 자아개념검사, 진로의식척도의 사전검사 실시후 무선표집하여 실험집단, 통제집단에 각각 20명씩 배정하였고 실험집단은 한집단에 10명씩 두집단이며, 중학생 10명, 고등학생 10명으로 구성되었다. 진로탐색 집단상담에서 사용한 프로그램은 자기이해와 자신에 관한 적성, 흥미, 성격, 가치관, 교육적 성취등의 평가를 통해 자신을 파악하게 한 후 진로선택에 필요한 정보를 제공함으로서 진로에 대한 의사결정능력을 키우는 데 적합한 4가지 프로그램, 즉 서울시 교육연구원의 학생 인성교육 자료, 한국 여성개발연구원에서 실시한 여성사회참여훈련 프로그램, 한국교육개발원의 고등학교 진로교육지도 프로그램, 김 충기, 박 성수, 이 재창의 진로탐색 프로그램을 선별적으로 구성하여 실시하였다. 진료탐색 집단상담은 1주일에 2회 각각 2시간씩 총 11회 22시간, 마지막회는 4시간으로 총 12회 26시간을 각각의 실험집단에게 실시하였다. 통제집단은 같은 기간동안 아무런 처치도 주지 않았다. 진로탐색 집단상담이 끝난 후 자아개념의 긍정적 변화정도 및 진로의식 성숙정도를 측정하기 위하여 실험집단과 통제집단에게 진로의식성숙척도와 자아개념검사를 다시 실시하였다. 본 연구에서 사용된 도구는 자아개념검사(정 원식), 진로의식성숙척도(Career Maturity Inventory : CMI)이며 자료처리는 실험 - 통제집단별, 학년별 차이를 알아 보기 위해 상담후 각 검사의 요인별 점수의 증가량(사후검사-사전검사)을 종속변인으르 하여 2(실험집단/통제집단) X 2(중/고)의 이원변량분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 진로탐색 집단상담에 참여한 후 실험집단은 통제집단보다 자아개념이 긍정적인 방향으로 의미있게 변화되었다. 2. 진로탐색 집단상담에 참여한 후 실험집단은 통제집단보다 진로의식이 의미있게 높아졌다. 3. 진로탐색 집단상담에 참여한 후 진로의식 성숙도, 자아개념의 변화는 학년간에는 차이가 없었다. 그리므로 위의 결과들을 종합해 보면, 본 연구에서 진로탐색 집단상담이 중학교 2학년 여학생들과 고등학교 1학년 여학생들의 자아개념을 긍정적으로 변화시키고 진로의식을 성숙시키는 데 효율적이었다고 할 수 있겠다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = vi Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성과 목적 = 1 B. 연구 문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 자아개념이론 = 5 B. 진로의식성숙 = 7 1. 진로발달이론 = 7 2. 진로의식성숙 = 10 C. 자아개념과 진로의식성숙과의 관계 = 12 D. 진로탐색 집단상담 = 14 Ⅲ. 연구 방법 및 절차 = 18 A. 실험대상 = 18 B. 실험도구 = 18 C. 실험 절차 = 20 D. 실험 설계 및 자료 처리 = 21 Ⅳ. 결과 및 해석 = 22 A. 자아개념 변화에 미치는 진로 탐색 집단 상담의 효과 = 26 B. 진로의식성숙 변화에 미치는 진로탐색 집단상담의 효과 = 28 C. 진로탐색 집단상담에 대한 평가 종합 = 30 Ⅴ. 요약 및 논의 = 33 참고문헌 = 36 부록 = 39 ABSTRACT = 67-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2607458 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject진로탐색-
dc.subject집단상담-
dc.subject자아개념-
dc.subject진로의식-
dc.title진로탐색 집단상담이 자아개념과 진로의식성숙에 미치는 효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(THE) EFFECT OF CAREER SEARCH GROUP COUNSELING FOR SELF CONCEPT AND CAREER MATURITY-
dc.format.page77 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공교육심리분야-
dc.date.awarded1992. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE