View : 659 Download: 0

반응성 애착장애아의 발달 및 병리 특성에 관한 일 연구

Title
반응성 애착장애아의 발달 및 병리 특성에 관한 일 연구
Other Titles
(The) study on the development and pathologic characteristics of the reactive attachment disordered children
Authors
윤현숙
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
반응성애착장애아병리특성Schopler교육심리적평가
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to give phenomenal description of the developmental feature and the pathologic characteristics of the reactive attachment disordered children, and plan to supply developmental approch for the therapeutic education stratergy these children. Questions during the study were raised; what aspects of the development profile of the function of the reactive attachment disordered children would be assumed and what would be the pathologic aspects of the reactive attachment disordered children? Finally, would there be any significant difference disordered children and the pervasive development disordered children? A total of 40 children, 20 reactive attachment disordered children (18 boys and 2 girls) and 20 pervasive development disordered children (20boys), were the research objects. The analysis was made by using the Schopler's PEP test which was divided into developmental function and pathologic factors. As the statistical method, means and standard deviations were calculated and for the significant. verification on the mean variation of the two groups, t-test was made and SAS(Statistical Analysis System) package was used for the statistics. The results of this study are as follows; 1. The deveolpment characteristic of the reactive attachment. disordered children was that there was retardation on the general development process and they were lined up as fine motor skills, cognitive language > eye-hands cordination, cognitive performance > gross motor skills > imitation > perceptive ability. 2. The pathologic feature was lined up as language > play > interpersoanl relationship > affection > sensory mode. 3. After the significant verification of the mean variation of the two groups of reactive attachment disordered children and pervasive development disordered children, general development was more retarded on the two groups than on the normal groups. And the group difference of the two shows that on PDD group rejection score was significantly high on the perception item while RAD was superior on the perception sprouting response. On the gross motor skills sprouting respons PDD was highly marked with statistical significance than RAD. And on other development test items, there were no significant statistical difference. The difference of the two groups on the pathologic sphere, on the affection, R4D was significantly high on "Absent," while PDD was significantly high on "Severe". On the relationship with people, RAD was significantly high on "Absent" while PDD was significantly high on "Severe". On the interest for the play and materials, RAD was significantly high on "Absent". On the difference of the two groups for sensory mode, RAD was significantly highly marked on "Absent," while YDD was significantly high on "Mild". On the difference of language pathology, "Absent" was high for RAD with significance and "Mild" was high for RAD, and "Severe" was with significance for PDD. PEP instrument with the purpose to evaluate the differentiation diagnosis revealed to be somewhat restricted after the actual experimental results. That showed similarity on the development profile and revealed high PDD wave and smooth RAD wave. And showed similar behavioral profile on the pathologic profile. But the differences of severity were statistically existed. And this study is worth for the diagnostic instrument on the understanding of the strong and weak points of the reactive attachment disordered children and for the set up of the guidelines of the remedial education.;본 논문의 목적은 반응성 애착 장애 아동의 발달 특성 및 병리성 특성에 관한 현상론적인 기술과 치료 교육 전략계획을 위한 평가에서의 발달학적인 접근 방법을 제공하는데 있다. 연구의 문제는 반응성 애착장애 아동의 발달 기능 profile은 어떠 양상을 보일 것인가? 그리고 반응성 애착 장애 아동의 병리성 profile은 어떤 양상을 보일 것인가? 마지막으로, 반응성 애착 장애와 전반적 발달장애 아동간의 발달 및 병리성은 유의한 차이점을 보일 것인가? 였다. 연구 대상으로는 2세에서 6세 사이의 아동으로서 반응성 애착 장애 아동 20명(남아18명, 여아 2명) 전반적 발달 장애아동 20명(남아 20명) 이었다. Schopler의 교육심리적 평가(Psycho Educational Profile, PEP)를 발달 기능과 병리성으로 나누어 분석 하였다. 통계적 방법으로 각 집단 마다 평균과 표준편차를 구하였고 두 집단의 평균치의 차의 유의도 검증을 위하여 t - 검증을 하였다. 통계처리는 SAS pakage를 사용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 1. 반응성 애착 장애 아동(Reactive Attatchment Disorder, 이하 RAD라 함)의 발달 특성으로는, 발달 전반에 걸쳐 지체가 되어 있었으며 소근육 운동, 인지언어 〉 눈-손 협응 능력, 인지수행 〉 대근육 운동 〉 모방 〉 지각 능력 순이었다. 2. 반응성 애착 장애의 병리성 특성으로는, 언어 〉 놀이 〉 사람과의 관계성 〉 대인감정 〉 감각 순이었다. 3. 반응성 애착 장애와 전반적 발달 장애 아동(Pervasive Developmental Disorder, 이하 PDD라 함)과의 두 집단간의 평균치 차의 유의도 검증을 통해 본 결과 두 집단 모두 정상 집단에 비하여 발달이 전반적으로 지체되어 있었으며, 두 군간의 차이는 지각 항목에서의 불합격 점수가 PDD군에서 유의하게 높게 나타났으며, 지각 싹트기 반응에서 RAD가 우세하게 나타났다. 대근육 운동 싹트기 반응에서 PDD가 RAD보다 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 다른 발달검사 항목에서는 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 병리성 영역에서의 두 집단간의 차이는 대인 감정에서 RAD가 ‘없음’에 유의하게 높게 나타났으며 PDD가 ‘심함’에 유의하게 높게 나타났다. 사람과의 관계에서 RAD가 ‘없음’에 유의하게 높게 나타났으며 PDD가 ‘심함’에 유의하게 높게 나타났다. 놀이 및 자료에 대한 흥미 부분에서는 RAD가 ‘없음’에만 유의하게 높게 나타났다. 감각 이상에서의 두 집단의 차이는 ‘없음’에 RAD가 유의하게 높게 나타났으며 PDD가 ‘경함’에 유의하게 높게 나타났다. 언어 병리성에서의 차이는 ‘없음’에 RAD가 유의하게 높게, ‘경합’에 RAD가 높게, ‘심함’에 PDD가 유의하게 높게 나타났다. 감별 진단용으로서의 가치를 살펴보고자 했던 PEP 도구는 실험결과 다소 제한적인 것으로 나타났다. 그것은, 발달 profile상으로는 유사하지만 PDD가 기폭이 심하고 RAD는 기폭이 완만하게 나타났고 병리성 profile상 유사한 양태의 profile을 보였다. 그러나 정도의 차이로는 통계적으로 의미가 있었다. 그러므로, PEP검사도구는 감별 진단용으로는 다소 제한이 있을 수 있으나 반응성 애착장애 아동의 강, 약점을 파악하고 치료 교육의 기초선을 설정 하는 치료교육 진단 도구로서의 가치를 둘 수 있다고 본다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE