View : 734 Download: 0

읽기를 위한 환경요인과 책 읽기에 나타난 어머니-유아의 상호작용 분석

Title
읽기를 위한 환경요인과 책 읽기에 나타난 어머니-유아의 상호작용 분석
Other Titles
(An) Analysis of Home Reading Enviorment and Mother-Child Interactions during Their Joint Book Reading Activities
Authors
조미송
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
읽기환경요인어머니유아상호작용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
The purpose of this study is to assess the home reading environment and analyze the interactions between mothers and children during their joint book reading activities. For this purpose the following questions are examined. 1. What are the evaluations of the home reading environment of the target children? 2. What interactions exist between mothers and children during their joint reading activities? 3. Are there any differences in interactions depending on the homd reading environment? The subjects of this study are 46 children aged 36-48 months and their mothers from middle-class families. A questionnaire is used in order to assess the home reading environment. The interactions between mothers and children are recorded, and the data are analyzed by means of chi-square and t-test. The results of the analysis are as follows: 1. Most mothers read to their children for 10-15 minutes twice or three times per week and the frequency and the length of time are about the same as the children themselves want. Most children have about 70-80 books and most mothers begin reading to their children when the children are one year old. 2. Most of the questions that mothers and children ask are about the illustrations in the book or related to the children's experience. Mothers ask more simple wh-questions and yes/no questions than open-ended ones. 3. The interactions between mothers and children vary depending on the home reading environment. More active interactions are found among the superior home reading environment.;본 연구의 목적은 읽기를 위한 가정환경과 동화책 읽기에 나타난 어머니와 유아의 상호작용을 분석하고 읽기를 위한 가정환경에 따라 상호작용에 어떠한 차이가 있는가를 살펴보는 데 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 대상 유아의 읽기를 위한 가정환경 요인은 어떠한가? 2. 어머니가 유아에게 책을 읽어주는 가운데 나타나는 상호작용은 어떠한가? 3. 읽기를 위한 가정환경에 따라 어머니가 유아에게 책을 읽어주는 가운데 나타나는 상호작용에 차이가 있는가? 본 연구는 서울, 수원, 과천에 살고 있는 중류층 가정의 만 3, 4세 유아 46명과 어머니를 대상으로 하였다. 대상 유아의 읽기를 위한 가정환경 요인은 질문지를 통해 조사하였으며, 읽기 활동에 나타난 상호작용은 어머니가 유아에게 책을 읽어주는 상황을 녹음하여 분석하였다. 자료의 분석은 SPSS 프로그램을 이용하여 빈도 및 X^(2) 검증, t검증을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 읽기를 위한 가정환경 요인으로 어머니가 유아에게 평균 2-3일에 한번씩, 약 10-15분 동안 책을 읽어 주었으며 이는 유아가 책을 읽어줄 것을 요청하는 정도와 유사했다. 만 3-4세 유아를 위한 책의 수는 약 70-80권이었고 대부분 어머니가 유아의 연령이 만 1세 정도일 때 책을 읽어주기 시작한 것으로 나타났다. 2. 어머니가 유아에게 책을 읽어주는 가운데 나타나는 상호작용은 어머니의 질문에 따른 유아의 반응, 유아의 질문 및 진술에 따른 어머니의 반응으로 구성된 언어적 상호작용이 분석되었다. 이 중에서 어머니와 유아의 질문은 그림에 관한 내용과 유아의 경험과 관련짓는 내용이 많았고 어머니의 질문 유형은 페쇄형과 단답형이 많이 나타났다. 3. 읽기를 위한 가정환경에 따라 책 읽기에 나타난 어머니-유아의 상호작용에 많은 차이가 있었다. 즉, 읽기를 위한 가정환경 요인이 풍부한 「상」집단이 「하」집단에 비해 더 많은 질문과 반응을 하여 더 활발한 상호작용을 하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE