View : 483 Download: 0

크룹스카야의 종합기술교육사상 연구

Title
크룹스카야의 종합기술교육사상 연구
Other Titles
(A) Study on N. K. Krupskaya's of Polytechnical Education
Authors
안숙
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
크룹스카야종합기술교육사상마르크스소련교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조경원
Abstract
The purpose of this study is to investigate the universal idea and content in Krupskaya's theory of polytechnical education, and its practice in the USSR. The study was conducted by reviewing and analyzing Krupskaya's wrightings and other related literature. Considering the characteristics of thought in revolutional period, I raised the following three questions for this study. First, how did Krupskaya formulate her theory of polytechnical education? Second, what is the aims and contents of Krupskaya's theory in polytechnical education? Third, how had Krupskaya's polytechnism been changed through its practice in the USSR and what kind of problems had occurred? Through investigation, I could come to the following conclusions in regard of the questions above respectively. First, Krupskaya succeeded to the ideas on labor education of modern eminent thinkers such as Rousseau, Pestalozzi, and Owen, and Marx's thought of technical education. By studying modern thoughts on the labor education, Krupskaya found out the sprout of polytechnism which must combine education with productive work in order to ensure the rising generation's all-round development, and pointed out the historical limitations of its theory and practice. Subsequently, by studying Marx's thought of polytechnical education, Krupskaya uncovered that the problem of polytechnical education was posed scientifically by Marx. Marx closely examined the material basis of all-round development by analyzing the modern large-scale industry. And he established the necessity of polytechnical education, connecting it with the sublation of the division of labor and the contradiction between theory and practice. Krupskaya accepted this Marx's theory as the rationale of her thought of polytechnical education was composed of the teaching and learning process which combine the knowledge of general and scientific theory with practical labor activities. Krupskaya maintained that the work of polytechnical education necessitated the development of large-scale industry and the whole people's participation. Third, It was turned out through the practice of polytechnical education in the USSR that Krupskaya's theory was too ideal to practice and included many problems. Krupskaya, however, tried to achieve the ideal of her polytechnical education, arguing against other theoretical fallacies such as Monotechnism, and correcting mistakes in practice. Until now, the Soviet Union has continued to strive for the execution of the work of polytechnical education. Nevertheless, the work of polytechnical school for which Krupskaya cried loudly, is still in the process of groping. Especially, according to the improvement in science, the problem of the combination of expanding science knowledge with practical labor activities in post-secondary education, is getting to be difficult.;본 연구는 변혁기의 크룹스카야의 중합기술고육사상이 갖는 보편적인 교육이상과 내용을 밝히고 그것이 소련에서 실천되어온 과정과 안고 있는 문제점을 고찰하는 것을 목적으로 하였다. 연구방법은 문헌연구에 의거하였으며, 연구의 진행을 위하여 다음과 같은 문계를 설정하였다. 첫째, 크룹스카야는 기존의 노동교육 및 종합기술고육의 사상과 실천에 있어 어떤 측면을 비판하고 어떤 측면을 지향하여 자신의 변혁기의 종합기술교육사상을 수립하였는가. 둘째, 크룹스카야의 종합기술교육사상의 구체적인 내용은 무엇인가. 셋째, 크룹스카야의 종합기술교육론은 혁명후 소련에서 실천되는 과정에서 어떠한 변화를 보였으며 남아 있는 문제는 무엇인가. 본 연구는 각각의 연구문제에 대하여 다음과 갈은 내용의 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 크룹스카야의 종합기술교육사상은 루소, 페스탈로찌, 오웬등으로 이어지는 근대의 노동교육사상의 흐름과 마르크스의 종합기술교육 사상을 연구하여 계승한 것이다. 크룹스카야는 근대의 노동교육사상 속에서 인간의 전면발달을 도모하기 위해 교육과 생산노동을 결합시킨다는 종합기술교육사상의 맹아를 발견함과 동시에 그 역사적 한계를 지적함으로써 비판적으로 계승하였고, 마르크스가 근대의 대공업에 대한 분석을 통해 전면발달의 물적 기초를 규명하고 분업 및 이론과 실천의 분리를 극복하기 위한 종합기술교육을 처음으로 과학적으로 제기하였음을 밝히고, 이를 자신의 종합기술교육사상의 이론적 근거로 삼았다. 둘째, 크룹스카야의 중합기술교육은 교육과 생산노동의 결합의 원리에 기초하여 전면적으로 발달한 인간의 육성을 도모하는 근대 대공업 단계의 노동교육이다. 이 교육의 근본의도는 정신노동과 육체노동의 분리를 극복하고 이론과 실천의 능력을 겸비한 종합기술적 시야를 가진 생산의 주인을 기르는데 있다. 따라서 크룹스카야의 종합기술교육의 내용은 일반적, 과학적인 이론 지식과 실제적인 여러 노동활동을 결합한 교수-학습 과정으로 구성된다. 이러한 종합기술교육의 실현은 대공업의 발달과 전 국민의 참여를 필요로 한다는 것이 크룹스카야의 주장이었다. 셋째, 크룹스카야의 종합기술교육은 혁명후 소련에서 실천되는 과정에서 너무 이상적이며 많은 실천상의 어려움이 존재한다는 사실이 드러났다. 그러나 크룹스카야는 여러 오류와 대항하거나 시정을 통해 자신의 종합기술교육의 이상을 관철시키려고 노력하였다. 오늘날의 소련에서도 종합기술교육의 실천을 위한 노력이 점진적으로 계속되고 있다. 그러나 크룹스카야가 이론과 실천, 정신노동과 육체노동의 분리를 지양하려는 의도하에 주장한 학교의 종합기술교육화는 아직도 그 구체적인 방아네 대하여 모색하는 과정에 있으며, 특히 과학이 지보함에 따라 비대해지는 과학이론교육과 실제 노동교육을 적절히 결합하는 문제가 난제로 남아 있다.
Fulltext
Show the fulltextShow the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE