View : 924 Download: 0

3-4세를 위한 주일학교 커리큘럼에 관한 연구

Title
3-4세를 위한 주일학교 커리큘럼에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on sunday school curriculum for ages three and four
Authors
黃恩美
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
주일학교커리큘럼교육학교회
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이경우
Abstract
The purpose of this study is to present a basic data about sunday school curriculum for ages three and four. For that, three issues are questioned. First, what is the theoretical background of sunday school curriculum for ages three and four? Second, what is the result of analysis and comparison of "The Church school graded lesson. Bible and life Infant Department" in Korea and "Bible-based, Christ-centered Sunday School Curriculum" in North America? Third, what is the result of analysis and comparison among the four examples of sunday school for Infant department in Seoul? The result of this research is as follows. For the.theorecal background of sunday school curriculum for ages three and four, the goal and aims are the Bible learning and actualizing that. As content and Method, Worship, Bible-study, Hymm, Prayer, and learning play is researched. Each of them are suggested suitable to the essence, the learning theme, children's developmental level, and concrete learning experience. The result of anlaysis and comparison of "Church school graded lesson Bible and life Infant department" and "Bible-based, Christ-centered Sunday School Curriculum" are similar. They are constructed of worship, Bible study, and learning play. Each of them are related with the main theme, and they are suitable the children's developmental level, suggested the concrete learning experience, and used teaching meterials. By the result of analysis and comparison among the four examples of sunday school Infant department, in the case of 0-4ages programs, infant and parents are present with together and programs are adult-centered. learning plan to children i s managed and programs are child-centred.;본 연구는 3∼4세 주일학교 커리큘럼의 이론적배경을 살펴보고, 출판된 커리큘럼을 비교분석하여 보고, 교회의 3∼4세를 위한 교육을 실시하고 있는 주일학교 사례를 비교분석하여 봄으로써, 3∼4세를 위한 주일학교 커리큘럼의 기초자료를 마련하고자 하는데 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 3∼4세 주일학교 커리큘럼의 이론적 배경은 무엇인가? 둘째, 3∼4세를 위한 출판된 커리큘럼인 우리나라의 「교회학교 계단공과 말씀과 삶 영아부」 및 북미의 "Bible - based. Christ-centered Sunday School Curriculum의 구성 및 비교분석결과는 무엇인가? 세째, 서울시내 4개교회의 3∼4세 주일학교 사례 및 비교분석결과는 무엇인가? 연구결과 아래와 같은 결과를 유출해 낼 수 있었다. 3∼4세를 위한 주일학교 커리큘럼 의 이론적배경을 살펴본 결과, 목적 및 목표는 성경을 가르쳐 생활화하는데 있다. 내용 및 방법은, 예배, 성경, 찬송, 기도, 학습놀이에 대해 살펴보았는데 각각은 그 본질, 학습주제, 유아의 발달수준에 적합한 방법으로 진행될 것이 제시되 고 있다. 「교회학교 계단공과 말씀과 삶 영아부」와 "Bible-based, Christ-centered Sunday School Curriculum"의 비교분석 결과는, 두 커리큘럼이 대체로 유사하게 나타나고 있다. 즉, 두 커리큘럼은 기독교 경험을 위하여 예배, 성경공부, 학습놀이로 구성되고 있다. 각 순서들은 주제와 연관되어 있고, 유아의 발달수준에 적합하게 제시되고, 구체적인 생활경험에 기반을 둔 학습내용이 포함되어 있고, 교수자료들이 사용되고 있다. 주일학교 영아부 사레를 비교분석한 결과는 대상유아의 연령이 0∼4세인 것과 3∼4세로 그룹지어 교육하고 있는 경우로 나타나고 있다 0∼4세를 대상으로 하는 사례는 유아와 부모가 함께 주일 프로그램에 참석하도록 하고 있는데 성인중심으로 프로그램이 운영되고 있다. 3∼4세를 대상으로 하고 있는 사례는 대체로 유아에 적합한 학습계획을 따라 주일 프로그램이 운영되고 있으며, 커리큘럼으로는 「교회학교 계단공과 말씀과 삶 영아부」가 사용되고 있다. 이상에서 살펴본 연구결과에 따라 우리나라 3∼4세를 위한 주일학교 커리큘럼에 대한 시사점을 다음과 같이 논해볼 수 있다. 첫째, 커리큘럼의 목적 및 목표는 성경을 가르쳐 생활화하는데 두고 있다. 둘째, 커리큘럼의 중심 내용은 성경이 되고 있으며, 학습경험을 경험내용인 예배, 성경학습, 학습놀이 등은 주제와 연관되고. 유아의 발달수준에 적합하고, 생활경험에 기반을 두고 있다. 세째, 3∼4세를 위한 주일학교 교육에서는 이들을 별도로 그룹지어 교육할 것이 요구된다. 네째, 3∼4세 어린이를 부모와 함께 교육할 경우 어린이를 위한 교육프로그램을 병행하여 실시할 것이 요구된다. 다섯째, 3∼4세를 위한 적절한 커리큘럼을 사용하여 커리큘럼에 따라 계획적인 교육을 실시할 것이 요구된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE